Nyt on hetkinen aikaa kirjoitella kertomus kun typy nukkuu viimein oikein kunnon unia. Yöllä heräili parin tunnin välein syömään ja lopulta aamuyöstä jätin sen viereen että saan vain tissin työntää suuhun kun alkaa hamuilla. nyt sitten nukkunut 9 asti ja saa kyllä nukkua reilusti niin pitkään kun ikinä vaan jaksaa.
Kummalliset rytmit.
Eli. Kävinkin tuolloin torstai aamuna tänne kirjoittamassa että yö meni supistuksia laskiessa. klo5 jälkeen supistuksia tuli 5-6min välein.
ennen klo 8 soitin sairaalaan että koska saa tulla, sanottiin vain että "kyllä itse tiiät" nii mistä kun ensisynnyttäjä. Sanoivat vielä että kauhea ruuhka on sairaalassa juuri silloin. oli yöllä ollut ihan älyttömästi synnyttäjiä, oli pitänyt soitella lisäapua vähän vaikka mistä. että hyvä päivä synnyttää. ajattelin heti että ainut toiveeni pääästä altaaseen kumoutuu siihen sitten...
klo9 sitten päätin että nyt mennään kävi miten kävi kun supistukset olivat oli melkoisen voimakkaita. Supistukset tuntuivat ainoastaan selän puolella joten olin vähän hukassa kun olin aina ajatellut että mahassa niiden pitää tuntua.
klo 10 oltiin sairaalassa jossa todettiin että olin jo 4cm auki. kätilö oli ihmeissään että kuinka olin jaksanut olla niin pitkälle kotona.
Noh siitä sitten sairaala vaatteet päälle ja annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko kävelylle tai ammeeseen. Hihkaisin heti että ammeeseen. onneksi ei ollut siellä ketään. Oli ihanaa vaan lillua siellä.
klo11-12.30 olin ammeessa sitten ei enää oikein vesi auttanut. saliin.
klo12.30 salissa yritettiin sitten saada sydänääniä rekisteröityä mutta kone ei suostunut niitä ottamaan, joten piti puhkaista kalvot että saatiin neitille pinni päähän. Tässä vaiheessa sanoin jo että kohta sitten sattuu ja lujaa mutta kätilö vaan lohdutteli että kyllä minä kestän kun olin niin hienosti kestänyt. Eipä aikaakaan (noin 5min puhkaisusta) huusin että epiduraali ja heti kiitos. Sitä tietysti piti ootella sen puoli tuntia kun ei saa heti antaa ja extrat päälle kun oli kiireinen päivä ja anestesialääkäri jossain. Hitto että otti kipeetä. Itkin lähes koko ajan kun sattu niin saakelisti. kipu alkoi aaltoilla selästä mahaan ja siitä reisiin.
klo 14.30 sitten sain epiduraalin. ensin puolikkaan annoksen mutta kun anestialääkäri kuunteli mun huutoja niin sanoi että antakaa se loppu puolikaskin vaan heti.
Sitten helpotti. Kova paineen tunne oli jo tässä vaiheessa koko ajan, mutta sen kesti kun ei enää sattunut.
klo15.15 laitettiin oksitippaa kun olin auki edelleen vain 5cm sitä ei tarvittu paljon kun
klo 16.10 olin pyytämässä lisää epiduraalia mutta kätilö totesi että et saa kun olet auki 10cm että ala vain ponnistella. siitä se karmein tuska alko.
Kipu oli aivan järkyttävää, kun joku repisi lantiota irti kropasta ja halkoisi selkärankaa samalla. siihen lisätää vielä sairas painon tunne, kun olisi isoa jumppapalloa koittanut työntää ulos nuppineulanpään kokoisesta aukosta. Taivas sentään, vieläkin puistattaa se kipu.
no lopulta kaiken itkun ja huudon jälkeen klo 17.10 syntyi tyttö maailmaan. <3
ja sitten alkoikin äitin pahin aika. tyttö ei huutanut, oli vähän hailakan värinen ja tätien imemisyrityksestä huilimatta tyttö oli toosi limainen eikä hengitys kuulostanut hyvältä. tyttö kiidätettiin pois huoneesta kiireellä ja kuulin kuinka huudettiin että lastenlääkäri kiirellä paikalle. Siinä menikin sitten 3varttia hysteriassa, itkin aivan paniikissa että nyt on jotain pahasti vialla, se kuolee tai jotain. Isi sitten pääsi katsomaan tyttöä ja kun tuli takaisin sanoi että kaikki kunnossa. väri palautunut, vähän sormissa huonoa mutta muuten voi hyvin.
Neitillä oli keuhkokuvassa ylävasemmalla vähän huonohappista/infektoitunutta aluetta joka aiheutti sitten tämän. sai ihan hetken lisähappea ja sitten vain cpap hoitoa puoli 9 illalla. crp nousi perjantaina 30 jolloin aloitettiin antibiootit, jotka puri hyvin kun sunnuntaina crp oli jo 3.4. typy sai keskiviikko aamuun antibiootit ja sitten päästiinkin kotio. sunnuntaina tyttö pääsi sitten osastolle minun viereen ja antibiootit käytiin vain teholla tiputtamassa.
Vieläkään ei tiedetä mistä tulehdus tuli, kun typyn piti olla ihan terve eikä äitilläkään mitään infektion merkkiä ollut. Mutta nyt typy kunnossa. syö kun mikäkin. imetys kestää pitkään ja niitä on usein mutta ei se mitään. mielelläni kattelen tuhisijaa lähellä koko ajan. tykkää ottaa aina unosia imujen välillä ja se on niin hellyytävän näköistä. :heart: