*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Samoja mietteitä täällä, pientä vauvakuumetta ilmassa ollut varmaan siitä asti, kun mun hormonitoiminta on palannut suht ennalleen. Ei aiota kyllä tämän pohjalta toimia vielä hetkeen. Tämänkin vauvan kohdalla suunnitelma aikaistui, saattaa olla että seuraavankin kohdalla siis. Mutta kyllä mä vähintään 2 vuotta ikäeroa haluan vaikka nää pienet onkin niin ihania:)

Ja meillä myös on ihan yllättävän leppoisasti sujunut vauva-arki, ei lainkaan sellaista mitä on kuullut. Toki joskus väsyttää, en sitä toki kiellä. Mutta tyttö on niin ihana ja helppohoitoinen, on tainnut käydä tuuri. Eli ei tästä todella tule jakso, josta ei muista mitään tai jota mitenkään rankkana muistelisi.

Vielä niistä kommenteista. Se suuri loukkaantuminen johtuu varmasti juuri siitä, että se oma pikkuinen on niin älyttömän tärkeä ja rakas ja sen puolesta tekisi ihan mitä tahansa. Ja se on niin henkilökohtainen asia, oma lapsi joka on tuolla masussa kasvanut. Ei se ole mikä tahansa arkinen asia, jota kaikkien sopii kommentoida. Ja ilman muuta (jotain tosi harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta) oma isä ja äiti tietävät pienokaisensa tarpeet parhaiten, sen voisi jokainen kommentoija yrittää muistaa...

Hyvää uutta vuotta mammat!

Peesaan muiden mielipiteitä ulkopuolisten kommenteista. Mäkin olen saanut kärkeviä neuvoja siitä miten vain voisin tyrkätä paljaan tissin vauvan suuhun, kyllähän se siihen tarttuu. Just joo, ihan kuin en olisi yrittänyt! Mä siis imetin 2kk rintakumin kera, mutta nyt ollaan päästy siitä vihdoin eroon. Uskon, että ihmiset ei ymmärrä miten herkkä aihe etenkin imetys on ja siksi töksäyttelevät.

Mullakin on vauvakuumetta! Meilläkin on suunnitelmissa 2-3 vuoden ikäero, mutta toisaalta tuntuu että viitsiikö odottaa, kun ikääkin on jo yli 30 vuotta. On tosiaan ihmeellistä, miten valtavasti pientä voikaan rakastaa! Ja vauva myös syventää parisuhdetta, ollaan koko perhe onnellisempia kuin koskaan aiemmin. :heart:

Vielä tuosta ikäero asiasta ihan omalla kohdallani aikanaan =)
Eli kun poika syntyi, olin vakaasti sitä mieltä, että VÄHINTÄÄN 3v pitää olla ikäeroa...sitten alkoi orastava vauvakuume ja tuo ikäero ajatus muuttui 2,5v, sitten alkoi vauvakuume ja tuntui, että samapa tuo vaikka raskautuisin heti, mutta silti kuitenkin tahdoin kunnioittaa miehen mielipidettä asiassa, joten yritys aloitettiin, kun poika oli 7kk...ei ollut mitään kovin täsmällistä vielä alkuun, mutta päätettiin, että jos ei jouluun mennessä ole tärpännyt, pistetään kovat kehiin ja niin sitten tehtiin kun aattona 08 ei testiin piirtynyt toista viivaa. Kun "kovat" keinot otettiin käyttöön, päätti meidän neiti ilmoittaa heti tulostaan. Olin aivan onnesta soikeana ja ikäeroksi sitten tulikin ensimmäisen 3v sijaan 1v7kk :D Eikä ole kaduttanut ollenkaan.
Mutta painotan, että tämä siis minun tapaukseni, jokaisella on varmasti oma selkeä käsityksensä toiveistaan, joskin ajan kanssa ne toki voivat muuttua suuntaan tai toiseen =)

Tässä samalla surrailen puutarhanetin sivuilla ja alan olla taipuvainen siihen, että orvokit taitaa mennä ensi viikolla purkkiin itämään...tästä tämä hullutus taas lähtee käyntiin ja ensi kesänä olen varmaan taas ihan kateissa, mihin minä ne kaikki oikein taas saan mahtumaan :LOL:

Meillä saattaa lopulta tulla ikäeroksi esim hieman reilut kaksi vuotta. Mulla on töissä kolmevuotinen projekti ja mä en kyllä samasta projektista kehtaa toistamiseen olla äitiyslomalla. Projekti loppuu 2011 lopussa, sen jälkeen olis itseasiassa hyvinkin sopiva ajankohta:) Ettei tarvisi taas seuraavasti hommasta olla kesken pois. 2011 loppupuolella vois siis olla raskaana mikäli ajoittaminen onnistuu helposti tälläkin kertaa.

Moi mammat ja terveisia kanta-hameesta belgian sijaan talla kertaa!

Paastiin sittenkin Suomeen joulua viettamaan vaikka huonolta homma naytti lahtoppaivana ja lennolta meinattiin myohastya. Ma olin ilmeisesti ressannut tanne paaasya (plus inhoan lentamista, peklasin etta tyton korviin sattuu nousut/laskut) aikas paljon kun aaton aattona iski kova kuume ja ripuli/oksenustauti. Sita kesti aaton lopulle joten ruokailtua ei tullut paljon mitaan. Se paivan syomattomyys ja ressaus kostautui niin etta maidon tuotanto jotenkin tyssas.
Voi kuinka kamala tunne oli kun yritin syottaa tyttoa, toinen huutaa ja riehuu kun oikein mitaan ei tuu..Kaytiin hakemaan korviketta, ihan vaan varoksi, etta jos se mun maidontulo nyt sitten tyssaa kokonaan, mutta eihan tuo tytto huolinut sita pulloakaan. No, ei auttanut muu kuin levata, pakottaa iotsensa syomaan ja imettaa siltikin, vaikkakin tyhjaa tissia. Ja palashan se maito ja nyt on taas maidontuotanto huipuissaan ja paitaa joutuu vaihtamaan alituiseen. Mut on se kumma - taa ei tosiaan ollu mikaan popo vaan mulla on kyky aiheuttaa itselleni ressaamaalla kuume ja vatsakipuja.
Eika tilannetta tosiaan helpottanut se, etta aitini koko ajan voivotteli etta voi voi kun lapsi itkee ja voi voi onko pienella nalka. Kyllahan ma sen tiedan eika se voivottelu nyt ainakaan auta!

Lento tanne meni tosi hyvin ja typy nukkui nousun ja laskun killitteli mun sylissa tuttia *napostellen*. Eli ei hankaan sita tuttia syo vaan jaystaa sita suun kulmassa jos siita pitaa kiinni. Toivottavasti takaisin paluu menee sekin hienosti - oon yrittanyt saastella tyttoa nuhalta ihan senkin takia ettei sitten tarvi huutaa lentokoneessa tukkoista nenaa ja korvia.
Me otettiin muuten typylle taalla se rotavirus rokotus ja siita seurasikin eka huono yo. Tytto kitisi mahaansa ja rokote tyhjensi vatsan aika lahjakkaasti. Mutta seuraavana aamuna neiti oli taas kuin naantalin aurinko, eli onneks rokote vaikutti vain sen vajaan paivan.

Mutta huomaa kylla etta tyton rytmi on aikas sekaisin tasta matkailusta ja varsinkin kun mekin ollaan vaihdettu paikkaa aitin luota iskalle ja sitten taas aitille. Eilen viettettiin nimijaisia eika tuo tytto nukkunut koko paivana tuntia pidempaan. Sitten klo 23.00 nukahti mun rinnan paalle kun rohnotettiin typyn kummin kanssa kynttilan valossa ja parannettiin maailmaa. Ei suostunut nukahtamaan muuten kuin aitin syliin...turvan ja sylin kaipuu siis reissuvauvallakin lisaantyy :heart:

Keskiviikkona takas kotia pain! Saas nahda kuinka kauan menee etta rytmi taas palautuu...

ps. piti jatkaa tosta muiden arsyttavasta kommentoinnista imetyksesta jne, mutta tasta tuli niin pitka kirjotus etta jatkan ensi kerralla.

HURRAA!!!
Tyttö teki sen viimeinkin ja nyt tekee sitä alituiseen...eli kääntyi selältä mahalleen...on kyllä vahingossa tai ainakin puolivahingossa tehnyt kääntymiset mahalla ollessaan, mutta nyt sitten oppi tämän vähän enemmän lihaksia vaativamman tempun..voi olen tosi onneissani, mutta sitten, kuten minut tuntien, aloin taas haikeaksi ja jo sisarelleni voivottelin, että eihän meillä kohta ole mitään vauvoja :LOL:
Siskon eskoinen kun on nyt 9kk jo, kävelee tukea vasten jne. niin eipä tämäkään ole enään mikään vauva, vaikka sisko mieluusti ajattelisikin niin :D
Ilmankos on ollut tyttö taas kauhea unipallo pari päivää.

Yksi, mitä tekee myös ja se siis on ihan hirmuisen näköistä on, että tyttö pyrkii ylös vaikka olisi selällään maassa makoilemassa...pää on ihan irti lattiasta ja jalat kippurassa naama punaisena köhisee ja harmistuu kun ei onnistu ylös pääsemään...sitten pitää antaa hänen ottaa sormista kiinni, jolloin vetää itsensä onnellisena heti ensin istumaan ja siitä ponkaisee seisaalleen :eek:

Mikähän kiire näillä nykyajan vauvoilla oikein on?? =)

Hei vaan!
Ihanaa, ulkona taitaa lämmetä, hip hei! Minä jo ajattelin, että lähden Bauhausiin ja ostan parvekkeelle terassilämmittimen, jotta saan tuon pienen kunnon unille vihdoin ja viimein, eipähän pakkanen häiritsisi :kieh: No ei kai tosissani :LOL: mutta on tää aika paljon sekoittanut pojan nukumista, kun ei päästä ulos.
Vauva kasvaa ja kehittyy hienosti. Olette jutelleet siitä, miten raskasta tai helppoa tähän asti on ollut. Minä olen ollut aika väsynyt. Vauva on herännyt syömään öisin vajaa kahden tunnin välein. Ja siinä imetyksessä sun muussa röyhtäyttämisissä menee aina jonkun verran aikaa, niin ei siinä montaa tuntia nukuta per yö. Kun hän on mennyt usein nukkumaankin vasta puolilta öin tai vähän ennen. Nyt uudenvuodenyönä oli eka yö, kun yksi väli oli kolme ja puoli tuntia! Se tuntui tosi hienolta ja tuli toiveikas olo, että jospa nuo välit alkaa tuosta kasvamaan. Nyt hän tosin on jotenkin herkkäunisempi, kähjää pitkin yötä ja uni ei tule enää niin helposti maidon jälkeen.

Rintatulehdus mulla oli ja toinenkin meinas tulla, mutta sain sen pois ennenkuin kuume nousi, joten antibioottikuuria ei sillä kertaa tarvittu :)

Hänellä oli tuossa ekat puolitoista kuukautta aika hurjat mahavaivat. Ajattelin jo, että se on koliikkia, koska itku oli niin hurjaa ja hän oli selkä kaarella. Mutta se jäi pois, huh helpotusta! Siinä kolmen, neljän viikon ikäisenä, kun vauva itki ja muistin niin oman synnytyskipuni, että itkin ihan myötätunnosta kun lohdutin vauvaa.
Mutta täälläkin on kehitytty; kuolataan, nauretaan, äännellään ja seurataan tarkasti ympäristöä =)

Samaa olen ihmetellyt, että miten voikin olla valtavia rakkauden tunteita tuota ihanaa pientä kohtaan :heart: Ja lisääntyy koko ajan. Mulla tulee kyyneleet vieläkin aina silmiin, kun hän kuuntelee niin tarkkaan silmät kurtussa, kun hänelle juttelee, sitten alkaa nauraa ja vastaa jotain. Ja ne jalat! Ne potkii ja kädet heiluu, kun toinen on suu korvissa ja sanoo "ööö" :heart:

Vauvan mittoja:
syntymä: 3860g 52cm
1kuukausi: 4900g 54,5cm
2 kuukautta: 6400g 58,5cm
Kiitos talvicci, jos laitat nuo etusivulle! :)

Paapelon tytölle onnittelut uudesta taidosta!

Talvicille iso kiitos uudesta pinosta!

Hope: jaksamista! Ymmärrän hyvin että olet poikki jos noin tiheästi joudut heräileen.

Tänne ei mitään ihmeitä. Pakkasta on niin ettei ulos oikein voi mennä, ainakaan tytön kanssa. Mies on kyllä päivittäin käynyt hetken pojan kanssa ulkona. Poika kun innostui hiihtämisestä oikein kunnolla, hiihti ensin itse umpihankeen ladun ja sitä on nyt sitten sahannut ihan innoissaan ( pituutta ladulla n. 10 m). Onneksi tyttö on nyt hoksannut että sisälläkin voi nukkua päiväunia, tosin valvomisaika on selvästi pidentynyt, nyt jaksaa valvoa yhteenmenoon jopa 3 tuntia.

Kädet tyttö hoksasi uudenvuodenpäivänä, nyt tarttuu innoissaan leluun kun niitä tarjoaa ja lelukaarenkin lelut saa kyytiä. Kovasti yrittää kääntymistä, selältään kääntyy kyljelleen mutta ei vielä pidemmälle.

Yöt meillä menee edelleen hyvin kaksijakoisesti. Alkuyöstä tyttö nukkuu pitkän pätkän ( 4-5 tuntia) ja sen jälkeen sitten mennään 2 tunnin syöttöväleillä. Musta homma tökkii siihen ettei tyttö syö kunnolla silloin yöllä, imee vaan muutaman minutin. Kaikkee mahdollista olen jo kokeillut, röyhtäytän, kutittelen, avaan yöpukua mutta ei, toinen vaan pistää suun kiinni. Nyt olen aatellut että pistän tytön toiseen huoneeseen nukkumaan, niin en itse herää ennen kuin toinen selvästi pyytää ruokaa, nyt kun nukkuu ihan vieressä niin herään jo kun toinen vasta vähän ähisee.

Rakkaita nuo kaikki lapset on ja itsestä tuntuu että koko ajan rakkaammiksi tulevat.

peppimamma, kiitos :) Ihana kuulla, että joku ymmärtää väsymystäni! Tai kyllä mies koittaa tukea minua, miten rakennukselta ehtii. Mutta sielläkin on oltava, jos meinataan muuttaa :) Meidän poika on tosiaan koko ikänsä nukkunut yöt lyhyissä pätkissä. Luulen, että osasyy siihen on, että hänellä on vrk-rytmi "vinossa". Hän nukkuu nimittäin päiväunia yli kolmekin tuntia, yleensä yli kaksi tuntia putkeen. Toivottavasti tässä vielä muuttuu. Hän imee rintaa ihan hyvin, täysikin rinta tulee melkoisen tyhjäksi hänen jäljiltään. En tiedä, miten tuohon voisi vaikuttaa, noihin lyhyisiin unipätkiin. Että pitenisivät. Jos jollakulla on joku vinkki tai neuvo yöheräämisiin, otan mielelläni vastaan, kiitos :)

Hopelle jaksamista öiden kanssa :hug:

Kyllä täälläkinon alkanut tulla vahvemmaksi tunne, että Niialle tulee sisarus jossain vaiheessa. Varsinaista vauvakuumetta ei ole, mutta raskausajan lopusta alkaa olla niin pitkä aika, ettei niitä viime hetkien tuskia muista enää. Synnärillä vielä vannoin, ettei pitkään aikaan halua uudestaan kokea raskauskipuja :) Olen ajatellut 2-3 vuoden ikäeroa, ja sektion takiahan ei saa raskautuakaan vuoteen, joten se nyt on minimi kuitenkin.

Tuosta rakkauden määrästä. IHan samallalailla täälläkin joka päivä tulee ihmeteltyä tytön ihanuutta ja kauneutta ja sitä kuinka paljon voikaan toista rakastaa. Rakkauden määrä kasvaa koko ajan. Silloin kun sain tytön ensimmäisen kerran syliin tuli vähän tyhjä olo että tässäkö se nyt on... Minkäänlaista rakkautta ei vielä silloin ollut, mutta pikku hiljaa se on siitä kasvanut ja nyt ei ole tietoakaan noista negatiivisista/neutraaleista tunteista enää.

Täällä on nyt ollu 2 huonoa yötä ja kaksi päivää uusien oppien esittelemistä. Niia on alkanut nyt kunnolla juttelemaan, helposti pöpöttää puolikin tuntia putkeen kun joku vain juttelee hänen kanssaan. Tänään sitten tarttui leluun ensimmäisen kerran. En usko että varsinaisesti on vielä löytänyt käsiä, mutta kovasti harjoittelee niiden käyttöä. Ihan aina ei etusormi ja peukalo vielä eroa toisistaan, mutta silloin kun se toimii niin tarttuu kiinni rievusta tai littanasta lelusta. Ja meidän huonot yöthän ei varsinaisesti ole niin huonoja, jos Hopen öihin vertaa. Mutta kun on parempaan tottunut niin rankkaahan se on. Ensimmäinen unipätkä on ollut 3-5h ja sitten on herätty vaihtelevasti 1-3h välein, tosin aina ei olla syöty vaan tuttikin on riittänyt uudestaan nukahtamiseen.

Mekin kaivattaisiin leudompia ilmoja, jotta saataisiin päivärytmi kuntoon. Sisällä kun ei vieläkään nukuta 30min kauempaa. Huomenna kun pitäis olla ensiviikon ainoa leuto päivä niin mennään "päikkäriaikaan" neuvolalääkäriin näyttämään mansikkaluomea...

Alley ja Niia

hope:
Uskallan lohduttaa, että tässä kun vauvalle tulee 3kk täyteen alkaa hiukan tasaantumaan. Vauvat kyllä suhteellisen usein hakevat luonnostaan päivävoittoista rytmiä, jolloinka alkavat herätä aikaisemmin ja seurustelevat pidempiä aikoja putkeen. Meillä esimerkiksi tytöllä on päivän aikana nyt 3 hereillä olo jaksoa, jotka ovat jokainen 2-3h mittaisia. Ensin kun herätään aamulla, jaksaa olla 2h hereillä. Sitten nukkuu 3-4h ja taas 2h hereillä, sitten taas 3h unta palloon ja illalla 3h hereillä, kunnes alkaakin tankkailu yötä vasten.
Tämänikäisten vauveleiden uni on vielä kovin katkonaista muutenkin ja usein vauva kaipaa joko tuuditusta tai syötävää jos ehtii hereille saakka.

En tiedä, voisiko teille toimia hereillä olon asteittainen venytys, ellei sitten valvo pidempiä välejä muutenkin.
Esikoiselle se auttoi ihan alkuun, kun rytmi oli ihan miten sattuu. Aloitin sen ihan niin, että kun tuli ekat väsy kitinät, hauskuutin ihan tosissani vielä edes 5min ja yleensä saatiin unia siirrettyä vartilla tai puolituntisella. MYös kodin paikkojen näyttäminen sylissä oli hyvä keino harhauttaa, mutta väsy vei aina lopulta voiton ja sitten yleensä nukkui paremmin...onhan se kovin uuvuttavaa kun infoa sitten tuleekin oikein rytinällä :D

Ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta siis aistiärsykkeitä tuhdisti ja vähän uniaikoijen venytystä. Lopulta voi sitten yötkin sujua paremmin.
Pojalle kun kokeiltiin jos jonkinmoisia juttuja, mutta vakioksi jäi hänellä se 3 kertaa yössä herääminen, vaikka mitä teki. Oli se silti parempi, kuin tunnin välein heräily :whistle: Täysin heräilyt loppui vasta 1v jälkeen...silloin ne kaikki mullistavat taidot oli opittu ja sisäistetty, joten ne eivät enään unia häirinneet.
Tsempityksiä siis täältä meiltä sinne teille. Jos pystyt tai ehdit, niin muista levähtää päivällä...jo muutamat vartin torkut saa ihmeitä aikaan =) :hug:

Ikäerosta meillä on esikoisen ja kakkosen välillä 1v5kk ja mun mielestä se on loistava. Onhan se tietty työlästä näin alussa, mutta meillä esikoinen oli oppinut itse syömään, käymään potalla ym. (tosin vain isolla hädällä, pisu vielä tulee vaippaan) ennen kuin tää nuorempi neiti syntyi. Helpotti kummasti äitiä :) Alettiin yrittämään toista joulun jälkeen -08 kun esikoinen oli n. 8kk ja saikin samantien alkunsa. On muuten kumma miten kakkoset saa alkunsa yleensä helpommin kuin ykköset. Tai niin mä oon ainakin kuullu. Mulla on esim. kaksi tuttua, joilla oli vaikeuksia saada lasta (toiselle tehtiin keinohedelmöitys) niin kummankin kakkoset sai alkunsa tuosta vaan ilman mitään ongelmia. Eihän se tietysti näin aina ole, mutta ilmeisesti aika usein kuitenkin?

paapelon tyttö on tosi kehittynyt. Meidän samanikäinen tytteli ei tosiaankaan yritä minnekään, ei nosta päätäänkään masullaan ollessa. Taitaa tulla esikoiseen, joka kääntyi ekan kerran 7kk iässä... :p Eikä ryöminyt koskaan, konttaskin vasta 11kk iässä, mutta sitten lähtikin 1v1kk kävelemään ja samantien juoksemaan ;) Ja puhuu kuin papupata nyt 1v8kk. Että kiri kiinni monia ikätovereitaan vuoden jälkeen. Äiti alkoikin jo olla huolissaan, kun muut muskarissa konttaili ja nousivat seisomaan ja meidän tyttö vaan istui ;) Kädet sentään on meidänkin neiti jo löytänyt. Tuijottelee niitä ihmeissään ja yrittää tarttua esineisiin.

Meillä on myös pari päivää ollu ihan hulabaloopäikkärit kuten alleylla. Lieneekö käsien löytymisen syytä vai mitä, mutta nukkuu vaan pätkissä just about 30min ja sit ei millään saa enää uneen. Tosi rasittavaa. Yöt menee ihan ok kahdella syötöllä.

Hopelle halaus. Mä heräsin esikoisen kanssa 6kk 2-3h välein enkä saanu tutilla tms. millään pidennettyä välejä. Nyt jälkeenpäin mietittynä yksi ongelma oli ainakin se, että tyttö söi liian vähän aina syötöllä. Nyt oon huomannu, että jos en anna tälle neidille kumpaakin tissiä aina syötöllä niin herää useammin. Joskus nimittäin tyttö on vielä niin unessa, kun tyrkkään tissin suuhun, että syö vain hetken ja nukahtaa eikä toisen tissin antamisesta tuu mitään. Mulla on siis sama ongelma kuin peppimammalla, että itse herään usein liian aikaisin, kun tyttö vasta ähisee eikä oo edes vielä kunnolla hereillä. Se vaan on niin ärsyttävää yöllä kuunnella sitä ähinää ja odottaa, että herääkö se nyt vai ei. Ei millään malttais odottaa, kun väsyttää. Mä nukunkin melkein aina korvatulppa toisessa korvassa, mut silti herään usein jos en oo aivan tajuttoman väsynyt.

Ollaan muuten saatu nyt nukkua monena aamuna ysiin, kun oon tietoisesti yrittäny siirtää esikoisen rytmiä myöhemmäksi. Ihanaa! :) Toivottavasti pysyy näin.

Oli muuten aika ikävä iltaohjelma eilen, kun meidän lähipäiväkodin ulkorakennus roihusi ilmiliekeissä. Välillä oli niin paksu savu ulkona, ettei sen puolen ikkunoista nähnyt ulos yhtään mitään. Ja kuumuus tuntui meidän ikkunoissa asti, vaikka matkaa on ainakin 50m. On se vaan pelottava voima tuollaisella tulipalolla. Huh.

Mut nyt lähden iltapesulle, jos vaikka kävis tänään ennen puoltayötä nukkumaan..

Pikasesti käväsemässä ja listaa päivittämässä...

Hope
Jaksamisia noitten öitten kanssa :hug:
Tuttu tunne ku yöt menee sumussa ja hyvä ku ei silmät luppaa kiinni

Meillä poika nukku alussa ihan hyvin, heräs syömään jonku 3tunnin välein muistaakseni.
Sitten 2vko:n ikäsenä alko heräämään yöllä millon sattuu, vähän väliä saatto olla tissillä ja huus ku syötävä toisinaan :(
Yöllä heräili ja saatto joskus valvoo ja huutaa jopa tuonne johonki puoli kaheksaan asti aamulla... :(
Jotain mahavaivoja sillä oli ja mäki jo pelkäsin että onko kyseessä koliikki tms.
Äitillä ja mun siskolla kummallaki ekoilla lapsilla ollu ilmeisesti koliikkia niin ajattelin että jos sitten meilläki.

Sitten 2kk neuvolan jälkeen alko nukkumaan hyvin yönsä, heräs pari kertaa vaan syömään ja jatko helposti uniansa..
Mä en nyt sitten tiiä johtuuko tuo siitä että lopetin maidon juomisen kokonaan tuon 2kk neuvolan jälkeen ku pojalla oli ihottumaaki ja terkkari jo väläytteli maitoallergian mahollisuutta,vaikkakin epätodennäkösenä.
Samoihin aikoihin alettiin kans antamaan relatippoja täydet 5tippaa niinku ohjeessa on.
Ei aikasemmin uskallettu vielä maksimia antaa mahavaivojen pelossa :|
Lisäks ollaan vähän käytetty tuttia kans jos alkaa yöllä ökisemään pöksässään, monesti ku tuntuu vaan olevan semmonen imemisen tarve jollon tissiä olis kiva pitää vain suussa :whistle:
Että johtuko sitten vain noista vai oliko puhdasta sattumaa...

Nyt sitten joulun jälkeen poika on alkanu nukkumaan niin että nukahtaa yleensä joskus klo23-01 ja herää syömään klo04-06 tai sitten syö vasta joskus klo08-09 ku herää...
Mä en oikeen tiiä onko tuo syöttöväli tuossa ihan kauheen liian pitkä mut ei poika tunnu mitenkään kauheen nälkänen olevan niin en ole raaskinu toista alkaa herättelemään syömään ku vihdoinki yönsä kunnolla nukkuu :ashamed:

*Talvicci ja Unski* :heart:

Kiitos talvicci uudesta listasta! Meillä oli 2kk neuvola ja uudet mitat 57cm & 4760g. Neuvolassa annettiin nyt pneumokokkirokote, jonka olin hakenut reseptillä. Seuraavalla kerralla onkin sitten aikataulun mukaan rokotesuma eli pneumokokki-, rota- ja sitten se joku kolmenrokote. Saa nähdä annetaanko kaikki kerralla.

Nukkuminen on meillä kaksi yötä mennyt tosi hyvin. Toissayönä Marcus nukkuin ennätykselliset viisi tuntiaja sitten vielä syötän jälkeen kolme tuntia. Nyt Marcus nukkui puolestaan neljä tuntia ja syöttö ja sitten vielä kolme tuntia unta. Tosi ihanaa, kun on tähän asti pahimmillaan ollut kahden tunnin jaksoja eli kyllä tuo unijakso voi mukavasti kasvaakin. Voisikohan olla tekemisissä sen kanssa, että pojan masuongelmat tuntuvat hieman vähenneen.

Mietin todella paljon tuota toisen lapsen hankkimista. Aikaisemmin ajattelin, että toki kaksi tai kolme lasta, mutta Marcuksen alun sairaalajakson jälkeen on jäänyt pelko, että voisinko saada toista tervettä vauvaa. Toisaalta Marcuksen kehittymistä seuratessa tuntuu tosia haikealta ajatus, että jäisi ainoaksi lapseksi, enkä koskaan enää tätä kokisi.

Tänään näyttää mukavasti olevan lauhempi päivä, joten päästään taas vaihteeksi Marcuksen kanssa kunnon vaunulenkille. Talvicci, pidetäänkö teillä siellä pohjoisessa kanssa uloslähtemisen pakkasrajana -10? Mietin, että siellähän voisi ko. rajalla jäädä aika pitkäksi ajaksi vangiksi sisälle.

Hyvät uudet vuodet kaikille.

Talvicille kiitokset uudesta pinosta.

Paapelon tyttöselle onnittelut uudesta taidosta, meillä ei edes meinata vielä mitään kääntyilyjä, mutta Jere onki vasta 2kk vanha :) Esikoinenkin kääntyi vasta 5-6kk iässä.

Hopelle jaksamisia yövalvomisien kanssa. Ymmärrän täysin miltä susta tuntuu, nimittäin esikoinen oli kova valvottamaan. Olin ihan loppu henkisesti ja fyysisesti. Tuntui että poika vaan syö syö syö koko yön. Lopulta tein ratkaisun että annoin pullosta velliä ja tuntui että se auttoi heräilyihin.

Meillä poikien ikä ero on vajaa 4 vuotta. Olen täysin tietoisesti halunnut "suuren" ikäeron lapsille sillä nyt on todella helppoa olla näiden kahden kanssa kun toinen on jo iso poika ja osaa tehdä asioita itse eikä tarvitse mua joka asiaan auttamaan.
Kolmatta lasta meille ei tule, mä vetäisin piuhat poikki mutta ei mulle tehdä sitä vielä. Jotenkin unohdimme (voiko aikuinen ihminen näin sanoa) ehkäisyn viime viikolla ja jouduin jälkiehkäisypillerin ottamaan. :ashamed:

Pakkasesta sen verran,että me ollaan kyllä ulkoilu yli 10 asteen pakkasessa, eikä ketään kyllä ole mulle sanonutkaan mistää rajoista. Esikoisenkin nukutin -20asteessa pihalla.

Sitten siitä että Jerellä on ihan vihreä kakka ollut tässä viimeaikoina, mistäs tuollainen voisi johtua? Meillä oli kyllä 5pvän antibioottikuuri kynsivallintulehdukseen että voisiko se olla se syy? Kun ab kuurin aikana huomasin kakan hajun ainakin muuttuneen...

Huomenta!

Tyttö kiittää kehuista =)
Nämä jutut on niin yksilöllisiä juttuja, että ei sovi kauheasti vertailla...poikakaan ei koskaan oikeastaan kontannut, vaan se oli sellaista kontiokävelyä ja sitten ihan parissa viikossa oppikin jo seisomaan ja pian kävelemään.
En teidä ollaanko me miehen kanssa oltu vauvoina jotenkin yhtä kiireisiä tai jotain, kun tuntuu, että kaikkien muiden vaavit ottaa ihan rauhallisesti, mitä tulee liikumiseen ja hampaisiinkin...nämä meidän viikarit kaiketi lähtevät maailmallekkin opintojen perässä ja jättävät kiireisinä meidät vanhemmat tihrustamaan kotiin ;) =)

Meillä olisi tänään se neuvola tuossa päivällä. Pitää tulla kertoilemaan kuulumiset sitten.
Nyt pitää mennä tuonne puutarhasivustolle katselemaan siementarjontaa...tänä kesänä ajattelin laittaa tomaattia :D

himpsuli: meidän Luukaksella oli ainakin vihreä kakka kun oli antibioottikuurilla syntymänsä jälkeen. Oli ihan semmoista ruohonvihreää...

Meilläkään ei vielä käännytä muuta kuin selältä kyljelleen tai kyljeltä selälleen. Jos vatsalleen pistää niin punkee kyllä kovasti muttei käänny. Päätään on kyllä kannatellut jo pitkään. Ihanaa kun ei tartte enää varoa sitä niskaa :)

Me ei olla vielä päästy yksimielisyyteen siitä koska aletaan seuraavaa yrittämään. No, sektion takia saa yrittäminen vielä muutenkin odottaa. Luukaksen kanssa on mennyt niin hyvin että ei vois uskoa. Luultiin että pienen vauvan kanssa olisi raskaampaa. Toki valvomiset ja alun ongelmat ovat olleet raskaita, mutta kyllä niitä voimia silti on riittänyt tosi hyvin. Ja nyt kun meillä nukutaan hyvin niin on saanut ladattua akkuja oikein kunnolla :)

Viime yönä nukahti klo23 ja heräsi syömään 5.30. Heräsi syömään taas klo 9 ja nyt jatkaa uniaan. Päikkärit on vähän ongelma kun ei sisällä nuku kuin 30 min pätkiä maksimissaan. Nyt onneksi on lauhtunut niin päästään taas kunnon lenkille ja saa nukkua vaunuissa pihalla.

Sektio ja perheenlisäys: mä en asiaa kovin tarkasti ole kysellyt kun en ole aikeissa heti hankkiutua raskaaksi mutta mulle ei kyllä vuoden tauosta sanottu, musta se mitä esim NKLllä mainittiin, oli että puolisen vuotta olisi hyvä olla väliä että kohtu saa levätä. Näin mä muistelisin. Mutta tosiaan varmaan varmuuden vuoksi hyvä vähän taukoa olla:)

Tuo meidän laiskiainen tuolla vetää edelleen sikeitä, saatiin hänet ehkä vähän ennen yhtä nukkumaan. Eli reilut 9 tuntia tuli tällekin yölle mittaa:) Tyttö on kyllä älyttömän hyvä nukkuja!

Mä uskallan kyllä yli 10 asteen pakkasessa lähteä liikkeelle, kunhan varusteet on riittävät. Mutta nyt esim viikonloppuna oli niin kamala keli että kauppareissulta oli pakko kääntyä takaisin kun mä itse olin niin jäässä. Luotan melkein siihen, että jos mulla itsellä on siedettävä olo niin vauva toppauksineen pärjää kyllä. Me siis kävellään vartin verran stockalle tms, ei mitään kunnon vaunulenkkiä tai ulkona nukuttamista.

Huomenna on vuorossa pneumokokkirokotus täälläkin, me osallistutaan tutkimukseen. Eka kerta kun tyttöön tökätään neuloja, veikkaan että suuttuu;)

Nella ei selältä vatsalle yritäkään kääntyä, ainut meininki on toiseen suuntaan. Masulla on monta kertaa tosiaan kääntynyt ja keikkuu siinä hurjasti. Eihän näillä tosiaan mikään kiire, kukin ajallaan. Mielenkiinnolla vain seuraan uusia käänteitä.

Täällä on vihreää kakkaa lähes aina, oon ajatellut että se johtuu tuosta käyttämästämme korvikkeesta koska se alkoi suunnilleen siinä, kun tuohon siirryttiin. Ei ole mitään vaivoja tai mitään.

Mä oon kans ollut niin onnellinen, että Sara on helppo lapsi, ainakin vielä :whistle: Eka kuukausi on kyllä sellaista aikaa, että ihan hirveesti ei mielikuvia ole, ja se johtuu ihan vaan tosta mun hormoni toiminnasta.

Me halutaan mahdollisiman pieni ikäero lapsille ihan vaan siksi, että heistä olisi tuleveisuudessa seuraa toisilleen. Täällä peräkylässä kun ei leikkikaverit ole lähellä. Itse tiedän sen, kuinka inhottavaa onkaan, kun sisarus on monta vuotta vanhempi, eikä sitä kiinnosta leikkiä. Ja mulla kans lapsena sama tilanne, et maalla asuttiin eikä muita lapsia lähellä ollenkaan. Ja on tää niin kutkuttavan ihanaa ja jollain tavalla pelottavaakin odottaa, milloin kaksi viivaa taas ilmestyy testiin :heart: :heart: :heart:

Sara nukkuu sisällä päivisin muutaman tunnin pätkiä. Niin odotan, että pakkaset lauhtuu ja pääsee taas ulos nukkumaan. Silloin rytmi on paljon selkeämpi, kun nukkuu kahdet pitkät päikkärit pihalla. Mä en nukuta pihalla, jos pakkasta on yli kymmenen, tai jos on alle ja tuulee. Kyllähän lapsen saa puettua lämpimästi, mutta aika kylmää ilmaa siellä hengitellään.

Kai sitä täytyis alkaa siivoilemaan. Jonkunlaista tupakka lakkoa tässä yritän, ja alkaa jo nyt hermostuttaa, vaikka viimeisestä tupakasta ei oo ku pari tuntia :kieh: Se on pahinta, kun tietää, että sitä tupakkaa ei oo.

Missah ja Sara

Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja kiitos uudesta pinosta :heart:

Kyllä se nyt taitaa meidän lapsimäärä olla täynnä, johan näitä onkin...
On meinaan niin raskaita noi illat Lucaksen kanssa henkisesti ettei ole edes sanoja jotka kuvaisi sitä. Meillä huuto alkaa juurikin niihin aikoihin kun saan 3 muuta lasta nukkumaan, eli siis siinä ennen yhdeksää. Nuo kolme muuta oli niin helppoja tapauksia että tää tuli vähän shokkina mulle kun vaan huudetaan ja raivotaan johonkin puoli kahteen saakka joka ilta ja raivotaan tissille. Huoh. Miehen kanssa ei ole yhtään kahden keskistä aikaa, nekin illat kun muut lapset nukkuu menee siihen kun mä pillitän sohvalla ja hyssyttelen Lucasta. Ja siis eihän tuo nyt onneksi koko sitä 4 tuntia huuda, vaan torkkuu sellaisia 5-10min pätkiä ja aloittaa taas, ja välillä saattaa olla muuten vaan hereillä tuijottelemassa ympärilleen. Positiivista asiassa on se, että kun vihdoin nukahtaa silloin puoli kaksi, niin nukkuu kyllä aamuun saakka, tänään jouduin herättää väkisin syömään kahdeksalta kun piti lähteä viemään esikoista eskariin (joka muuten eilen täytti 7-vee :heart: ).

Uusi vuosi meni kotona tämän oman perheen ja mun parhaan kaverin kanssa. Käytiin 9 aikoihin ampumassa raketteja koko porukan voimin pihalla. Ja mies kävi sitten vielä puoli kahdentoista aikoihin mun kaverin ja meidän tyttöjen kanssa ampumassa loput, kun mä jäin sisälle ikkunasta katselee huutavan Lucaksen, Rasmuksen ja kaverin 2-vee likan kanssa. Meillä lapset sai valvoa poikkeuksellisesti puoleen yöhön, ja hyvin jaksoivatkin, ei yhtään kiukuttelua. Normaalistihan meillä mennään aina nukkumaan puoli yhdeksän, mutta meidän uudenvuoden perinteisiin kuuluu että silloin saa valvoa niin kauan kuin jaksaa.

Ihanaa kun teidän vauvat on oppinut uusia taitoja, niin se aika vaan menee ja kohta ne jo juoksee ja höpisee ummet ja lammet :D :heart: Meidän pikkuinen on kuin lentoon lähdössä lattialla kun makoilee, kädet ja jalat heiluu niin kauheasti. Kyljelleen on itsensä muutaman kerran ponnistanut ja harrastaa myös selkäuintia peitolla :D

Ajatus katkes taas, palailen myöhemmin asiaan...

Hei, mun piti kysyä niihin kommentteihin liittyen, vähän mun kaverin puolesta... Eli hänen poika nukkuu äitinsä kanssa samassa sängyssä, isä nukkuu eri huoneessa. Mun kaveri on saanut äidiltään aika paljon arvostelua siitä, että lapsi pitäisi saada omaan sänkyynsä ennen kuin lähtee liikkeelle. Vielä ei liiku. Mun kaverikin morkkisteli tätä asiaa vaikka ei tykkää äitinsä kommenteista.

Eli miten on, onko tuo liikkeelle lähteminen jokin kriittinen piste asian suhteen? Pointti oli ilmeisesti se, että sen jälkeen voi pudota sängystä. Mun on jotenkin vaikea kuvitella että nukkuva lapsi mihinkään putoaisi ja ei sänky nyt mitenkään korkealla ole, jos niin joskus kävisi. Meilläkin tyttö nukkuu meidän sängyssä, tosin meidän välissä, siitä nyt ei ainakaan putoa.

Joka ilta kun huutavaa vauvaa kannan ja hyssyttelen, niin mietin että miksi se neljäs piti tehdä. Mutta niinä hetkinä kun Lucas on rauhallinen ja hymyilee, on se rakkaus vaan tuota pientä kohtaan niin suurta ettei tuosta luopuisi mistään hinnasta. Nytkin nukkuu tyytyväisenä meidän sängyllä niinkuin normaalistikkin aamut.

Ja iso kiitos maidon lypsämisestä käsin vihjanneelle! Mitenhän minä neljän lapsen äitinä en tällaista tajunnut :) Eilen ei käytetty ollenkaan pulloa, ja toivonkin että päästäisiin siitä eroon ainakin nyt vielä, kun oma maito kuitenkin riittää. Ja jos pulloa tarvitsee, saan lypsettyä käsin sen verran että saan pojan tyytyväiseksi, että voidaan jaksaa tissistä.

Lauantai oli aivan ihana päivä. Jätin pojat isän kanssa kotiin, ja mentiin ihan tyttöjen kesken shoppailemaan. Käytiin h&m, lindex, 2 x seppälä, nicky & nelly, 2 x kappahl ja osteltiin tytöille läjä uusia vaatteita :) Mukaan tarttui kummallekkin mekot ja villatakit, 2 pitkähihaista paitaa ja 2 lyhyt hihaista paitaa, 2 housut. Käytiin vielä hesessä syömässä lasten toiveesta :) Aikaakin saatiin kulumaan reilu 6 tuntia :D :D

Nyt on alkanut tehdä mieli lähtee vetää pää täyteen ja nollata itsensä totaalisesti... viimeksi oon ollut baarissa 3 vuotta sitten ja alholiakin juonut viimeksi marraskuussa 2007 :eek: Mutta niin kauan kun illat on yhtä huutoa, olen jumissa täällä.. mulla ei vaan ole sydäntä lähteä mihinkään kun tiedän millaista täällä on.

- Lucas joka täyttää perjantaina 2kk ja chilitin joka toivois että poika kasvaisi pian masuvaivoistaan ulos -

Aku
Heippa lokakuiset!

Ikäerosta,meillä on reilu 2v. eroa tytöillä.Esikoinen on oppinut Iinan syntymän jälkeen pottailemaan ihan tosissaan ja muutenkin kasvanu ihan silmisssä.Kyllähän näiden 2 pienen kanssa rankkaakin välillä on ja varsinkin näin talvella pukeminen on rasittavaa :headwall: Ja esikoisen uhmakohtaukset saa välillä raivonpartaalle.Onneks on kuitenkin mies joka osallistuu paljon ja touhuu kummankin tytön kanssa mielellään. Ja uskon että tytöistä on vähän ajan päästä seuraa toisilleen.Mulla ja mun veljellä on 6.v ikäeroa ja se oli mun mielestä liikaa.

Alley,saanko udella Niian luomesta missä se sijaitsee ja onko teillä ollu jotain ongelmaa kun menitte lääkärille?Iinalla on ylähuulessa keskellä mansikkaluomi.Itselläni ei noista oo kokemusta eikä neuvolassa oo oikeestaan kommentoitu juurikaan.Viimeks sijainen vaan san et jos esim. tutti alkaa hangata niin sit pitää tehä jotain :|

Täällä myös kovat pakkaset sotkee rytmiä.Yleensä Iina nukkuu aamusta kun ulkoillaan isomman neidin kanssa ehkä 1,5-2h sit päivällä esikon kans samoihin aikoihin 2-3 h ja illalla vielä parit 30-45min torkut.Mä oon nukuttanu ulkona ainakin ne pidemmät unet jos partsilla ei oo menny alle -10.Tuo kun on lasitettu niin pysyy hiukan lämpimämpänä.Yöt täälä nukutaan vaihtelevasti,eka pätkä on 3-5h ja sit syömään 1-3h välein...

Nyt ruuanlaittoon,voikaahan hyvin!

-Aku,Iina ja Emmi

Täällä ilmoittautuu "hirviöäiti" joka nukuttaa ulkona kovemmillakin pakkasilla... (tai alle 20 asteen pakkasella)... viikonloppuna oli -18 ja laitoin lämpömittarin vaunuihin ja hyvän peiton vaunun suuaukon eteen (jätin toki ilmanvaihtokanavan!) ja lämpötila vaunuissa oli vain vähän pakkasen puolella... eli hyvin tarkeni tyttö nukkua ja hyvät unipätkät vaunuissa vetelikin! Tosin kun pakkanen on enemmän ku tuo 20 niin siirrän kyllä sisälle. Vaunut on ulkona vielä suojaisessa autokatoksessa, joten tuulikaan ei pääse kiusaamaan ja jos on kovasti tuullut, olen laittanut vielä sadesuojan vaunujen päälle... vaunujen sisällä onkin sitten sisävaatteet, villavaatteet, toppahaalari, makuupussi, pehmeä kantokassi ja 1-2 peittoa sekä jalkapeitto... tosi kylmällä tässä on vielä vaunun kuomun päällä täkki ja jalkapeiton päällä isosiskon pulkassa palveleva lampaantalja... ai niin ja vaunuissa alimmaisena on vauvan oma lampaantalja... näillä ainakin on tarennut meidä neiti :)

Yhteistyössä