~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Jaksamisia rd:n kanssa painiville ja muuten tukalasta olosta kärsiville! :hug:

Minä (edelleenkin) jaksan nauttia näistä helteistä, nyt kun loma alkoi niin hyvä vaan kun on lämmintä :) Mökkireissu lähestyy, lähdetään viikoksi mökkeilemään itä-suomeen saimaalle.

Neuvolassa kävin torstaina, siellä kaikki ok. Vauva on raivotarjonnassa kuten jo epäilinkin, sf mitta oli 29cm eli tasaisesti yläkäyrällä kulkee, sykkeet 150 luokkaa RR ok (en nyt muista lukemia)Hb 129 ja pissa puhdas..
Kova poika tämä on edelleen liikkumaan ja hikottelemaan, kyllä on saanut isommat sisaruksetkin osansa potkuista eli ei ole mikään "ujo" tapaus meillä ;)

Rautavalmisteista mä olen syönyt retaferia ja/tai opsidan fe- rautalisää, molemmat on sopineet mulle.

Vaunut haettiin kans vihdoin kotiin! Paketissa ne tosin vielä on ja saavatkin toistaiseksi olla, mulle riittää että ovat täällä :whistle:
Turvakaukalo jäi vielä ostamatta kun ei löytynyt mieleistä kuosia, tilattiin siis sekin.

minimuu ja poikanen 29+4
 
Rautavalmisteista Iron Vital F on ollut todella hyvä. Kaikkea on kokeillut, mutta tuo on sopinut ja tehonnut. Kräuterbluesadt ja Floravitalia on kanssa tullut juotua, mutta eivät tehonneet läheskään niin hyvin vaikka sopivat herkkävatsaiselle. Iron Vital F:ssä oli joku "juttu", joka saa raudan imeytymään paremmin.

Maarit ja Niksu 28+
 
Omaa napaa, helle saa kropan sekaisin. Supistaa, kiristää ja on niin nuutunut, yöt menee torkkuessa. Ei siis naurata helteiden jatkuminen, ensi kesänä sitten naurattaa taas.
Käveleminen alkaa olla hankalaa, jostain syystä kohtu painaa alas kävelessä voimakkaasti. Wc on hyvä olla lähistöllä koko ajan, onko tää edes normaalia enään tässä vaiheessa? Masu on kyllä tosi alhaalla muutenkin, mutta ihan kuin se kävellessä valuisi vielä alemmas...
Normaalisti olen tosi reipastahtinen kävelijä, nyt mennään hitaasti tallustellen ja pysähdellen kun tekee hetkittäin kipeää.
Neuvolalääkäri viikon kuluttua maanantaina, jos siihen asti selviäisi.
Muita ikävyyksiä on ilmaantunut ihottuma, kaula ja vatsa kutisee pientä punaista näppyä. Liekö helle ja nihkeys pääsyyt, vai eilinen järviuinti. Ei kai nyt mikään häikkä voi raskauen suhteen olla? Huolen määrän on oltava vakio.

Kestovaipoista, jos jollakin lokakuisella on tarvetta ä-pakkauksen vaippoihin, laita viestiä. Kirjoitin aiemmin pitkän pätkän tekstiä, mihin myös nuo koot ja mallit, mukana siis yksi jokin muukin setti. Mutta se teksti katosi jonnekin avaruuteen, kun painoin jotain näppäintä vahingossa...argh.

Rautavalmisteista, en ole vieläkään löytänyt sellaista joka soisi vatsan toiminnan jatkuvan, ei ole mukavaa olla ilmapallo. Sellainen kaasupallo.

Vanhempainvapaasta, onko kokemusta siitä, että vapaa olisi jaettu isän ja äidin kesken suunnilleen puoliksi? Heräsi kiinnostus isällä siihen, ja nyt mietitään olisiko mahdollista. Laskeeko Kela isälle uudelleen vanhempainrahan isän tulojen mukaan? Pitää soitella sinne maanantaina.
Vähän täytyy itsekin asennoitua tuohon ajatukseen, niin olisi toinen pieni vielä silloin. Mutta toki se olisi hyvä idea, yllättävä vain.

Pringles ja Otus 30+0 POKS
 
Pringles vauva varmaan vaan poraa ja laskeutuu alemmas :) ja kun painaa siellä syvemmällä lantiossa, niin vessassakin pitää juosta useammin. Sama vaiva, ja tekee muuten myös kivoja liitoskipuja istuessa, kun poraa tuonne alas :kieh:, potkii kylkiluita ja kaivautuu oikein.

Rautavalmisteista maltofer on ollut käytössä, ja on ollut tosi vatsaystävällinen. Hemoglobiini on vaan laskenut c-vitamiinista ja tyhjään mahaan ottamisesta huolimatta. Kannattaisikohan vaihtaa merkkiä?

Nimistä meillä on valmiina hätäkastenimet tytölle ja pojalle, niistä on kaikella todennäköisyydellä tulossa sitten toiset nimet aikanaan. Eli varsinaiset etunimet ovat vielä mietinnässä. Jotain ideoita on, tytölle on pari nimeä, joita aktiivisemmin pyöritellään. Mutta lopullisesti varmaan päätetään vasta, kun näkee, keneltä syntynyt pikkuinen näyttää :)

Esikoinen laskeutui viikolla 28, syntyi 40+4. Supistuksia oli silloinkin kovasti, ja kun neuvolassa huolin ääneen tästä yhdistelmästä, niin terkkari sanoi, että laskeutuminen tarkoittaa vaan sitä, että lantiossa on hyvin tilaa ja istukka sijaitsee niin, että vauva mahtuu laskeutumaan. Oikeastaan laskeutumisesta seurasi vain hyvää, hengitys helpottui ja närästys lieveni :) Tämä toinen taitaa parhaillaan yrittää laskeutua, sillä tavalla kairaa itseään.

Jalkojen turvotukseen on auttanut se, kun nostaa ne ylöspäin ja mies hieroo. Ja riittävästi vettä. Tyhmä vaiva : /

Vanhempainvapaan voi käsittääkseni jakaa noin kuin haluaisitte, Pringles :) Isä on silloin tulojen perusteella lasketulla rahalla. Kannattaa toki kuitata vielä Kelasta, mutta ymmärtääkseni vain äitiysrahakausi on sellainen, joka äidin täytyy käyttää. Loput ovat sitten vapaasti jaettavissa, ja isällähän on lisäksi isäkuukausi, jonka voi pitää, kunhan lapsi ei ole ennen isäkuukautta ulkopuolisella hoidossa. Meillä mies varmaan pitää isyyslomat ja isäkuukauden ja minä loput. Miten muut olette jakaneet nuo vanhempainvapaat?

Ukkonen tuli ja helpotti vähän ilmoja. Onneksi, meinasi jo eilen henki loppua... Aikaa tulikin sitten vietettyä rannalla senkin edestä :)

Branwen ja Sissi 30+3
 
Pringles kutinan syy tulee tutki, raskausaikana voi olla ainoa merkki raskauskolestaasista eli raskaushepatoosista (googlaamalla saat lisätietoa), jonka saa helposti selvitettyä verikokeella eli soitto neuvolaan heti huomenna. Vanhempainvapaan voi jakaa kuten haluaa ja kumpikin saa omien tulojensa (äiti samaa kuin äitiyspäiväraha aikaan) perusteella Kelalta silloin rahaa. Yhtä aikaa ei voi kumpikin saada rahaa.

Brawen suosittelen vaihtamaan rautavalmistetta. Itse käytin Floravitalia ja Kräuterbluesaftia huonon hempan takia vuoden verran enkä saanut hemppaa ylös en sitten millään. Nyt kerkesi putoamaan Raskaus Multi-tabseista huolimatta(nekään ei siis auttaneet vaikka alusta alkaen söin) 108 ja Iron Vital F:llä (otin sitä lisänä) sain 2vk luvun 118. Vuosiin en ole päässyt yli 116.

Jalkojen turvotus on pahentunut täälläkin. Nlalääkäri suositteli tukisukkia ja kaapista sellaiset löytyikin, mutta enpä jaksanut laittaa. Pari päivää sitten kostautui ja etenkin toinen nilkka ja jalkapöytä ihan hirveässä kunnossa (samaisessa jalassa nilka mustelmilla jo kuukausia huonon veren takaisin pumppauksen vuoksi). Tukisukat vaan jalkaan ja paljon vettä ja suola pois. Ananasmehua olen kanssa lipitellyt, kun on hyvä nesteenpoistaja. Helpotti parissa päivässä ja eilen olinkin ilman sukkia, mutta kiristys tuntui nilkassa taas illalla ikävästi ja päätin taas vetää ne jalkaa. Ei sukat loppujen lopuksi ole epämukavat vaan aika hyvän tuntuiset.

Maarit ja Niksu 28+
 
Huomenta!:heart:

Aamu pitäs alottaa tiskaamisella ja siivoamisella:kieh: Ei yhtään nappaisi, mut sit sais lähtee pentujen kans pihalle päiväks ihan rauhassa, kuhan saa kämpän kuntoon ensin. Täytyykin tuon aamuleffan jälkeen patistaa ne siivouspuuhiin.... miten lapset saavatkin huoneensa niin kamalaksi ihan tunnissa-parissa?:headwall:

Heräsin yöllä ilmeisesti supistukseen:confused: siis 2 lasta jo maailmassa ja mietin et olikohan se supistus... meinaan kummastakaan ei ikinä ennen laskettua-aikaa ollut kipeitä suppareita, nyt siis heräsin siihen kun koko maha oli oikein kunnon supistuksen kourissa ja selkään ja reisiin poltti... äkkiä kyllä nukahdin sitten takaisin ja vaikuttaisi et vauva on kääntynyt taas yöllä.. joten oiskohan se provosoinut supistuksen sitten.. en tiedä. Mut vähän jo tuli mieleen et apua.... ku ei pystynyt oikeen liikkumaan ku puhisin vaan :D

Turvotuksesta, mulla meni eilinen päivä uidessa ja ah, miten se helpotti:heart: Nyt taas ihan kohtuullinen olo :) Välillä meinaa hermoille tuo helle käydä, onneks vaan välillä:D

Nyt ne kotityöt:headwall:

T:Neiti+Kihuli 27+6
 
Pringles, tuo ihottuma ja kutina voi olla myös järvisyyhyä, joka paranee itsekseen. Järvisyyhy, uimarinkutka :: Terveyskirjasto
Mutta kuten Maarit* totesi niin hyvä olla yhteydessä neuvolaan. Meille tuli tänä kesänä läheiseltä uimarannalta 5-vuotiaalle tuo järvisyyhy ja kyseisellä rannalla on kokoontunut paljon lintuja, mm. kanadanhanhia, jotka varmasti tuota syyhyloista kantavat.

Täälläkin taitaa rautavalmiste lähteä vaihtoon, käytössä on ollut Kräuterbluesaft mutta aika laihoin tuloksin. Päiväruoan jälkeen iskee ihan tappava väsymys ja muutenkin olo on pitkin päivää aika toispuoleinen.

( . ) Oltiin Särkänniemessä sekä huvi- että eläinpuistossa ja reissun jälkeen olo oli koko seuraavan päivän aivan naatti. Kaiken kukkuraksi tuntuu, että peräsuoli oli valunut muutaman sentin ulos ("ihanat" pukamat)ja peräaukon tuntumaa särkee edelleen :( Mies ehdotti että lähdettäisiin vielä ensi viikolla Linnanmäelle ja Korkeasaareen mutta minätyttö taidan kyllä passata ne reissut suosista. Ei turhaa uupumusta ja huonovointisuutta seuraaville päiville, kiitos. Onneksi eräs hänen kavereistaan, joka on lähdössä lastensa kanssa myös Hesaan ilman perheen äitiä, ehdotti yhteisreissua. Voi jäädä huoleti pötköttämään kotiin koko päiväksi vaikka katsomaan pari hyvää filmiä :D

Vointeja kaikille,

kolmenmutsi ja tiitiäinen 28 + 4
 
Viimeksi muokattu:
KOLMENMUTSI, kannattaa kokeilla sen raudan kanssa c-vitamiinia, imeyttaa sen raudan paremmin?


(.)

pakko laittaa iltamassusta kuva :heart:
ai etta tama on kyl ihanaa olla raskaana :heart: Niin alyttomasti tata toivottiin ja nyt alkaa tuota masuakin olla:heart:


T.Neiti+kihuli rv 27+6

MUOKS, huomasin juuri et nyt tuli hiukan jotain verilimaa: / huomenna aamulla neuvola niin voi kysya etta pitaako huolestua... kovasti vauva potkii mut tanaan on kylla supistellu kivuttomasti enemman kuin normisti. Tarkistaakohan ne neuvolassa ettei tuolla alakerrassa vaan tapahdu mitaan viikoille kuulumatonta? Huolettaa nyt kun ei ole koskaan raskauksissa tallaista ollut tassa vaiheessa.. :confused::O: /
 
Viimeksi muokattu:
KOLMENMUTSI, kannattaa kokeilla sen raudan kanssa c-vitamiinia, imeyttaa sen raudan paremmin?
Joo, vielä töissä ollessa tuli imeskeltyä päivän mittaan appelsiineja ja nyt lomalla olen yrittänyt juoda joka päivä myös appelsiinimehua, mutta se on kanssa sellaista nestettä joka tuppaa nousemaan hapokkaana takaisin ylös :( Jotakin muuta c-vitamiinin lähdettä siis peliin.

Ihana tuo masukuva,Neiti :)

Nyt ulos aurinkoon, tänään voisi vielä vähän keräillä marjoja pakastimeen talven varalle.
 
rv 28 POKS ja neuvolakäynti takana!

Painoa yli kilo viikossa:headwall:
Nyt lähtöpainoon tullut 14,7kg:a:ashamed: Järkyttävää... ei se tossa kuvassa kyl musta näy ja meinasin pudota penkiltä kun näin vaa'an lukemat:ashamed: No, vielä on siis 15,3kg:a matkaa niihin lukemiin mitä mulla raskauksissa tullut, eli olihan tämä odotettavissa... ärsyttää vaan:ashamed:

RR oli 127/73
SF 23cm
SYKE +, 142
PISSA puhdas/ok
LIIKKEET +++!

Sydänääniä haettiin taas pitkä tovi, ja potkuja vaan sateli :D siitä syystä 3 plussaa liikkeistä, kuulemma tosi vilkkaalta tapaukselta vaikuttaa...
Selvis miks ne äänet oli niin hakusessa taas: vauva on täysin poikittain masussa :D:heart: Mietinkin eilen et tuntuu niin kyljessä kaikki potkut :D:heart:

12.8. on kilpirauhaskontrolli, ja parin vkon päästä taas neuvola kuulemma :eek: Nyt alkaa kuulemma olla parin vkon välein jo:O

Muuten ei mitään kummallista, se verilimanen vuoto saattoi johtua kuivista limakalvoista.. kun ei enempää supistele/satu ja ole vuodellut niin ei ruvettu tarkastelemaan sen lähemmin.

T:Neiti+Kihuli rv 28 POKSIS:heart:
 
Moikkis,

Onpa täällä taas tapahtunut kun ei melkein viikkoon ole pääsyt käymään.

Talvicci hurjan ihana maha sulla! Erottuu kyllä tosi hienosti :)
Ja Shenda samoin mun maha ei varmasti ollut noin nätti kuukausi sitten :)
Neiti-81 sullakin on niin nätti maha, eikä kuvassa ainakaan tosiaankaan näy noi kilot! Mulla oli se +10 kg vkolla 27 eikä se tästä kahdessa viikossa oo ainakaan pudonnut :D

Shenda sulla oli hyviä vinkkejä synnytystoiveista, täytyy noita samoja alkaa miettiä tässä pikku hiljaa. Lähtökohtana kuitenkin aina se, että tilanteen mukaan mennään, ja suunnitelmissa ei ikinä voi 100% pysyä. Kättäristä olen kuullut, että se synnytyksen suunnittelu on ihan mukava tilaisuus. Toivottavasti!

Cala meidänkin maha-asukin yksi kutsumanimi on Urpo tai Semi-Urpo :D

Kummit meilläkin on mietinnässä. Ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, mutta epäviralliset kummit kuitenkin haluttaisiin. Olishan se tietysti mukavaa, jos löytäisi kummit, jotka pysyy elämässä mukana ja ovat lapsesta kiinnostuneita. Näyttää vaan olevan harvinaisempaa :/

Täällä on olo kanssa tullut hankalammaksi. Ensinnäkin pahin vaiva: järkyttävä v*tutus! Miten voikaan ihminen olla näin huonolla tuulella koko ajan. Huh huh. Miestä käy sääliksi, työkavereita käy sääliksi ja muita ystäviä oon yrittänyt vältellä, että pysyisi edes jonkulaiset välit! Ei suklaan tai pullan syöminenkään enää paranna fiilistä, tää alkaa olla jo vakavaa :mad:

Fyysisesti on kanssa alkanut olla tukalampi olo. Klassista närästystä, hikoilua, selkäsärkyä, liitoskipuja (ei vielä kyllä kovin pahoja). Huonosti nukkuminen ei tietenkään helpota tätä kiukutusta. Nyt viime viikkoina on myös huomannut, että yöllä vessaan nouseminen alkaa olla tosi vaikeaa. Selkä ja lonkat on tosi kipeät, ja liikkuminen aika epävarmaa. Jotenkin tuntuu, että jalat ei kunnolla kanna, kun on niin kankeat. Pitäisi nousta hitaammin, mutta kun silloin juuri on usein aika kiire :)

Vauvan liikkeet tuntuu jo voimakkaina. Enimmäkseen oleilee nätisti pää alaspäin, potkut tuntuu ylämahassa ja kylkiluissa. Pepun voi jo välillä erottaa kyljessä :) Yksi ilta poika päätti huipaista toisin päin, ja napautti pari kertaa oikein nasevasti tuonne alamahaan. Ja ai että teki kipeää! Ihan eri tavalla sattui kuin noi ylämahan osumat. Onneksi kääntyi aika äkkiä. Osanotto teille kaikille, joiden maha-asukki on päättänyt asettua perätilaan :/

Muutenkin tyyppi myllertää nyt tosi paljon. Vaikea keskittyä muuhun kun on meno päällä :)

Terkuin
Mehukatti ja pikkukatti 29+0 piuh
 
Ihania masukuvia täällä :heart: Minä en edes ilkeä kuvaa laittaa esille kun tää on niin oudon mallinen :D

Neiti-81 ei kyllä todellakaan näy sun kuvasta nuo kilot!!! Mulla oli kanssa nyt just tullut virallisesti +790 g/vko mut oikeasti kaikki 3,5 kg tuli 10 päivän aikana, ja hirvittää että mitä jos tämä painonnousu nyt sitte jatkuu tälläsenä!
Sanoit Neiti-81 että sulla on muistakin raskauksista tullut samalla tavalla, eli uskotko että se ei ollut riippuvaista sun syömisestä yms?
Mietin vaan että pitääkö tässä alkaa jotenkin syömisiä enemmän vahtia....vaikka mä kyllä yhä liikun päivittäin aika runsaasti yms, joten sinänsä aika toivotonta yrittää syömisiä hirveästi vähentää. Jos painoa tulee joka tapauksessa runsaasti niin turhaa sitä sitten itseään kiduttaa...

Mehukatti mulla on kans karsee ärsytys ollu päällä ja lähinnä mietin että se on suhdeongelmien takia, mutta toisaalta voihan se olla että hormoonit taas kerran aiheuttaa sen että reagoin kaikkeen pahimmalla tavalla ja kaikki mahdollinen ärsyttää. Huh huh, ei tää mun loma nyt oikein hyvin ole alkanut :D

Jalat on myös täällä kankeat ja jotenkin sairaan painavan oloiset lenkkeillessä. Mietin että johtuuko salitreenistä mutta ei hitossa, kun näin kevyitä treenejä en ole tehnyt sitten mies muistiin. Vauhti on kyllä hidastunut roimasti, ja sormet on ihan nakit! Tai sanoisinko HK:n siniset :D

Nyt ei enää kyllä mene normaalivaatteet päälle, kun mähän olen pitkiä toppeja vielä pystyny käyttämään ja myös yhtiä sortseja, mut eipä mene nappi kiinni enää. Ostin pari toppia H&M:lta mut istuvia sortseja ei löytyny. No eipä tässä kehtaa kauaa enää sortseja käyttääkään kun jalat on sellaset hiton tunkit :LOL: Parempi vaan suoraa ostaa toiset mustat pitkät trikoohousut.

Kenzie 27+4
 
On pitänyt jo aikaisemmin kommentoida, mutta jäänyt on, että ihania masukuvia olette laittaneet =)

Vauvan laskeutumisesta en muista missä vaiheessa esikoinen laskeutui, ihan lopussa taisi olla. En kyllä itse huomannut sitä ollenkaan, ei mulla ollut niin selvästi erotettavissa. Sen muistan ettei viimeisessä neuvolassa ennen synnytystä ollut vielä pää kiinnittynyt, se tapahtui vasta synnytyksessä. Tosin neitihän majaili aina 41+1 viikoille asti masussa...

Tää helle on ihan hirveetä! Päätä särkee, väsyttää ja on paha olo :x Hetken jo mietin perjantaina, kun oli ihan hirveä olo, että onko kenties alkavaa myrkytystä, mutta helteen piikkiin taitaa mennä kuitenkin. Viikonloppuna oli jo vähän parempia päiviä. Me maalattiin lauantaina keittiö ja eteinen, ja sunnuntaina oli olo sen mukainen! SUnnuntaina vielä siivosin viimeisiä keittiön kaappeja remontin jäljiltä ja tänään pesin lattiat. Tietää nyt tehneensä liikaa, lantio ja alaselkä ihan jumissa :( Ei vaan jaksa enää kuten aikaisemmin, ei pitäisi rehkiä! Mutta kun olisi kaikkea tehtävää kotona ja ei malttais olla tekemättä! Nyt on pidettävä pari lepopäivää. Huomasin myös eilen, että vauva taitaa olla pää alaspäin, jos en ihan väärässä ole. Liikkeet tuntuvat pääasiassa ylhäällä ja välillä tuikkii kivasti tuonne alapäähän. Aikaisemmin liikkeet tuntuivat eri kohdassa kun oli perätilassa.

Tänään mietin että ei enää niin pitkä aika laskettuun aikaan, mutta miten se kuitenkin tuntuu niin kaukaiselta? Ja synnytys, täytyisi sitä varmaan alkaa miettiä ja pohtia kivunlievitystä jne. Huomenna neuvola ja siellä varmasti kysyy, mutta en mä vielä osaa asennoitua siihen, että kohta ollaan synnyttämässä! Vauvaa varten on periaatteessa kaikki valmiina jo, pinnis kyllä kasaamatta, saa ollakin vielä jonkun aikaa ja kaukalo ja sitteri odottaa kellarissa. Vaatteet onkin viikattuna kaappiin jo =) Vaipat on vielä ostamatta, mutta ne ehtii kyllä. samoin tuttipullot ja tutit keittämättä, mutta senkin ehtii lähempänä h-hetkeä. Meillä kun vauva tulee olemaan osin ainakin pulloruokinnalla, mies halaua osallistua vauvan syöttämiseen. Se sopii mulle, varsinkin jos välillä hoitaa jonkun yösyötön =)

Tuota huono tuulisuutta on täälläkin ilmassa! Tosin nyt ei niin kiehu, kun töissä ollessa. Mutta herkemmin palaa kyllä pinna. Viime viikolla oltiin mun vanhempien luona, ja meinasin hermostua siellä jostakin, en enää muista mistä, niin tyttö oli mummolleen supattanut että nyt äiti suuttuu :LOL: Tuo 2-v. myös on ilmeisesti huomannut että pinna on kireellä äidillä!

Nessu ja pieni 30+4
 
Ihanan söpöjä vauvamassuja!

Helle ei aiheuta tunnu kovinkaan vaikuttavan, toki turvotusta tuntuu tulevan vähän, sekin on sitten monasti lähtenyt pois ilmojen viilettyä. Paljon olen koittanut juoda ja syödä vähän ja tasaisesti niin olo on ollut ihan hyvä. Toki sitä on hieman uupuneenpi kun olisi normisti, mutta ei nyt niin että normielämää haittaisi. Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa on kyllä lämpimät ilmat vaikuttaneet enemmän, mutta nyt on olo ollut muutenkin parempi ja vointi siis.

Jalat on kyllä erilailla kankeat ja jos enemmän liikkuu tai kyykistelee, niin illalla on jalat kun pökkelöt ja kovin kankeat, ehkä jopa lievää särkyä, mutta levolla menee sitten ohi. Selvä vaikutus tuolla liikkumisella on tuohon ollut, liekkö sitä jo kävelee kun pingviini niin jalat tykkää kyttyrää :kieh:

Väittäisin että vauva on edelleen perätilassa, huomenna on neuvola, siellä varmasti selviää sitten enemmänkin. Esikoinen aikaseen kääntyi raivotarjontaan, kerran jossain välissä kävi pepullaan mutta pyörähti pian takaisin päälleen. Kakkonen taasen pyöri kun väkkärä tyyliin vielä 36 viikollakin. Lopulta kuitenkin rauhottui pää alaspäin. Tämä on taas tykännyt olla pepullaan, toivottavasti kuitenkin kääntyy raivotarjontaan ajoissa.

Kummit täälläkin mietinnässä. Toivottavasti hyvät kummit sitten saadaan päätetyksi viimeistään kasteeseen mennessä =)

Täällä myös yksi alkava uhmaikäinen (vajaa 2v) ja sitten uhmaikää päättelevä kyselyikäinen vajaa 4v. Kyllä välillä ottaa niin nuppiin kun molemmat sille päälle sattuvat. Mutta harvoin onneksi. Välillä kyllä juoksuttavat ja testaavat kimpassa äitin hermoja ja kykyä pysyä johdonmukaisena jajajajajaja... mutta yhden uhmaikäisen kun on jo kokenut, osaa tuon toisen ottaa erilailla oikkujensa kanssa. Tyttö on kyllä kaikintavoin "hankalampi" kun veljensä, mutta nainen kun on niin sen arvata saattaa :LOL:

Synnytystoiveita pitäisi tarkemmin kanssa miettiä, jotain täyttelinkin jo esitietolomakkeeseen jonka jo edelliseen neuvolaan palautin, mutta ajattelin lisäillä jonkun paperin vielä äityskortin liitteeksi. Kaksi synnytystä kun on mennyt jotenkin haipakkaa ja oikestaan luomuna sängyssä maaten, on nyt toiveena kokea tropattu ;) ja kivuton :LOL: synnytys. Heh, no jos kuitenkin tälläkertaa sais edes jotain kivunlievitystä jyväpussin lisäksi ja vaikka allasta tai jotain niin olisin enemmän kun tyytyväinen. Muuten tuo syntymän jälkeinen aika on ollut minusta hienosti hoidettu ja annettu sitä rauhaa jne. joten sen suhteen ei ole toiveita.

Pohjaton ja Nappi :heart: 30+0 :heart:
 
Sanoit Neiti-81 että sulla on muistakin raskauksista tullut samalla tavalla, eli uskotko että se ei ollut riippuvaista sun syömisestä yms?
Mietin vaan että pitääkö tässä alkaa jotenkin syömisiä enemmän vahtia....vaikka mä kyllä yhä liikun päivittäin aika runsaasti yms, joten sinänsä aika toivotonta yrittää syömisiä hirveästi vähentää. Jos painoa tulee joka tapauksessa runsaasti niin turhaa sitä sitten itseään kiduttaa...
No siis mä olen kokeillut vaikka mitä, erehtynyt jopa laskemaan kaloreita viime raskaudessa ja 12 km kävelin JOKA päivä esikoisen kanssa ja silti tuli 30kg:a:headwall: Esikoisestakin tuli 25kg:a rv 39+2 mennessä.... ja aina kilot on karisseet melko nopeesti synnytyksen jälkeen sitten kyllä, että alan kallistua siihen että niitämulle vaan tulee (?) koska nytkin olen samalla ruokavaliolla (vhh), kuin silloin, kun kuopus oli syntynyt, ja -30kg:a oli puolessa vuodessa ja lopulta paino putosi 40kg kaiken kaikkiaan. ja tällä samalla ruualla olen ihan hoikka ollut, ilman paino-ongelmia.En tiedä, ehkä raskaus vaan sotkee mun hormoonit niin pahasti:headwall:

Kiitos noista painolohdutuksista KENZIE ja MEHUKATTI Siis kyllähän mä tiedän ja itse näen et reisiin yms on tullut vähän ylimääräistä, mutta tosiaan, se kuuluu asiaan.. tätä on vaan niin vaikee hyväksyä, joka kerta:ashamed:

NESSULLE jaksuja helteisiin ja kaikille muillekin jotka niistä kärsii. mullakin vaihtelevasti hermot kestää kuumia ilmoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ihania masukuvia!!

Neiti81 Ai pääset jo nyt neuvolaan parin viikon välein! Mulla on kait asiat riittävän hyvin, et mua ei siellä kauheesti haluta nähdä :kieh:. Tosiaan heinäkuun 1. oli kunnon neuvola, nyt oli lääkärineuvola sen 5 min (pikainen sisätutkimus, sykkeet + sf-mitta - eikä mitään muuta) ja seuraavaksi vasta elokuun puolen välin jälkeen neukkulaan, eli puoleentoista kuukauteen ei sit katota verenpaineita, hemppaa, painoa yms. Tosin kun ei oo vaivoja ja sanoin lääkärissä voivani edelleen mainiosti, niin mitäpä siellä sitten ravaamaan.

Vauvan asennosta Mulla ei oo hajuakaan, mikä ruumiinosa liikkuu ja myllertää missäkin :confused:. Erinäisiä pumpsahduksia tuolta mahasta nousee, mutta en kyllä erota, mikä osa mua pökkii. Saati, että tietäisin, missä on pää tai peppu. No pääasia, että aktiivisesti siellä jumppaa! Ehkä sillä on vielä tarpeeksi tilaa siellä. Tänään oli muuten eka hikkakin pienellä.

Nimiä/ kummeja ei ole meillä vieläkään! Apua! Pitäiskö oikein miettiä, ennen kuin nyytti on sylissä... Kummit tulee sukulaisista, joten niistä ei ehkä niinkään tarvitse pähkäillä, mutta toi nimijuttu onkin sitten asia erikseen.

Pinna kireällä oli täälläkin viime ja toissa viikolla. Tuntui vaan, että kaikki asiat ärsytti, vaikkei olis ollut syytäkään. En kyllä näyttänyt sitä ulospäin, mutta pitelemistä oli. Nyt onneksi taas tasaisempaa. Kyllä ne hormonit on kivoja :stick:.

Joanmi + matkustaja 28+0
 
Mulla on huomenna neuvola. Saas nähä miten täällä on hempan käyny. Ekassa neuvolassa se oli jotain 150, ja viimeks se oli jotain 130. Tasasesti se on laskenu tähän mennessä :D

Neiti, ihana masu sulla, voi että! :heart: Eipä näy sulla muualla yhtää nuista tulleista kiloista. Ihanasti masussa pyöreyttä vain!

Ittee tuo paino-asia vaan stressaa ja stressaa! Ei ollu viime kertaan koko raskaus aikana tullu ku joku 2 kiloo ja risat. Nyt on kolmessa viikossa tullu kauheasti, tai ainakin tuntuu siltä. Ällöttää tää turvotuskin niin kauheasti.

No nyt alan purnaamaan! Sain tänään avaimet uuteen kotiin ja mikä läävä mua siellä odottikaan: Loppusiivot tekemättä!

-Eteisen karvamatto täynnä kissankarva tolloja, koska edellisellä asukilla oli kissa.
-Vessanpönttö ruskea.
-Vessan hyllyllä pesuaine tahroja ja muuta mönjää ja pari kappaletta korvatopseja. Muutenkin siitä suihkun alta se lattia ihan valkosessa tahrassa. (ja lattia siis sininen, että näky kyllä.)
-Keittiö kaapit ei oo rättiä nähnytkään. Kaapit tahmassa ja ihan irtolikaakin vaikka kuinka.
-Vihanneslaatikko jääkaapissa ruskeessa tahrassa. Jääkaapissa muutenkin puolikas kuivahiivapussi, tyhjä sinappituubi ja moskaa.
-Lattialla kuolleita kärpäsiä. Ja okei, ymmärrän et ne on voinu tulla tässä kuukauden aikana, kun asunto ollu tyhjä. Mutta noita muita ei voi laittaa sen piikkiin!
-Seinässä tummia läiskiä, joita ei ole varmasti edes yritetty puhdistaa!

Mulla melkee tuli itku ku siellä kävin. Huomen aamuna lähtee asuntotoimeen puhelua. Talkkaritäti vaan tuumas, että toiset siivoo paremmin ku toiset. Huhhuh!

Ja sitten omaakin mokaa: Siellä on jääkaappi ja viileekaappi ja vain pieni pakastin lokero. Empä tullut sitä asiaa tarkastaneeksi sillo ku kävin kattomassa, ku oletin et siinä on jääkaappi yllä ja pakastin alla! No mutta se pakastin lokero on vieläpä rikki! Ei pysy kiinni. Miten mä siellä mun marjat ja kaikki pakastan sitte?? Sehän vie hulluna sähköökin. Siitäkin pitää huomenna valittaa. Ette usko tätä ketutuksen määrää. Oon varmaan sitte vaa liian tarkka, mutta ärsyttää se alkaa toisten paskoja siivoomaan! Huoh! :/
 
Onpa tosi kivoja masukuvia! Ja ei todellakaan nay Neitilla nuo kilot! Minakin luulen ettei niiden kilojen kertymiseen voi aina vaikuttaa. Joillakin vain niita tulee kun keho niita tarvitsee, vaikka se vaa'alla kayminen voi joskus hirvittaakin kun se aina nayttaa paljon enemman ja enemman joka kerta. Mina olen asennoitunut siihen etta minulle tulee tassa raskaudessa muutama kilo enemman kun olin laihempi raskaaksi tullessa (ja nain nayttaa kayvan). Jotenkin olen ajatellut niin etta keho tulee varmaankin tayttamaan samat rasvavarastot tayteen. Ja todellakin kilot lahtivat helposti pois imetyksen myota viimeksi, meni paino jopa vahan liian alhaiseksi. Tuli normit 12 kg viimeksi, nyt oletan etta tulee jotain 15kg. Ei siis edelleenkaan hirvean paljon, nyt tullut n. 11kg.

Olikos taalla muuten joku jolla oli hematooma istukan alla? Siskollani juuri sellainen todettiin ja ollaan aika huolissamme. Vissiin se riskialtein hematooma?

Kylla minuakin ketuttaisi aika tavalla cinderella jos uusi asunto olisi huonosti siivottu! Ei hirveasti kiinnostaisi raskaana ollessa siivota yhtaan ylimaaraista ja vielapa muiden sotkuja (ei kylla tietysti normaalitilanteessakaan)!! :kieh:
 
Neitillä ihana mahakuva, ei kyllä kilot näy!:)

Täällä on kans yksi sellainen jolle raskauskiloja kertyy. Kateellisena kuuntelen niitä jotka selviää jollain 15kg:D Tullut edellisistä 2 raskaudesta se vajaa 30kg ja niin näyttää tästäkin tulevan. Mutta kilot kyllä tippunu aina nopeasti. Alle puolessa vuodessa ollut aina jo entisissä mitoissa. Neuvolassa ei oo koskaan mitään sanottu ja kaikissa raskauksissa sokerirasituskin ollut normaali. En tiiä miten tuota painoa niin paljon kertyy,lenkkeilenkin melkein päivittäin:confused:

cinderella, on kyllä tympeä kun jotku ei osaa omia sotkujaan siivota:( Oishan se kiva puhtaaseen asuntoon muuttaa!

Vauvan asennosta, viimeksi kun ultrattiin oli raivotarjonnassa. Hyvissä ajoin jo kääntynyt:)

Huono tuulisuutta on täälläkin. Tulee miehelle pienistäkin asioista suututtua:ashamed: Onneksi ei ole montaa kuukautta jäljellä..

Maria ja toukka 27+2
 
Neiti-81 voin lohdutella tuon painon suhteen, minulle on tullut tähän mennessä 18 kg painoa ja käytännössä katsoen en syö juurikaan muuta kuin ruokaisaa salaattia ja tummaa leipää, koska muusta tulee paha olo ja koiran kanssa käyn kävelemässä 1-3h/pv, neuvolassa se tuntuu olevan kamala ongelma tuo minun painoni, täytyisi kuulemma katsoa tarkemmin mitä syö... Ilmeisesti vesi linjalle pitäisi heittäytyä :/ Edellisissä raskauksissa painoa on tullut lähes 30kg eli samoilla linjoilla mennään nyt.

cinderella- ikävää tuo kun joutuu toisten sotkut siivoamaan, itsellä oli tuo sama huhtikuussa, ensin siivottiin asunto (siis läävä) johon muutettiin ja sen jälkeen talo luovutuskuntoon. Onneksi on äiti olemassa <3

Lapsonen on viihtynyt hyvin perätilassa tai poikittain, satunnaisesti on yöllä kääntynyt raivotarjontaan, täytyypi toivoa ettei jää pysyvästi perätilaan :) Helteet eivät ole vaikuttaneet juurikaan minun olotilaan, ihanaa kun ei tarvitse pakkautua kamalaan vaatekertaan. Kesä on parasta vuoden aikaa raskaana tai ei :D
 
Huomenta!


kiitos kaikille painojutuista! Lohdullista, ihanaa kuulla etten ole asian kanssa yksin, vaaan on muitakin "kilokuningattaria" joukossa, se etta se tosiaan voi olla ihan normaaliakin. Luulisi etta 2 lapsen jalkeen olisi jo siihen tottunut/sen tajunnut mutta neuvola tekee siita hirveen vaikeeta:ashamed: Mullakin aina sokerit yms ollu kylla kohdillaan, luojan kiitos.. sita ne kai siella pelkaa etta ne alkaa kenkkuilla.

cinderella-: Siis ei oo totta:O Onko joillain ihmisilla oikeesti pokkaa jattaa kamppa tuollaiseen siivoon?:kieh: Ihan uskomatonta. :kieh:


(.)

tytot aloitti aamun tappelemalla:headwall:
HUOH, tuo pienempi saa kylla kehiteltya sellaiset volyymit aina etta siina tulee satakunnan palokuntakin kateelliseksi (ihan kerran tai kaks olen sanonu et silla on tulevaisuuden ura palosireenina) Yleensa mita olemattomampi syy, sen korkeammalle volyymit nousee. Ihana 6v ika lahestyy:kieh: Kaikki tarttis osata ja saada HETI. Yrita siina ny selittaa ettei kaikkea voi osata ihan heti: /

mun ex-mieskin lahetteli viestia merilta. Kovasti siis tyttonsa haluaisi luokseen elokuussa kun tulee 3kk:n reissultaan, mutta nythan on niin etta esikoisella alkaa koulu 10.8.... saa nahda mita sumplitaan, valimatkaa on kuitenkin 200km.

Mulle tuli muutenkin jotenkin janna tunne siita viestittelysta.. se aina muistaa kun haapaiva olisi 4.8. taas niin se aina mua muistuttaa.. etta taas tulisi vuosi jos ei oltais erottu.
Eilen itseasiassa purkautui viesteilla oikein, ettei hanella ole enaa mitaan muuta kuin tytot, han ei ole saanut mitaan aikaiseksi eron jalkeen (muuta kuin toita). Sanoi myos etta ajattelee usein meita ja kaipaa sita mita meilla perheena oli. Lisasi etta on onnellinen mun puolesta kun olen onnellinen, ja tytoilla on 2 hyvaa kotia..
Mietin miten tuohonkin vastaisi, toivon hanelle pelkkaa hyvaa, ja uutta rakkautta. Han on ihana ihminen ja hyva isa. Mutta meille vaan kavi niin: ma olin yksin niin paljon (kun oli merilla) ja kavin vaikeita asioita yksin lapi (yhden synnytyksen rv 19+ geneettisen keskeytyksen vuoksi ja peraan yhden keskenmenon silloin kun han oli laivalla) ja itse en vaan paasssyt yli siita etta minulla ei ollut tukea niina hetkina kun oikeasti luulin kuolevani siihen henkiseeen tuskaan.

Rakastuin vahingossa uudelleen, toiseen ihmiseen. Ja siita ero lahti.
exakin ansaitsee ihmisen joka rakastaa hantga taysilla, kun itse en siihen enaa pystynyt.


No tulipa henkevaa... jai vaan niin ... jollain tavalla haikea fiilis.. alkaaka kasittako vaarin: ma olen elamani parhaimman ratkaisun tehnyt kun erottiin ja olen onnellisempi kuin koskaan.
Mutta.. tietysti toisesta valittaa koska se on 2 lapsen isa, ja mulle tarkea ihminen. Kunpa sekin loytaisi sen oikean ja jaisi maihin... mun ja lasten takia ja se ei koskaan sita tehnyt. Mut olisi hienoa nahda se onnellisena :)

Mut joo.. sellasta..

Tarttis ruokakauppaan lahtea, kaappi ammottaa tyhjyyttaan. Mut ny noi tytokki leikkii nii kivast ettei malttais keskeyttaa niiden leikkeja :D

T:Neiti+Kihuli 28+1
 
Kiitos Maarit, täytyypä kokeilla noita mainitsemiasi rautavalmisteita, jos niistä olisi enemmän iloa :)

Ihania nuo masukuvat :heart: Neiti ei tosiaan näy kyllä missään nuo kertyneet kilot. Kai niitä vaan toisille tulee, vaikka mitä tekisi tai olisi tekemättä. Pitäisikin ottaa taas itsekin, maha nimittäin putosi selvästi tässä parina päivänä. Nyt on sitten omasta takaa sellainen hylly, jolle voi laittaa leipälautasen tai lasin kun syö iltapalaa :D

Neiti onneksi vuotelu oli vaaratonta :hug: Tyhmää, että vielä näilläkin viikoilla voi tulla tuollaisia ylläreitä. Vaikka siitä kai se vanhemmuus lähtee, ei se huoli tästä tule pienenemäänkään, pikemminkin varmaan lisääntyy lapsen kasvaessa :)

Kummeista vielä meillä on vähän sama ongelma kuin Mehukatilla. Esikoisella on aivan ihanat kummit, jotka osallistuvat tosi aktiivisesti lapsen elämään ja huomioivat häntä omalla tavallaan – ilman, että olemme asiasta edes puhuneet. Nyt haluaisimme tällä toiselle yhtä osallistuvat kummit, mutta huolettaa toki, miten tulee käymään. Ei olisi mukavaa, jos toisella on noin huomioivat kummit ja toiset eivät edes korttia lähetä tai soita syntymäpäivänä. Toki sitten esikoisen kanssa on myös huomioitu kummeja, molempiin suuntiinhan se virta kulkee :)

Tuttipulloista tuli mieleen, että aiotteko miten huomioida noita uusia tuttipullojen muoveja? Siis tarkoitan tätä myrkkykeskustelua, mitä on ollut… en nyt muista sitä yhdistettä, mitä niissä vanhoissa kirkkaissa on. Meillä menee pullot vaihtoon, vaikka niitä ei ole hirveästi edes käytetty. Jotenkin mukavampi pelata varman päälle.

Kireä pinna on täälläkin, ja ainakin esikoisesta vain kiristyi loppua kohti :D Mies totesi silloin loppuvaiheessa, että olin maailman pahin PMS :D :LOL: Näin jälkikäteen sille on osannut itsekin nauraa, onneksi miehen pinna kesti loppuun asti :heart:

cinderella huh, mikä kämppä :O Valita ihmeessä. Ja vuokranantajallahan on velvollisuus toimittaa sinulle toimiva jääkaappi, eli avaa vaan suusi tuosta pakastinosastakin :)

danone hematoomasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta käsittääkseni istukan alla oleva hematooma voi irrottaa istukan, joten on siksi riskialtis asia. Mutta toisaalta kaikki voi mennä hyvinkin. Toivotaan parasta siskollesi!

Neiti tuosta ex-miehestäsi piti vielä kommentoimani. Ymmärrän hyvin haikeutesi, hän on varmasti omalla tavallaan ihana ihminen, koska aikoinasi kuitenkin häntä rakastit, vaikuttaisi hyvältä isältä kun ajattelee noin lapsiaan ja olette selvästi onnistuneet asioissanne, kun olette pystyneet säilyttämään suhteenne asiallisena erosta huolimatta. Tarkoitan vain, että ei sinulla mielestäni ole mitään syytä olla tuntematta tuota haikeutta. Elämä vaan vie minne vie, tuo ne ongelmat ja rasitteet, mitä tuo. Ja ne sitten johtavat, mihin johtavat :hug:

Branwen ja Sissi 30+öööööö.....5, hui :O
 
Raskauskiloista mulle tullut nyt kaiken kaikkiaan noin 10kg.. :whistle: ja suurimmaksi osaksi tuntuisivat olevan tuossa mahan seudulla, en siis ole mielestäni levinnyt muualta.

Kivunlievityksestä esikoisen synnytyksessä en saanut kuin aqua-rakkuloita (pre-klampsia) ja niistä ei ollut mitään apua. Kaksi seuraavaa synnytin täysin luomuna. Neljäs synnytys käynnistettiin ja kun kivuliaat supistukset alkoivat, vaadin saada edes jotain kivunlievitystä. Sain spinaali-puudutuksen ja se vei kivut täysin, haluaisin siis tulevassa synnytyksessä saman kivunlievityksen, mikäli mahdollista.

Tuttipulloista minäkin aion "opettaa" vauvan osittain pulloruokintaan. Olen ostanut Bpa(?) vapaita Lifefactoryn lasisia tuttipulloja.

Cinderella onpa ikävää joutua siivoamaan toisten jälkiä.. : /

Mielialan vaihteluista mä olen ollut melko seesteinen, en siis ole kokenut oikeastaan minkäänlaisia hormoniryöppyjä ;)

minimuu ja poikanen 30+0 :eek: näin isoilla viikoilla jo!
 
Moikkis,

Kurja ilta oli sitten meillä eilen :/

Töistä lähdettyäni soittelin äidin kanssa, joka kertoi, että mun 2 vuotta nuoremmalta pikkuveljeltä on löytynyt ultrattaessa kasvain kiveksestä :( Menee nyt kiireellisenä viikon sisään jatkotutkimuksiin HUSiin. Siellä sitten tehdään lopullinen diagnoosi. Mutta mitä nyt koko perhe luettiin internetistä koko päivä tuosta aiheesta, niin ultraäänitutkimus on lähes 100% luotettava kivessyövän diagnosoinnissa. Joten syöpänä lähdetään nyt hoitamaan.

Ennustehan on noissa hyvä, eli sinänsä ei nyt vielä mikään tappiomieliala ole. Samoin meillä on perheessä ollut syöpää aiemminkin, jotka on saatu hoidettua hyvin tuloksin, joten ei ehkä olla ihan niin järkyttyneitä kuin voisi olla, jos ei olisi mitään kokemusta aiheesta. Nyt toivotaan että veli pääsisi nopeasti tutkimuksiin ja hoitoon, tää odotteluhan on pahinta.

Tuntuu vaan aika absurdilta, että tässä itse on raskaana ja painii siihen liittyvien vaivojen kanssa. Sit pikkuveli, jolla ei vielä ole perhettä eikä toistaiseksi edes suunnitelmia sellaisen perustamiseen, joutuukin pohtimaan sukusolujen talteenottoa ja pakastamista, hedelmällisyyttä jne... Noissa käytännössä kai aina poistetaan se kives, jossa kasvain on. Yhdelläkin pärjää, joten toivotaan, että toinen säästyy.

Puuh.

Itse olen nyt painiskellut taas lisääntyneiden supistusten kanssa. Töistä on stressiä, ja tuo eilinen uutinen kyllä lisäsi sitä entuudestaan. Nyt suppareita, kipeitä ja kivuttomia, ollut ehkä viikon ajan epäsäännöllisesti parisenkymmentä päivässä. Mietiskelin että koska pitäis lähteä näytille äitipolille. Varmaan vielä muutaman päivän odottelen ja sitten sinne soitan jos samanlaisena jatkuu.

Kaikenlaista :/

Sorry masentava viesti, en oo oikein kenellekään (paitsi miehelle & äidille) päässyt tästä vielä puhumaan, ja mielessä kuitenkin melkein koko ajan.

Mut toivotaan että tulee hyvät uutiset, että olis hyvänlaatuinen ja helposti hoidettavissa! Ja itse pitäs nyt yrittää pysyä hyvällä tuulella ja optimistisena, siitä ei ainaskaan oo mitään hyötyä että tässä vaiheessa kovasti rupeaa murehtimaan :)

-Mehukatti ja pikkukatti 29+1
 
Mehukatti voimia teidän koko perheelle ja erityisesti pikkuveljelle! :hug:
Toivotaan ettei kasvain olisi pahanlaatuinen, ja vaikka olisikin niin toivottavasti edes vähän lohduttaa se tieto että suomessa syöpähoidot on huippuluokkaa.

:hug:
 

Yhteistyössä