~LOKAKUUN lapset **2010** helmikuussa <3~

Alkuperäinen kirjoittaja nordenskjold:
Itkuista huomenta!

Mannalle paljon voimia tuleviin päiviin. Olen hengessä mukana.

Mulle tuli eilen semmoinen hartiakipu ja lähdin tarkistuttamaan tilannetta. KOhdun ulkopuolella ei näkynyt mitään. Kohdun sisällä näkyi jotain, muttei mitään selkeää, hcg matala 1285. Luultavasti tuulimuna. Keskiviikkona uudet labrat ja viikon päästä ultra.

Hankala ymmärtää tarkoitusta :'( Meidän 13 vuotta odotettu Ihme kesti liian vähän aikaa. Olin niin iloinen että kerroin jo kaikille. Tiesin kyllä riskit, mutta halusin uskoa Ihmeisiin. Kyllä se usko varmasti vielä joskus palaa. Tällä hetkellä en tiedä mihin uskoa. Juuri kun olin saanut asiat käsiteltyä niin, että jatkan elämääni, niin mulle luvataan se mitä olen eniten koskaan toivonut. Ja sitten kun olen taas miettinyt elämäni uusiksi se viedään pois. Paljonko yksi ihminen kestää?

Noora 5+4 tai ei mitään

Voi noora! Älä vielä heitä kirvestä kaivoon :hug: :hug:
Sikiö on vielä niin pieni ettei parhaillakaan laitteilla välttämättä voi nähdä sykettä tai onko sikiöpussissa elämää :hug: Viikon päästä näkymä voi olla jo aivan toinen!!
Ystävälläni alkoi verenvuoto aivan samoilla viikoilla,meni lääkäriin ja lääkäri tuomitsi tuulimunaksi.Olisi seuraavana päivänä laittanut kaavintaan :eek: Onneksi ystäväni oli niin kaukaa viisas että pyysi kuitenkin odottamaan viikon ja tarkistamaan asian uudelleen.No viikon kuluttua pieni sydän sielä jo sykki ja lääkäri olisi kaapinut pienen hyvin kasvavan ihmisen alun pois,ellei olisi odotettu :eek: :eek:

Ja tuo sinun hcg ei musta edes ole matala.Itsellä rv 4+ arvo oli vain 275 ja edelleen raskaana :eek: Jos sun viikot vaan pienemmät kuin oletettu,muutaman päivän heittokin jo ratkaiseva tuossa vaiheessa!!!
:hug: Voimia sulle Noora

Anteeksi vierailuni pinossa =)
Me9jaBonus rv 15+4
 
Onpa täällä paljon huonoja uutisia ja epätietoisuutta :'( Voimia kaikille :hug:

Olen käynyt pikaisesti teidän juttuja lueskelemassa, en ole jaksanut kirjoitella, kun itsellä mieli maassa. Olen edelleen epävarma raskauden jatkumisen suhteen, kun oireet hävisivät silloin perjantaina. Sitä ennen oli ajoittain voimakastakin pahoinvointia, ja selvä tunne siitä, että olen raskaana. Nyt tuo tunne on poissa, olo on vaan tyhjä. Tätä tunnetta on vaikea selittää, eikä sitä varmaan kukaan ymmärräkään, ellei itse ole kokenut samaa... :/ Rinnat minulla on edelleen turvonneet, mutta eivät enää niin kiepät kuin aiemmin.
Vuotoa ei kuitenkaan ole tullut, joten raskaana olen, kunnes toisin todistetaan. En vaan jaksa pysty yhtään iloitsemaan. Ehkä mulla on joku raskauden aikainen masennus?! Ultra ensi viikon ke, joten sinne asti tätä epätietoisuutta kestettävä, tällä erää...
 
Voimia nordenskjold :hug:

Vieläkös tänne mahtuisi mukaan, jos vaikka "kuvittelisi" olevansa raskaana niin kauan kunnes toisin todistetaan =) . Esikoinen on nyt 1v5kk ja hänen syntymästään asti on vauvalla ollut lupa tulla joten taas ollaan pitkänmatkalaisia, esikoista tehtiin pari vuotta.

Tein ensimmäisen testin jo viime viikon torstaina ja sain tulokseksi haamun joka sen jälkeen on vahvistunut lähes yhtä vahvaksi kuin kontrolliviiva. Nyt vaan mietityttää kun ei pariin päivään ole vahvistunut eli ei ole ihan vielä kontrollin vahvuinen, mutta eihän se tietenkään sitä sano etteikö siellä mikään kasvaisi, vahvistunut kun kuitenkin on. Jospa sitä loppuviikosta testaisi vaikka clearbluella siihen asti elettävä jännityksessä. Olen aivan mahdoton näiden testien kanssa, pakkomielle pissiä joka päivä tikkuun ja katsoa voimistuuko, ehkä se on tämä tausta mikä vaikuttaa. Ihanan paljon meitä lokakuisia!

Minut voi lisätä listaan:

mimskeli........kakkonen.....LA 31.10.2010......KYS tai Oulaskangas

Mimskeli rv:t neuvolan kiekon mukaan 5+1 mutta todellinen 4+1
 
Tein sitten cb:n viikkonäytöllisen testin ja tulos RASKAANA 3+ eli oireettomuudesta huolimatta raskaus etenee.

Gallup: Kysyisin teiltä joilla on jo ennestään useampi lapsi, että onko raskausoireissa ollut eroja tyttö ja poika raskauksissa?

Mun äiti ainakin sanoo oksentaneensa meistä tytöistä ja pojista ei ole ollut mitään oireita.

Peppioliina rv5+4
 
Yritän pitää toivoa yllä huomiseen. Kiitos Me9ja Bonus ihanista sanoista!!! Toivotaan, että tämäkin vielä kääntyisi hyväksi. Mulla vaan kummittelee takaraivossa se ruskuaispussi. Se pitää näkyä melkein heti vaikka sikiöpussista ja sikiöstä ei olisi tietoakaan. Se on semmoinen tumma pallo josta olen mennyt monet kerrat onnesta sekaisin. Se huolettaa, ettei sitäkään näkynyt. Ainoa lohtu on, että ovulaatio olisikin ollut myöhemmin.

Silmät on kuin tomaatit ja iltapäivällä pitäisi taas taipua yrittäjäkurssille... Kyllä kotiäitiys kuulostaa nyt jostain syystä paljon paremmalta vaihtoehdolta!

N
 
Hui! Kylläpäs on tekstiä taas tullut! =)

Täällä painitaan mielerauhan ja rahan välillä! Tarkoittaen siis varhaisultraa :D Olisi mukavaa päästä varmistamaan, että mahassa on oikeasti asukki mutta nuo ultrat on täällä päin niin kamalan kalliita! Neuvolan sain eilen jo varailtua, joten kolme viikkoa tarvisi odotella että sinne edes pääsee... tosin postiakin odottelen kuumeisesti, kun neukkutäti lupasi lähettää niitä lomakkeita ym. sälää :)
Sinänsä olo vähän ankea, kun ei minkäänlaisia oireita ole ilmassa :( Tosin esikoisen odotuskin oli melkein oireeton, ei ollut pahoivointia tai mitään. Ja siis esikoinen oli tyttö, joten en tiedä eroaako oireet tytöstä ja pojasta kuinka... Itse sen näkee sitten kun toinenkin tupsahtaa maailmaan :)

Töissä käynti ei täälä tunnu yhtään vaivalloiselta, pikemminkin tuntuu että energiaa olisi enemmän kuin pitkään aikaan! :D

Sukupuoli halutaan varmaan tietää jo ennen syntymää, jos asukki vaan suostuu sen meille näyttämään :D Olisi kiva että tietäisi vähän että pystyykö nuo tytön vaatteet hyödyntämään vai tarviiko hankkia sitten jotain muuta kuin vaaleanpunaista!

Ihanaa että Lilein, Lara- ja Menhit ovat saanet tietää että kaikki on hyvin "yksiössä" :heart:

Nordenskjold voimia sinne paljon! Täällä pidetään peukkuja, että kaikki kääntyisi vielä parhain päin! :hug:

-Minilokari rv5+3
 
On kyllä vierähtänyt pieni tovi siitä, kun olen viimeksi täällä käynyt ja niin hirveästi on juttua tullut, että pitää vähän jakaa päiviä, että saa kaiken luettua.. :)

Suuri ja lämmin :hug: kaikille menetyksen kokeneille! Syksyn tunnelmat tulevat väkisin mieleen.. :(

Mutta kaikille plussanneille halaus myös!

Kuvotus jatkuu, nyt iltapainotteisena. YÖK. Onneksi ei ole tarvinnut kertaakaan vielä oikeasti oksentaa, mutta ei tää jatkuva etominenkaan kivaa ole. Tissit tuntuvat aika-ajoin todella raskaille ja niitä vihloo. Ja mieli muuttuu, voi elämä miten välillä tuntuu itestäkin, että voinko olla vielä vähän epäreilumpi esim. miestä kohtaan näissä purskahduksissa.. Ja tää aivan ihana närästys is back. Esikoisesta närästys meni loppuajasta siihen, että yöllä vetäsin henkeen sitä ihanaa nesetettä, mitä nosti ylös. Yyh, se oli inhaa, toivottavasti ei tule niin pahan tällä kertaa! Hajut, voi hitto sentään. Kahvi etoo, vaikka olis ihan tuoretta niin se haisee niin pahalle! ja koira löyhkää sille itselleen ja kaikki! Hyhhyh.. Kaikki etoo...

Minä aloitin Multivitan raskausvitskut viikolla 5 ja olen pyrkinyt syömään niitä päivittäin, sekä vielä 10 vahvuista d-vitskua päälle.

Ammatista, olen perhekodissa kasvattajana. Ei ole ikävä sitä duunia. Henkisesti ja fyysisesti ihan helkutin raskasta. Esikoista odottaessa olin kokoajan varpaillani, että millonka tulee iskua tai potkua, väsytin itseni. Nyt olen kotona ja mietin koko ajan, mitä voisin tulevaisuudessa tehdä. Työ on ilta ja viikonloppupainotteista, ja haluaisin kuitenkin elää normaalia perhe-elämääkin, varsinkin kun lapset ovat pieniä.

Synnytys ei vielä pelota. Eskioisen synnytys meni kätilöidenkin mukaan juuri niin kun ei pitäisi, eli oli aika kamala kokemus. Elän varmaan jossakin vaaleanpunaisessahaavemaailmassa, kun ajattelen, että kakkonen menee tietenkin paremmin ja on vähän kuin terapiaa mielelle.. Huhhuh, jospa sitä ei putoo korkeelta ja kovaa. Tosin itse synnytyksessähän sitä mennään sitten tilanteen mukaan, ei varmaan kannata paljo miettiä, että en ajatellut sen näin menevän..


Tämmöstä täällä..
miinuliini 8+1
 
Ultrassa käynneille onnea hyvistä kuulumisista :flower: :)


mannalle ja wendylle halit :hug: :hug:

nordenskjold, minäki toivon, että se pieni ois vielä niin pieni ettei siksi näkyny mitään. Mä kävin viikko sitten samoilla päivillä ultrassa, eikä siellä näkyny ku ruskuaispussi, mut gyne sano että ei tarvikkaan vielä näkyä, koska alkio on millin mittanen tuollon! Toivotaan, että viikon päästä näkyisi sitten enemmän :)

Jeps, soitin eka neuvolaan, eivät ota vastaan ku en oo käyny ensimmäisellä "virallisella" käynnilla. Käskivät soittaa oma lääkärille, jonne en meinannu päästä läpi, yllätys! nhoan kunnallista terveydenhuoltoa |O Sitten sieltä vastas hoitaja ja aiko jättää soittopyynnön lääkärille, vissiin se sitten puhelimessa päättää, että suoko mulle saikkua yövuoroista vai ei :headwall: Tulipa taas niin ihanan lusmu olo :ashamed:
Ja tosi kiva, jos se ei sitten kirjotakkaan sitä saikkua, enpä sitten jatkossakaan uskalla käydä pyytämässä, vaikka aihetta tuliski.
 
nordenskjold: Näkymä oli sun ultrassa ihan samaa, kun mulla rv5+5!
Joku "pussukka" ja ei muuta! Ja rv6+3 (vain viisi päivää edellisestä!) löytyikin jo alkio ja sydänäänet! Älä siis vielä luovuta... Ja onhan hyvinkin mahdollista, että et ole vielä 5+4 vaan vielä vähemmän... Tsemppiä!!

Lara- ja nallekarkki rv9+0 :heart:
 
Onneks en ole ainoa joka ei meinaa tuntea enää itseään... Kauheaksi myrkkykäärmeeksi oon tullu ja saan hepulit joka asiasta. Enkä raivoa vaan v*ttuilen päin naamaa ja jatkan vähän liiankin pitkään, tosin itku kurkussa :LOL: Jos en tietäis olevani raskaana, olisi varmaan psykologi mun paikkani :p Kaikkea tämä taas teettää... Sitten vielä mies ottaa marttyyrin asenteen tai jotain, ja mä hiillyn hieman lisää. Kivoja nämä hormonit?!? :p
 
Mulla viikkoja 8. Kaikki sujunut hyvin tähän asti. Toivon että tirppana pysyy kyydissä.
Vuosi sitten sain keskenmenon näihin aikoihin. Toivottavasti nyt onnistais. Ikää alkaa olla sen verran, ettei enää kauhean pitkään viitsisi yritellä.
 
Pahoittelut minultakin kaikille menetyksen kokeneille! Toivon, että jaksatte. Tiedän monta tapausta, joissa keskenmenon jälkeen uusi raskaus on alkanut pian ja kaikki sujunut hyvin.

Uusi viikko (7 +0) itsellä alkanut ja huomenna eka neuvola. Vuoteen 2006 verrattuna uutta tuntuu olevan vain tuo seeruminäyte ja mahdollisuus valita, meneekö rakenneultraan viikoilla 20 - 21 vai vasta 24. En tiedä, onko mulla sama vai eri terkka, mutta toivon, että lääkäri olisi vaihtunut. Lääkäri oli viimeksi niin hätäinen, esim. kyseli mutta ei kuunnellut vastauksia ja siinä tunsi ainoastaan vievänsä hänen kallista aikaansa.
 
Tein äsken postista tuulleen Clearbluen digitaalisen testin, joka näyttää viikotkin. Siihen tuli Raskaana 2-3 vko, mikä tarkoittaa 4-5 raskausviikkoa. Tämä antaa hiukan toivoa huomiselle. Sen mukaan ei tarvitsisi olla montaakaan päivää jäljessä! Rukoilen että pikkuinen olisi vain vähän hitaampaa sorttimenttiä.

N
 
Minnäi varoivaisti kurkkaa tännekin...
Plussa se sitten yllätti ja pärähti testiin. Ennakkoon testailut näytti selkeetä negaa ja mitää oireita raskaudesta ei ollut.. Tädin nimeen niin jo vannoin. Sitten sain älynväläyksen koittaa kuiten vielä testata tänää ja selkee plussa!
Laskuri antaa la 30.10 mutta raskauskiekko 2.11..joten tulin varovaisesti tänne haisteleen odotuspuolen fiiliksiä, toivon mukaan pikkuinen jaksaa pysyä kyydissä. Marraskuisille ei ollutkaa omaa pinoa vielä, voi olla että sitten sitte tulee "siirto" ku la varmistuu paremmin.
 
nordenskjold: Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!! Minäkin kävin 5+1 yksityisellä, jolloin näkyi vain raskauspussi, ei muuta. En osaa oikein sanoa oikeita sanoja, mutta toivon sun puolesta että kaikki kääntyy parhain päin ja seuraavassa ultrassa kaikki olisi hyvin!! :heart:

Täällä niin vali vali-aamu että....

Kahvia ei murun murua.. ja minähän en lähde käyntiin ilman! Poika raivonnut ja huutanut kurkku suorana koko aamun, lenssu hällä jatkunut jo toista viikkoa. Onneksi sain ajan lääkärille, pojalla korvatulehdus (VAIN neljäs tänä vuonna) ja mamma sai samalla kaupasta sitä kahvia :p
Mä olen niin kyllästynyt tähän korvatulehdus-kierteeseen jo ettei mitään järkeä. koko tämä vuosi on mennyt pojan sairastellessa ja mun takki alkaa olla tyhjä!!

Anteeksi valitus :ashamed: musta tuntuu että se jo pelkästään auttaa mun ketutukseen :LOL:

mama-L: Kyselin sulta eilen sitä kutsua sinne Ksks:n, niin mulle terkkari sanoi että samassa kutsussa tulis ne molemmat ajat, eli siihen nt-ultraan ja rakenteeseen :eek:
Mä vähän epäilin, koska mun hyvä ystäväni sai juuri vauvan, joten hällä ei tuosta ajasta ole kovin kauaa ja ei hänkään saanut yhtä aikaa niitä aikoja..
No, eipä sillä väliä, mutta enpähän ainakaan jää ihmettelemään kun kirjeen saan, jos siinä on vain toinen aika ekaksi =)

Nyt mä lähden keittämään sitä KAHVIA, mitä mulla ei jumaliste aamulla ollut edes yhteen kupilliseen B)

Voikaa hyvin mammat!!

Hoikkalori + rusina 8+1
 
Toivon todella, että nordenskjold sulla on vasta niin vähän viikkoja, ettei ultrassa siksi näkynyt oikein mitään. Toivotaan parasta, jaksuja epätietoisuuteen :hug:

Mulle selvisi, että meillä päin otetaan ultra ja seulonta samalla kertaa. Eikös monessa muussa paikassa pitänyt olla jotain aikaväliä niihin? Outoa.
 
Liikkumisesta vielä, itse käyn erilaisissa jumpissa ja zumbassa, mutta zumbaamassa en olekaan pässyt käymään sitten plussan jälkeen. Enkä nyt oikein tiedä meinaanko mennäkään...Onhan se semmoista kunnon sheikkaamista ja mua niin pelottaa, että teen sillä jotain pahaa vauvalle, kun en kuitenkaan osaa iisimmin siellä mennä. Vaikka järki sanookin, että ei kai sheikkaus ja tanssi voi pienen pientä ihmisalkua irroittaa.

Mun tekis jo kovasti mieli penkoa vauvanvaatteita laatikoista :heart: :p
 
suuret halaukset kaikille surua ja menetystä kokeneille :hug:

meidän neuvolatäti sanoi että postissa pitäis mulle tulle kättärille kutsu ultraan ja sit pitäis pitää ite huoli siitä että teettää samalla labrassa kaikki veri- yms. kokeet, kun ne olis hyvä tehdä saman viikon aikana kun ultrataan. eli aikalailla eri meininkejä eri kunnissa.
ja sit jos oikein muistan, käyn seuraavan kerran neuvolassa vasta parin-kolmen kuukauden päästä,mikä tuntuu jotenkin hullun pitkältä ajalta.

noista raskausvitamiineista ei käynnillä puhuttu, mutta suositteli omega-3-tabletteja, kalsium-lisää ja sit myöhemmin mahdollisesti rautalisää (ei kyllä edes mitannut). syön ite jotain multitabseja/multivitaa,en koskaan muista kumpi se purkki on (varsinkin kun nyt unohdin sen kotiin, ja mummolassa vieraillaan), lähinnä foolihapon saannin vuoksi.

toisaalta tekis mieli kanssa käydä ylimääräisissä ultrissa, mutta ehkä pystyn venailemaan sit tuota kättärin ultraa. viime raskaudessa ne tykkäs neuvolassa ultrailla mua monta kertaa ja sain mukaani sit aina kuvia,se oli tosi kivaa,mut tais olla joku poikkeuskäytäntö, nyt kun ei edes sydänääniä etsinyt.
 
Hoikkalori, niin se muuten tais mullekin sanoa että siinä lapussa on rakenne samassa... Ei kyllä ollut, kun vielä tarkistin. Kyllähän sen ehtii sit kysellä. Jokos sulle tuli se lappunen? :)

Raivostuttavan vaikeeta jotenkin toi kun pitää ite ne verikokeet huolehtia sitä ultraa varten et on tarpeeksi ajoissa otettu... Ei tee hyvää tälle raskausdementia-päälle mikään ylimääränen vatvominen. :D

Vitsit mikä olo taas... :snotty: Iskee aina tää george varsinkin syömisen jälkeen. Aamulla söinkin tapani vastaisesti melkeen heti herättyäni aamiaista niin vältin hyvin aamuellotukset. Mutta taas sitä mennään...

mama-L & Salme 8+3 <3
 
Heippatirallaa!Ihan ekana iso halaus kellä vaikeaa tällä hetkellä!!

Niin..aamu alkoi mukavan ironisesti juuri näiden himopakkasten aikaan kun tapahtui seuraavaa:Mä rämmin tonne roskalaatikolle eka viemään roskat ja sitte siitä sormet jäässä postilaatikolle niin kappas!Sieltä oli tullu meijän kavereilta postikortti Thaimaan Phuketista jossa luki että terve,täällä lämpöä riittää +35 joka päivä,käytiin eläintarhassa ottamassa kuvia teijän serkkujen kanssa.Apinat lähetti teille terveisiä! Hmm..ihanaa..

Olo on täällä alkanut oleen aika mahtava! Ei oo sellasta köntsä-oloa kun aamulla herää,siis sellanen et olis kaikki paikat jumissa.Ootteko muutes huomannu että teillä puutuis kädet tai käsi yön aikana nyt ku on raskaana?Mulla sitä oli viime raskaudessakin,mut en muistanu sitä ennenkun eilisyönä heräs pissalle ja tajus et piru toi käsihän on puuduksissa.Myöskin (sori vaan) karvankasvu on siis maksimaalisen kauhee,pitäs vissiin olla sheivaamassa joka toinen tunti noita sääriä..paras vaan sheivaa,kun vielä voi..Mä muistan sen loppuajan kun yritin mahani kanssa istuu jossain suihkujakkarallakin ja yltää noihin nilkkoihin,niin se oli kyllä näky.Ja mikä ihmetys se olikaan sen mahan poislähdön jälkeen kun pysty taas taipumaan,voi sitä ihmettä,niin ku olis uudesti syntyny! :D

No joo..Ainiin hei Lara! Sulla on masuasukin nimi nallekarkki :heart: Mulla tuli mieleen nallekarkista kun esikosta saatiin ekat ultrakuvat mukaan,niin siellä kuvassa tyttö näytti ihan just nallekarkilta,siis se oli ihan saman näkönen ja yhtä pikkuruinen!.Tekis mieli laittaa kuvaa vaik tonne kerhon puolelle,mut en tiiä meniskö vähä yli :LOL:

Mites muuten kerhossa on niin hiljasta?Where is everybody? Anyway,ajatellaan lämpimiä ajatuksia jos ne lumetkin siitä sitte sulais! :D

Heidi ja Muxu-kax 8+3.
 
Moi!

Tsempit kaikille surullisten asioiden kohteeksi joutuneille!

Kyselyihin,ammatiltani olen lähihoitaja mielent-päihde ja kriisipuolelle erikoistunut,päivääkään en ole osastolla ollut töissä vaan erityiskoululla. Aiemmin olen käynyt ruokapalv.perustutkinnon.

Nyt olen ollut kotona elokuusta 2007 lähtien,hoitovapaa loppuu heinäkuussa,sen jälkeen pidän vähän kesälomaa ja elokuun 12. pvä alkais työt. Äitiysloma alkas 7.9 :LOL: Et ei kovin pitkää työurakkaa siinä kerkeä tekemään.

Etova olo jatkuu aamusta iltaan,eikä mikään oikein maistu,ruoat haisee pahalle!

Esikoinen on ollut niin vinkuiitana pari päivää et huh huh. Aamulla käytiin kuperkeikassa Ouluhallissa ja nyt mies lähti neitin kans uimaan,ihanaa hetki omaa rauhaa.

t 77 ja asukki 7+0
 
Ja sukupuolijuttu jäi kommentoimatta..Siis halutaan tietää utrassa sukupuoli.Esikoisestakin kysytiin. Silloin kerrottiin kaikille kumpi on tulossa ja niin tehdään tämän kakkosenkin kohdalla.
Nimi yritetään piihistää ristiäisiin asti.Vaarana vain on et Elli sen paljastaa.

Nyt köllöttämään hetkeksi,väsyttää.
 
hellou
kysin naistentautienpäivystyksessä käyty. ei kohdun ulkpuolista raskautta. kohdun sisäinen, pussi näkyi, mut mitään muuta ei näkynyt. voi olla et on niin vähäiset viikot taikka sitte on tuulimuna :/ eli kiekon mukaan vkot 5+3 ja vkolla 5 pitäisi kuulemma niitten laitteilla jo näkyä sikiö :eek: mut sanoi et sitte tk:ssa muutaman viikon päästä käydä ultrassa, ettei vielä luovuta toivosta, koska ei ole vuotojakaan.
ei sitte tiiä miten tässä olisi sinne 17 pvlle asti, taijan huomenna soittaa neuvolaanm ja aikaistaa ultraa.
perämaan emäntä ja rv??
 

Yhteistyössä