*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Onnea jälleen kaikille vauvansa saaneille tasapuolisesti :flower: :flower: :D

Alapää synnytyksen jälkeen:

Noh, olihan se hiukan arka, mutta ei haitannut liikkumista tai istumista...minulla ehkä ikävämpää teki lonkat...ponnistusvaiheessa kun venytin jalat niin ääriasentoon kuin vain pystyin (pienen raivon/uhman vallassa ) niin vasen lonkka oli kaiketi jotenkin mennyt aavistuksen huonoon asentoon ja kyljellään oli ikävää maata, mutta tuokin meni ohi viikossa.

Hugis:

Kyllä tyttö varmasti pian alkaa kerryttää painoa tasaisemmin...ei meilläkään vielä tuossa vaiheessa tytyn paino kunnolla noussut. Vasta kun oli se toinen neuvola, niin oltiin kerrytetty painoa kunnolla, jolloin tyty oli sen 2vk =) Joten koeta olla huolimatta liiaksi...ja vielä, että tyttö saattaa kerryttää pituutta alkuun ennemmin kuin painoa, mutta sekin saattaa näkyä vasta silloin pariviikkoisena =) Näin meillä kävi.

Meillä oli tuossa kaiketi tehoimukausi...ihmettelinkin miten tyty niin on levoton ja ei nkkunut hyvin ilman että oli minun vieressä, mutta nyt maitoa tulee enemmän (ihan kuin ei muuten tulisi ) ja tyttö nukkuu taas paremmin.
JA tosiaan, sehän tulee parin viikon välein ja tyty on nyt sen 4vk+ eli sitäpä se kaiketi oli.

JA kakka juttuun:
Monet tulee päivässä...aamulla PALJON, päivän mittään pienempiä toimituksia :D
 
No tänään oli se neuvola päivä... eipä siellä kummempia, paineet hyvät, pissa ok, kohdunpohjan korkeus oli noussu 1cm ja vatsan ympärys kasvanu 2cm, onneks painoo ei ollu tullu viikos ku 100g. terkka kokeili kuitenki et vauvan pää ois napakasti jo tuol alhaal, eikä sitä liikuteltuu pystyny, outoo ku tää maha vaan ei valahda... sykkeet vauvalla oli 145.

tänään taas ollu vähän kipuja, mutta ei mitään eiliseen verrattavaa...

nii ja täällä kans yks kiukkunen mamma, oon jo pari päivää ollu huonol tuulel ja varsinkin ukolle tiuskinu koko ajan. ukolle kiukuttelu ei kyl harmita niin paljon ku se ku kiukuttelee noille muksuille... no toivon ainakin et asia korjaantuu pian, mä luulen et suurimmat hermostukset on tän oman olon kestämistä vaa, tää liikuntarajoitteisuus on niin syvältä!!! mä todella toivon et synnytys ja kaikki sen jälkeen menis hyvi ja palautuis nopeesti, et pääsis kuntoilee! mua jännittää synnytykses eniten se ettei tulis mitää outoja verenvuotoja, niinku tokasta... eivät oikee osanneet sanoa et miks verta tulee niin paljon ja et mistä tulee, se vähän pelotti... ku ekasta verta menetin 200ml... eli ei tosiaan paljon no tokasta se oli 1200ml, ei se ny mahdottomasti oo, mutta pelottava määrä kuitenkin... ja jätti hyytymiä tuli pari päivää, yök, sitä en enää haluis... meni nyt vähän ällön puolelle...

ja taas onnea vauvan saaneille! :flower:

ja suuret tsemppaukset meille pallomahoille =) ei enää kauaa =)

nallemakarooni tytöt ja toukka 39+6
 
Hanne ja MB: Liityn teidän kakkakokemuksiin. Tyttö kakkaa ihan korkeintaan 2 kertaa päivässä ja tulee aina niin paljon, että vaatteet vaan vaihtoon. Pissatkin meillä tulee aina läpi, varsinkin kestoista. Varmaan luovutan kestoilun kanssa, ei ole tullut mitään. Aina vaatteet märkinä. Toisaalta tytöllä on vielä niin ruikut jalat ettei ne täytä mitään vaippoja. Ehkä pitää vaan odottaa.

Missah ja Talvicci taisi sanoa, että imettäminen sujuu parhaiten makuullaan. Niin meilläkin aluksi, mutta tappelun ja opettelun kautta se alkaa nyt sujua istualtaankin. Mutta opettelun se vaatii. Nyt tyttö syö hyvin melkein miten vaan.

Missah:Minä en ole edes uskaltanut alapäätä katsoa...Ei ole enää kipeä, tuntuu melkein normaalilta, mutta tiedän että ei varmaan näytä kovin hyvältä... :|

Peppi30: Hienoa, että antibiootto puri heti! Sairaalassa kätilö kävi ihan pikana tsekkaamassa alapään, mutta ei kyllä kovinkaan tarkasti mielestäni. Vilkaisi vaan ja sanoi että ihan hyvä on. Ja alapäässä kipu oli ekoina päivinä aikas kova, mutta ehkä 1,5viikon päästä olo oli jo melko normaali. Nyt ei mitään kipua enää, synnytyksestä yli 2 viikkoa.

Chilitin: Tsemppiä tilanteeseesi. Meillä mies kyllä periaatteessa tekee kotihommia, "tiskaa" eli huuhtelee astiat (usein saan tiskata uusiks) ja joskus petaa pedin. Siinä se. Aina kun pyydän jotakin tekemään niin hänellä on jotakin muuta juuri meneillään. Jos ei muuta niin edes sitten että "Olin juuri hakemassa omenan jääkaapista, nyt en voi". Tosi rasittavaa... :kieh: Muutenkin hän pistää aina oman edun vauvan edelle. Se ottaa todella paljon aivoon. Hän ei yhtään ymmärrä, että ei me enää voida ihan niin vaan tehdä asioita silloin kun huvittaa, vaan ne pitää oikeasti ajoittaa fiksusti. Anteeksi nyt kauhea jäkätys tosta miehestä, mutta kun ei hän ymmärrä ollenkaan. Ja kun koitan sanoa niin tulee vaan riitaa...En oikeen tiedä mitä tekisin asian kanssa :(

Heinuu: Onnea huomenna lasketusta ajasta :)

Onko muuten jonkun vauvalla välillä sellaisia kakoamiskohtauksia? Meidän tyttö välillä ikään kuin oksentaa, tulee siis se refleksi. Mitään ei kuitenkaan tule ulos. Mitähän siellä kurkussa oikeen ärsyttää?

Mistä te muuten korvikkeen antajat huomasitte ylipäänsä että vauvanne tarvitsee lisää ruokaa? Tai että maito ei riitä?

Missahin vauva on tosi suloinen nyytti :)

Miten muuten muiden vauvat, mitä mieltä on kylvettämisestä? Meillä ollaan nyt kylvetty 2 kertaa ja tulee kyllä sen aikana tosi hassuja ilmeitä :) Tuntuu tyttö tykkäävän :)

Odotan jo innolla ensimmäistä hymyä =) Oliko se Paapelon vauva kun oli sen jo väläyttänyt.

Meillä ei olla neuvolassa puhuttu mitään tosta influenssarokotteesta. Ei siis kertaakaan mainittu. Kysynpä siä ensiviikolla kun menen taas. Halusin mennä aluksi vähän useammin tuota painoa tsekkaamaan. Se oli kyllä noussut hienosti, mutta tytön sairaus heti alkuun pelästytti niin että kaipaan vähän ekstravalvomista :)

hemari ja tyttönen 2vk 3vrk
 
:wave:

It´s a BOY.. :heart: ;)

Juu,terveiset täältä sairaalasta... =)
Eilen putkahti maailmaan vauhdilla pieni poikamme,rakas nro 8. :heart: ;vko:lla 39+6.

Poika on 3100g ja 49cm.

Ja koko perhe on onnellinen ja iloinen uudesta perheenjäsenestä. =)

Onnea kaikille vauvautuneille ja loppurutistukseen jaksamisia masukkaille! :hug: :heart:
 
Onnea nyyteistä :heart:

Hemarille vastaan vaan nopiaan tuosta korvikkeen antamisesta. Itse aloin antaa lisämaitoa, kun jätkä oli ihan koko ajan rinnalla, imi imi imi ja sai raivareita, kun ei tullu. Eli yksinkertaisesti sillä oli koko ajan nälkä, eikä tyyntyny pelkällä rinnalla.

Me siirryttiin nyt NAN maidosta Tutteliin, ja viime yö oli jo helpompi. Ilmeisesti tämä herra on täysin päinvastainen lapsi kaikessa, kuin isosiskonsa... JA Nuk pullotutit on myös hieno keksintö!! tuttiosa on pienmpi, ei vauva tukehdu siihen, ja se venttiili estää sen hillittömän maitoturskauksen kun vauva meinaa ahnehtia maidon.
 
Huomenta!
Tyttö nukkuu edelleen, olemme siis päässeet imukauden jälkeen normaalirytmiin =)

Meillähän se juu on hymyt alkaneet, on ne vaan niin hellyyttäviä, mutta enemmän odotan sitä hetkeä, kun neiti alkaa nauramaan...eli niin, että joku juttu minkä teen tai joku tekee saa tytyn käkättämään, silloin olen varmasti niin tippalinssissä :D
Siskon poika kun käkätti minulle ekan kerran, niin se oli niin hellyttävän lutuista ja hauskaa, että en tiennyt itkeäkkö vaiko nauraa :D

Tuo yökkimisrefleksi:
Meillä tyty tekee sitä myös, mutta silloin hänelle tulee paha maku suuhun, eli ehkä tulee pikkaisen puklua suuhun ja se maistuu pahalle...sama juttu D-tippojen kanssa, kun maistuvat pahalle...eli ainakaan meillä ei ole sen kummemmasta kyse, mutta kannattaa seurata jos tulee runsaasti tuota yökkimistä, niin vauva voi omata kakokurkun, eli kurkku voi olla hiukan ahdas...
Ystäväni esikoinen omasi tämmöisen kurkun ja ei voinut 1v:kään syödä edes peukalonpään kokoisia paloja yökkimättä, mutta se meni ohi itsekseen ajallaan.

emuliinulle onnea prinssistä :flower: :flower:

Nyt painelen suihkuun :wave:

paapelo+poju+Tyty-I 1kk :heart:
 
Onnea taas uusista tulokkaista :flower:

Hemari: Mitä kestoja teillä on käytössä? Voi tosiaan olla vain vauvan pienestä koosta kyse, meillä neidin vaipat ei ole vielä kertaakaan pettäneet. Ne äitiyspakkauksen imse vimset ei silti varmaan pitkään ole käytössä sillä kastuvat aika täysin kun neiti pissii. Muut ei tunnu yhtä märiltä. Neiti kakkii ja pissii tasaiseen tahtiin pitkin päivää:)

Tuttipullot: Meillä on käytössä Aventin pullot ja musta ne on varsin hyviä. Kokeiltiin yhtä muutakin mutta sieltä tuli tuttelia ihan liian kovalla vauhdilla. Noilla vauva joutuu kunnolla imemään ja ainakin toistaiseksi kelpaavat rinta ja pullo ihan yhtä hyvin molemmat. Meillä kanssa huomattiin maidon riittämättömyys ihan vaan siitä, että tyttö ei rauhoittunut ennen kuin sai täydennyksiä. Meilläkään ei pelkkä rinta tule onnistumaan ellei sieltä nyt jostain syystä lähde ihan eri tahtiin maitoa tulemaan. Sama kuin Missahilla, en enää enempää koe voivani päivästä käyttää imettämällä. Käytän siis siihen paljon aikaa ja rinnat kipeytyykin.

Meilläkin nautitaan suuresti kylpemisestä:)

Tänään 2 viikon neuvola ja aloitetaan myös deetipat.
 
PIkaisesti tulin ilmottamaan että meidän prinsessa syntyi 24.10 klo 23.04. Pituutta oli 50 cm, paino 4255g ja pipo 36 cm. Synnytys meni hyvin mutta siitä myöhemmin tarkemmin.
Kotiin olisi ollut mieli jo sunnuntaina mutta vauvalla oli veriryhmävasta-aineita jonka vuoksi piti bilirubiinia seurata. Onneksi se ei noussut ja eilen sitten päästiin kotiin. Vauvalla on oikeassa solisluussa murtuma mutta käyttää onneksi kättä ihan hyvin. Oikeassa lonkassa on osittainen luksaatio jonka vuoksi mennään ensi viikon to kontrolliin, luultavasti ei lastahoitoa tarvitse.
Imetys on alkanut sujua tosi hyvin, omalla maidolla ollaan menty koko ajan.

Onnittelut kaikille muillekin vauvan saanneille!

Peppi ja tytsi 4 pv
 
Onnittelut uusista vauva-uutisista kaikille tasapuolisesti :heart:

Täällä ei mitään kovin uutta ja ihmeellistä ole tapahtunut, ainoa että tuo iskias on alkanut vaivaa nyt tässä lähipäivinä.. ei mukavaa ollenkaan..

chilitin ja poju 39+5
 
Onnea kaikille vauvan saaneille. :)

Tänää ois laskettu aika! Ei hyvältä näytä, ukko alko eilen illalla oksentamaan, ihan järkyttävä oksennustauti sillä. Kuumettakin yli 38. Kiva nyt itekin tässä viel sairastua oksennustautiin. Onko kellään muuten kokemuksia synnytyksestä vatsataudissa? Voi ei, en halua edes ajatella..

HEinu ja poitsu 40+0
 
HEinuu: Mun serkku synnytti keväällä vatsataudissa. Ihan ok meni, toki serkku oli vähän huonoissa voimissa taudin takia. Olivat kuitenkin "eristyksissä" jotta muut eivät saa tartuntaa ja hän ei esim saanut epiduraalia vaan vain paikallisia puudutuksia. Eivät uskaltaneet laittaa, vissiin siinä olisi jokin komplikaatioiden riski.
Vähän huonoa tuuria kyllä joutua sairaana synnyttämään, toivottavasti sulle ei käy niin!
 
Regsulle onnittelut pikku prinssistä :flower:

peppimammalle onnittelut prinsessasta :flower:

HEinuu :D 40 viikkoa täynnä. Onnittelut :flower: Ei muutakun alat jynssään oven kahvoja vaikka tolulla, niin et saa ainakaan niistä tartuntaa ja muutenkin se käsihygienia kannattaa muistaa.

pinkkimieli ja pallopää 39+5
 
onnea kaikille vauvaantuneille :flower: :heart: :flower:

mb täällä nuo kakin kertamäärät on aika pieniä mutta tosiaan sitäkin useemmin niitä sitten tuleekin :D
suosittelen tota disflatyliä !!! auttoi meillä tosi hyvin kolmosen ilmavaivoihin.

ja vinkiksi kaikille kakkiongelmaisille..siis niille joilla sitä tulee harvoin :D kannattaa kokeilla apteekista saatavaa mallasuutetta jota voi antaa ihan vastasyntyneillekin maidon seassa,se pehmentää vatsaa tosi hyvin ja helpottaa kakkaamista,sitä mulle suositeltiin neuvolassa kolmosen kohalla jolla ei maha toiminut edes jokapäivä,meillä se auttoi joten suosittelen!! on ihan luonnontuote eikä lääke =)

missahilla tosi suloinen sara =) älä ota paineita ja sressiä imetyksestä vaan ole ihan rauhassa itsekäs!!

kaurisäiti ja pikku-isäntä 3 vko :heart: :heart: :heart:
 
Onnea paljon peppimammalle, Regsulle ja emuliinulle!!! :flower:

Me ollaan kans kerran nyt kylvetty, ja Sara tykkäs kyllä :heart: Olin ihan varma, et olisi huutoa ilmassa ja paljon, mutta ei yhtään. :heart:

Öööö... Nyt vasta tajusin, et me ei sit saatu noita d-vitamiini tippoja ja itsekkin olin unohtanut koko asian. Voi paska. Täytyy huomenna soittaa neuvolaan. Toi on kyl niin syvältä, kun sinne voi soittaa vaan aamulla 8-9 välillä.

Täällä kans tyttö oli rinnan jälkeen rauhaton ja vei käsiä suuhun ja kieltä tunki ulos, niin sehän se kertoi, että pikkuisella on vielä nälkä.

Kiitos kehuista ja kannustuksesta :heart: Mun on pakko todeta, että tää palstailu on ollut suuri henkinen apu koko raskauden ajan ja nyt varsinkin. On ihanaa todeta, että ei ole ainut ihminen, joka painii samojen ongelmien kanssa.

Jaahas, neiti kutsuu :heart:

Missah ja Sara
 
Onnea emuliinulle, regsulle ja peppimammalle syntyneistä pikkusista :flower:

Missah
Meillä neuvolantäti toi ne tipat ku kävi ekalla kotikäynnillä.
Onpa muuten hölmösti ku on tommoset rajalliset soittoajat neuvolaan :|
Tai no onhan siinä kyllä se seikka että teijän neuvola on varmaan vähän isompi mesta ku mitä meillä niin ei varmaan tulis mitään muitten neuvolakäynneistä ku puhelin koko ajan sois jos olis vapaat soittoajat :whistle:

Kakkaamisesta
Meillä tuo pallero kakkii niin että kauhee pörinä kuuluu aina :LOL:

*Talvicci ja PikkuMurikka 1vko4pvä* :heart:
 
Kaurisäiti samaa mieltä olen tuosta mallasuutteesta. Meilläkin auttanut tosi nopeasti.
MUTTA nyt on tullu uudet suositukset, itse haukuin kyllä sen alhaisimpaan maanrakoon. Tuota mallasuutetta ei saa antaa alle ½ vuotiaille :( Neuvolan tädiltä pyysin perusteluita moiseen kieltoon, vaan eihän tuo osannut muuta kuin pyöritellä päätään ja jankkasi että heille on annettu nämä ohjeet.
Luonnontuotehan se on, joten en tajua miksi sitä ei saisi antaa.
 
Talvicci Päinvastoin, meillä on pieni neuvola... Muistan kyllä, kun terkka sanoi, että ekalla käynnillä sais ne, mut se vissiin unohti ne antaa :(

Marsupilami- Meillä terkka sanoi tosta mallasuutteesta, että sitä voi antaa :eek: Mä meinasin sitä hakea, taas on mennyt kaks päivää, ettei oo kakkinut ollenkaan. Ihmeellistä, kun eri terkoilla eri tiedot noista. Sama ton sammaksen kanssa, joillakin vauvoilla riittää et kieli on valkoinen, niin sanotaan et pitää puolukkamehua laittaa, meillä taas sanottiin, et sit vasta on sammasta, kun kitalakeen tulee valkoisia pisteitä :eek:

Mun on pakko viel hehkuttaa tosta painosta... Mä alan olemaan nyt jo samoissa mitoissa, mitä ennen raskautta. Niiin on vaan lähtenyt vauhdilla yli 10kg :D
 
Paljon Onnea Regsulle, peppimammalle ja emuliinulle vauvoista :flower: :heart: :flower:

Heinuulle onnittelut täysiaikaisuudesta ja pidetään peukkuja ettet saa vatsapöpöä!!

Tänne ei mitään ihmeellistä. Kovasti on siivoiltu, lenkkeilty ja harrastettu sitä kivointa S:ää, mutta ainakin vielä ilman tuloksia. On ainakin koti sitten siisti kun pikkuinen syntyy :LOL: Kuulin juuri että ystäväni jolla sama laskettu aika kun minulla oli saanut viime yönä pikku prinsessan =)

Santtu 39+5
 

Yhteistyössä