Tervehdys pitkästä aikaa!
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille! :flower: :flower:
Meille syntyi poika
12.10 klo 7.31 (viikot 40+2) 3440g, 51cm, pipo 34cm =)
Tässä synnytyskertomusta:
Lauantai-iltana menin nukkumaan normaalisti BB:n jälkeen 11sta. Heräilin koko yön 2 tunnin välein, kävis vessassa, lähinnä pissalla ja uudestaan nukkuun. En edes tajunnu, et heräilin supistuksiin, olivat kuitenkin niin kivuttomia. 6:lta sunnuntai-aamuna tajusin, et nyt kyllä supistelee. Supistukset tuntu jo melko usein n.5 min välein ja ajoittain myös selän puolella. Herätin miehen ja harkittin vanhemmilleni soittamista. 20 yli 6 soitin äidille, et kanntais lähtee tulemaan tänne päin (ajomatkaa reilu puol tuntia) . Sen jälkeen supisteli jo melko voimakkaasti ja n.3 min välein. Ei muuta ku tavarat mukaan ja autolla sairaalaan. Lapset jäi oottaan mummia ja ukkia, onneks tajusivat, et äidin on nyt lähettävä.
Automatka kesti n. 5min, olo oli jo melkosen tuskanen. Sairaalassa menin antaan pissanäytteen ja sen jälkeen piti tarkastaa kohdunsuun tilanne. Onneks hoitaja sano, et vaihda ensin vaatteet ja tutkitaan sitten. Nimittäin olin todella yllättyny, ku mulle sanottiin, et kohdunsuu on jo 9cm auki. Ei muuta ku sängyssä synnytyssaliin. Siellä olin jonkin aikaa ja hengittelin ilokaasua, ku muuta ei enää voitu antaa. Ei menny kauaa, ku kuulu poks ja lapsivesi meni. Sit alettiin ponnistaa, kyllä koski niin pirusti ja alapää oli ku tulessa silloin ku vauvan pää oli tuloillaan. Ponnistusaika olikin sit vaan 3 minuuttia. Kokonaisaika synnytykselle (säännöllisistä supistuksista) oli kokonaista 1h40min. Eli jos oltas ooteltu hieman kauemmin, olis vauva syntyny autoon.... Yhden pienen tikin kätilö laitto virtsaputken suulle, ku se vuoti hieman. Sano, et muuten ei olis laittanu. Istuminen, kävely jne. suju heti synnytyksen jälkeen normaalisti.
Maanatai-aamuna pojasta otettiin verinäyte, ku lapsivesi oli ollu hieman vihertävää. Tulos olikin sit pikkunen shokki. Tulehdusarvo oli koholla, melkein 50 (normaali alle 10) ja vauva passitettiin lasten teholle. Siellä alotettiin antibioottikuuri joka loppuu huomenna. Eli poika on vielä sairaalassa, ite kotiuduin tänään. Olisin toki voinu lähtee jo alkuviikolla, mut enhän mä raaskinu. Mulle toi pojan osastolle joutuminen oli tosi kova paikka, just oli syntyny päällisin puolin terve lapsi ja sit sanottiin, et pakko hoitaa. Ole siinä nyt normaali, ku ei saa olla toisen luona koko ajan.... Onneks kyse ei ollu mistään vakavasta ja tuolla kuurilla pöpö hoituu pois.
Täällä kotona nyt laittelen kaiken kuntoon, et poika voi kotiutua huomenna. Sit se vauva-arki vasta alkaa....
jasmara ja poika 4vrk