Lokakuun lapset 2013 <3 *Heinäkuussa*

Moi!
En oo jaksanu juurikaan tänne kirjoitella. Mut nyt alko niin ahistaan kun lääkärineuvolasta tulin. Pissassa sokeria ja kohdunsuu tai joku yhelle sormelle auki?!! Meni vissiin niin ohitte kaikki mitä puhuttiin ku nyt lyö tyhjää ja pää täynnä kysymyksiä. AAARGGGGGHHHH!!! Niin toki enhän minä etes viime yönä nukkunut kun vauva heitti sellaista volttia ja istuukin nyt nätisti kohdussa.

Yrittivät muakin sinne sokerirasitukseen laittaa mut sanoin etten mene. Nyt pitää alkaa kotona sit mittailemaan. Luulen et johtuu vain siitä että eilen illalla vetasin sokeri överit. :D Edellisessä raskaudessa kävi ihan samoin et tuli kerran sokerit läpi ja sen jälkeen oonki mennyt neuvolaan etten ole kahteen päivään sokeria syönyt. :D Noh huomenna ollaan aamusta taas viisaampia.

Isyyspakkauksesta on ollut puhetta ni aattelin nyt sellaisen värkätä. Onhan tämä nykyisen mieheni ensimmäinen oma lapsi. Hällä synttärit elokuussa ni meinasin silloin hänelle sen antaa. Kerkeää hyvin tutustua tavaroihin ja ohjeisiin. ;)

Hankintoja ollaan sen verran tehty, että pinnis ollaan varattu kylläkin käytettynä ja pikkuisia vaatteita ollaan osteltu uutena sekä kirppareilta. Äitiyspakkaus tuli kans hankittua ja olihan siinä ihania vaatteita <3 Kela asiat ovat muutenkin hoidossa.

Häitä tässä ollaan myös suunniteltu, mut mulla ei vaan kiinnosta vähääkään sellaiset bilemäiset häät just nyt. Voisin vaan astella kirkkoon ja sieltä ulos, siihen perään sit kakku kahvit!

On kyllä nyt jotenki ahdistunut olo!!! VALI VALI!!

Tikkaritar 26+2
 
tikkaritar! Uudestaan synnyttäjällä ei enää kohdunsuu ole täysin kiinni eli yhden sormen verran auki ei huolestuttavaa. Kunhan ei tule kamalia supistuksia.
Ei ne pissan sokerit aina kerro puolin eikä toisin. Joskus voi olla rd, vaikka pissa aina puhdas. Eikä välttämättä ole silloinkaan, vaikka pissassa sokeria. Kyllä luetettavamman tuloksen saa sokerirasituksesta. Mutta mittaamalla itse, saat myös tiedon siitä, onko rd riski. Sillähän rd diagnoosin saaneetkin aloittaa, jos arvot eivät ole pilvissä.
 
ItuH ja elwwis Tsemppiä sokereiden mittailuihin, itsehän täällä myös niitä mittailen ja ruokia välttelen. Jännä miten eri paikoissa on niin eri käytännöt, täällä päin ei paljoa ole neuvoja ruokailun suhteen saanut tai mitään ohjelappusia edes. Itse mielestäni en ole edes sokeria vedellyt kaksin käsin ja silti jäin rasituksessa kiinni, vähän normaalia enemmän sitä ehkä söin. Hyvin tässä pärjää alku kankeudesta kun pääsi.

(.) Pitkänsokerin arvot oli kunnossa kun niistä soittelin, ei sen puoleen mitään hätää. Maha pullistuu hurjaa vauhtia ja pikkuinen liikkuu ihan hirmusesti. :) Viime yönä näin sitten unta, että vauva synty jo raskausviikolla 37. Kaikki oli kunnossa, painoa tais olla 2990g. Olevinaan näytti isolta, oli söpö kyllä. :)



Pauki 28+2
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Paljon voimia häitään suunnitteleville. Muistakaa myös nauttia hääpäivästä! Mulla oli silloin muutamia vuosia sitten niin hyvät kaasot, että hääpäivänä pystyi itse rentoutumaan ja keskittymään vieraisiin ilman että tarvitsi stressata aikatauluista tai järjestelyistä muutenkaan. Suosittelen tuota kaikille!

Jaksamista sokereiden mittauksiin niille, joille se on tarpeellista. Mä en ole saanut sokerirasituksen arvoja tietoon (ts en ole jaksanut kysellä), mutta kyllähän neuvolasta ois soitettu jos niissä jotain vikaa ois ollu...

Täällä edelleen supistelee kohtuu napakasti. Ihan oikea ratkaisu oli jäädä saikulle, vaikka itseä kyllä ärsyttikin kun tykkään tosi paljon työstäni ja tiedän työkavereiden joutuvan ahtaalle kun olen poissa (jonkuhan ne työt on tehtävä). Yritän vain lepäillä ja olen tehnyt käsitöitä ym kevyttä ajankuluksi. Mies raukka joutuu sitten tekemään kaiken raskaamman työn kotona, mm. siivoamisen, pihanhoidon, aidanteon, puutarhakalusteiden maalaamisen... Vauva onneksi liikkuu mukavasti, enkä kyllä ole jaksanut doppleriakaan enää kaivaa laatikosta. Onneksi se on siellä tallessa ns pahan päivän varalle.

Isyyspakkauksen nyt ajattelin koota miehelle vähän myös vaivanpalkaksi tästä kaikesta. Jos tilais sinne muutaman paidan, tuttuja, ostais pienen kuoharipullon jne.

Vaunut saapuivat eilen. Tilasin hollantilaisen nettikaupasta kautta Bugaboo Buffalot. Mua vähän ärsyttää ko vaunujen maine ns status vaunuina ja olisikin ostanut toisen merkkiset vaunut, mutta noi mahtuu koottuna meidän autoon sekä ison koiran kanssa farmarin perälle että takapenkin jalkatilaan. Näin mahdollistan liikkumisen lenkkeilymaastoihin myös vauvan kanssa, ei tartte kinnata aina remmilenkillä :) Olipa ne kyllä muutenkin laadukkaan tuntuiset. Suosittelen kyllä näin ensi tuntuman perusteella.

Nyt pitäs sitten ostaa vielä lähes kaikki loput vauvan tarvikkeet. Nettikauppojen selailua siis tiedossa. Nettikaupoista siis ajattelin tilata kalleimmat, kun saa halvemmalla kuin paikallisesta liikkeestä. Sitten loppujen pikkutavaroiden osto varmaan tulee tehtyä paikallisesta liikkeestä.

Kelan papereita en ole vieläkään saanut lähetettyä, mutta ensi viikolla se sitten. Meillä ei ole tällä hetkellä kotona tulostinta ja mies ei ole ollut toimistolla töissä, niin en ole saanut liitteitä tulostettua hakemukseen mukaan.

Vihervaara & nappula 27+3
 
No taas jokunen päivä mennyt että käynyt täällä taas vaa lukemassa toisten kuulumisia... suht hyvinhän kaikilla lokakuun mammoilla menee :)

Eilen oli itsellä hiuka "erikoinen" päivä.. oli tosi huono olo pitkin päivää,ja ei,ruokailujen välit ei venynyt ees pitkiksi,koska söin huonosta olosta piittaamaatta jotain pientä aina kahen tunin välein,niin kuin normistikin.. En jaksanut mitään eilen tehdäkään,makoilin vain.. Rautaa olen syönyt jo useemman viikon joten niistä tabuistakaan ei huono olo enää voi tulla.
Lisäksi pikkuinen oli eilisen tosi hiljaa massussa :( oisinkohan kerran pari tuntenut jotain selvää, ei edes nukkumaan mennes kauheaa möyrintää ja paikanvaihtoa masussa tuntenut niin kuin on iltaisin tuntenut... hiljaiselo on jatkunut tänäänkin...
Alan pian huolestuu,vaikkei eka raskaus olekaan, et soitan neuvolaan... Ja niin, tiiän kyllä että iisimpiä päiviä pienellä välillä on mutta että melki pari päivää :eek:...
Muita joilla ollut näin?

tää tais mennäkin nyt omaan napaan....


muruliini82 ja masu-asukki 24+4
 
muruliini: Voihan se olla, että vauva on kääntynyt vaikka sellaiseen asentoon, etteivät liikkeet tunnu yhtä hyvin? Tuntuu, että meidän poika ainakin pyörii kuin hyrrä, potkut tuntuvat milloin missäkin. Selvästi on esim. tänään ollut hänellä paljon rauhallisempi päivä, ettei hirveästi ole liikuskellut, mutta en muista olisiko missää välissä ihan paria päivää mennyt näin. Ymmärrettävästihän sitä huolestuu, jos on muuten tosi aktiivinen vauva, toivottavasti pikkuinen alkaa nyt enemmän muistuttelemaan olemassa olostaan :)

Nyt on meilläkin "uudet" vaunut, tutuntutun kautta saatiin hankittua :) Oliskohan nekin olleet nuo Bugaboot? B: kirjaimella alkoi :D ( Mistä huomaa, että mä olen todella perillä näistä vaunuhommista vaikka neljättä jo viedään :D ). Hyvän korkuiset ovat ja isot, hyvät pyörät löytyy, ne oli ne tärkeimmät asiat :)

Huomenna sitten festareille, toivottavasti selkä kestää...

Mukavaa viikonloppua kaikille :heart:

kääkkis ja sisu 25+6 ( huomenna poksuu :heart: )
 
Muruliinille vaan tulin sanomaan että mulla oli kans tässä viikko-pari sitten ainakin yks vuorokausi jolloin liikkeitä ei tuntunut juuri ollenkaan ja vaikka kuinka vatsaa tökin ja yritin syödä makeaa sun muuta, niin en saanut vauvaan kontaktia. Arvelin vauvan kääntyneen jotenkin selkään päin, ja näinhän se varmaan sitten olikin koska sen jälkeen sitten on taas potkut tuntuneet tuohon vatsan puolelle, eli asento vaan oli jotenkin hassu, eikä liikkeet juurikaan tuntuneet. Älä vielä lannistu, jos kuitenkin tunnet edes jotain. :)

Mulla on kauhea ajoittainen kipu oikealla alavatsassa, ihan ku vetäis suonta. Paikka on käsin kosketellenkin arka ja välillä siitä ikäänkuin kouristaa ja öisin saatan herätä julmettuun kramppiin siinä kohdassa. Onkohan se lihasperäistä vai suolistoperäistä...?

Muuten kaikki suht ok, kauhea väsymys on vaan iskenyt, töiden jälkeen olen ihan puhki taas ja iltaisin nukahdan kymmeneltä viimeistään. Yöt tosin on levottomia koska esikoinen nukkuu edelleen meidän välissä osan yöstä ja tulee sitten valvottua sekä esikoisen, että oman hankalan olotilan vuoksi. Kylkeä pitää kääntää yhtä mittaa ja vessassa käydä ainakin kaksi kertaa, usein kolme..

Ja neuvolassa maanantaina oli kaikki hyvin, paino ei ollut enää noussut läheskään niin järkyttävästi kuin tähän asti on noussut. Aiemmin painonnousu on ollut 500-600 g/viikko ja nyt oli tullut vain reilu 200g/vk, joten selkeästi huomaa että pahoinvointi on vihdoin helpottanut ja syöminen tasaantunut. Kestihän sitä pahoinvointia sit about sinne 25 viikolle saakka. :) Sf-mitta oli 24 ja verenpaineet kunnossa. Hb oli 109 kun olin hetken ilman rautaa, nyt olen taas aloittanut uudestaan ja olo on kyllä selkeästi kohentunut. Toivottavasti ei ainakaan enää tuosta laske.

Semmoista tänne tänään kirjoittelee Leijonamama ja Jytä-Jamppa rv 26+4.
 
Te jotka murehditte että ootte ite rd:n aiheuttanu, niin turhaan sitä murehitte :) Esikoisen odotusaikana kun tuon rd:n sain, niin syytin itteeni koska olin niin paljon herkkuja syönyt. Tästä sitten myös mainitsin diabeteshoitajalle, ja olin tosi maassa siitä kun sen olin itse aiheuttanut. Hoitaja kuitenkin sanoi että rd:tä ei voi mitenkään omilla syömisillä aiheuttaa. Toisilla se insuliiniresistenssi vaan laskee raskausaikana. Rd:hän voi puhjeta myös terveellisesti syöville, ja hoikille ihmisille. Toki ylipaino sitä riskiä lisää. Mutta ne omat syömiset ei missään nimessä :)

Tänään tais muutama häitään viettävä morsian olla. Onnea tuleville rouville! Ette nyt ehkä välttämättä enään täällä käy lukemassa, kun aamu on niin täynnä tohinaa, mutta koittakaa ottaa rennosti. Ite kontrollifriikkinä perfektionistina otin tämän aseneteen omiin häihin kaks vuotta sitten, ja ei ois voinu parempaa päivää olla :heart:

Miten ylös muilla vauvat potkii, tai kuinka ylhäällä vauvat majailee? Meillä poika aina aamusin makaa vissiin raajat suorina, kun tänäkin aamuna tuntu jalat tai pää 5cm alle rintalastan :whistle: Eikait sen kohdun vielä nuin korkeella kuulus olla? Onneks vauva ei vielä sentään kylkiin monota, vaan saa nähä millon se alkaa.

Marlin ja Vimma 25+2
 
Onnea morsiamille!

Muruliini, toivottavasti tunnet liikkeet tai pääset neuvolaan tarkistamaan tilanteen. Eihän sitä voi olla huolestumatta, jos ei tunne liikkeitä, vaikka taputtelisi vatsaa ja muuta. Välillä se vauva vaan on rauhallinen tai sellaisessa asennossa ettei liikkeet tunnu ja istukan paikkakin vaikuttaa.

Tietääkö kukaan tosta rd:stä, että miten saisi paastosokerit hyviksi? Mulla on syömisten jälkeen aina hyvät sokerit, mutta se ongelma oli sokerirasituksessa ja kotimittauksissakin ollut just ne paastosokerit. Koitan syödä illalla kevyesti ja oon ollu aina yli 10h syömättä yön aikana ja silti on just sillä rajoilla et ois liian korkeat arvot ja tänään oli vähän liian korkea. Eilen söin iltapalaksi luonnonjugurttia, marjoja, banaanin ja vesimelonia, mietin tulikohan niistä hedelmistä liian korkea sokeri. Ehkä siis kannattaa jotain suolaista syödä illalla?

Pullerolle tsemppiä kontrolliultraan. Olin tällä viikolla hautajaisissa ja sain myös kuulla yhden tutun tutun yllättäen kuolleen, elämä on niin arvaamatonta. Pitäisi pystyä olla huolehtimatta ennen kun on mitä huolehtia, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty..

ItuH 27+3
 
ituH Ehkä lyhyempi paastoaika vois toimia. Ja jugurtissa sekä banaanissa yhteensä on aika paljon hiilareita, eli jos jotain vähähiilarisempaa söisit :) Sulla kuitenkin nuita marjoja jo ip:ssä on, joten ite jättäsin sen banaanin pois.

Marni80 Ois kyllä aivan ylisulonen paita meille :D
 
moikka kaikki ihanaiset!
Kiitos leijonamamalle uudsta pinosta :) Milla ollu niin pitkä tauko, että meinain unohtaa saöasaman. Ma olis nla lääkäri. En sitten ottanut äitiyspakkausta. Ostin kankaita ja paapii verkkokaupasta ihanan tsi bambi pehmolelun. Me ei saatu symtymättömän lapsen vakuutusta ku mulla oli edellisessä raskaudessa raskausmyrkytysoireita. oireeena ei ollu ku kohonnut verenpaine niin olin tosi yllättynyt. eikä mitään hajua millä viikoilla olen. Lupaan aktivoitua. Ihana oli lukea teidän kuulumisia:) Huippu idea toi isyyspakkaus. Mulla lomaa vielä 2viikkoa ja 5vkoa töitä.
Heinis
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille morsioille paljon onnea ja myös jaksuja ihanaan, unohtumattomaan päivään. On ne häät ja naimisiinmeno vaan niin upea juttu, että. Mä en osannut koskaan aiemmin nauttia häistä mitenkään kummemmin, mutta kun itse menin naimisiin, niin sen jälkeen olen osannut fiilistellä muidenkin häitä aivan eri tavoin kuin aiemmin. Itse en olisi halunnut isoja kirkkohäitä, vaan olisin mennyt maistraatissa naimisiin ilman sen kummempia hömpötyksiä, mutta mies tahtoi kunnon häät. Päivääkään en kyllä ole katunut sitä, että jaksettiin järkätä häät suvulle ja ystäville. Rankkaahan se oli 10 kk taaperon kanssa hänen kaikkine syömis- ja nukkumisongelmineen, mutta voi miten ihana muisto ne häät ovat loppujen lopuksi. :heart:

Täällä ei omaan napaan mitään kummempaa. Kesäflunssa sairastettu perus sinuiitteineen ja antibioottikuureineen, ja töissä käydään edelleen samaan malliin. Vaikka työ on tosi raskasta fyysisesti ja psyykkisesti, musta tuntuu, että mä olen jaksanut olla nyt paremmin kuin mitä ekasta raskaudesta. Kop kop, toivottavasti jaksankin. :D ekasta jäin muistaakseni joskus rv 30 saikulle. Jos nyt pääsis AINAKIN sinne saakka kunnialla! Mieluusti tietysti loppuun saakka.

Sokerirasitus on tulevalla viikolla, ja nyt kyl jännittää tulokset enemmän kuin viime kerralla, vaikkakaan arvoissa ei poikkeavaa ollutkaan tuolloin. Vauveliini potkiskelee hurjasti ja masu kasvaa koko ajan. :heart: Pitää yrittää nauttia tästä raskaana olemisesta, kun tämä on viimeinen raskaus.

Ainiin, ja mulle vois ikää päivittää: 28 v. :)

Ihanaa kesää, mammat ja masut :flower:

Bethany 25+2
 
Pullerolle tsemppiä kontrolliultraan! Voin kuvitella että on raskasta odottaa nämä viimeiset päivät.

ItuH:lle sokerin paastoarvoista sanoisin minäkin, että lyhennä paastoa. Syö ilta-ateria myöhemmin tai syö vaikka yöllä vähän jotain. Toisilla kroppa ei siedä liian pitkää paastoa vaan oliko se jotenkin niin että maksa alkaa vapauttamaan normaalia enemmän sokeria vereen. Jotain sen suuntaista kuitenkin.

Nyt en ehdi muuta kommentoida, kuin että onnea tämän viikonlopun rouville! :)

Ja Bethanylle synttärionnittelut! Tiedot päivitetty.

Leijonamama ja Jytä-Jamppa rv 26+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille Rouvautuneille minunkin puolestani...

Rakkaat kanssa siskoni, kysyisin nyt teidän neuvoa ja kokemuksia. Oon tässä nyt muutaman päivän ollut pelonsekaisissa tunteissa. 4 päivään mahassa ei juurikaan ole liikuttu tai ainakaan se ei ole tuntunut. Tähän asti sillä on ollut tietyt ajat jolloin on aktiivinen ja silloin kyllä heiluu koko maha. Pari vaimeaa potkua alakerrassa silloin tällöin.. Mitään ei tapahdu vaikka joisin, söisin tai tekisin mitä tahansa... Tiistaina olisi neuvola mutta odotanko siihen asti vai soitanko jo huomenna jollekkin... Kumminkin siellä edelleen joku hengissä on, tuntuu niitä potkuja edes silloin tällöin.

Muutamana päivänä on myös supistanut enemmän, ei kuitenkaan kivullisia eikä ihan järjettömän paljoa. Tähän asti kun ei juurikaan ole supistanut....

Kamala tunne kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei..
 
Hei pitästä aikaa minunkin puolestani! Ja onnea uusille rouville!

Ninka mulla oli kanssa jokunen päivä kun tuntui että liikkeitä tuli tosi vähän ja juurikin et beibi ei reagoinut ruokaan eikä juomaan. Liikkeet onneksi alkoivat taas tuntua ja oletan kaiken olevan hyvin. Soita ihmeessä huomenna sinne jos yhtään siltä tuntuu! Kaikki on kuitenkin varmasti ihan hyvin, tätä ensikertalaisen huolta varmasti vain :)

Itse säikähdin viime viikolla oikein kunnolla kun pari vuorokautta tuli suht säännöllisesti ja tiheään harjoitussuppareita. Niitä tuli oli levossa tai miten vain. En tiedä oliko vaikutusta, mutta aloitin magnesiumin kuurina ja supparit loppuivat ja nyt niitä tulee sopivan epäsäännöllisesti.

Käyn välillä vakoilemassa syyskuisten ketjua ja hellanlettas, siellä ovat ekat jo syntyneet! Toviottavasti tähän ketjuun ei tule vielä hetkeen...

Raskausarpia on tullut rintoihin. Prklprklprkl! Olen tunnollisesti rasvannut alusta alkaen mutta silti tuli. Rukoilen, että maha jäis rauhaan noilta... Ja joo tiedän että on kudosjuttu eikä rasvaamiseen liittyvä asia.

Paino tuntuu vieläkin vaan nousevan, reilu 10 kiloa on tullut jo painoa. Ärsyttää!!! Kohta kieltäydyn menemästä vaa'alle kun niin pännii tuo. Kyllähän mulla on nälkäkin koko ajan ja syön koko ajan ja nyt lomalla on karannut hieman käsistä tämä homma. BMI oli 22 raskautuessani eli sinällään ihan ok vaikka painoa onkin tullut.

Tänään poksuu 28+0! Vau!

Luna85 ja mysteeriotus

PS. Huomenna aamusta pitäisi töihin mennä loman jälkeen, yök!
 
Ninka ihan turhaan pohdit ja hermoilet kotona kun voit mennä ja tarkistuttaa että kaikki on vauvalla kunnossa. Ite odotan kolmatta ja aina jos jotain vähänkin mietityttää soitan neuvolaan ja kysyn neuvoa tai pyydän päästä lääkärillä käymään. Siellähän ne on sitä varten töissä ja jos itse olisin liikkeistä huolissani, niin en odottelisi kotona, enkä varmaan edes soittaisi, vaan menisin aamulla suoraan paikan päälle käymään. Ei kannata turhaan itsekseen miettiä kun on oman lapsen hyvinvointi kyseessä. Mutta todennäkösestihän vauva vain masussa kasvaa ja nukkuu siksi enemmän, mutta varmuuden saat vain käymällä tarkastuttamassa. :)

Luna mulla on kans painoa tullut 9kg. Edellisissä raskauksissa ei tullut juuri mitään rv20 mennessä mutta siitä se alko ryminällä ja keräsin lopulta kokoon noin 20kg molemmilla kerroilla. Tässä raskaudessa painoa on tullut tasasesti ihan alusta asti, mutta nyt näyttää että on vähän rauhottumaan päin.. toiveena toki on että tällä kertaa painoa tulis vähemmän kuin aiemmin. Mutta vaikka mulla tuli nuo 20kg niin siitä 15kg lähti ekan viikon aikana synnytyksestä ja loput 5kg imettämällä =) Ja raskausarvista ei kannata olla huolissaan, mulla tuli niitä mahaan raskauden viimesillä päivilllä ja synnytyksessä kun vauva laskeutu alas, mutta eipä noita paljoa näe enkä itseasiassa edes muista/huomioi niitä enää. =)

Mulla on huomenaamulla sitten sokerirasitus... oon ihan maan myyneenä täällä kotona, tylsää kun ei voi syödä mitään! Tosin soin ihan liikaa tuossa klo 18-19 joten ihan hyväkin että nyt on pakko olla ilman ruokaa. No herätys on klo 6 jälkeen, taitaa olla aika painua pehkuihin niin jaksaa aamulla hyvin ylös. Mullahan alko kesäloma perjantaina ja nyt on tullut sitten viikonloppu sitä juhlistettua ja herkuteltua, lisäks oon varautunut siihen että saan rd-diagnoosin ja herkutellut nyt jos joudun huomenna alottamaan tiukan linjan : /

Mielialat heittelee ja jaksaminen myös Ihanaa kyllä että saan nyt lomailla 4 viikkoa, se tuli kyllä tarpeeseen! Huomaan kyllä itsekin että välillä tympii, itkettää, ärsyttää tai sitten on tosi ilonen olo... vaikuttaa varmaan sekin että toisinaan on tosi väsynyt ja sitten taas pirteä. Miehellä voi olla väliin kestämistä, onneksi huomaan että kun kolmas raskaus kyseessä, niin tämä on nyt paljon helpompaa. Mies osaa suhtautua mun mielialoihin paljon iisimmin ja antaa huomiota silloin kun itse vain valitan ja kiukuttelen, aiemmilla kerroilla niistä tuli aina riitaa. Mutta eipä tuo mun mieskään mikään ihan helppo tapaus ole, joten ihan hyvä että saa välillä elää vähän hankalan vaimon kanssa ;)
 
Hei kaikki odottajat pitkästä aikaa! Täällä on kesäloma lusittu ja palstatauko oli yhtä pitkä kuin lomakin kun oli niin paljon muuta tekemistä joka päivä =). Nyt sitten odotetaan vain äippäloman alkua, tai mahdollisesti saikun alkua... Riippuu miten tämä istuminen onnistuu tässä vaiheessa kun on kohta 28 viikkoa täynnä.
Täällä on ollut "puhetta" monesta eri asiasta joten yritän nyt minäkin kommentoida nämä asiat.

Kela-hakemuksen laitoin tänään menemään netin kautta. Päädyin sittenkin ottamaan sen äitiyspakkauksen vaikkei pitänyt! Vauvalle on jo ostettu turvakaukalo ja pinnasänky käytettyina, joten sille rahalle ei ole silleen tarvetta. Tai onhan rahalle aina tarvetta, mut otin nyt sen laatikon silti :).

Unettomuutta esiintyy täälläkin silloin tällöin jos herään kolmen jälkeen jostain syystä. Viime yönä heräsinkin kolmelta kun lapset herättivät, enkä saanut sen jälkeen unta ollenkaan! Eli taitaa tulla aikainen ilta tälle mammalle.

Hankinnoista Eli ne puuttuvat turvakaukalo ja pinnis on nyt hankitty. Vaatteita on aivan hirveä määrä kun olen hamstrannut lisää kirppareilta vanhojen lisäksi. Vielä pitäisi pestä niitä ja laittaa laatikoihin. Kuopukselle tuli ostettua seisomalauta käytettynä koska ei aina jaksa kävellä eikä tuplarattaille ole silleen käyttöä enää. Vaunuthan löytyy ennestään, eli kaikki tarvittava on nyt kasassa. Tutteja ja tuttipulloja tulee tietysti vielä ostettua, ja jotakin puklurätteja ja muuta pientä. Vaatteita en saa ostaa enää :LOL:.

Isyysloma Mieheni pitää 3 viikkoa heti kun menen sektioon kun joutuu ensin hoitamaan lapsia ja sitten tarvitsen kans apua sektion jälkeen. Loput pitää sitten ensin kesänä.

Lasten hoito Esikoinen menee toiselle luokalle ja tyttö eskariin. Kuopus (joulukuussa 3) jää kotiin mun kaa heti kun äitiysloma alkaa =). Saa sit auttaa mua vauvan kanssa minkä pystyy (hakea vaippoja ja muita tarvikkeita). Käydään sitten avoimissa perhekerhoissa ja sukulaisten luona leikkimässä kun tuntuu siltä että kaipaamme seuraa. Pikkumies on vielä niin nuori ettei silleen kaipaa leikkikavereitä. On hyvä touhuamaan itsekseen :).

Raskausarvet Mulle tuli niitä jo ekassa raskaudessa kun iho venyi ja paukkui. Mulla on niitä reisissä, mahassa ja rinnoissa. Rumimmat ovat mielestäni ne reisissä olevat, mut harvoin mä mitää mikrosortseja käytän :D. Mahan ja rintojen arvet vaalenevat niin nopeasti ettei niitä oikein muista sitten enää. Ne kuuluvat asiaan. Onneksi mulle ei kuitenkaan tule uusia arpia, vaan ne vanhat venyvät vaan uudestaan joka raskaudessa.

(.) Neuvolassa tuli käytyä pari viikkoa sitten. Hb on huikeat 108 ja yritän ottaa nestemäistä litkua mut ei se oikein auta. Pitäis vissiin ostaa kunnon rautatabut ja sit ottaa jotakin mahalääkettä siinä sivussa ettei tule ummetus.
Kiloja on mullekin tullut noin 10, mut en jaksa ottaa siitä stressiä. Kyllä ne sit lähtee jossakin vaiheessa.
Maha on aivan valtava! Sf-mitta yläkäyrillä koko ajan, mikä on mulle ihan tuttua kun olen lyhyt.
Muuten kaikki on ollut hyvin. Sokerirasitukseen en ole joutunut, koska terkka mittasi verensokerini kerran ja se oli vain 3,5. Vaikka syönkin karkkia kuin possu, mulla ei ole koskaan ollut rd. Eli ei siihen varmasti voi itse mitenkään vaikuttaa. Se tulee jos on tullakseen.
Vaivoina täältä löytyy liitoskivut lonkissa, selkäkipua, närästystä ja suonenvetoa. Pientä turvotusta on myös havaittavissa välillä jos en juo kunnolla vettä. Eipäs tässä sen kummempia.

Vielä pitäisi sinnitellä melkein 3 kuukautta! Tuntuu että tää masu on jo nyt niin valtava, että miltä mä näytän lokakuussa :D.

Pullerolle tsemppiä ultraan!

Misu78 ja poika rv 27+4
 
Tänään käyty sokerirasituksessa ei ollut paha homma ollenkaan, kerran aiemmin olen siinä käynyt n 4v sitten mutta en juuri muistanut mitään. Colajuoma ei edelleenkään tuottanut vaikeuksia vaan meni alas kerralla. Verikokeiden otto ei kyllä ole mun lempihommaa mutta sekin meni kun ajatteli että vauvan parhaaksi on tämäkin. Olo oli koko ajan ihan ok, mitä nyt väsytti väliin. Tulokset tuli nyt iltapäivällä ja ne oli oikein hyvät: paasto 4.5, 1h litkun jälkeen 6.6 ja 2h 4.9, joten oikein ilonen mieli on nyt jatkaa tänään alkanutta kesälomaa. Mullahan on isot vauvat olleet (4040g ja 4700) ja nytkin vaikka en ole herkutellut paljoakaan, kasvaa masu silti yläkäyrillä ja vauva on ollut alusta asti viikkoihin nähden vähän isompi. Näemmä en voi sitten kovin paljoa vauvan kokoon vaikuttaa, vaikka toki kaikki ylimääräinen herkuttelu on jäänyt pois jo heti alkuun. Toki pintä herkuttelua on, mutta ei koskaan suuria määriä. No painoarvioon haluan kuitenkin ja toiveena on että sitä kans seurattaisiin kunnolla eikä mitään nopeaa hutasua... pelkona mulla on että jos vauvan paino lähenee sitä 5000g , ja käynnistystä en haluaisi kun sitten lääkärin suosituksesta :|
 
Heipsan

Lukemassa olen käynyt useammin, mutta kun ei oo omaan napaan kuulunut ihmeempiä, niin ei ole tullut kirjoiteltua. Nyt jos jotain kuulumisia päivittelisin.

Äitiyspakkaus tuli tosi nopeasti ja niitä sitten miehen kanssa ihmettelimme yhdessä! Niin pieniä ja suloisia! Tykkäsin kyllä tosi paljon kuoseista! Lisäksi saatiin mun kaverilta vauvanvaatteita ja -tarvikkeita (mm. harsoja tuskin meidän tarvii ite ostaa yhtäkään, sellainen pino niitä nyt on!), joten pyykättävää olisi ja sitten saisi ne järjestellä hyllyihin. Hyllyt oon saanut jo tyhjättyä, joten siellä ne odottavat pieniä nuttuja ja juttuja. Kun vaan ehtisi! Oon ja ollaan oltu niin menossa koko ajan, että aikaa vauvanvaatteiden pesuun ei oo ollut. Hyvä, kun on omansa ehtinyt pestä ennen seuraavaa lähtöä. Mutta nautittu on, kun on tullut mentyä ja nähtyä kavereita yms! Pikkuinen vaan ei ihan hirveästi nauti pitkistä automatkoista, tai ainakin saan kunnon potkuja osakseni :) Saas katsoa, miten huominen reissu menee, kun lähden itsekseni ajelemaan 2,5h kaverin mökille ja sit seuraavana päivänä takaisin..

Auto vaihtui isompaan alkukuusta. Nyt ei pitäisi joutua arpomaan, että ottaako mukaan vauvan vai vaunut ;) Turvakaukalo tosiaan jo on, nyt odotan malttamattomana matkarattaita ja vaunuja! Tulis jo! Ja sitten pitäisikin selvittää, että mitä kaikkea pienempää sitä oikein tarvitsisi vielä hommata!

Vatsa kasvaa kovaa vauhtia ja pieni potkii ja myllertää, minkä ehtii. Mutta muistan kyllä tuon tunteen kesäkuun alulta, kun liikkeitä ei kunnolla tuntenut melkein viikkoon (ja oltiin vielä reissussa osa ajasta)! Onneksi kuitenkin liikkeet taas alkoivat tuntumaan, enkä neuvolaankaan ehtinyt huoltani jakamaan. Mutta ihmeessä soittoa neuvolaan, jos siltä tuntuu!

Rautaa oon nyt syönyt kolmisen viikkoa, mutta edelleen veto on aika ajoin vähissä ja uni maittaisi. Reilun viikon päästä neuvolassa sitten katsotaan taas arvoja. Muutenkin oon nyt tuntenut oloni entistäkin kankeammaksi, vatsa on tiellä kumarrellessa ja kyykkäillessä. Vanhusolo valtaa mielen, kun sängyssä yrittää illalla vääntää ja kääntää itseä sopivaan asentoon. Onko mulla enää ollenkaan vatsalihaksia? Lisäksi takareittä on kiristänyt ikävästi muutamina päivinä. Tiedä sitten, onko kyseessä suonenveto, kramppi vai mikä lie..

Että tällaista tänne. "Kiire" jatkuu vielä tämän viikon mukavissa merkeissä. Tulevalla viikolla sitten lepäillään taas enemmän :)

Salmiakki13 ja myllertäjä 28+1
 
Paastoarvot Mulla tuo 10h on aivan liian pitkä aika. Arvot on heti korkeampia aamulla jos nuin pitkään paastoan. Ja sillä on tosiaan merkitystä mitä sä syöt illalla. Panostat niihin täysjyväviljoihin ja pitkävaikutteisiin hiilihydraatteihin. Mun perusannos on moniviljapuuroa, voinokare ja marjoja päälle. Pitää hyvin nälkää ja arvot on hyviä aamulla.

Mä oon kyllä tästä asiasta jauhanut jo jonkin aikaa. Onko jollain alamahakipuja? Oltiin tuossa viime viikonloppuna reissussa ja seisoin jalkojen päällä paljon ja käveltiin pitkiä matkoja. Nyt sitten ollut alamaha todella kipeä. Liikkua pystyy jos ei jännitä alavatsalihaksia. Mutta aika vaikeaa se muutes on. Sitte välistä muutaman kerran päivässä tulee sellanen mahan läpi menevä viiltävä kipu. Menee kyllä tosi nopeasti ohi, mutta ei tunnu kivalta. Täytyy varmaan mennä neuvolaan antaan jotain näytteitä jos ei ala helpottamaan. Mulla seuraava käynti vasta elokuussa 9. pvä. Toisaalta äitipolille pelkopoliaika on nyt 30.pvä. Mulla on todettu virtsaputken lievä laskeuma ja vauvakin majailee nyt vain poikittain tuolla alamahassa. Että voihan syyt kipuiluun olla nuo.

(.) NO oma olo on kuitenkin ihan hyvä muuten. Mitään isompia reissuja ei tee mieli suunnitella. Tuntuu että sokerit heittää heti kun normaali ruokailurytmi vähän vaihtuu, ja jos ei niin tarkkaan voi reissussa syödä. Taidetaankin pysyä isommilta reissuilta pois loppuraskaus. Ei innosta oikein se että vie aikaa palautua reissussa viikonverran ja sokeriarvot on silloin ihan p***lleen. Muuten pysyy niin hyvin tasasena nuo.

petite ja pirpana 27+1 <3
 
Tervehdys pitkästä aikaa :)

Turkista palattiin 5 päivää sitten. Reissu meni hyvin,vaikkakin kuumuus välillä painoi ja sairasteltiin alussa koko perhe. Täällä onkin ihanan viileä sää verrattuna,mitä siellä oli.
Masu on kasvanut jo aikalailla :)
Vauvalle tuli ostettua kaikkea ihanaa vaatetta sieltä ja suloinen makuupussikin löytyi,siinä on sitten lämmin nukkua talvella

Eilen oli neuvolapitkästä aikaa :) varattiin aika ensimmäiseen lääkärineuvolaan. Terveydenhoitaja kyseli alkuraskauden lääkärineuvolasta mutta sellaisessa en ole käynyt? Ei ole puhettakaan ollut omassa neuvolassa. Kaikki oli pikkuisella hyvin syke oli 140-150 ja vauhti päällä meni karkuun kokoajan,sai terkka metsästää sydänääniä kunnolla :D sf mitta 21 cm ja verenpaineet edelleen matalat :/ 94/49 oli tulos. Pyörryttää ja oksettaa välillä,varsinkin kun turkissa oltiin ja siellä niin kuuma,niin välillä sain oikeasti oksentaa,kun niin heikotti matalan verenpaineen takia. toivottavasti vähän nousisi jo paineet. alkaa ärsyttää pikkuhiljaa,kun nousee äkkiseltään ylös tuntuu että pyörtyy.

Te joilla on isompia lapsia ennestään 1-3 vuotiaita? Aiotteko hankkia sisarusrattaita?
Meillä on 2v tuo kuopus nyt ja olen harkinnut vakaasti hankkia sisarusrattaat,kun en usko muuten liikkumisesta tulevan mitään.
On niin vauhdikas poika,että karkailee kokoajan :D
Mikä olsi hyvä sisarusratas? Vierekkäin istuttavat vai peräkkäin?

Malinelle24 ja poitsu rv 24+6 <3
 
Viimeksi muokattu:
Jokunen päivä sitten kävin päivittelemässä kun ei pienen liikkeitä juurikaan tunnu. Siis joo, tiesin kyllä että pieni voipi kääntyillä niin ettei liikkeet selvästi ees tunnu,mutta sitä liikkumattomuutta kesti sen muutaman päivän. Nytten taas tuntunut vähä useemmin päivän mittaan... Kyllä sitä vaa huolestui ku liikkeet oli ihan toista luokkaa kuin aiemmin olleet. Ja nii, aiemmissa kolmessa raskaudessa liikkumattomia päiviä ei oo ollut ees, siksikin huoli jo kerkes tulla..

Äitiyspakkaus tuli todellakin nopeeta, ei ihan kahtakaan viikkoa mennyt ku pakkaus oli jo kotona :) Eilen sitten kun oli miehen kanssa kunnolla rauhallista aikaa olla kaksin, niin tutkailtiin pakkauksen sisältöö yhdessä :) Sisältö ylitti meidän odotukset,olivat tosi kivan värisiä luonnossa ja varmasti tulee olemaan käytössä :)

Yöt menee taas ihan hyvin, ainoastaan kerran tarvii neljän viiden aikaan nousta vessaan. Liitoskivut ehkä aamuisin tuntuu kyl enemmän...
Mieliala vaihtelee kyllä... Musta on tän raskauden aikaan tullut tosi herkkä; ei tarvii hirveesti kinata mun kanssa tai muuten sanoo ees vahingossa pahasti tms.. Huomannut myös miten jää miettiin joskus asioita,ikäviäkin ja ne saa sit kyyneleet silmiin... Vetistelen myös usein jos kuulen sanat "rakastan sua" :) :heart:

sokerirasitus ois sitten viikon päästä.. Oiskos vinkkejä miten ihmeessä pystyy oleen 12t syömättä ja viel lähteä aamulla sit jonnekin :eek: ???
Iltapalaa ollan syöty myöhään illemmalla,vasta joskus 21-22 välillä ja siltikin joudun yöl vessa reissun yhteydessä syödä jotain pientä,koska olo on huono. ja heti sit aamulla seiskan jälkeen syödä kunnolla aamupalaa.... Ja niin, sokerirasituksessa olen kerran ollut 6vuotta sitten mutta silloin ei huonoo oloo tullut kovinkaan helposti..


Muruliini82 ja masu-asukki 25+1
 
Malinelle Meidän kuopus on 2v9kk lokakuussa. Hän ei enää viihdy vaunuissa vaan tykkää kävellä, joten ostin seisomalaudan käytettynä. Saa sit siinä seistä jos ei jaksa kävellä =).
Kaksi vanhempaa lasta ovat syntyneet tarkalleen 2 vuoden ikäerolla ja silloin toinen syntyi mulla oli tuplarattaat käytössä. Meillä oli vierekkäin istuva malli ja se oli sen verran kapea että mahtui ovesta sisään. Mutta hirveesti tilaa nuo tuplat kyllä vievät.
Jos kuopuksenne viihtyy vaunuissa tuplat ovat kätevät, mutta jos mielellään kävelee suosittelisin seisomalautaa.
 
Lääkärineuvolan kuulumisia Eilen tuli 26 viikkoa täyteen ja kävin myöskin lääkärissä. Kaikki oli hyvin, ja kohdunsuulla ei muutoksia. Omaa oloani helpotti, kun sain lääkärille purkaa huoltani siitä, että vauva syntyy ennen aikojaan. Kovin oli miellyttävä lääkäri ja nyt on luottavaisempi fiilis. Verenpaineet oli myös ok, 101/63 ja sf-mitta 22 cm. Sikiön painoarvio on 939 g. :heart: Seuraava neuvolakäynti onkin vasta elokuun puolessa välissä.

N|nka Miten sulla meni neuvolassa??

Sisarusrattaista Meidän poika on vauvan syntyessä 2,5 v. ja saan siskolta sisarusrattaat - semmoiset missä istuimet on vierekkäin. Merkki taisi olla Teutonia. Saan niihin myös vauvalle kopan. Tuon lisäksi aion hankkia meidän Brion yhditelmävaunuihin seisomalaudan.
 

Yhteistyössä