Lokakuussa 2010 syntyneet

Joo, ainakin mulle tehtiin ihan perus alapään-syynäys sektion jälkeen. Ja tietty katsovat haavan jne.

Meillä oli eilen 6 vkon neuvolalääkäri ja kaikki hyvin.
Mitat oli 5520g ja 58 cm. Parissa viikossa oli siis tullut painoa 540g ja pituutta 2 cm. Kyllä ne kasvaa niin hurjaa vauhtia...Nyyh!
Kaikki meidän muksut on nyt kamalassa räkätaudissa :snotty: Eilen oli pakko käydä hakemassa nenäfriida tuolle pienelle kun oli niin tukossa. Se olikin yllättävän hyvä laite. Ihmeesti oon selvinny ilman sitä noiden muiden kanssa. Nyt noi isommat kantaa kaikki taudit tähän huusholliin ja tartuttaa näköjään aina vauvankin.

Meillä oli ristiäiset viime viikonloppuna ja poika sai nimen, Luukas.

Homeoppaattiset aineet autto meillä siis siihen koliikki-itkuun. Illat tahtoo silti venyä ja yöunille menossa on kyllä hommansa. Nyt Luukas nukahtaa syliin. Kokeilin olla makkarissa pimeessä ja syöttää ja nukuttaa mutta siellä tuli aina hirvee huuto. Sitten kokeilin olla olkkarissa pienessä valossa ja siihen sitten kelpaa nukahtaa. Ota näistä selvä!
Mutta helposti menee 2 tuntia kun poika vaan torkahtaa ja herää huutamaan tai syömään ja kiukkuamaan väsymystään. Lopulta sitten simahtaa, sammuu yht äkkiä kun lyhty. Aika rasittavaa mun mielestä, toivottavasti oppis pian nukahtamaan muuten. Meilläkin tutti käytössä muttei auta yhtään. Ja omaan sänkyyn on turha kuvitella jätettävän, että nukahtaisi sinne yksin.

Kakka alkoi tulla pojalla vain 3 päivän välein. Ja siitä se kolmas päivä ja yö meni ihan kakkaa ähkiessä ja tekiessä. Siihenkin vaivaan sain homeopaattisia aineita ja nyt kakka tuleekin joka päivä ainakin kerran jos ei kaksi. Ja poika on helpottunut.
Mä hurahdin ihan noihin homeopaattisiin aineisiin kun totesin niiden tehoavan niin hyvin :D


Zeena ja Luukas 6 vko
 
Moikka kaikille! En olekkaan vähään aikaa kerinnyt tänne kirjoittelemaan, lukemassa olen jonkun kerran kerinnyt käydä.

Meidän poika on kans hyvin sylissä viihtyvää sorttia, eka vajaa 4 viikkoa menikin melkein turhan hyvin nukkumisen ja syömisen suhteen. Kun poika oli syönyt, se nukahti, ja sen pysty sit siirtämään omaan sänkyyn unille. Mut ei enää tällä viikolla, nyt nukahdetaan kyllä tissille, mut herätään heti jos hänet laittaa siitä pois, ja sitten kun uni keskeytyy tulee raivarit, haluu taas tissii, sitten sattuukin jo mahaan ja sitä vähän itketään jne. Onneksi viihtyy kuitenkin rintarepussa ja jonkin verran kantoliinassakin, mut kun en sitä vielä oikein noeasti osaa sitoa, niin siinä välissä kerkii jo kiukkuuntumaan, ettei oikein rauhotu liinaan, repun saa nopeammin "puettua päälle":whistle: Onneks siinäkin saa kädet vapaaksi, mut jotenkin tos liinassa ois vielä tukevampi olo, ja helpompi tehdä itse hommia. No toivottavasti tää joskus helpottaa, kun nyt tuntuu olo aika yksinäiseltä, olin itse kuumeessa pari päivää, eikä päästy ulos, nyt lunta tulee niin hirveesti ettei vaunujen kanssa ole asiaa ulos. Jotenkin vaan kyllästyttää tää neljän seinän sisällä oleskelu, vaikka toisaalta päivät menee tosi nopsaan! Mietin just eilen et vähänkö ois helpompaa jos ois kesä, ei tarviis kummankaan (siis äitin ja vauvan) laittaa ulos hulluna päälle, ja vaunujen kanssa pääsis aina liikkumaan, vesisade ei sitä haittais. Välillä tulee kyllä oikeesti vähän sellanen olo, et mihinköhän sitä tuli ryhdyttä, kun olen luonteeltani sellanen touhuuja ja viihdyn kiireisessä työelämässä, niin muutos siihen että nyt saa vauvaa nukuttaa reilun tunninkin on valtava, ja jotenkin en ole yhtään vielä tottunut siihen ettei mitään aikatauluja voi oikein suunnitella.

No mut se noista valitteluista, mulla on vaan tällänen olo kun tuli jälleen sisällä pysyttely-päivä, ulkoilma kirkastaa aina mielen=) Ja onhan tuo pikkumies aivan ihana! Säälittää vaan toisen puolesta kun massuun sattuu, vaikka meillä käytössä kuplastop ja ollaan hierottu massua ja pumpattu jalkoja, niin on aika avutomana itse kun toinen ähisee naama punasena ilmoja ulos:|

Zeena mua alko kiinnostaa noi homeopaattiset aineet, muistelen että eräs sukulaiseni olisi erikoistunut noihin, täytyskin häneltä kysyä, jos vaikka mekin saatas niistä apuja.

Onks kenelläkään herkkä lapsi lämmönvaihtelujen suhteen? Mä en oikein osaa pukea tota pikkumiestä ulos, kun eilenkin kun käytin lenkillä, pakkasta oli -4, mut tuuli kovaa, laitoin sisävaatteiden (body, sukat ja housut) päälle paksummat sukat ja tumput, kaulurin, talvipuvun sekä hatun, vaununkoppaan makuupussin, jota en laittanut kiinni asti, kuomulle suojaksi ohkasen fleecepeiton. Niin musta tuntui että jossain vaiheessa hänelle tuli kuuma, kun alko huuto kuulua vaunusta, vähän raotin kopan suojaa ja otin peittona käyttämääni makuupussia pois edestä. Varsinkin jos tosta lähtis jonnekkin kauppaan tai vaikka bussiin, varmasti alkaisi jossain vaiheessa itkeä kuumuutta. Ihmeissäni kattelen ostoskeskuksissa lapsia, jotka tyytyväisinä ovat vaunuissa/rattaissa toppapuvut päällä.

Jotenkin sitä on vaan niin avuton, varsinkin nyt kun mies on palannut töihin, ja yksin pitää pärjätä, ensimmäinen lapsi kun on kyseeessä, niin kaikki on niin uutta ja outoa, ja tuntuu et kaikkien muiden lapset ovat aina hyväntuulisia, syövät, nukkuvat ja kakkivat, ja sit ihmettelee kun oma ei olekkaan, mut ei se ihan niin helposti taida kellään mennä, eihän :whistle: muuten olen kyllä kade;)

Miten paljon teidän lapset ovat hereillä, ja ovatko he silloin hyväntuulisia? Meillä hereillä ollaan ehkä aamupäivällä jonkinverran ja sitten alkuillasta,ja tietty syöttöjen aikanam mut aika usein poika on kiukkunen hereillä ollessaan, ja en usko että aina on kyse masusta.

Ristiäiset meillä ois 6.12, eikä olla vielä nimeä keksitty, no on tässä reilu viikko vielä aikaa :whistle: tuskin poika kuitenkaan nimettömäksi jää.

No joo tulihan sitä valitusta ja omaa napaa vähän liikaa, sori!

Täällä on ainakin ihan kauhee tuuli ulkona, tuntuu et katto lähtee irti! Mut nyt syöttöpuuhiin!

danuli + toppis 1kk +1pvä.
 
Danuli - en ehdi nyt kirjoittaa pidemmästi, mutta lähetän sulle sympatiat täältä! Ihana kuulla väliin valitustakin. =)Kun itse on välillä tähän kaikkeen ihan väsynyt, ahdistaa kaikkien hehkutus vauvaelämän ihanuudesta. Kaikki tunteet taitaa kuulua tähän hommaan, ja vaikeat vaiheet menee varmasti ohi! Eli ymmärrän! :hug:
 
Mä en tunne tota kuplastoppia enkä tiedä miten tehokas se on. Mä vannon sen cuplatonin nimeen, se on meillä auttanut kaikille kolmelle. Ja tosiaan suoraan pullonsuusta tiputtelen suuhun ja yölläkin se käy tosi nopsaan, taskulampulla näytän vähän valoa. Ja auta armias jos jää antamatta niin heti alkaa itkut ja vääntö että saa ilmat pihalle. Kannatta ehkä kokeilla muuta kun kuplastoppia jos tuntuu että ne ilmat vaivaa?

Meillä poika on hereillä aamupäivästä herättyään pari tuntia. Sen ajan oon yrittäny pitää hereillä aina unien välissä. Nyt nukkuu yhdet kunnon päikkärit, tänään 3 tuntia. Toiset unet oli jotain tunnin. Illasta on sit enemmän hereiilä javtaistelee unta vastaan...Osan aikaa on hyvällä tuulella, mutta selvästi huomaa kun alkaa väsyttää ja pieni kitinä ja valitus alkaa ja vain syli kelpaa.

Joo, on tää talvivauvan pukeminen oma hommansa. Ja vähän tulee kirottua kun on kolme ulos puettavaa. Meinaa toi lähteminen joskus kestää...Eikä ihan joka paikkaan enää edes jaksa mennä, sen verran tuo lähteminen kaikkien kanssa ottaa voimille ja hermoille :whistle:
 
Heipä hei
Täälläkin on jo välillä tuo vauva-ajan ihanuus karissut :D Neiti on nyt pari iltaa kitissyt ja itkeskellyt sen 3-4 h putkeen syö vaan välillä, pikkaisen ehkä nukahtaa ja sitten alkaa taas. En tiedä pitäisikö meidänkin kokeilla tuota cuplatonia koska ilmaa tuntuu mahassa olevan.. neljännen tunnin kohdalla alkaa kyllä jo hermoa kiristää aika rankasti kun mikään asento yms ei kelpaa eikä mkään helpota toisen oloa. Tulee tosi avuton olo!

Plus nyt alkaa vähän väsymyspainaa kun pääsee vasta sitten 2 maissa nukkumaan :/ Mutta onneksi nämä vauvojen rytmit vaihtuvat niin nopeaan että eipä kai tätäkään vaihetta kauaa kestä.

Eilen oltiin ekaa kertaa vaunuilla kaupungissa kun piti isyys käydä tunnustamassa :)Hyvin meni ja neiti nukkui melkeen koko ajan. Olipahan vaan kyllä keli! Lunta tuiskusi oikein kunnolla ja vaunut meinasi välillä kyllä jumittua penkkoihin :D
 
Zeena mitä aineita olet vauvalle antanut? Muakin alkoi kiinoostaa. Meidän vauvalla kakka tulee tällä hetkellä päivittäin, useastikin, mutta varsinkin aamuisin vauva herää ähertämään kakkaa tuskaisena. Ollaan pari päivää anettu disflatyliä ja rela tipat aloitettiin eilen ja ne tuntuvat vähän helpottavan.

Danuli mä käyn läpi NIIN samoja ajatuksia täällä omien neljän seinän sisällä ja mietin että miten ihmeessä ihmisillä kestää hermot tätä kitinää, nukutusta ja huutoa päivästä toiseen. Toiset päivät menee onneksi vähemmällä huudolla ja pidemmillä unilla mutta on tämä työelämään ja omiin kahden aikuisen aikatauluihin järkyttävä muutos. Helpottavaa kuulla että muilla on samoja ajatuksia. Ja ilmeisen samanlainen sylirotta vauva.

Ja toikin että tuntuu siltä että kaikki muut vauvat ovat niin paljon helpompia ja paremmalla tuulella kuulostaa myös niin kovin tutulta. Ulkona ollaan käyty vaunuilemassa ja pari kertaa kaupassa pikaisesti mutta kaukalolla ei olla vielä uskallettu mennä. Ja joo, musta tuntuu myös siltä että täälläkin KOKO hereillä olo aika on yhtä äherrystä ja kitinää.

Ja illat ovat usein hankalia täälläkin. Juuri se ensimmäisille yöunille meno.

Että tämmöinen valitus tänään. Pahoitteluni mutta kuulosti noi Danulin ajatukset niin tutuilta.

Sofiia & pikku monsteri
 
Heippa kaikille! tutulta kuullostaa teidän kaikkien ajatukset :D Muakin tää neljän seinän sisällä oleminen kyllästyttää ja nyt en edes pääse niin paljoa liikkumaan, kun meidän auto on korjaamolla pitkän aikaa :(

Meidän tyttö on vaihtelevasti vielä hereillä, mutta yleensä aamulla heräämisen jälkeen pari tuntia ja sitten nukkuu pidemmät päikkärit, illalla on enemmän hereillä ja nukkuun mennään 22-24.. Meilläkin illat saattaa olla kiukuttelua, mutta tytöstä huomaa, että on vain väsynyt ja taistelee nukahtamista vastaan :) Illalla saatetaan syödä tunnin parin välein, mutta sitten onneks nukkuukin pitkät yöunet. Aamulla herätään kovaan ähinään, niin tietää että on vaippa märkä ja kohta tulee huutoo, jos ei ruokaa tipu :D tytöstä tulee kyllä huomattavasti levottomampi, jos on ihan hirveesti menoja päivän aikana ja joudutaan pukeen ja riisuun koko ajan.. Hereillä ollessaan tyttö on pääosin hyvällä tuulella, mutta jos joku on huonosti osaa siitä myös ilmoittaa :D

Vaunuilu on aikamoinen henkireikä, että pääsee edes hetkeksi pois kotoo, mutta nyttenkin on luvattu niin kauheita pakkasia, että ei tarvi haaveillakaan pihalle menosta :(

Viime yönä puoli 12 päätettiin tytön nimi :) Ihanaa puhella sille sen omalla nimellä :D

Kohta typykkä varmaan herää, täytyy äkkiä napata jotain suuhun :)

Hanna ja tirriäinen 3 vko 6pv
 
Sofiallakin on kotona pieni monsteri ;)

Täältä vain pikakuulumiset eka neuvola takana ja neiti oli kyllä taas kasvanut hurjasti! Painoa nyt jo 4 220g (syntymäp. 3 590g) ja pituutta oli 53,5 (synt.49cm) :D Muuten kaikki hyvin.

Täällä nuo ilta kitinät vaan jatkuu, kyllä tosiaan välillä on pinna kireällä ja avuton olo kun tuntuu että mikään ei auta. Tänään tosin pieni helpotus oli se että viimein hyväksyi tutin vähäksi aikaa!! Jee! :)

Ryöminkäinen ja monsteri 3vko 1pv
 
Hei kirjavinkkaus! Luen tällä hetkellä Rosa Meriläisen ja Simo Frangenin päiväkirjaa vauvansa ensimmäisestä elinvuodesta ("Nollasta ykköseksi") ja suosittelen! Meillä hoituu kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun vauva lepäilee vatsallaan mahani päällä ja hoitelee ilmavaivojaan, ja minä lueskelen samalla... :)
 
Huh, kun tuntuu, ettei mitään ehdi nykyään tekemään :D Nyt rinssi on onneksi päikkäreillä. Pääsen kirjottelemaan vähän kuulumisia:)

Täällä tuo epeli valvoo illalla ja öisinkin kovasti yrittää. Oon huomannut, että kun "armahdan" lasta ja otan viereen nukkumaan tulee uni silmään nopeammin ja poju nukkuu pidempään kuin jos antaisin vain ährätä omassa kopassaan. Oon yrittänyt saada poikaa oppimaan nukkumaan omassa sängyssään, mutta kun noin viidettätoista kertaa nousee itse ylös nostamaan tuttia jne. niin kyllä periaatteet heltyy.
Me käytiin viikonloppuna ekaa kertaa kylvyssä; lapsi vähän nälkäinen ja herännyt juuri uniltaan ja tuos oli sen mukainen. Onneksi sentään edes hetken aikaa oli mukavaa. Loput ajasta sitten huudettiinkin loukkaantuneena.
D-tipat alotettiin myös ja pikkasen näyttävät ilmavaivaa aiheuttavan; vauva ei tosin yleensä huuda vaan ähistelee kovasti ja suurimman osan ajasta turhaan :( Toisaalta, vois sitä vähän myös äiti katsoa, mitä suuhunsa laittaa kun toistaiseksi oon syönyt aika huolettomasti.
Viime viikolla sain myös ristiäisasiat hoidettua ja pojalle on nimi valmiina :) Nyt kun vielä oppisi systemaattisesti käyttämään sitä nimeä :D
Imetys sujuu nyt paljon paremmin kuin alussa; ei rintakumia eikä pulloa tai lisämaitoa. Tilanne korjaantui kuin nappia painamalla, mikä on mun mielestä ihan ihmeellistä. Yhtäkkiä vauva vaan oppi ottamaan kunnon imemisotteen rinnasta. Ihan ihme tuuri :)

Täällä hymyillään jo kovasti äidin ja isin ihmetykseksi :) Mitenkäs muiden hymyt? Missä vaiheessa alkoivat hymyilemään? Mä oli tostakin aivan yllättynyt, että eka tietoinen hymy tuli reilun parin viikon iässä. Olin aina luullut, että niitä saa odottaa kuukauden tai puolitoista.

Lavelyn ja poika reilut 3 viikkoa

Ps. Hassua, että synnytyksestä on kohta kuukausi. Muutenkin tuntuu, että ihan kuin sen olisi hoitanut joku muu kuin minä. En tiedä johtuiko ilokaasun sekoittamasta päästä vai siitä, että synnytin yöllä, mutta vieläkin mun on vaikea välillä uskoa, että se olin minä :D
Ainiin, en ois ikinä uskonut, että sanon näin, mutta mulla on oikeasti välillä ikävä masua :) Nyt tossa on vaan löysää raskausarpista ihoa ja venyneitä vatsalihaksia..
 
heippa!

aika rientää kuin siivillä, en oo kerenny/muistanu kirjotella. arki rullaa täällä edelleen hyvin, tyttö on pääosin tyytyväinen ja helppo lapsi. välillä täälläkin äherretään pierua oikein urakalla,välillä itkunkin kanssa, mutta kun se tulee niin ah mikä helpotus :D

lavelyn meilläkin tyttö nukkuu paremmin vieressä. itekkin aattelin ensin että saa kyllä nukkua omassa sängyssä, mutta kun nukkuu niin paljon paremmin meidän sängyssä niin oon vähän antanu "periksi". yön ekan unipätkän yleensä nukkuu omassa sängyssä mutta sitten kyllä tahtoo jäädä meidän viereen. no nukkuupa ainakin :D

rytmejä on alkanu löytyä päiväänkin ihan hyvin meillä..yöt menee edelleen 1-2 syötöllä. nukkumaan mennään yleensä klo 22-23, sitten syödän kolmen-neljän maissa ja sitten aamulla joskus 7 aikaan. ihan hyvin :) päivisin tyttö syö noin 3h välein, yhet päikkärit saattaa olla pitemmät että venyy ruokatauko siihen 4 tuntiin. ja illalla saattaa tankkailla 2h välein joskus. vähän vielä siis vaihtelee.

meidän tyttö on alkanut kovasti jo jutella ja hymyilee mahottoman paljon, on se vaan niin uskomattoman ihanaa <3 ja kasvaa aivan huimaa vauhtia.. meillä ois n. viikon päästä 2kk neuvola. tuo on kyllä jo semmonen pullukka että varmaan on reippaasti tullu painoa ja pituutta.

eilen oli ristiäiset, tyttö nukku koko toimituksen ajan, vähän havahtui kun vettä tuli päähän mutta nukahti sitten uudestaan. ja muutenkin oli oikein nätisti, jakso seurustella vieraittenkin kanssa.

täällä on ollu niin kovia pakkasia ettei oikeen tekis mieli tuolla ulkona vaunuilla. tänään onneks vähän lauhempaa kun eilen. pitää vaan laittaa tarpeeks vaatetta niin eiköhän sitä tarkene. tytölle kyllä uni ulkona maittaa,äippä vaan ei tykkää kylmästä. =D mitä te muut pidätte vauvoille pakkasrajana? en oo ite kyllä ihan noudattanu tuota ohjekirjasten -10 astetta, eihän tässä ois päässy pitkään aikaan ulos :D

miraaz ja neiti keskiviikkona jo 8 viikkoa ( mihin se aika menee? )
 
meilläkin on ollut tuo -15 nyt kylmin että ollaan ulkona oltu. ja tosiaan tyttö on kans kunnon paketissa ja harso tiiviisti suuaukolla. ja sitten kun ollaan tultu sisään niin oon tarkastanu tytön niskasta että on ollu lämmin.. en varmaan tuota kylmemmällä kelillä veiskään ulos ihan vielä.
 
zeena
Laita kaikki tieto refluksista ja mitä tutkimuksia teillä tehtiin, miten se oireili jne..
Me saatiin ohjeeksi antaa sitä gaviskonia - ei auttanut! Nyt on käyty jo kerran sairaalassa, kun saatiin lähete ja torstaina uudelleen. Vauvalle tehdään vatsan uä. Selviääkö siinä tuo vaiva?
Valvoiko teillä vauva ja oliko tyytymätön? Entä nousiko paino?
Meidän poju on jo 6vko ja paino kehitys vain +500g syntymäpainosta. (4250g -nyt noin. 4700g)

Bubbeli ja poju
 
bubbeli:
Meillä siis tyttö alkoi oireilla jo sairaalassa, oksensi ekan kerran kunnon kaarioksennukset siellä, varmaan siis päivän parin ikäisenä. Tuo oksentelu jatkui sitten kotona, tyttö söi kyllä paljon ja jioskus siis tuon oksentelun sotkee siihen, että vauva olisi syönyt liikaa. Mutta ei siis puhuta pulautteulusta, jossa suusta valuu tai putoaa sitä maitoa vaan ihan kunnon oksennuksesta joka lentää. Tyttö söi myös hyvin usein, eli haki lohtua pahaan oloon jatkuvalla syömisellä joka taas pahensi oireita entisestään ja kierre on valmis. Paino nousi meillä hyvin, sen takiahan yleensä ei huolestuta esim. neuvolassa. Kun paino ei teillä ole noussut niin se jo kertoo, että tarpeeksi maitoa ei todennäköisesti jää sisään. Onko teillä siis oksentelua vai millaisia oireita?
Makuuasennossahan tyttö ei viihtynyt, eikä varsinkaan mahallaan. Liäksi refluksin oireina oli hikkaa ja myöhemmin röyhtäilyä.
Ihan vauvana ei tehty mitään tutkimuksia. Meillähän tyttö sai siis oireilla 2 ikävuoteen asti ennenkuin kukaan otti mua todesta :vampire:
Ainoa mikä takaisinvirtauksen luotettavasti paljastaa on ruokatorven ph-mittaus. Sitä ei voida ihan vauvalle tehdä, ihan tarkkaa ikärajaa en osaa sanoa koska voisi tehdä, jokunen kuukausi pitää ainakin ikää olla. Vatsan uä ei kyllä refluksia paljasta, tuskin sillä näkee edes sen läpän tilannetta että kuinka löysällä se on...Meidän tytölle tehtiin ruokatorven ja mahalaukun tähystys pari vuotiaana, siinä nähtiin rakenteet, että onko vaiva siellä.
Onko teillä mahdollista, että refluksi olisi allergiaperäistä? Silloinhan siihen ei lääkkeet auta vaan ruokavalio on ainoa jolla saattaa helpotusta saada.
Mitäs muuta mä nyt osasin kertoo....Kysy, vastaan jos osaan! Ja kerro miten teidän poika oireilee!

Joku kyseli niistä homeopaattisista aineista. Eli meillä on iltaan rauhoittavana (ja tämä poisti ne koliikki-itkut) Chamomilla D12. Tätä otetaan yksi helmi päivässä, hyvissä ajoin ennen iltaa.
Vatsan toimintaan on calcium carbonicum D12, meillä on tähän annostus 2 helmeä joka toinen päivä.
Meillä on tosiaan nuo aineet osuneet heti nappiin, välttämättä kaikki ei auta kaikilla ja joutuu kokeilemaan ennenkuin oikea aine löytyy. Noitahan voi ostaa ihan ilman mitään vastaanottoja, netissäkin on myynnissä mm. sinun apteekissa.
Mulla on lisäks muutama aine "kotiapteekissa" esim. flunssaa varten. Ja juuri niillä sain isompien muksujen räkätaudit nopeesti ohi ja oma alkava tauti ei tullutkaan kun lääkitsin ajoissa.

Mä oon ronski ja pidän pakkasrajana jotain -20. Siihen asti siis nukutankin ulkona.
Kunnolla päälle, harsoa eteen niin hyvä on...Ja vaunuissahan voi olla jopa kuuma. Meillä toi poika näyttää olevan aika kuumaverinen. Nyt laitoin pakkasilla väliin fleeceasun ja ulos nukkumaan niin poika heräs puolen tunnin päästä huutamaan. Ihmettelin asiaa ja toin sisään kun ei vaan nukkunu. Noh, riisuessa se syy selvisi: poika oli hiestä ihan märkä! Ei siis tarvinnut väliasua vielä tuossa -15 asteessa...

Poika on varsinainen iltavirkku ja aamuntorkku. Nyt illat venyy klo 23 asti ja aamusta poika nukkuu 10 asti vähintään. Mä en jaksais, kun oon itte illasta ihan väsy. Ja aamusta noi isommat nousee kuitenkin niin en voi nukkua vauvan kanssa. Eilen poika vaklvoi melkein yhteen asti, se oli tän astinen ennätys. Siinä vaiheesa jo rukoilin sitä, että voitasko me nukkua jo...Mutta kun toisesta on kiva seurustella ja naureskella. Meillä siis juttua tulee tosi paljon, poika "puhuu" omia juttujaan hyvin mielellään. Aina jos joku jututtaa niin juttua alkaa tulla ja niitä hymyjä tulee kokoajan. En tiiä mitä hauskaa noissa meidän seinissäkin on kun ne niin naurattaa :D

Zeena ja poika 7 vkoa
 
Tyttö kans jokeltaa jonkun verran ja hymyilee paljon.Makoilee nyt tossa sohvalla ja juttelee ilmalämpöpumpulle :D Ja ne hymynaamat jotka saatiin neuvolasta ni oi että niille riittää juttua!

Vatsavaivat on nyt helpottanut muutamaksi päiväksi kun on niin hyväntuulinen ollut.Ollaan kyl pumppailtu jalkojen kanssa ja nyt on typy itekin "oppinut" voimistelemaan jalkoja kohti masua niin pieruja tulee =) Nuo Jekovitit on vaan unohtunut antaa..

Itellä tahtoo alaselkä mennä jumiin..Täytyy vähän kattoo noita asentoja.

Joko ootte käyneet jossain ilman vauvaa? Mä olin kattomassa Kummanki kaata ja voi jehna että se oli hauska! Lauantaina olis tarkoitus mennä firman pikkujouluihin.Otan sinne kyl tuon isomman typykän mukaan :xmas:

MUKSU ja typyliini melkein 8viikkoa.
 
Yssikseen on tullut liikuttua kirpparilla ja kaupassa tyttö on melkeimpä nukkunut poissaoloni ajan
eikä ole miehellä tarvinut tarttua tuttipulloon mutta nyt tulevana lauantaina tarvii kun lähen vähän kylille pyöriin kauppoihin ja käyn itteäni hemmottelemassa kosmetologilla viime käynnistä onkin vähän aikaa kun kävin viimen ennen kun plussasin tököttiä naamaan ja pötkölleen luksusta
 
heippa rallaa!
Täällä ollaan itsekseen käyty pari kertaa kaupungilla ja pienillä lenkeillä. Neiti onneksi yleensä nukkunut koko sen ajan, kun ei oikein vieläkään suostu pullosta juomaan. Eteenkään jos maito on ollut jo kerran pakkasessa :/

Täällä ollaan hymyilty jo muutama viikko myös, kaiken laisia ääniäkin päästelee, mutta ei vielä naura / suoranaisesti yritä jutella meille.

Vatsan kanssa menee hyvin vaihtelevasti ja luulenkin että pääsyy on minun syömiset. Ilta itkuisuutta lisää myös se jos päivärytmi on ollut jotenkin erilainen, huomaa heti neidistä että on itkuisempi. Nyt tosin myös kakkaaminen harventunut joten sekin taitaa vähän lisätä noita vatsanpuruja. Olen tässä miettinyt että pyytäisin vyöhyketerapeutin kotiin käymään, jos auttaisi pikkuisen ongelmiin :)

Muuten arki sujuu mukavasti ja neidillä onneksi on öisin jonkunlainen rytmi :) kamalan nopeasti vain aika kuluu! Huomenna on jo kuukausi siitä kun hän syntyi! Ihan uskomatonta.
ps. Neiti on saanut nimensä ja paperit ovat maistraatissa käsittelyssä :)

Ryöminkäinen ja monsteri 1kk
 
Hellurei!

Zeena: Nyt on paino noussut 700g syntymästä, joka oli lastenlääkärin mielestä hyvä painonnousu.
Kävimme siis tänään lääkärissä vauvan kanssa. Saimme reseptille lääkettä, joka alkaa Za.. jotain. On nestemäinen lääke aamuin ja illoin.
Poikamme oireita on mm. jatkuva itkuisuus, ei jää yksikseen sitteriin, sängylle yms makuuasentoon. Itku ei ala välittömästi vaan n.2-5min päästä kun on laskettu makuulleen. Puklailua on semmoista "normaalia" ja päivittäin tulee näitä kaarioksennuksia. Joskus takaisinvirtausta tulee joskus jo syödessä. Silloin tuleekin kiire nostaa poju pois rinnalta - pari kertaa on mennyt keuhkoihin saakka ja siinä on sitten ollut pieni paniikki äidilläkin.

Toivottavasti tuo lääke nyt auttaisi...

Bubbeli ja pienimies
(hassua muuten, tämä poju ei 7vkon iässä ole vielä edes sen kokoinen kuin esikoinen syntyessään)
 
Me käytiin eilen ja tänään vyöhyketerapiassa jos siitä saatais vähän apua. Meillä siis ongelmana jatkuva itkuisuus ja just tuo että vauvaa ei voi hetkeksikään oikein laskea yksikseen mihinkään. Ja jatkuvat mahakivut. Ainoa paikka missä vauva edes vähän viihtyy on hoitoalusta ja se neuvolan hymynaama =)

Ja sitten käytiin neuvolassa missä tuli ohjeeksi yhä vaan yrittää pidentää ruokaväliä ettei vauva syö kipuunsa koska painoa tulee jopa liian runsaasti koko ajan.

D-tippoja kokeiltiin antaa mutta sen huudon jälkeen uusi yritys vasta ensi viikolla..

Yön unipätkät on vähän alkanu pidentyä jo pariin tuntiin ja vähän päälle. Aamuyöstä tosin herätään aina itkien kakkaa vääntämään. Siitä jos jotenkin pääsiisi eroon.

Mulla on ollu koko ajan ihan kauhean haikea ikävä raskausaikaa ja kuvitelkaas tätä - myös sairaala-aikaa!

Sofiia ja monsteri
 
Täällä ollaan käyty ekan kerran kans vyöhyketerapiassa. Esikoisen kanssa käytiin aikanaan 4-5 krt ja vei iltahuudot heti ekasta kerrasta. Tällä kertaa ajattelin olla hieman reippaampi, enkä odottaa sitä 4 kuukautta, josko koliikki lakkaisi. Huudot ei ole olleet mitään hirveitä tällä kertaa, mutta ovat selvästi lisääntyneet, eikä tyttö huuda nälkää tmv., vaan on selvästi kipeä tai "tuskastunut" oloonsa. Ilmavaivoja on ja vatsa toimii hitaasti. Toivottavasti on apua tälläkin kertaa vyöhyketerapiakäynneistä, ainakin tänään ja viime yön nukkui huomattavasti sikeämmin...

Meillä muuten käännytään masulta selälle!!! Kääntyi eilen vahingossa lattialla ollessaan, kopsautti tietty päänsä ja voi sitä lohdutonta säikändysparkua (joka päättyi sillä sekunnilla kun pääsi syliin). Tänään ajattelin kokeilla uusiks, ja annas olla, heti kun laitan masulleen, hän kääntyy selälleen...on tämä hämmästyttävää!

Hymyjä ja pientä jokellusyritystä tulee kans, silloin kun viihtii kiinnostua meikäläisistä ;). Pää kääntyilee niin, että kaljua pukkaa takaraivolle jo hurjaa vauhtia...

Kantoliina on kovassa käytössä. En ole vielä pitänyt muuta kuin "kehtoasennossa", "sammakkoasento" vähän vielä arveluttaa tuon niskan takia.

Tutti puhutti täällä aiemmin. Meillä ei ole ollut käytössä kummallakaan tytöistä, eikä varmaan otetakaan käyttöön tällä pikkuisella. Imetän sen mukaan, kun tahtoo tissillä olla. Ja eihän sen kaiken tissillä olon tarkoituskaan ole syöminen, vaan läheisyyden ja turvan hakeminen, maidontulon "takaaminen" ja "tilaaminen". Tiheän imun kausia ovat neuvolan mukaan 3-6 viikkoa, 3 kk ja 6 kk. Tuolloin on aivan normaalia, että vauva haluaa olla lähestulkoon koko ajan tissillä, koska tarkoituksena on tehostaa maidontuloa. Ja omasta mielestäni vauvasta kuuluukin lähteä hieman ääntä, sillä eipä pikkuisella oikein muita kommunikointikeinojakaan ole. Me isot sitten vastaamme kitinöihin, itkuihin ja huutoihin parhaan tietämyksemme ja arvausten mukaan. Tällaisia ajatuksia täällä ja tässä tilanteessa, kukin tehköön, miten haluaa.

Jolian ja pikku-Tiitiäinen 1 kk, 1 vko
 
Bubbeli
Te ootte saanu siis Zantacia. Se on ihan hyvä lääke, autto meillä jonkun aikaa kunnes piti siirtyä parempaan. Mutta on se kätevämpi kun voi antaa 2 kertaa päivässä kun joka syötöllä. Ja tosiaan tehokas lääke, toivotaan että auttaa!
Meillähän tää vauva oireilee jonkun verran kans, silent-versio refluksista on kysessä jos on. Eli ulos ei tuu juuri mitään mutta maitoa nousee takaisin päin ja sitä nieleskellään. Jonkin verran on meillä oireet helpottanu, eli ainakin osan voi laittaa ihan kehittymättömyyden piikkiin.
Mut bubbeli teidän oireet kuulostaa hyvin tutuille! Käyhän kertomassa kuulumisia.

Taas vaihteeks noi päiväunet on menny ihan plörinöiks. Tutti tippuu 5-10 minsan välein ja huuto alkaa. Ja sit ei tipu tuttikaan vaan huutaa. Kärryjä pitäis heilutella ja lenkkeillä, sit nukkuis. Heti kun pysähtyy niin huutaa. En tiiä mistä tuulee, en oo edes lenkkeilly tai nukuttanu liikkuvissa kärryissä. No, jospa menis ohi. Mä päivystän välillä ulkovaatteet päällä täällä sisällä ja ramppaan sitten vähän väliä tuolla pihalla. Raivostuttavaa! Mutta periks en anna ja lenkille lähde nukuttamaan. Sitä saa sitten olla tekemässä aina ja se ei näiden kolmen muksun kanssa onnistu...

Jahas, me jatketaan lasten kans nyt pikkujouluja. Mies on omissa ja me pidetään kotona omat. Ostin kilokaupalla herkkuja meille =)

Zeena ja poika kohta 2 kk
 
:wave:

Zeena
Juu, Zantac on sen lääkkeen nimi - JOKA ON AUTTANUT! Voi että olen ollut iloinen! Itkukärtyisyys on selvästi vähentynyt ja pulauttelu. Josko tästä alkaisi parempi ja mieluisampi arki?

Ristiäiset on nyt juhlittu ja poika on saanut nimen ja kasteen. Arvi Eemil tuli nimeksi.

Bubbeli ja poju
 
Heips! Sitä ihan tuppaa unohtamaan että voisi täälläkin käydä, menee aika niin nopeasti että hyvä jos konetta kerkee avata :D Tosiaan meillä oli eilen ristiäiset ja neiti sai nimen Mila Maria =)<3 nätisti oli koko tilaisuuden ajan =)

Daniella ja Mila 6vko 4päivää:heart:
 

Yhteistyössä