ONNEA Piitulille, Vilma-Onnille ja Rontille :heart:
Topsy: taisin lukea hiukan liian nopsaan viestisi, että jäi pääasia mitä kysyit huomaamatta. Mutta tosi mukava oli lukea ihan yksityiskohtaisia kokemuksia
Milekon vauvan kääntämisestä.
Toivotaan: sun teksti ois voinu melkeen olla mun kirjottama
Just samanlaisia tuntemuksia ja ajatuksia ollut. Sektio hirvittää, mutta alakauttakaan en haluaisi perätilaista synnyttää, vaikka yksi synnytys onkin takana. Vauva tuntuu heittävän volttia nyt yllättävän usein; luulen että on kääntynyt nyt reilun viikon sisään kolme kertaa, ja olis nyt rt:ssä. Hirmusta myllerrystä on kääntymisen aikaan ollut ja maha on mennyt AIVAN ihmeellisen muotoiseksi. Luulen että on heittänyt kuperkeikkaa monta kertaa siitäkin syystä, että aina välillä vihloo ja supistelee kipeesti tuonne alas, silloin kun ois rt:ssä, ja potkut tuntuu silloin ylhäällä. Ja sitten välillä ei taas mitään tunnu tuolla alhaalla kuin voimakkaat potkut ja välillä niinku ois jalka jo puoliks ulkona. Mutta viimeks tosiaan kääntyi eilen 38+0, eli ei tosiaankaan ole laskeutunut tai kiinnittynyt :/ Mutta mulla tuntuu tilaa olevan, ja vauva tosiaan ylhäällä.
Mutta vielä jotain jos osaisin kertoo tuosta synnärikäynnistä: siellä olin ensin käyrällä jotain 20 min, normaalit pissanäytteet ja verenpaineen mittaukset. Sitten gynekologin luokse, joka tunnusteli ensin mahan päältä ja teki sitten sisätutkimuksen ja alkoi ultraamaan. Siinä vaiheessa huomattiin vauvan olevankin rt:ssä ja lääkäri teki painoarvion. Tämän jälkeen ois varmaan ollut vuorossa siityminen synnytyssaliin ja se kääntöyritys, jotka jäi nyt multa väliin. Ajattelin, että sitten kun synnytys käynnistyy ja laitokselle mennään, niin pyydän vielä ultraamaan tarjontaa. Ja jos on perätilassa, niin ehtii sitten vielä kiireelliseen sektioon, joka käytännössä on kuin suunniteltu, eli ei tarvi nukuttaa.
Milli: raskisitko käydä yksityisellä synnytystapa-arviossa, jos ei lähetettä rupea ä-polille kuulumaan? Tuleehan tuosta polikäynnistäkin ainakin täällä aina poliklinikkamaksu 22 euroa. Olishan se huomattavasti helpompaa mennä rauhallisin mielin synnyttämään ja kestää viimeset viikot. Tosi kurjaa joutua pitkän aikaa jännäämään ja pelkäämään ja ei oikein tunnu sinua ymmärtävän tuo terkka.
Laskeutumisesta ja kiinnittymisestä: Niinku tuossa yllä sanoin, niin mulla vauva ei ole kuin vähän laskeutunut ja ei kiinnittynyt, ja nyt siis 2 vko la:han. Esikoisen kohdalla oli kiinnittynyt neuvolakäynnillä 2 pv (40+4) ennen synnytystä (40+6) ja laskeutui ehkä viikkoa aikaisemmin. Nyt terkka sanoi, että jos lähtee syntymään niin mahdollisimman paljon makuuasennossa, mutta voi sitä omallakin autolla tulla sairaalaan. Ehkä vois mennä pötköttään takapenkille siinä tapauksessa.
Omaa napaa: tänään oli neuvolakäynti ja mitattiin syönninjälkeiset sokerit. Minulla on ollut 2 kertaa sokeria pissassa, ja lääkäri jo kehotti jättämään makean ja ylimääräiset hiilarit pois jos ois vaikka raskausdiabetes. No, tänään ainakin arvot oli kunnossa ja pissakin puhdas, joten taidan ostaa londoonraesuklaata illaksi :ashamed: Muistaakos kukaan vielä sitä mainosta "Niin londoonraedda, niin londoonraedda"?
Muutakin oli kommentoitavaa, mutta ei pysty muistamaan... Papunen viikolla 38+1