Elli kysäisi imetyksen jatkumisesta. Täällä jatkuu, mutta varmaan lopuillaan. Nyt kolme kertaa päivässä enää (hoitoon lähtiessä, hoidosta palatessa ja illalla unilleimetys). Olen miettinyt, pitäisikö jossain kohti oikein vieroittamalla vieroittaa, mutta näyttää vähän siltä, että poika jättää ihan itse imetyskertoja pois. Nyt on aamuimetys se, joka ei enää oikein jaksa kiinnostaa. Ja iltaisinkin poika meinaa nukahtaa ennen kuin paljoa ehtii juoda.
Meilä tilanne on kehittynyt näin:
5-6 kk, n. 8 krt/vrk, yksi yösyöttö, useimmiten aamuyöllä, nukkui kuitenkin heräämättä vaihtelevasti 5-8 tuntia putkeen
7 kk, 6 krt/vrk, satunnaisesti heräsi vielä syömään aamuyöllä
8-9 kk, 4-5 krt/pv
9- kk, 3 krt/pv
En muista, kirjoitinko tänneaikaisemmin lapsosen yöuniin liittyneestä oivalluksesta. Pojan yöunet häiriintyi siitä, jos aamulla tai aamuyöllä imetin niin, että poika jatkoi unia vielä imetyksen jälkeen. Lapsi alkoi heräillä pitkin yötä: ilmeisesti aina kun vähän havahtui, alkoi arvella että nyt voisi jo saada maitoa. Mutta kun aamumaidon saikin vasta kun oli vaippa vaihdettu, päivävaatteet puettu ja tukka kammattu, selkiytyi rytmi ihan selvästi. Yö nukuttiin kunnolla ja pitkään, n. 10 tuntia. Tämä siis liittyy 7-9kk iän seutuville.
Uutena harrastuksena olen suunnitellut vauvauintiin menoa lapsen kanssa. Onko kellään siitä kokemuksia?