***Lokakuun lutuset heinäkuussa***

la / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

25.09.
malttamaton / 33 / 4. / ls / Tyttölupaus

28.09.
Sunniva / 24 / 3. / pkks / Tyttölupaus
dolly04 / 29 / 2. / kos / Poikalupaus

1.10.
senya / 21 / 1. / js / Poikalupaus
venetsia / 28 / tays / kaksoset /

2.10.
-inna- / 19 / 1. / sas / Tyttölupaus
kasenja / 37 / 1. / -
Marieh / - / 1. /

4.10.
addoda / 24 / 2. / hys / Tyttölupaus
iita_82 / 31 / 2. / kys

5.10.
jayy / 19 / 1. / nkl / Poikalupaus

6.10.
lullaby89 / 25 / 1. / k-sks / Tyttölupaus

7.10.
emma77 / 36 / 2. / -
korventyttö / - / 3. / tays
cubula / -/ 1. / - /

9.10.
popcorn2 / 24 / 1. / -

10.10.
chocolatebox / 40 / 2. / nkl / Poikalupaus

11.10.
#exec / 30 / 1. / kos

12.10.
ntikesäheinä / 30 / 1. / hys / Tyttölupaus
Vilja85 / 28 / 1. / - / Poikalupaus
toive3<3 / 26 / 3. / kys

13.10.
ninni12345 / 30 / 2. / ls
tähtitomu / - /1. / tays / Poikalupaus

14.10.
ankkurinappi / 31 / 1. / kys / Tyttölupaus
SannaMarko / 26 / 1. / kos


15.10.
uusiäippä78 / 35 / 2. 3. & 4. / Poikalupaus x3

16.10.
luckygirl / 34 / 2. / jorvi / Poikalupaus
willarose / 24 / 2. / hys / Poikalupaus

17.10.
pipa88 / 26 / 1. / oys / Poikalupaus

18.10
beanna/ 27 / 1. / jorvi / Poikalupaus
tuulia84 / 30 / 2 / kaks /

19.10
Bola74 / 39 / 3. / seks / Poikalupaus

20.10.
koruharakka / 30 / 2. / -
Hanssi / 28 / 1. / phks / tyttölupaus

21.10
Jisu / 33 / 3. / Oys / ??

23.10.
koiruuZ / 33 / 2. / ps

28.10.
Mustikkasuu / 38 / 3. / ps / Tyttölupaus
miakristamaria / 21 / 1. / hys / Tyttölupaus

29.10.
jebatu / 33 / 1. / k-hks / Poikalupaus
Rássi / 25 v. / 1. / KYS/ Tyttölupaus

30.10.
nenäpäässä / 30 / 2. Ja 3. / Tyttölupaukset x 2
Elli- / 38 / 4. / k-hks / Tyttölupaus

synnytyssairaaloiden lyhenteet :
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
ras = raahen aluesairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala

Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Hurjaa, että nyt on jo heinäkuun pinon aika! Tän jälkeen on enää kaksi pinoa ennen "meidän kuuta" :O

Tänne ei mitään uutta. Oon koittanut taas kovasti houkutella miestä, että josko mentäisiin kuitenkin kurkkimaan 4D ultraan, mutta eipä tuo lämpene ajatukselle. Murh! Tuntuu, että syksyyn on samaan aikaan niin lyhyt, mutta niiiiin pitkä aika vielä.

senya ja Vili 26+5
 
Kiitos uudesta pinosta :)
HUomenna olis sokerirasitus. Kohta pitää ruveta tankkaan että jaksaa sitten olla syömättä. Mua kyllä pelottaa se ihan älyttömästi. Pelkään että oksennan sen mössön ulos ja homma menee pilalle :(
Kuuluuko teillä muilla neuvolat yms työaikaan? Tai siis tarviiko tehdä tunnit takas?
Meillä ei luultavasti kestoilla, jotyenkin se ei oo mun juttu ollenkaan.
Äitiyspakkaus kesti tulla noin kaks viikkoo päätöksestä.
Jaahas, sämpylät pois uunista ja syömään niin jaksaa huomiseen. huokaus....
Ai niin huomenna poksuu jo ööö...täytyy käydä kalenterista tarkistaan...26 viikkoo, jee!
 
Kiitoksia uudesta pinosta!

Senya, mietin ihan samaa, enää kaksi pinoa jäljellä tämän jälkeen!!! :D

Korventyttö, meillä kuuluvat työaikaan, samoin kuin ultrat yms. sellaiset käynnit, jotka liittyvät raskauteen. Ei siis tarvitse tehdä tunteja sisään. Tsemppiä sokerirasitustestiin! Olen niin onnellinen, ettei minun tarvitse sitä tällä kertaa käydä läpi!

Meillä tänään rv 22+4. Leppoisasti aika kuluu. Taas kohta yksi viikko takana ja täynnä. Odottelen lämpimiä hellekelejä, että voisi paistatella päivää. Toivottavasti meidän ulkomaanmatkalla ainakin on lämmintä! Odotan niin kovasti, että pääsee rannalle lököttelemään...

Maha on ehkä jotenkin alkanut ilmestyä. Ei se mikään vauvamaha ole, mutta kovasti yrittää jo "kaareutua".
 
Kiitoksia uudesta pinosta :) hurjan nopeasti aika kuluu!

Mulla olis huomenna neuvolalääkärille varattu aika paineen tunteen takia. Kaikki pissakokeet tehtiin viimeviikolla ja virtsistä ei ainakaan ollut. Neuvolatädin luona kävin myös, eikä arvoissa mitään poikkeavaa, valkuainen tosin yhdellä plussalla. Toivottavasti huomenna löytyis selitys :/ inhottava tunne koko ajan.

Sokerirasitukseen ois aika myös 7.7, hyh :D

Liikkeet tuntuu kovin ja poikanen hikottelee päivittäin :) hyviä vointeja ja alkavaa viikkoa kaikille! <3

Willarose & Poikanen 24+4
 
Täällä paineen tunnetta myös ja aamusin todella kipeät paikat. Iltapäivällä alkaa sitten suonikohjut sattumaan.. Ihan sama, tänään olin jumpassa, ihanaa pitkästä aikaa vaikka tiedän että huomenna sattuu 05:30 kun kello soi.
 
Ihanaa heinäkuuta kaikille :) kiitos uudesta pinosta, on kyllä oikeesti huikeata että enää kaksi pinoa ja sitten onkin lokakuu :)

Mulla oli eilen neuvola. Kaikki hyvin; painoa alkutilanteeseen nähden on tullut 2,4 kg, pissa puhdas, RR ok, HB:tä ei mitattu kun se on aina ollut niin hyvä.

Pyysin lähetettä Kysille synnytystapa-arvioon ja saan sen sitten seuraavalla kerralla. Muutenhan meillä neuvolan lääkäri tekee sen ja se on se sama millä kävin mahakivun takia. Tähän lääkäriin en luota ja sanoinkin sen suoraan terkkarille, ymmärsi tosi hyvin.

Iita_82 ja Vauveli 26+3
 
äitiyspakkauksen tulosta: mulla tuli viikossa hakemuksen jättämisestä. Tein hakemuksen ja lähetin todituksen Kelan sähköisen asioinnin kautta. Olin hakenut pakkauksen samana päivänä postista kun itse päätös oli tullut paperikirjeenä kotiin :) Eli mulla ainakin tuli tosi helposti.

Oletteko jo hakeneet/saaneet päätöksiä äitiysrahoista ym.? Mä olen jättänyt hakemuksen, mutta töistä eivät ole vielä lähettäneet noita tulotietoja (haen viim. 6 kk tulojen mukaan rahoja).

Hankinnoista: nyt on ensimmäiset isommat hankinnat tehty. Tosin ovat vasta matkalla. Tilasin netistä tuollaisen kokoon taitettavan hoitopöydän sekä ensisängyn. Makkariin kun ei mahdu tuollaista normi pinnasänkyä enkä kyllä uskalla nukkua niin, että vauva olisi samassa sängyssä, joten tuon sängyn saa kätevästi viereen.

korventyttö: mä olen onneksi voinut käydä neuvoloissa ym. työajalla. Onneksi, näihin kuitenkin tuhraantuu aika kauan aikaa matkoineen päivineen.
 
ja kysymys, kuinka olette pystyneet liikkumaan nyt raskausaikana? Millaista liikuntaa? Mulla tuntuu, että selkä kipeytyy jumpissa ja salilla oikeesti pitää tehdä tosi pienillä painoilla vain valikoituja liikkeitä ettei vatsalihaksiin tule jännitettä yhtään. Kuitenkin jotain pitää tehdä koska muutoin niskat ja paikat menee tosi jumiin jos on liikkumatta.
 
Mä olin eilen sh'bammissa ja venyttelyssä. Pahimmat hypyt ja kumartelut jätin selän takia väliin, kaloreita meni 700 :)
Äitiyspakkauksen otin rahana, ei ole ainakaan vielä näkyny tilillä. Äitiysraha menee mullakin viimesen 6kk mukaan eli sitä päätöstö joutuu odottamaan sinne asti että jään pois töistä. No työnantaja maksaa anyway hetken normipalkkaa ettei sillä päätöksellä ole niin kiire.
Emmaljungat on esikoiselta ja turvakaukalo. Mitään en ole ostanu, kyllä ne sitten ehtii. Vaatteita tulee kuitenkin sairaalaan ja pinnasänky on nopea hakea ikeasta ja sitterin saa mistä kaupasta vaan.. Pukluliinoja ja muita voi sitten hakea syntymän jälkeen tai laittaa miehen kauppaan.
 
Minunkin on taas todettava, että aika rientää ja siihen olisi hiljalleen herättävä. Olenko muuten ainoa, joka ei ole vielä kertonut raskaudesta omille vanhemmilleen? :D Parille hyvälle ystävälle ollaan miehen kanssa kerrottu, mutta omat vanhemmat ollaan vielä pidetty autuaan tietämättöminä.

Hankintojen suhteen olen sentään sen verran orientoitunut, että olen alkanut katsella kaupoissa ja kirppareilla sillä silmällä vauvan vaatteita ja tarvikkeita. Mitään ei ole kuitenkaan vielä mukaan tarttunut. Sen sijaan vauvan peiton virkkailun ajattelin aloittaa ihan kohtapuoliin, vaikka tiedä miten tarpeellinen virkattu palapeitto sitten on.

Miten usein teillä on muuten ollut nyt keskiraskaudessa neuvolakäyntejä? Tietysti jokaisella on oman tarpeen mukaan, mutta mietityttää kun minulla on ollut vain yksi ja seuraava on vasta raskausviikolla 29 eli reilun viiden viikon päästä. Ei toki suurta hinkua siellä ole ravatakaan, vaikka toisaalta siellä käynti rauhoittaa aina mieltä. Esimerkiksi liikkeitä en juuri tunne, joten sydänäänten kuuleminen huojentaa kummasti.

Ja ehkä enemmän kuin neuvolakäyntejä, odotan sitä neuvolalääkäriä joka on tuolla samaisella viikolla 29. Jospa siellä saisi varmistuksen kysymyksiin, joihin neuvolassa ei ole oikein osattu sanoa sen kummempaa. Vaikka totta kai toivon, että ovat neuvolassa oikeassa eikä tyhmiin kysymyksiini sen kummempaa tarvitse sanoakaan :)

Toivotan myös hyviä vointeja itse kullekin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liikunnasta cubula ainakin kyseli. Itse en sen kummempaa sali- tai hikiurheilua edes harrasta, mutta vaunulenkeillä ja muutenkin hieman nopeammin kävellessä alkaa tosi pian sattumaan alavatsan reunoille :/ tosi inhottavaa! Ja eilen shoppaillessa piti ihan hiljakseltaan kävellä käytävillä. Ihme ettei ystävät luovuttanu ja jättäny mua matelemaan yksinään :D

rássi, olettepas pitkään jaksanut pitää vauvauutisia itsellänne! :D mahtaa olla jymy-ylläri kun kerrotte. Ja noista neuvolakäynneistä, mulla oli myös viimeksi viikolla 22 ja seuraava on vasta rv 30. Uudelleensynnyttäjillä näin ainakin meillä päin. Tuntuuhan tämä väli aika pitkältä, mutta jos tulee jotain mieltä askarruttavaa, niin voihan sinne aina soittaa ja pyytää päästä vaikka näytille :)

Tänään kävin siellä neuvolalääkärin luona, mitään syytä ei paineentunteelle löydetty, kovin perusteellisesti on silti kaikki katsottu, niin voin itse huokaista, että taitaapi kuulua asiaan :) jäädään toki seurailemaan, jos pahenee niin sitten polille. Vauva ei edes ollut alhaalla, oli jopa perätilassa. Ultralla pääsin pikkuista katselemaan <3

Paino on edelleenkin -11kiloa lähtöpainosta, mutta se kävi jo -12 kilossa, joten kilon olen saanut takaisin. Tosin herkuteltua on tullut enemmän ;)

Willarose & Poikanen rv24+5
 
Malttamaton kiitos uudesta pinosta !

Liikunnasta Alkuraskaudesta kävin zumbassa, kehonhuolton tunnilla, rullavenyttelyssä ja kahvakuulassa. Nyt kaikki on jäänyt kun kroppa sanoo jotenkin ei ja nykyisin kun mihinkään ei pääse kertamaksulla ja pitäisi hankkia vähintään se 10 kerran kortti niin sitä en enää hanki. Kävelemässä olen yrittänyt käydä vaihtelevasti, mutta mahaa kyllä alkaa kivistää. Yritän vain tehdä pihahommia ja kulkea aina portaita kuin mahdollista yms ja pelottaa kuinka nollasta kuntoilu lähtee sitten joskus vuoden vaihteessa, mutta tuleehan sitten kehitystä nopsaan :)

Minulla myös neuvola oli rv 22 ja seuraava rv 30. Tosin onneksi lääkärissä käynti menee näiden kahden käynnin väliin niin ei tule niin pitkää väliä. Ilokseni kuulin myös etten joudu sokerirasitukseen vaikka ikää on 34 vuotta. Esikoisen raskaudessa rasituskoe tehtiin iän takia. Painoakin on tullut huimat 6 kg lähtöpainoon ja se tuntuu tosi paljolta. Yritän vain iloita, että näin se kuuluukin mennä ja toivottavasti vauva kasvaa hyvin.

Mahan koosta oli aiemmin juttua. Minulla alkaa olla aikamoinen maha. Esikoisesta kaikki ihmettelivät miten maha oli niiiiin pieni ja kohta varmaan ihmetellään miksi maha on jo nyt näin suuri. No keskimäärin hyvä ainakin....

Tänään hain imetystyyny paketin postista. Ostin doomoo tyynyn pienemmän koon. Esikoisesta minulla oli niin iso tyyny, että se tuntui olevan jatkuvasti tiellä sohvalla, mutta toi tuntuu kovin pieneltä. Ehkä siihen tottuu sitten kun käytön aika tulee ja eiköhän tuo aina pian tule käyttöön unityynynä itsellä kun maha tästä vielä vähän kasvaa.

Täällä aiemmin joku kyseli lapsen kantamisesta. Kantoliina on tallessa ja haaveilen, että jos otan sen laitokselle mukaan joku kätilö osaa neuvoa miten vastasyntynyt vauva siihen laitetaan. Esikoisen kanssa minulla ei ollut ketään neuvomassa ja en osannut tai lähinnä uskaltanut laittaa vauvaa siihen. Otin liinan käyttöön vauvan ollessa noin 3kk ikäinen. Myöhemmin ostin myös jonkun huonon ja halvan kantorepun. Nyt suunnitelmissa on Manducan tai Tulan ostaminen niin kantaminen olisi erityisesti julkisilla paikoilla helpompaa kun liinaa on vaikea ottaa nopeasti käyttöön. Kantoreppuja pitää kaiketi mennä testaamaan johonkin liikkeeseen, että löytää itselle sen parhaan. Onko teillä vinkkejä missä olisi hyvä valikoima kantoreppuja pk-seudulla?
 
Ihanaa heinäkuuta! :)

Tänään oli neuvola. Ja vielä Se neuvola, jossa sain vihdoinkin raskaustodistuksen!:D Sitä olen kovasti odottanut (ja kävinkin heti kipittämässä sen ja hakemukset Kelaan). RR oli 116/78, pissassa proteiini +1, joten huomenna vien labraan näytteet. Terkka ei huolissaan ollut, mutta ajatteli, että on hyvä tarkistaa asia, koska minulla oli sama tilanne aivan alkuraskaudessa ja viime viikonloppuna on supistellut kipeästikin. Varasimme ajan neuvolalääkärille, se on ensi viikon pe ja 2 muuta neuvolaa, rv 29+0 ja rv 31+6.
Juttelimme myös ennenaikaisen synnytyksen pelostani ja vuodelevon toistumisesta. Terkka ehdotti, että varaisin ajan perheneuvolaan ja menisin sinne purkamaan tätä pelkoani. Huomenna kokeilen, jos saan ajan, näin kesällä ne ovat kortilla, vaikka kiire minulla ei olekaan. Vekara väisteli sykkeen mittausta ihan tosissaan, mutta lopulta lukemaksi saatiin 150. Sf mitta oli 20, hb 126 (viimeksi 137).

Vaunuista Kävimme eilen koko perheen voimin vertailemassa ja testaamassa vaunuja. Neitiä oli vaikeaa saada kokeilemaan vaunuja käytännössä ja olin siinä käsityksessä, että mies haluaa nyt vain keräillä tietoja ja vertailla vaunuja paikan päällä ja itse päätös syntyisi kaikessa rauhassa tyyliin syyskuussa. Mutta sitten mies tajusikin, että yhdet kiinnostavat vaunut saakin niin pieneen tilaan, ettei autoa tarvitsekaan heti vaihtaa! Se muutti heti asiat ja meille kotiutui Phil&Ted's Navigator V2- vaunut, sävynä tummansininen Midnight Blue. :) Olen aivan innoissani! Ja niin taitaa olla neitikin, sillä nyt pieni pitää käydä poimimassa vaunuista harva se hetki, niin kivat ne ovat koottuina kotona...:D

Hankinnat on pääosin tehty. Vain vastasyntyneen vaippoja täytyy hankkia ja kunnostaa sitteri. Ja etsiä rintakumit, en millään muista, että missä ne ovat.

Kantoreppuja olen nähnyt ainakin Baby Stylessa Espoossa ja A-T Lastenturvassa Vantaalla.

Luckygirl & Vekara 24+5
 
Kiitos tosiaan uudesta pinosta! :flower:

Kylläpä vaihtelee kelan käsittelyajat riippuen paikkakunnasta! :O Täällä eilen tarkistaessani käsittelyajan arvio äippäpakkaukselta oli 2 viikkoa, muissa 3 viikkoa. Eli tänään aikaisintaan olisi se päätös. Saisi jo pakkaus tulla, kun lähden sunnuntaina viikoksi mökille!

Liikunnasta kyseltiin. Mulla se on jäänyt kipujen ja supistusten kanssa ihan minimiin. Kun liikun, matelen kun etana. Vähän reippaammin jos pistää tossua toisen eteen, rupeaa supistamaan. On siis totuttava tähän, että kiire ei voi olla mihinkään...
Salilla oon pari kertaa yrittänyt käydä personal trainerin kanssa kuluttamassa jo maksamiani tapaamisia, mutta kauheaa himmailuahan se on, mitään ei juuri voi tehdä. Joko supistaa tai selkä vihoittelee. Tukivyöstä on ollut ehkä pienoinen apu selän kanssa, mutta mitään merkittävää muutosta en ole kipuihin huomannut sen kanssa.

Koiruuz, noita reppuja on monessa lastentarvikeliikkeessä esillä. :) Mutta esimerkiksi tulaa vähän nihkeästi, en ole törmännyt missään. Ipanaiselta sellaisen saa kyllä lainaan postimaksun (8.90) hinnalla, jos tahtoo hypistellä ja kokeilla sitä ennen ostopäätöstä. Itse tilasin Tulan eilen ipanaiselta, ei silläkään hoppu ole kotiutua, mutta kun olen malttamaton!

Täällä myös neuvolakäynnit on harvassa, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Edellinen oli 23+1 (sitä edeltävä oli 15+ viikolla) ja nyt seuraava on sitten 30+ viikolla. Välissä oli neuvolalääkäri 27+0 päivälle, mutta aikaistin sen jo 25+5 kun oli tarvetta saikulle ja hermotkaan ei olisi kestänyt odotella tota alkuperäistä aikaa... Voisin mä siellä useamminkin rampata, mutta seuraavan kerran jälkeenhän niitä alkaa olla useammin.

Ei kai pitäisi valittaa, mutta pojun potkuissa on kyllä ihan kamalasti voimaa! Ihan itse jo säpsähtelee ja välillä ihan kipeää tekee, kun oikein tuikkasee kylkiluuhun. :ashamed: Mitähän nää kolme viimeistä kuukautta (tasan laskettuun!) tuokaan tullessaan..

senya ja Vili 26+6
 
Liikunnasta: itse treenaan 4-5 kertaa viikossa edelleen. Sekaisin kuntosalia, ryhmäliikuntatunteja, pyöräilyä ja lenkkeilyä. En ole vielä onneksi joutunut luopumaan rakkaasta harrastuksestani! Ilman urheilemista tulisin varmasti hulluksi alta aikayksikön! :)

Huomenna neuvola. Jotenkin ei nyt vain jaksaisi. Voiko neuvolakäynnit jättää suosiolla väliin? Ultrissa jatkan mielelläni, mutta nämä neuvolakäynnit lähinnä kyllästyttävät...
 
On ihanaa kun täällä kirjotellaan paljon. Toivottavasti jatkuu loppuun asti. Oon lukenu noita muittenkin ketjuja ja jotenkin on tylsän tuntusia sellaset ketjut joissa ei tapahdu mitään. Versinkin viimeisinä kuukausina teistä on varmasti vertais apua :), kiitos siitä jo etukäteen.
Tänään olin siellä sokerirasituksessa ja voi luoja oli tuskaa. Ensimmäinen tunti oli niin paha olla että meinasin jo pyytää että oisin päässy makoileen johonkin. Onneks kuitenkin helpotti sit pikkuhiljaa ja sain kun sainkin pidettyä sen litkun sisällä. Maanantaina neuvolassa sitten kuulee tuomion.
Mulla on neuvolat n. kerran kuussa alussa oli harvemmin. Ei oo muuten hajuakaan koska on seuraava neuvola lääkäri? Kai se joskus on, luulisin että 30+ tms. Voipi kyllä oilla että joudun sen lääkärin tonne loma loppuun pyyttään, koska voi olla etten enää pysty töihin meneen sillon, kun nytkin on välillä niin paha olla ja jos on vauhdikas päivä niin vatta on kivikovana vähän väliä, eli luultavimmin supistelee. Tästä syystä liikunnatkin on jäänyt lähes kokonaan lukuunottamatta koiran kanssa tehtyjä lenkkejä.

mä haluaisin kanssa kokeilla joko liinailua tai kantoreppua. Edellisen kerran kun kokeilin liinaa niin jotenkin en saanut sitä toimimaan. TUntu että omat rinnat on koko ajan tiellä :(
Jaahas mun isä tuli käymään, täytyy mennä :)
 
Senya Kiitos Ipanainen vinkistä! Haluaisin ehdottomasti kokeilla reppu ja kokeilla et se sopii myös pitkälle miehelleni jos suostuisi myös kantopuuhiin. Mua vaivaa kamala laiskuus kaupoissa kiertelyyn syynä lähinnä se et 3-vuotiaan kanssa se ei ole oikein kivaa kun heti tulee kitinä tai sitten keksii jotain ostettavaa. Ruokakaupat ok, mut muut hankalampi mut kenties tämä jotenkin johtuu siitä et on poika.
 
nenäpäässä: mäkin urheilin alkuraskauden ihan normaalisti, salia, ryhmäliikuntaa ym., mutta alavatsan paineen tunteen jälkeen (pari viikkoa sitten) olen ottanut taukoa ja nyt alkaa tuntua että täytyy ottaa tosi kevyesti liikunnan kanssa. Olen tottunut liikkumaan 3-5 kertaa viikossa ja melko rankkoja treenejä, joten tällainen "eläkeläistahti" tuntuu niin turhauttavalta..
neuvolakäynneistä: koiruuz: kuulostaa tosi harvalta nuo neuvolat, eikös nämä ohjeistukset kosketa koko Suomea, ainakin niin olen luullut. Mulla on ollut niitä n. kuukauden välein, onpahan aina kiva kuulla sydänääniä, vaikka kyllä nuo potkutkin jo ilmoittavat että kaveri siellä myllää.
 
Moi taas ja kiitokset uudesta ketjusta!

Olen ollut sivuilta nyt melkosen kauan poissa, kun aloitin ennen juhannusta uudessa työpaikassa. En kertonut terkkarini kejoituksesta työhaastattelussa raskaudesta, eikä lain mukaan pakkokaan ole ennen kahta kuukautta mammalomasta.. Moi, arvatkaapa millaset pultit mun esimies sitten veti kun sai asiasta viime viikolla tietää. Tulihan siitä hänen reaktiosta itsellenikin aika paha mieli ja yöunet lähtivät siltä viikolta.. bossi pyysi kertomaan avoimesti työkavereille etteivät nämä ihmettele kun poistun syyskuussa yht'äkkiä, mutta en tiedä miten asiasta kertoisi (aika, paikka, tapa ja tilanne..). Toivottavasti saan jatkaa mammaloman jälkeen vielä tuolla. Tarkoitus olisi palata jo tammikuussa, että mieheni jää sitten kotiin lapsen kanssa. Tämä sopisi minulle todella hyvin!

Hb oli kuukausi sitten neuvolan kontrollissa 106. Aloitin rautakuurin, ja tänään kontrollissa hb oli 100. Harmi ettei maksaa saa syödä.. noh, tuplasin rautatabut.

Äitiyspakkaus tuli meillekin samana päivänä kuin Kelalta päätös pakkauksen lähettämisestä. Nopeaa oli se toiminta.

Liikunta on ollut hankalampaa kuin kuukausi sitten. Väsyy nopeammin (ja se hb..) ja nivusissa tuntuu ikävää vihlontaa. Toisinaan alavatsaa koskee ilman liikuntaakin melkoisen kovaa. Vielä olisi tarkoitus treenata koiraa mahdollisimman kauan metsässä jäljestysharrastuksessa.

Onnea kaikille sokerirasitukseen, ketkä siellä eivät vielä ole käyneet. Oli itselläni melkoinen kokemus, mutta kyllä siitä selviää. :)
 
cubula, itse olen harrastanut koko ikäni liikuntaa muodossa ja toisessa ja aion jatkaa niin pitkälle raskautta kuin vain pystyn. Ihan en esim. mavea tee enää yli sadalla kilolla, mutta pyrin kuitenkin treenaamaan niin lujaa kuin mahdollista :) Tänään kävin bodypumpissa ja hyvin kulki! Ei supistele, ei ole paineen tunnetta. Lucky me!

Salaatteja kaikissa eri versioissa tekee koko ajan mieli ja mietin koko ajan, että mitä salaattia seuraavaksi syön :D

Kurjalta nuo pomon pultit kuulostavat, exec :( toivottavasti saat jatkaa työssäsi mahdollisimman pitkään.

Neuvola minulla nyt kerran kuukaudessa ja ultra kahden viikon välein, kunnes loppua kohti ultra viikon välein. Jännittävää! :)
 
Mukavaa heinäkuuta kaikille! Kiitokset uudesta ketjusta.

Kantovälineistä: Mulla isommilta lapsilta jäänyt manduca. Tykkään todella paljon ja tarkoitus oli tämänkin pikkuisen kanssa sitä käyttää. Täällä myös pitkiä liinoja useampi, trikoinen on ihan vastasyntyneen kanssa meillä sopinut hyvin, isompi vauva menee sitten pitkässä kudotussa jos manduca pesussa tmv. Rengasliinaa en oppinut koskaan käyttämään, oma selkä kipeytyi kun painoa ei saanut jakautumaan tasaisesti. Pitkien liinojen sidonnat oppii tosi nopeasti, aluksi voi harjoitella vaikka nuken kanssa. Monissa liikkeissä saa myös ohjausta sitomiseen ja kantoliinakanavan nettisivut on kätevät. Tätäkin mussukkaa olisi tarkoitus kantaa lähellä jos vain viihtyy.

Sokerirasitukseen mulla pitää mennä toistamiseen rv 28+. Joka raskaudessa niitä pitää useampi tehdä kun mulla PCOS (monirakkualaiset munasarjat). Koskaan ei onneksi ole sokerinsiedossa ollut mitään vikaa. Rasitus on tympeä ja paha olo tulee. Minä olen suorilta kokeen aluksi pyytänyt päästä lepäilemään. Täällä suunnilla se on onnistunut hyvin. Makuuasennossa sen pahoinvoinninkin kestää paremmin ja ei tarvitse labran aulassa odotella montaa tuntia.

Raskausajan liikunnasta kyseltiin. Voinnin mukaan varmaan pystyisin liikkumaan enemmänkin mutta vuorotyö ja isommat lapset nielee tehokkaasti ajan, menee lähinnä puistoilu/kävely/uinti linjalla. Pyörällä ajaminen tekee pahaa, maha heiluu joka tekee supisteluja jälkeenpäin. Juoksulenkit jätin suosiolla plussaamisen jälkeen pois, aiempi kohdunlaskeuma ja uusi raskaus venyttää kudoksia itsessään ja juoksu siihen päälle ei ole hyvä yhdistelmä. Myös rakas harrastus ratsastus on raskausajaksi jäänyt, ihan jo turvallisuudenkin vuoksi.

Täällä neuvolakäynnit menee työaikaan jos on lääkärille, ultraääneen, äitipolille tmv mutta terkkarin käynnit joutuu korvaamaan. Uudelleensynnyttäjällä käyntejä neuvolassa taisi olla muistaakseni kokonaisuudessaan 8. Keskiraskauteen ajoittuvat rv 20-22 ja 28-30. Lääkärikäynnit kaksi kertaa: ekan trimesterin lopuksi/toisen alussa ja kolmannella trimesterillä.

Jisu ja Nuppu 24+0
 
Kiitos uudesta pinosta! Mukavan paljon jo tekstiä heinäkuulle :)

Liikunnasta: Oon kova kavelemään, mut vähemmän nyt sitten raskausaikana tulee lenkkeiltyä. Eilen tosin kaverin kans joku 7 km teputeltiin, mut mullahan se vauhti ei voi olla kovin reipasta, kun alkaa supisteleen, siis maha menee kovaksi palloksi ja paineentunnetta tekee sit sinne kohdunsuulle. Hiljainen vauhti, niin hyvin menee. Meillä kans koira, niin sen kans sit tulee käveltyä kuitenkin aika usein.

Sit tyhmä kysymys tuosta äitiyspäivärahan/vanhempainrahan hakemisesta Kelalta: Oonko ymmärtäny oikein, et se lasketaan 2012 verotettujen tulojen mukaan tai sitten sen äitiysloman alusta taaksepäin 6kk ajalta ? Eli että siinä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa, et puolen vuoden ajanjaksoa ei voi valita itse jostain sieltä väliltä, niinkuin vaikka 2013 vuoden alusta puoli vuotta??? Oon tavannu niitä Kelan sivuja, mut en oo varma ymmärsinkö sit oikein.... Tunnen itteni aika hömelöksi näin neljännen lapsukaisen kohdalla :D Mut oon aiemmin ollu aina sillä minimirahalla, kun tää työura on niin olematon :ashamed:, takana siis pitkä putki kotiäitiyttä ja opiskeluja pariin otteeseen. Nytkin on ollu sellasta pätkäuraa, et tulot on vaihdellu jonkun verran.

Neuvolakäynnit meidän kunnassa vielä vanhaan malliin kerran kuussa, sit jossain vaiheessa tihenee loppupuolella. Ite kyllä tykkään siellä ravata =) Kun olin viel töissä, niin oli työaikaa noi neuvolat ja lääkärit, mut tarkoitus oli yrittää varata työajan ulkopuolelle ne käynnit. Eihän se päivätyössä millään aina niin onnistu.

rassi, miten ootte malttanu näin pitkään? :D No mulla ei ois onnistunu millään salata keltään, kun näky niin selvästi tuo maha jo alussa :D Enkä ois kyllä muutenkaan malttanu millään olla kertomatta...

Kaappeja koitan pikku hiljaa siivoilla, että sais tilaa lisää. Asutaan rintamamiestalossa (4h+k), niin aika tarkkaan saa neliöt käyttää tällä porukalla =)

Mukavia kesäpäiviä, pitäis kai ilmojenkin parantua Etelä-Suomessakin viikonlopun tietämillä :)

Elli ja Nillestiina 22+6
 
Liikunnasta: Kuulun kanssa siihen onnekkaaseen joukkoon, joka pystyy liikkumaan melkein entiseen tapaan. Toukokuun loppuun kävin normisti tanssitunnilla, suliksessa ja hölkkäämässä pari kertaa viikossa. Kesällä en osallistu mihinkään vakivuoroihin, mutta lenkkeilen ja pyöräilen sekä silloin tällöin uin, golfaan ja jumppaan kotona. Lenkit on keventyneet niin, että hölkkään (lue: hiippailen hyyyyvin hissuksiin) pari 10-15min pätkää ja muuten kävelen. Pyörän ajoasentoa pitäisi pian muuttaa, kun alkaa tuo maha olla vähän jalkojen tiellä :D

Neuvolakäyntejä meillä on ollut n.6vkon välein, mikä on ollut ok. Th on aina kovasti kehottanut soittamaan käyntien välissäkin, jos jokin mietityttää, mutta eipä meillä mitään ole ihmeitä tullut. Vauvan liikkeet on tuntunut jo pitkään niin hyvin, että luottaa kaiken olevan hyvin.

Huomenaamuna olisi mun vuoro herkutella vadelmanmakuisella sokeriliemellä :p Mitähän sitä söis iltapalaksi ennen poikkeuksellisen pitkää napostelutaukoa...
 

Yhteistyössä