*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Talvicci
Minun äidilläni kaikki (3) lasta ovat olleet kaksi viikkoa "yliaikaisia", siis lasketun ajan jälkeen olemme syntyneet. Esikoiseni syntyi myös 41+6 käynnistettynä. Ja tämä nyt tuleva on nii-iin ylhäällä ja irti, että ainakin nyt tuntuu että menee samoille päiville.

Enhän mä ole vielä pakannut sairaalakassiakaan :whistle:

~Tiila 39+0 riks,raks,poks.
 
Tsemppiä nöppöselle vauvan haku reissuun! =)

Paulahille miellyttävää "viimeistä" päivää kahdestaan ja paljon jaksamista huomiseen sektioon, kohta onkin jo pikkuinen sylissä!

Peppimammalle onnea LA poksumisista!

Influenssarokotteesta jossain vaiheessa puhuitte. Meillä kysymys tuli ihan puskista tossa pari viikkoa sitten ja sanoin että en halua. Neuvolatätinkin puheesta vähän kuului sellainen vivahde että ehkä pärjäät ilman sitä, kun rokotetta ei ihan kauheana ole testattu. Se on myös oma mielipide. Ollaan molemmat yritetty olla varovaisia ja pestä paljon käsiä jos johonki mennään ja pidetään käsidesiä mukana. Toivottavasti kukaan meistä ei influenssaa saa!

Omaan napaan ei kuulu mitään erikosta. Yö oli toki erilainen, ehkä ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana nukuin pitkään! Menin nukkumaan kympiltä, kuten joka ilta ja heräsin joskus 3 aikaa pariksi tunniksi, tosi outoa, en koskaan herää ja sitten nukahdin uudelleen ja heräsin puoli 12 :D En muistakaan millon oon nukkunut näin paljon. Ehkä kroppa oli ihan naatti eilisesta treenailusta. Niska on ollut vähän kipeä pari päivää ja säteilee vähän päähän. Ihan samalla lailla kun alkuraskaudesta, mutta onneksi paljon lievempänä, toivottavasti ei tästä pahene. Kenelläkään muulla niskakipuja? Vinkkejä helpontaan oloa?

Ehkä pitäisi päästä suihkuun ennen ku kulta tulee,

Pikkis ja mini 38+3
 
Hei semmoinen tuli vielä mieleen, että joku (Talvicci?) pohti tuossa joskus aiemmin, ettei vaatteita olekaan vauvalle tullut niin paljon kuin odotti. Meillekään ei tullut ennen esikoisen syntymää kuin body tai kaksi - mutta sitten kun vierailijoita tuli käymään vastasyntynyttä katsomaan, oli lähes kaikilla tuomisinaan vaatetta. En tiedä liekö tämä yleensä tapana, mutta näin kävi meillä!
 
Tuohon periytyvyyteen liittyen: Mä olen syntynyt 2 viikkoa yliaikaisena, samoin pikkuveljeni. Meidät on taidettu molemmat käynnistää. Sisko syntyi vauhdilla tarkalleen laskettuna aikana.
Omalla kohdalla tää periytyvyys jää nyt arvoitukseksi kun vauva otetaan ulos jo nyt mutta siis torstaina olisi laskettu aika ja ei ole yhtäkään supistusta tms ollut. En millään jaksa uskoa että tää täältä olisi tulossa itsestään aikoihin vielä. Eli varmaan mun kohtalona olisi ollut synnyttää reippaasti päälle neljäkiloinen jötkäle käynnistettynä, kuten mun äidillä.

Vähitellen vois alkaa pakkailla sitä kassia, mitähän kaikkea sitä tarvisi...?
 
Mansikkakakulle onnittelut pojan johdosta ja nöppöselle ja Paulah:lle tsemppiä vauvanhakureissulle!

Täällä pukkaa flunssaa päälle, olo on aika vetämätön. Pitää toivoa ettei tytteli nyt ihan lähipäivinä lähde syntymään josko sais ittensä kuntoon ekaks. Vauva on tosi alhaalla jo, mutta muuten ei erityisiä merkkejä mistään. Jkv supistelee hyvin harvakseltaan ja melko kivuttomasti. Viikko sitten pystyin vielä käymään kävelylenkeillä mutta nyt ei oikeen enää onnistu, kun iskee sellanen kestosupistus päälle.

Fresia ja rinsessa 38+0 POKS! täälläkin...
 
Kaikille vauvautuneille isot onnittelut ja samoin poksujille :heart: , ihana pikkuinen mansikkakakulla :heart: !!!

Mulla on tosi kiusallinen ongelma ilmestynyt tämän päivän aikana...ensinäkin on kauhia paine tuolla alhaalla kun käy pissalla ja sen toisen hädän tekeminen vasta tuskaisaa onkin...ja nyt ei todellakaan johdu mistään pukamista, vaan se kipu tulee jostain tuolta syvempää :eek: ...ihan kauheeta...painetta ei kyllä juurikaan muulloin tunnu...en siis tiedä yritänkö tässä jotain vastauksia hakea vai mitä, mutta piti vaan päästä "purkamaan" tämä asia jollekkin niin ei tarvi tuota miestä alkaa heti hänen kotiuduttuaan asialla "hätyyttämään" (mun asiat ja kuulumiset kun nykyään tuntuu liittyvän yksin omaan mun omaan napaan ja ruumiintoimintoihin :LOL: )

Niin jaTalvicci: meidän äidillä on molemmat synnytykset käynnistyneet ennen aikojaan: minä tulin 2 viikkoa ja sisko viikon etuajassa eli ei seuraile ainakaan meidän suvussa toisiaan nämä synnytykset, sillä muutenhan minä olisin jo jakautunut :) ...ja mun mielestä olen jostain lukenut /kuullut, että synnytys on jokaisella hyvinkin yksilöllinen ja ei periydy...tiedä sitten...

Joo mutta ei mulla muuta...jos sitä vaikka tänään pitäisi sen siivouspäivän vihdoin...

Hugis ja Papu 39+4
 
Hei!

Aamulla kävin neuvolassa ja siellä pissanäytettä antaessani tuli paperiin vaaleanpunertavaa limaa. Tulkitsin tuon limatulpaksi. Jomotus alkoi siitä samantien ja nyt on tullut kipeitä supistuksia aamupäivästä alkaen, mutta aika epätasaiseen tahtiin. Ihan epätodellinen olo, että alkaako tässä tosiaan pian olla lähdön hetki käsillä???

Mekin saimme esikosta vaatteita vasta syntymän jälkeen. Ne olivatkin tosi ihana lahja, sillä vaatettahan kuluu. Itsekin olen antanut lahjaksi vaatetta vasta syntymän jälkeen.

Tuosta LA:n periytymisestä en osaa sanoa, kun en ole äidiltä kysynyt että miten olemme veljeni kanssa syntyneet. Mutta kumpikin synnytys alkoi vesien menolla, ja mullakin esikon syntymä käynnistyi vesien loiskahduksella. :D

Jahas, jos lepäilisi sohvalla ja kellottelisi supistuksia. :wave:

Kisumisu ja Iipi 39+4
 
Hugis sama ongelma täällä :wave: Vessareissut isolla hädällä on joskus niin tuskallisia, että tekis mieli huutaa. Toistaiseksi olen kyllä selvinnyt puuskuttamisella ja kiroilulla :( En tiedä, mikä oikein auttaisi - ehkä se lohduttaa, että tämä on ohimenevää...
 
Kisumisu Jospa se nyt olisi sullakin menoa kohta!

Mä itekin oon vähän hölmistynyt nyt tästä tilanteesta. Suppareita tullut pitkin päivää jonkinlaisia ja epäsäännöllisesti. Tunti sitten havahduin et kyllähän niitä nyt tulee suht usein ja aloin kellottaan. Nyt tunnin ajan tullu n.keskimäärin 6min välein. Mutta kestävät musta aika vähän aikaa, jonku 45sekuntia. Kipeetä tekevät(siis selvästi ovat nyt eri ku harjotussupistukset), mutta muistelen kyllä että paljon pahempia niitten pitäs olla vielä. En kyl kans tiä pitäskö sitä jossain vaiheessa lähtee näytille jos näin jatkuvat.
no, katellaan...
 
Täällähän on monella lupaavia oireita! Tervetuloa vaan uusille vauvoille!

Paulah: Tsemppiä huomiseen! Mahtava palkinto luvassa. :)

Omaan oloon ei ihmeempiä. Taidan lähteä salille hikoilemaan ja saunomaan "häätömielessä". Odotan NIIN sitä ensimmäistä kunnon supistusta!
 
Hei vaan!
Pääsin kuin pääsinkin lauantaina synnyttämään :) Tässä vähän synnytystarinaa:

Pe-la välisen yön oli oikeastaan koko yön supistellut jokseenkin säännöllisesti. Sain kyllä aina nukuttua välissä vähän. Lauantai aamulla rv 40+3 supistuksia tuli 5min välein, mutta ei ollut niin kipeitä. Pystyin ihan hyvin vielä puhelemaan kaiken laista ja siinä imuroin ja rupesin ompelemaan vauvalle housuja. Olin päästänyt miehen aamulla vielä hämeenlinnaan töihin. Hän lupasi tulla mahdollisimman nopeasti takaisin (Oli kuitenkin jäänyt tunniksi juttelemaan joutavia ystävälleen, kun ei tajunnut että tilanne olikin ihan tosi :kieh: ) Olin kyllä tosi epävarma itsekin. En osannut edes jännittää, kun ajattelin että ei se vauva vielä tule.

No mies tuli kotiin siinä kahden aikaan ja huomasi että olenkin tosi kipeä. Supistukset tulivatkin yhtäkkiä voimakkaiksi. Syötiin kuitenkin rauhassa vielä ja lähdettiin sairaalaan. Siellä olin käyrällä 45min ja olo oli aika tuskainen. En kuitenkaan halunnut vielä kipulääkkeitä. Ajatus kun oli että meen mahdollisimman pitkään ilman. Kätilö sanoi, että voisiime mennä vielä vaikka kävelemään tunniksi. Olin siinä vaiheessa vasta sormelle auki, vaikka luulin, että olisijotain tapahtunut vähän enemmän.

Ensimmäinen vartti kävelyllä sujui ihan hyvin. Potkittiin palloa jonkun koulun pihalla :) Sitten alkoi ihan yhtäkkiä supistukset olemaan aivan tuskasia. Mies jo epäili että synnytän sinne kadulle :LOL: Tasan tunni kävelyn jälkeen raahauduttiin vihdoin takaisin sairaalaan ja sain petidiinipiikin,kun olin vasta juuri ja juuri 2cm auki...Petidiini aiheutti järkyttävän väsymyksen, mutta kipuihin todella vähän. Vartin päästä sanoin että enkö mitään muuta voi saada ja kätilö tutki kohdunsuun tilanteen: Olinkin jo 5cm auki! Ilokaasulla sinnittelin hetken, mutta siitä tuli todella huono olo joten pyysn epiduraalin. Sen laitto onnistui tosi hyvin ja se vei kibut heti. Siis todella heti. Mutta vaan hetki sen laiton jälkeen alkoi ponnistuttaa. Olin ihan muutamassa minuutissa avautunut täysin ja sain alkaa ponnistaa. 19min ja tyttö syntyi. Lapsivesi tuli tytön mukana ja huuhteli hänet ihan puhtaaksi :) Tyttö pissasi heti ja alkoi imeä niin että huh =)

Tyttö on pieni, niinkuin arveltiin, 50cm mutta vain 2995g, pipo 34cm. Alle kolmen kilon syntymäpainon takia tyttö oli sokeriseurannassa. Sokerit saatiin kuitenkin kohdalleen ja nyt tyttö imee maitoa jo oikein hyvin :) Maitoa riittäisi vaikka kolmosille :LOL: Kipeät on rinnat, varsinkin tällä hetkellä vasen kun viimeksi tyttö imi oikeaa...

Tässä sylissä tyttö nyt köllöttelee, on tosi rauhallinen vauva. Yöllä hänet joutuu herättämään rinnalle, hän kun haluaisi vain nukkua. Suloinen on :) Kakkaa paljon :LOL: Nytkin vaipanvaihtoon!

Hemari ja tytteli 2vrk
 
En muista kysyinkö täällä vai missä niistä supistusten kestosta... :whistle:
Mut siis mä oon miettiny että onko nuo mun jomotukset supistuksia vai mitä ne on...
Ku ne saattaa kestää sen neljäki minuuttia...?

Onnea hemarille tytöstä! :flower:

Tuosta etusivun listasta tuli mieleen (joku sitä joskus muuten ehottiki mut jotenki jäi... ) että taitaa olla helpompi jos laittas iän kohalle vaan syntymävuoden...

Ilmotelkaas siis jos viittitte niitä omia syntymävuosia
:wave:
 
Tsemppiä Nöppöselle vauvan hakureissulle!

Paulah:lle tsemppiä vauvanhakureissulle!

Onnea Hemarille tytöstä! :heart:

Täällä ei tilanteessa ole tapahtunut mitään muutosta. Lähden kohta mammajoogaan.

Nasuli08+MillaPetteri 39+5

 
Onnea Riinuska, Empsu, mansikkakakku ja hemari. :flower:

Tuossa joku kerta neuvolassa terveydenhoitaja puhui ehkäisystä. Itse ajattelin, että mennään samalla kaavalla kuin ennen raskauttakin, keskeytetty yhdyntä ja toisinaan kondomi. Terkka oli sitä mieltä, että jos piakkoin suunnittelee toista raskautta niin kierukka on turhan kallis ehkäisymenetelmä. Pillereitä en ole koskaan aiemmin käyttänyt.

Sikainfluenssasta terveydenhoitaja puhui, että kuukausi vielä synnytyksen jälkeen kuuluu riskiryhmään ja näin ollen saisi rokotteen, jos niitä on silloin riittävästi eli sen järjestyksen mukaan mennään.

Tseppiä Paulah huomiselle!
 
Hemari: isot onnittelut tyttösestä! Synnytyskin on mennyt ihan mukavasti.

Synnytysajankohdasta: äidilläni on kaikki 5 menneet sen 10 pv yli, 4 on käynnistetty ja vain yksi lähtenyt itsekseen käyntiin. Itselläni on näistä neljästä mennyt 3 yli, se yksi on ollut suunniteltu sektio perätilan vuoksi, epäilen että olisi mennyt yli kun ei mitään supistuksia ollut ennen sektiota. Yksilöllistähän se aina on mutta tiedän monia äitejä joilla kaikki ovat syntyneet hieman etukäteen tai sitten yli.

Kisumisu: jospa se olisi nyt sitten menoa. Tsemppiä!

Peppi
 
Pikainen kysymys raskausmyskytyksestä... Millainen se päänsärky on? Nyt on eilen tullut kaks migreenin tyyppistä kohtausta missä särky alkaa sahalaidoilla, eikä panadolista tai nukkumisesta oo juuri apua. Eilen ajattelin sen olevan vain migreeniä, kunnes taas äsken alkoi. Huomenna ois seuraava soittoaika neuvolaan ja torstaina käynti, mietin että soitanko huomenna vai ootanko torstaihin...
 
Kiukuttaa tuo valintojeni arvostelu noiden sokerien suhteen. Ehkäpä ilmaisin asian väärin ymmärrettävästi kun sanoin, et syön mitä haluan. Tarkoitin, et syön siis täysjyvä leipää esim. , enkä jätä leipää kokonaan syömättä ja muutenkin kyllä syön salaatteja ruoan yhteydessä ja syön lähes rd-dieetin mukaan, mutta mulla kun jopa nuo täysjyvätuotteet nostaa sokereita, niin joutuisin puputtamaan pelkkiä vihanneksia ja lihaa jotta sokerit kurissa pysyisivät. Enkä kyllä itseäni moiti kerran viikossa herkuttelusta, mutta en todellakaan syö kermamunkkeja ja karkkia päivittäin jos niin ymmärsitte.

Onnittelut vauvautuneille ja täysiaikaisille.

Tänään oon saanut muutaman kivuliaan supistuksen =) Tarkoitus olisi illalla mennä saunaan josko tän kaverin sais jotenkin häädettyä mun kropasta jo pikkuhiljaa, kun en itse saa edes jalkoja nostettua sänkyyn saati sieltä pois liitoskipujen vuoksi.

pinkkimieli ja pallopää 37+4
 
pinkkimieli: paukkuuko sulla rajat yli jos syöt leipää aamuisin vai tekeekö se sitä muulloinkin?

Mä olen luopunut ajat sitten aamupalaleivistä kun ei ne sokerit meinaa pysyä rajoissa silloin. Mun aamupala on nyt vaan maustamatonta jugurttia ja marjoja. Myöhemmin päivällä onnistuu leivänkin syönti ihan normaalisti, mutta aamuisin ei toivoakaan. Näin olen huomannu monella raskausdiabeetikoilla olevan.

Tänään olen tehnyt vuorokausimittausta joka on toivottavasti sitten viimeinen tämän raskauden aikana :)

Flora + L-poika rv40+6
 
Flora leipää en muuten juuri syö kuin aamuisin ja silloin ainakin nousee, mut muutenkin noi TJ-tuotteet nostaa sokruja. Esim TJ-spagetti nostaa, mut tumma makaroni ei. En ymmärrä mun kropan logiikkaa.
Yleensä oon aamuisin syönyt paistettuja munanvalkuaisia, porkkanaa ja juustotikkuja jos oon halunnut hyvät sokruarvot, mut nyt alkaa kiintiö oleen jo täynnä noita, niin oon siirtynyt ihan tohon TJruisleipään juustolla ja kurkulla vaikka sokrut hieman paukkuukin. Terkkari kuitenkin sanoi, ettei syytä huolestua jos ei ruokailun jälkeiset arvot yli 9,0 mene.

 
pikasesti ennätän vasta nyt tulla ilmoittamaan että meille syntyi ihana mustatukkainen POIKA :heart: keskiviikkona 7.10 klo : 13.55 , RV 39+0 :heart: :heart:
painoa pikku-isännällä oli 3495g ja pituutta 48cm.


perjantaina päästiin kotio mutta soittivatkin meidät takasin sairaalaan kun pikku-isännällä olikin pissi-tulehdus ja joutui antibiootti-tiputukseen :( nyt päästiin kotiin ja jatketaan lääkitystä kotona,ravataan sitten sairaalassa kontrolleissa ja tutkimuksissa :( mutta pääasia että poika voi nyt hyvin ja saatiin hänet kotiin :heart: :heart:

monta sivua juttua onkin ehtinyt tulla ja keskityn niihin het kun ehdin,ja pistän synnytystarinaakin tulemaan....tosin se on aika lyhyt ja ytimekäs kun kaikki meni vauhdilla =)

kaurisäiti ja pikku-isäntä 6pv :heart: :heart: :heart:
 
Täällähän monella synnytys lähestyy hurjaa vauhtia kun niin kovasti supistelee =)

Tänne ei oloon ihmeempiä. Itsellä on ollut menkkamaisia juilintoja ja huonovointisuutta kahtena yönä ja eilen illalla oli supistuksiakin jonkin verran mutta sitten viime yön nukuin kuin tukki eikä tänäänkään ole ollut suppareita lainkaan.. Supparit ei tosin ole olleet vielä kovinkaan kivuliaita, enkä ole kellottelemaan päässyt kun ei ole selvästi erottanut alkua ja loppua..

Onnea Nöppöselle ja Paulah:lle vauvan hakuun ja Hemarille Isot Onnittelut tytöstä ja kiitoksia synnytyskertomuksesta :heart:

Sikainfluenssa rokotteesta: Minulle terkka puhui siitä ja sanoi että mahdollisesti kerkeisin sen ennen synnytystä saamaan, mutta rivien välistä oli myös luettavissa että kannattaa harkita tarkkaan ottaako sitä enää kun vauva mahassa koska sitä ei ole keritty kunnolla testaamaan.. Itse ajattelin että jos tarjotaan ennen synnytystä jätän ottamatta ja otan sitten vasta synnytyksen jälkeen.. Mutta kukaan tuskin tietää mitä tuon kanssa olisi viisainta tehdä??

Santtu
 
Onnea kaikille vauvautuneille taas! :flower: :)
Tsemppiä kaikille joilla tapahtuu ja tietysti myös niille jolla ei vielä tapahdu :)
Ja Paulahille onnea huomiselle!
Hugoliina: muistankin ton saman paineen isolla hädällä, tosi inhottavaa piti äkkiä pyrähtää toiselle kankulle ja oikein irvistää! Yritä nyt siinä sitten päästellä :D
Tuosta synnytyksen ajankohdasta, meiän äitillä käynnistettiin kaikki kolme. Minä ennen LA:ta ja muut kaks yliaikasina. Mun tytöt synty itsestään, kumpiki 40+1.
Kaurisäidin pojalle pikaisia paranemisia :)

Empsu ja tytöt
 
Nopeasti käymässä täällä... Meillä menee vieläkin erittäin hyvin. Poika on tyytyväinen, eikä äitikään ole yöheräämisistä kauhean väsynyt. Mies on kyllä ollut korvaamaton apu, ja siitä hyvästä tsempitykset kaikille, jotka yksin pikkuvauva arkea hoitaa!!

Onnea myös kaikille vauvautuneille ja erityisesti kaikille teille haleja, jotka vielä odotatte oman nyyttinne maailmaan tuloa! :hug:

Hugis: mie puhuin ja kyselin myös tuosta paineen tunteesta kakkoshädällä käydessä.... ja sitä oli pari päivää ennen kuin vedet meni ;)

DsariaL ja Tuhisko 6pv
 
empsu : me ollaankin saatu lapsoset samana päivänä ja samassa sairaalassa ja jotenkin musta vaan rupes tuntumaan että ollaankohan me mahdollisesti oltu myös huonetovereita?? =) mä olin poitsun kanssa osasto 64 : lla ja huone 22. , viimonen huone koko käytävällä päiväsalin vieressä =)

-kaurisäiti-
 

Yhteistyössä