Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Toukokuussa 2010******

Huomenta!

6 kk neuvolassa käytiin typyn kanssa. Ihan hyvin meni käynti siihen asti kun alettiin mittaamaan. Täti ihmetteli kovasti kun neiti on niin liikkuvainen. Mutta se kasvu, pituus oli nyt 66.1 cm, paino 6590 g ja pipo 43.1. Eli käytännössä ei typy ole kasvanut 3 viikossa yhtään. itellä on tosi kurja olo, kuitenkin typy on ihan tyytyväinen ruokailujen välillä,pissaa hyvin ja kakkaakin joka päivä ja jos useammin tarjoaa tissiä niin ei kelpaa. Täti ei kuitenkaaan ollut kovin huolissaan, meinasi että kuluttaa niin paljon. Meillä on kuukauden päästä lääkäriaika sen sinistelyn vuoksi joten siellä toivottavasti otetaan kantaa myös tohon kasvuun.

Kiitokset nukkumisvastauksista! Viime yönä typy nukkui 20.40-6.00, pari tutin nostoa ja pari imetystä. Alan nyt vähän rajoittaan noita päikkäreitä niin toivottavasti yöunet sillä vähän pitenee.

Peppi ja "kirpputypy"
 
huomenta päivää =)

himpsuli:
Jos ostit sellaisia yksittäisiä taimia, niin irrottelet vaan sitä turvetta ympäriltä ja istutat taimen syvälle multaan, niin että turvepinta jää kunnolla mullan alle, siten ei pääse kuivumaan. Ja sitten leikkaat orovokit alas kesäkuun lopulla, niin saat nauttia kukista vielä pitkälle syksyyn =) JA toki, kaikki nuupahtaneet kukat heti pois tai alkaa tekemään siemeniä ja jos sieltä seasta löytyy varsia, joissa pallomainen pää, heti pois, se on siemenkota :D

peppimamma:
:hug:
Neukkutäti on varmasti ihan oikeassa, että kuluttaa syömisensä liikkumiseen.
Niin meilläkin oli tuossa sellainen kasvun pysähtyminen, kun on niin liikkuvainen tyttö ja pojalla oli myös sama homma.
Kuukauden päästä alkoi kuitenkin tyttökin kasvattaa annoskokoa ja poikahan se vasta söikin ja aloitettiin vielä ne rasvalisätkin, nyt tytölle aloitin omatoimisesti =)
Niin kauan kuin lapsi on tyytyväinen ja virkeä ja selkeästi se oma itsensä, niin tuskin on mitään hätää.
Olen kyllä huomannut, että lapset kyllä syö sen minkä kuluttaakin ja jos on kasvuspurttia pukkaamassa, niin syövät jatkuvasti :D
TAi mitä touhuttomampi päivä, sitä nirsommin syövät jne. =)
 
mukavaa toukokuuta kaikille!

nopeasti kirjoittelen kun poju varmaan kohta herää päikkäreiltä, lähdetään sitten puistoon vähän kokeilemaan keinumista :D

Täällä mietitään samoja juttuja nukkumisen kanssa, tänään herättiin 5.45.. ja aika tavallista että siinä kuuden pintaan noustaan ylös, joskus saan vitkuteltua puoleen seiskaan mutta se on jo aika myöhäistä meidän pojun mielestä ... Nukkumaan käydään siinä 19-20, ekat päikkärit on klo 8-9 (tai10), seuraavat päikkärit sitten klo 12-13 (tai 14) sitten kolmannet on klo 16-17 (silloin nukkuu vaan puoli tuntia, siis tuolla välillä käy maate). Olen yrittänyt pitkittää nukkumaan menoa aina muutamalla minuutilla kerrallaan, että päästäisiin esim 20.30 aikaan nukkumaan, mutta se on vaan liian myöhäinen aika meidän herralle! Ei kai tässä auta muu kun nousta aikaisin ylös :D Mä myös herätän pojun jos meinaa nukkua yli kolmen tunnin päikkäreitä, varsinkin iltapäivällä, koska se sitten vaikuttaa yöuniin.

syömiset sujuu meillä myös vähän riippuen päivästä ja nenänasennosta joko hyvin tai sitten ihan leikkien. Hedelmät maistuvat parhaiten (tai marjasoseet), kasvikset huonosti. Puurot menevät ihan kohtuudella. tosiaan toisina päivinä syö paremmin ja toisina sitten ei niinkuin millään...

Ollaan taas poitsun kanssa kahteelleen pari viikkoa kun mies lähti taas reissuhommiin, saas nähdä taas miten tää taloudenhoito yksisteen sujuu :D

Mukavan aurinkoista viikkoa kaikille!!!
 
Aurinkoista toukokuuta!!!

Kovasti on juttua, täytyy paneutua kunhan täältä laatikko vuoren alta kaivautuu :D
Me siis muutettiin nyt, vielä entisessä talossa pitää käydä siivoilemassa, mutta nyt ollaan omassa kotona :heart:

Vappupäivän iltana huomattiin anopin kanssa että herranen onkin sitten tehnyt 2 hammasta kerta rytinällä :eek: Ilmanko kiukkua on ollut muutaman päivän. Ja ilmeisesti lisää pukkaa, kun kaikkea pitää purra ja täristä samalla.
Konttaamaan koittaa kovasti, mutta enempi hypähtää eteenpäin ja sitten mahalleen takas. Käsien liikuttelu vielä hakusessa, ja siitäkös hän hermostuu. Istumaan koittaa myös kammeta, kun tykkää siitä kovin, mutta kumahdushan siitä vielä seuraa ja parku :) Pikku pippuripakkaus.

Ihanaa alkanutta viikkoa koko porukalle, tämä sukeltaa taas tavaroiden sekaan :D
 
ruusu81: täälläkin yksi reissuleski :/ Mies joutuu olemaan aina ma-to reissussa ja sitten onneksi hieman pidemmän viikonlopun viettää kotona, mutta kyllä tää välillä aika raskasta on.
Ei niinkään tyttö ole raskas vaan meillä on myös 2 koiraa ja talokin pitäisi pitää kunnossa. Nyt keväällä olisi pihahommia ym niin puuhaa riittää kun vaan ois tekijöitä =)
 
Nokkamuki alkas meillä kelpaamaan siten, että annoin siitä vettä. Maito ei mene vieläkään nokkiksesta kovin hyvin, mutta vettä litkisi vaikka kuinka paljon. Ja aluksi sai hirveet raivarit jo nokkiksen nähdessään, mutta sitten yhtenä kauniina päivänä alkoi siitä imemään. Eli ahkeralla yrittämisellä kaikki taidot opitaan!

Kiitos Talvicille uudesta pinosta! :flower:

Poju menee päiväkotiin marraskuun alussa. Päädyttiin päiväkotiin siksi, että siellä on koulutetut hoitajat ja tilat suunniteltu lapsia varten. Perhepäivähoito ei vaikuttaisi olevan meidän juttu, kun on vaan yksi aikuinen vastuussa lapsista.

Asiasta toiseen, on muuten aivan megaihania kesäbodeja Lindexillä! Oli aivan pakko ostaa pojalle Bamsebody ja Vaahteramäen Eemeli body! =)

Biba, sama tilanne täällä, pihahommia olis mutta minkäs teet kun ukko on reissussa. :/ Vähän olen pystynyt haravoimaan aina päikkäreiden aikaan, mutta siinäpä se.
 
aurinkoista kevättä kaikille!

tässä olisi Nikan 6kk:n mitat 7520g 66,2cm pitkä ja pipo 43,7 jos viitsisit päivittää tiedot
TALVIKKI

täällä nukutaan kaheksasta neljään ja valvotaan tunti ja jatketaan unia kaheksaan ja yöllä syödään kerran.

kiinteitä syödään aamulla ja illalla puuroa ennen ja jälkeen päikkäreiden ruokaa.hedelmä pilteistä mango on ehdoton suosikki muista lyö ikenet yhteen ja suuhun ei saa työnnettyä mitään!

ollaan aloitettu käymään uimassa ilman vauvauinteja ja tyttö on vedessä kuin olis aina ollut vedessä.no onhan toistaiseksi ollut tietenkin enemmän mutta kuitenkin.

käväisin viime viikolla varhais ultrassa ja siellä kakkonen köllötteli viikolla 9 pitää kai alkaa uskomaan että jouluna olis lapsi määrä tuplaantunnu la on 3.12

nyt pitää mennä ottamaan tyttö kiinni kun pyöriitoiseen huoneeseen!

solmu&nika ja kakkonen 9+3
 
Kiitokset Talvicille uudesta pinosta!

Atella on ilmeisesti ensimmäinen hammas puhjennut. Ihan ihme paikkaan vaan, alhaalle, mutta ei etummainen enkä tiedä onko se sen viereinen vaiko kulmahammas.
Mutta ei se kyllä oikein mikään muukaan voi olla kun ikenessä on selvä reikä ja hammas tuntuu.. :D
Kiukkuinen oli kyllä monta päivää ennen hampaan puhkeamista ja ruoka maistui huonosti ja unet oli huonoja.
Nyt on pari yötä nukuttu paremmin ja on jo vähän paremmin ruokakin maistunut.

Nyt on lähdettävä iltapuuron laittoon, täytyy yrittää ehtiä kommentoimaan paremmin jokin toinen kerta.

Mukavaa ja aurinkoista toukokuun alkua kaikille!
T:Rouva ja Atte (6päivää vaille 7kk)
 
solmu:

Vielä kerran onnea :D :heart:
Ihanaa, itse kun jälleen kerran ajoittain raastavastikkin kaipaan sitä vauva mahaa, niin saa edes jotain lievitystä..joskin, muiden ihanien massuasukkien seurailu tuppaa ajan kanssa vaan pahentamaan tilannetta, jonka jälkeen iskee epätoivo, sitten toivoton miehelle minkuminen ja sen jälkeen alkaisikin oletetusti yrittämisen epätoivo ja sitten itse odottamisen epätoivo :D

rouvan Atelle hiphiphurraa ekasta hampulista, eräät vaavit tykkäävät aloittaa laidoilta hampaiden tehtailun, siskon pojalla oli sama homma, näytti aika veikeältä vähän aikaa :D

Tänään ollut kyllä ihan huithapeli päivä. Tyttö ollut känkkis ja poika samaten.
Noh, onneksi nämä päivät ovat harvinaisia ja tuo tyttö varmaan tekee taas hampaita, mutta miten kauan, onkin mysteeri.

Tuossa tovi ennen nukkumaan menoa, tyttö leikki pojan potkuauton härpäkkeillä ja otti sen avulla monta sivuttais askelta. En kyllä tiedä oliko vielä ihan vahinkoa, mutta kyllä näytti huteralta, ajattelin, että kohta tuo mokoma vekotin sujahtaa alta ja tyttö on rähmällään...no hyvin se meni lopulta ja kun osaa itse jo laskeutua turvallisesti alas, niin ei tarvihte sitäkään enään sätkiä :D

JA tyttö muuten RAKASTI iltapuuroaan.

Raastoin sekaan vihreää omppua, sillä hienoimmalla terällä. Sitten puuron sekaan ja lisukkeena 2dl annokseen laitoin n.1/2 maustemitallista kanelia ja itse tehtyä vaniljasokeria (tomusokeria ja vaniljaa ) vajaan 1tl :D
Eipä ole tyttö kuunaan vetänyt niin intoa ja keskittymistä täynnä puuroannostaan, vaikka puurosta pitääkin, hakkasi oikein kädellä minulle tahtia pöytää vasten, että anna mamma tulla vaan lisää :LOL:

Mutta nyt itse syömään iltapalaa :wave:
 
Mä teen kans piha hommia silloin kun Sara nukkuu päikkäreitä ja sit illalla kun neiti on mennyt yö unille. Eipä muuten paljon aikaa ole. Kotihommat tulee tehtyä päivällä kun Sara on hereillä. Siitä on hirveen hauskaa seurata, kun mä imuroin :LOL: Aina ihan innoissaan, kun kaivan imurin esiin. Meillähän kun mies ei tee yhtään koti töitä :kieh: Tosin siihen on pakko tulla muutos sitten kun mäkin meen töihin.

Nyt unten maille :wave:
 
solmu
Onnea, onnea vielä! Siellä se pikkunen köllöttelee :)

ruusu ja BiBa
Täällä ukko vieläkin reissussa! :(
Meillä kans on tuo koiraki tuossa tuomassa omat hommansa, onneks on kuitenki aikuinen koira ettei tartte mitään koiran pissoja täällä siivota lisäks...
Lähti maaliskuun 22.päivä, onneks tulee vihdoinki nyt perjantaina takasin kotiin :heart:


Talvicci ja "Unski" :heart:
 
Huomenta!

Toista päivää nyt kokopäiväduunissa, ei tää niin pahalta tunnu. Oon saanut itseni paikalle kahdeksaksi ja pääsen neljältä kotiin, paljon on illalla vielä aikaa kotona. Harrastukset sun muut tosin jää tällä hetkellä suht vähiin. Oon hoitanut täällä heti alkuunsa loma-asioita, lomaa on paljon:) Pidän juhannuksesta lähtien 5 viikkoa, lomaillaan koko perhe. Ja sitten syyskuun alussa 1,5 viikkoa jotta tyttö saa rauhassa totutella hoitopaikkaan. Sitten loput 11-12 päivää perjantaisin, teen niiden turvin lyhyttä työviikkoa lähes koko syksyn.

Tyttö tosiaan alkoi kontata ja nousi eilen mua vasten polviseisontaan! Nyt on taas niin nopeaa ollut kehitys että veikkaisin hänen syksyllä osaavan kävellä. Toki kävely on tästä vielä kaukana mutta on siihen monta kuukautta aikaakin vielä.

Onnea tosiaan vielä solmulle:) Kyllä täälläkin vähän kakkosesta haaveillaan vaikka nyt vielä tuntuu liian aikaiselta. Mä voisin olla tyytyväinen reilun kahden vuoden ikäeroon, se olisi töidenkin kannalta hyvä. Mutta mies on sitä mieltä että kolme vuotta. Ihan hyvä sekin, täytyy sitten vaan keksiä uusi työpaikka vuodeksi tän nykyisen jälkeen. Ehkäpä meillä jatkuu täällä, on siitä ollut puhetta.

 
Huomenta!

Päiväkoti on meidänkin valinta tytölle, samoilla perusteilla kuin heketsilläkin. Haettiin tytölle paikkaa päiväkodista syyskuun puolivälistä alkaen, on siis noin 11 kk kun aloittaa. Hiukan ristiriitaiset on tunteet tuon asian suhteen, mutta olen kuitenkin varma, että tyttö pärjää hienosti, kun on niin reipas ja oppivainen tapaus :)

Mies aloittaa vanhempainvapaan juhannuksena, jolloin itse aloitan 5 vk:n vuosiloman ja sitten elokuussa menen töihin ja mies jää kotiin tytön kanssa syyskuun puoliväliin saakka. Mitään lyhennettyjä työaikoja en ole syksylle harkinnutkaan, koska mun työ on sellaista luonteeltaan, että teen kuitenkin saman määrän duunia, mutta pienemmällä palkalla, vaikka kuinka yrittäisin esim. 80 % työaikaa... Hyvä, kun saan 8-16 välille puristettua päivät.

Joo, mutta kaikenkaikkiaan on kyllä ihanaa päästä töihin. Alkaa taas pää hajota tähän kotona oloon. En tiedä, mitä keksisin tähän mielialaan, kun ei se ole tytöllekään hyväksi, kun äiti on tällaisella tuulella :/ Ehkäpä se taas tästä, jos vaikka tytöllä yöt taas vaihteeksi vähän parantuisivat, niin saisin itsekin nukuttua ja tyttökin olisi paremmalla tuulella, kun on levännyt tarpeeksi.

Meidän tuttikoulusta lupasin raportoida. Se etenee ihan hyvin - oiskohan 7 tai 8 sopiva kouluarvosana tähän mennessä? Viime yönä jouduin antamaan tutin eka kerran n. klo 2.30. Muuten kyllä yöt on aika levottomia, eilenkin alkuilta meni ihan sängyssä pyörimiseksi ja konttailuksi (tai ainakin se näytti konttauksen alkeilta jo), sitten 5-6 välillä sain käydä koko ajan kääntelemässä tyttöä oikein päin, kunnes klo 6 heräsi :headwall: Nyt on sitten sekä äiti että tytär äkäisiä kuin ampiaiset, kun kumpikaan ei ole nukkunut kunnolla.

Että tällainen valitusvirsi tälläkertaa... Sorry kaikille, mutta jonnekin on pakko vähän avautua. Mutta mukavaa toukokuun alkua kaikille ja Talvicille kiitokset uudesta pinosta! :flower:
 
Joo, mä oon samoilla linjoilla päiväkodin suhteen kuin parit muutkin täällä. Mielummin annan lapseni vähän isomman organisaation ja koulutetun henkilökunnan käsiin kuin jonkun kotiin hoitoon. Mulla on itsellä myös huono kokemus perhepäivähoidosta, sekin vaikuttaa. Mukavia paikkoja varmasti useimmat, itse vaan muistan edelleen miten syvästi inhosin sitä paikka... ja mun oma äiti on päiväkodin johtaja, sekä tätini on myös lastentarhanopettaja, tosi mukavia tyyppejä molemmat. Jotenkin uskon että Nella on syksystä alkaen tällaisten henkilöiden sekä muiden lasten seurassa. Toki tää jännittää mutta ihan luottavaisesti suhtaudun:)

 
huomenta päivää!

Iina nukkui yön ilman herätyksiä.
Nukahti siis eilen 21.00 ja heräsi ekan kerran pulloa huutamaan 06.15 ja nukkua porskutti vielä siitä 8.30 saakka :whistle:
Olin niin pihalla, kun saanut nukkua katkeamatonta unta :LOL:

Täällä meillä sataa jotain mukamaste lunta :kieh:
Tyhmän näköistä, kun koivuissa on jo lehdet juuri auenneet ja tuota moskaa tulee...nooh, ei se maahan jää :D

TAjusin juuri, että pitää laittaa kotihoidontukihakemusta menemään, kun ensikuussa tulee viimeiset rahat vanhempainpäivärahasta. :eek:
JA ei ole kelalta mitään tullut, vaikka esikoisen aikaan tuli kuukautta ennen...tjaa-a tai sitten ovat tulossa ihan tällä viikolla. Noh, pitää soitella jos ei perjantain postissa ole viimistään tullut. NEtissä en ala tekemään, kun sekoilen aina niiden kanssa..pitää saada tarkistaa moneen kertaan, kun kerran meinasin laittaa liian muhkeita tuloja meille :D

Mutta nyt on kyllä mentävä katsomaan mitä tämä meidän "riiviö" kaksikko oikein puuhaa tuolla, tuli nimittäin ihan hiljaista...tietää tuhmuuksia yleensä...esikoistaan hoivaavat huomaavat tämän ilmiön varmasti ihan kuukausien sisällä :D :D

 
Aku
Tosta päiväkoti vs perhepäivähoito jutusta ootte jutelleet.Meidän edellisessä asuinpaikassa ei juurikaan ollut pph:ta ja niille harvoille kirvee jono joten pk oli selvä vaihtoehto Esikoisen aloittaessa hoidossa.Laitoin sitten tytöille pkhakemukset vetämään.Täällä uudessa paikassa sensijaan kaikki puistot on täynnä pph:ta ja aloin pohtimaan että oisko sittenkin pitäny laittaa hakemus sillekkin puolelle.Plussana tuossa ois ollu se että tytöt ois saanu olla yhessä kun taas pk:ssa Emmi menee isojen ryhmään ja Iina pienten.Tässä keväänm ittaan kun oon tota pohtinu ja katsellut pph:n meininkiä niin päädyin kuitenkin pk:n.Toki noissa hoitajissa on ihania ja mukavia tätejä jotka on lapsia varten ja touhuu niitten kanssa.Mutta valitettavan paljon näkee niitä jotka on tosi kyllästyny duuniinsa ja selviää just päivittäisistä pukemisista ja syömisistä mut muuten se sit onkin aika synkkää katottavaa :(
Ite oon ollu maailman ihanimmalla pph:lla pienenä et mun kokemukset siitä on vaan hyviä.
Tietysti pk:ssakin on varmasti niitä ei niin mukavia hoitajia mutta ainakin ryhmässä on useempi hoitaja joten jos edes yks ois ihana ja mukava =)
Näin meillä!
-Aku ja tytöt
 
Tervehdys!

Monilla näyttää olevan päivähoitokuviot mielessä, niin myös täällä. Me tosin onnistuttiin lykkäämään hoitoon menoa ainakin vuodenvaihteeseen, mahdollisesti vielä kevään pikkumies olisi kotosalla isin kanssa. Mutta potentiaalisia päiväkotivaihtoehtoja on jo nyt kartoitettu. Nopeasti on mennyt tämä puoli vuotta ja kaiholla muistelen mennyttä aikaa, elämäni parhaimpia hetkiä! Onneksi niitä on luvassa jatkossakin, vaikka työkuviot odottavatkin. Olen kyllä yllättynyt, etten vielä kaipaa töihin, vaikka aluksi niin kuvittelinkin käyvän.

Onnittelut taas uusien taitojen oppijoille! Meilläkin keikutaan polviseisonnassa milloin sohvapöydän reunassa tai pinnasängyn laidassa. Konttaus ei vielä onnistu, joten tuosta polviseisonnasta onkin sitten vähän haastavaa laskeutua ryömimisasentoon. Kolhuja tulee siis. Mahtavaa kyllä, kun melkein joka päivä tapahtuu kehitystä!

Ulpu79: Meilläkin on yöt melko levottomia. Useaan otteeseen saan kääntää pojan ryömimisasennosta takaisin nukkumaan. Moni on sanonut, että äidin fysiikka kestää ensimmäisen puolen vuoden repalaiset yöt ja sitten valvominen alkaa tuntua olossa. Niin ainakin täällä, pitäis kai välillä itsekin nukka päikkäreitä. Mietin tässä, että jos töihin palatessakin yöt on levottomia, niin miten ihmeessä sitä sitten jaksaa?

Soseiden maustamisesta: Oletteko jo maustaneet soseita? Paulah ainakin oli? En oo vielä ehtinyt perehtymään mitä mausteita näin pienillä saa käyttää, onko hyviä vinkkejä?
 
Minä olen päätynyt pk:n, sitten kun aika tulee.
Meillä on tässä lähellä vain kaksi pph:aa ja kumpikin on, noh, työhönsä kyllästyneitä, kun taas tuo lähellä oleva ppk, jossa muuten itsekkin olen pienenä ollut, on tosi mukava paikka, vaikka on sielläkin pari ei niin "järkevää" hoitajaa.
Omalta osalta tuo hoitoon laittaminen on tosi kaukaiselta tuntuva ajatus vielä :D

Ja voihan olla, että jos työrintamalla näyttää edelleen ensivuonna naurettavan huonolta, siis miehen osalta, niin sittenhän en hoitoon lapsia laita, vaan mies jää lasten kanssa kotiin, kun menen kouluun.
Tuo vaihtoehto kuulostaa tosi mukavalle myös, sillä jos menen aikuispuolelle, suurinosa koulussa tapahtuvasta opetuksesta painottuu ilta-aikaan, joka mutkistaa kyllä tilannetta jonkin verran, mutta tässäkin on ihana äitini luvannut auttaa, jos mies on töissä 16-17 asti ja minulla alkaisi koulun tunnit esim. 16, niin veisin lapset siksi aikaa äidille.

HEh, voi kuulostaa vähän sekavalta :D
 
Mausteista:

No ainakin suurinosa yrteistä sopii.
Minä maustoin esikoiselle kaupan soseita, siis näitä kasvis soseita.
Basilika, persilja, ruohosipuli ym.
Sittenhän voi alkaa käyttää alkuun pieninä määrinä sipuleita antamaan makua ruokiin. Myös valkosipulia.
Näissä kannattaa muistaa, että vauvan makuaisti on aika puhdas, jos niin voisi sanoa, eli jo tosi pieni määrä maistuu vauvan suuhun selkeästi :)
Sittenhän minä käytän monesti kanelia antamaan makua puuroon ja vaniljaa. Niitä kun ei tarvitse paljoa laittaa edes, kun jo maistuu.

Noissa 8kk kaupan ruokasoseissahan on jo vaikka mitä. Kuten juuri sipulia ja yrttejä.
 
Tervehdys uuteen pinoon!

Meidän tyty ei vielä maantasosta ylöspäin yritä, no peppu kyllä nousee mutta silloin naama pysyy tukevasti lattiassa :D yleensä nyrkki suussa vielä samanaikaisesti. En tiedä, voiko tuota liikkumista vielä tavoitteelliseksi sanoa, ei varsinaisesti ryömi mutta kylkiasennon kautta heittää itseään eteenpäin ja kääntyilee kellonviisarina ja selälleen-vatsalleen pyörii niin, että tosi nopeasti vaihtaa maisemaa.

Soseet ovat nyt alkaneet upota, jee! Kaksi ateriaa päivässä annetaan, ja sitä himskatin pulloa yritän nyt opettaa.. minulta ei ota yhtään, ja valitettavasti miehen pitää olla välillä töissäkin joten jää miehen vapaa-ajoiksi sitten tuo pullon harjoittelu.

Soseita voi maustaa esim. sipulia ja valkosipulia käyttämällä, tai vahvan makuiset kasvikset (kukkakaali esim., tai juuriselleri) antavat omaa aromiaan. Esikoiselle tein aika usein uunissa hauduttamalla ruokaa, ja silloin käytin laakerinlehteä. Kattilaankinhan sen voi viskata.. kun vaan muistaa noukkia pois ennen soseuttamista :) . Nämä nyt tulivat ekana maustamisesta mieleen.

Unipupua olen yrittänyt tytölle opettaa, kun edelleen mieltää tissin nukahtamisvälineeksi.. jospa se tässä helpottaisi vielä.

Hoitopaikaksi esikoiselle valittiin perhepäivähoitaja siksi, että hän on hiljainen tuumailija luonteeltaan, ja isoon ryhmään sellainen helposti "unohtuu". Ajateltiin, että saa enemmän huomiota ja viihtyy paremmin pienemmässä porukassa, ja hyvä paikka saatiin. Saa nähdä mihin ratkaisuun sitten päädytään kun nämä kaksi reilun vuoden päästä hoitoon halutaan - sisarusryhmä päiväkodissa voisi olla ihana! Toivottavasti sellainen on sitten tarjolla.

Onnea Marsupilamille uuteen kotiin :flower: ! Olikos joku muukin juuri muuttanut, onnea onnea!!

Ja Talvicci onkin ollut hurjan kauan yksin vastuussa kotiarjesta. Onneksi perjantai jo kohta koittaa! Kiitos uudesta pinosta jälleen kerran :flower: Ruusu81 oli myös reissuleskenä ainakin.. Itsellä tuntuu jo miehen ilta/yövuorot tuskaisilta, kun päivävuoroihin ehti tottua.

Ärsyttää, kun pomo ei ole vielä ilmoittanut mulle lomapäivieni määrää.. eli siis kauanko olisin lomalla isäkuukauden aikana/jatkeeksi. Sitten jään kotihoidontuelle, ARGH miten se onkaan niin ällyttömän pieni. Täällä kun ei ole edes kuntalisää käytössä.. :/


Mitähän muuta vielä piti kommentoida.. eipä sitä tietenkään kaikkea muista. No, onpahan taas jotakin kerrottavaa seuraavaksikin kerraksi :)


~Tiila ja tyty 6kk+
 
Me käytiin Niian kanssa babyjumpassa elixiassa :) Oli ihan kiva pitkästä aikaa käydä oikein hikitreeneissä. Niiakin tykkäsi, tosin seuraavalla kerralla laitan tytölle lyhythihaisen bodyn, kun tuntui tulevan kuuma... Mulla on sinne jäsenyys ollu katkolla viime elokuusta asti ja sitä ennenkään ei kovin suurta motivaatiota ollu, mutta jos sitä taas innostuis... Sais ainakin omaa aikaa kun illalla menee ja joutuis mies kunnolla hoitamaan tyttöä ilman äidin tukea :)

Meillä on yöt rauhottunu aika hyvin, tajusin vasta itsekin että on ollu öitä etten ole kertaakaan käyny kääntämässä tyttöä tai sitten vain kerran niin kuin viime yönä. Niia jossain vaiheessa huuteli sängyssä mikä loppui kyllä melkein heti, sitten keräsin voimia että menen kuitenkin katsomaan niin toinen oli nukahtanut kontilleen :heart: hassu tyttö :D

Meilläkanssa päiväkotiin menossa tyttö, odottelen vain jotain ilmoitusta sieltä. Kun kysyin paikkaa niin sanoi että elokuussa olisi vapaata ja sitten laitoin hakemuksen, mutta tämän jälkeen ei ole tullut enää mitään. Toivottavasti se kuitenkin on voimassa vielä ja Niia tänne pääsee. Muualle en laittanutkaan hakemuksia, kun tuonne me ensisijaisesti halutaan ja vähän niin kuin lupaus saatiin.

Ajattelin tehdä Niialle kasvis-pastasosetta ja laittaa sinne hiukan sipulia mukaan, mutta mietityttää ne suhteet. Mulla on 1kg porkkanoita ja yks parsakaalinippu niin kuinkahan paljon laitan pastaa siihen mukaan ja kuinka vähän sipulia. Osaako joku auttaa?
 
Ruusulle ja BiBalle jaksamista yh-päiviin!

Atelle onnea hampaasta.

PÄivähoidosta: me haluttiin aikoinaan poika perhepäivähoitoon koska oli ja on edelleen luonteeltaan hiljainen tarkkailija, oli ruoka-allergioita, sai helposti infektioita ja hoitopäiviä olisi ollut vain max 13 kk, niin aateltiin että isoon ryhmään sopeutuminen voi olla hankalaa ja "unohtuu" helposti. Haettiin kunnalta perhepäivähoitopaikkaa, saatiin päiväkotipaikka alle 3 v ryhmästä jossa olisi ollut 15 lasta, ja kaiken lisäksi poika olis joutunu vaihtaa ryhmää puolen vuoden kuluttua. Onneksi sitten löydettiin yksityinen hoitaja joka oli tosi ihana. Typy saa nyt vielä olla kotona mutta mielellään laittaisin hänetkin ensin perhepäivähoitoon, täytyy toivoa että saatais samalle yksityiselle. Kunta kun ei täällä anna pph-paikkaa kun ei ole joka päivä hoidossa.

Soseiden maustamisesta: yrttejä voi tosiaan käyttää, samoin sipuleja. Kanelista sen verran että sen kanssa kantsii olla varovainen, siinä voi olla jotain ( olisko ollu kumariini ) joka voi olla lapselle vaarallista, esim. Espoon kaupunki ei tarjoa lapsille enään puuron kanssa kanelia sen vuoksi.

Mammakaverit kävi kahvittelemassa, olikin aika hulina kun 10 4-10 kk:n ikästä vipelsi menemään. Saa nyt nähdä mitä tuo tyttö nyt oppi. Viimeksi lähti tapaamisen jälkeen ryömimään.

 
Meillä kiukutaan oikeen urakalla kun eteenpäin haluaisi mutta ei pääse. Peppua nostaa kovin ylöspäin, mutta siihen se sitten jääkin :D Minä olen tyytyväinen kun hetken ainakin vielä "paikallaan" pysyy. Kovin kyllä pyörii ympyrää ja sitä kautta sitten tietenkin liikkuu vähän...

Ite en ole maustanut vielä poitsun ruokia, mutta olen antanut noita vähän isommille tarkoitettuja purkkiruokia niin niissä sitten mausteita on joitakin lisätty :) Tietenkin itsekin joitain makuja voisi lisäillä niihinkin...

 
Kiitokset maustevinkeistä! Sipulilla ja yrteillä ajattelin aloitella. :)

Kaneli on myös mun tietääkseni vältettävien listalla, se sisältää maksatoksiinista kumariinia. Pienillä lapsilla tuo kumariinin sietoraja/vrk voi ylittyä jo muutamalla joulupiparilla. Joten kanelia en kyllä näin pienelle lapselle antaisi lainkaan.
 
Iltaa kaikille!

Meillä on mennyt ihan kivasti, vaikka onhan se rankkaa hoitaa koko talous yksin, meillä kun on tuo koirakin vielä tässä soppaa hämmentämässä.. Mutta kun asennoituu tähän siten että kestää vain pari viikkoa, niin hyvin jaksaa. Ja mikäs tässä on ollessa kun toinen on kuin hangon keksi koko ajan :D

Päivähoidosta olitte keskustelleet, mä oon kotona vielä ensi vuoden syksyyn eli sitten kun poju on lähemmäs 2-vee niin vien hänet päiväkotiin. Itse himoitsen sitä "luonnossa kotonaan" ulkoilupäiväkotia, kallishan se on, mutta varmasti ihan kiva. Kun meillä ei tässä varsinaisesti ole omaa pihaa (kerrostalossa) vaan tuollainen betoniläntti ja lähimpään leikkipuistoonkin on matkaa, niin olisi kiva että poitsu pääsisi tuollaiseen tarhaan. Tosin käyn kyllä koiran kanssa melkein joka päivä metsälenkillä, joten varmasti otan sitten poitsunkin sinne mukaan jossain vaiheessa. Ettei meidän pojusta tule täysin kaupunkilaispoikaa :D

Mausteista, kaupasta löysin sellaisen yrttimausteseoksen, nimeltä provencale, siinä on basilika, meirami, timjami, rosmariini ja oregano. eikä yhtään suolaa!!!! Tuota olen hiukan kasvissoseisiin laittanut, antaa kummasti makua.

Mutta nyt telkkarin ääreen!
 

Yhteistyössä