*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Onnittelut hannikkalle ja miekkavalaalle tytöntylleröistä :D :D :flower: :flower:

nupsuliina, peppi30 ja etanainen oli saavuttanut LA:n =) Onnittelut myös ssitä. Jäljellähän ei sitten ole kuin korkeintaan pariviikkoa :D

äitsy sun sokeriseuranta kommentit jätän omaan arvoonsa, koska enää en jaksa potea huonoa omaatuntoa ja ressata jokaisesta syömästäni ateriasta. Saati sitten elää pelkillä kananmunilla ja tonnikalalla. :kieh: :kieh:

( . ) arvatkaapas kuka kävi eilen taas synnärillä tarkastuksess :wave: Minäpä tietenkin. Nyt oli vuorossa korkeat verenpaineet. 181/106 pahimmillaan kotona mitattuna.
Synnärillä paineet kuitenkin oli laskenut 143/90 ja pissa ja verikin oli puhdas.
Sisätutkimuksen teki myös ja tietenkin ultrasi vauvan. Paikat on edelleen kiinni ja kaulaa vielä 2cm. Vauva painaa nyt n. 3kg.

Tänään joudun käymään neuvolassa tarkistamassa ton mun VPmittarin toiminta, et antaako läheskään samoja lukuja kuin neuvolan mittari vai onko ihan sökö.

pinkkimieli ja pallopää 37+3

Minulla myös esikoista odottaessa tuli turhautuminen jatkuvaan verensokeriseurantaan (ja minä tein sitä joka päivä, 4 tai 8 kertaa päivässä!). Silti ei tullut mieleenikään keksiä tuloksia. Mieluummin tein parhaani oman ja lapseni hyväksi ja noudatin sitä rd-ruokavaliota, joka oli mielestäni kyllä ihan kohtuullisen monipuolinen. Laitoksella lapsen synnyttyä (käynnistettynä, 41+6) tarpeeksi huolta aiheutti neljän tunnin välein tehty vauvan vs-mittaus: ei se kantapään rei'ittäminen ihan kivutonta vastasyntyneellekään ole. Seurantaa tehtiin reilu 2 vuorokautta. Toisaalta olin onnellinen, että vauvan vs-arvot pysyivät normeissa, ettei tarvinnut vastasyntyneiden teholle siirtyä erityisseurantaan/-hoitoon.

Sepä siitä sokeriasiasta sitten.
Päättäköön kukin mikä itselle on tärkeintä, minä toimin noin.
Ja nytkin, vaikkei diagnoosia ole, olen pääsääntöisesti noudattanut rd-dieettiä.

~Tiila 38+6.

Onnittelut kaikille vauvautuneille :heart: :heart: :heart:

Meidän neiti syntyi viime keskiviikkona eli 7.10.2009 klo 03.23. Painoa oli 3780, pituutta 54cm ja pipo 38. Kotiin päästiin perjantaina ja koko viikonloppu olikin yhtä hulinaa, kun lähisuku kyläili neitiä katsomassa. Nyt onkin sitten palttu rkeen, kun Isi lähti aamulla töihin ja jäin kotiin yksin esikoisen 1v10kk ja minin kans. Kirjoittelen teille synnytyksestä lisää paremmalla aikaa.

Riinuska ja mimmi 5vrk

:flower: Onnea Riinuska! :heart:

Nyt on neuvolasta palattu ja turvotusta on aivan liikaa. Paino oli noussut viidessä päivässä 2,1 kg ja se näkyy nilkoissa, sormissa ja neuvolantädin mukaan jopa mun naamassa! :LOL: Tiedän, että veden juonti auttaa asiaan, mutta mites sen ananaksen kanssa? Onko yhtä tehokasta juoda ananasmehua, syödä tuoretta ananasta tai ananasta säilykkeenä?? Onko kokemusta jollakin? Entäs muita vinkkejä?

:flower: Onnea vauvansa saaneille! Täysaikaisuuden saavuttaneille!
Tsemppiä la ohittaneille!!

Täällä kärsitään närästyksestä ja ajoittaisesta pahoinvoinnista :kieh:
Yöllä lonkat puutuu ja kylkeä saa kääntää jatkuvasti. Kovasti jo vauva painaa alakertaan. Välillä tuntuu mahassa ihme vihlomisia, supistukset on enimmäkseen vain kiristelyä. Limatulppaa luultavasti tulee hiljalleen, mutta se on lähinnä sellaista ällöä venyvää paksua keltaista :x . En usko sen vielä enteilevän synnytystä, kun ei sisällä verta yhtään.
Tälläistä omanapaista juttua nyt vaan...

Regent ja masukki 39 poks

Riinuskalle onnea tytöstä! :flower: :heart:

Heketsi: En tiedä miten nuo eroaa, mutta purkki ananaksen pitäisi ainakin toimia ja tietenkin tuoreen myös. Toisilla auttaa myös liikunta. Ja vettä kun juo sen 2 litraa päivässä. Muutenhan turvotukselle ei oikein voi yhtään mitään. Tulee jos on tullakseen ja lähtee pois sitten synnytyksen jälkeen. Kunhan ei tule muita oireita (verenpaine, proteiinit ja päänsärky).

Onnea Riinuska 81 :flower:

Minä taas täällä palloilen, esikko hoidossa ja mulla on hiukan ylimääräistä aikaa ennen kuin haen hänet kotiin. Kävin äsken synnytystapa arviossa, voin synnyttää alakautta, häntäluu oli murtunut jotenkin taaksepäin jos se olisi ollut eteenpäin niin silloin se olisi ollut esteenä. Ultrattiin myös ja painoarvio oli 3,5kg, mutta mikä parasta, kohdunsuu oli 3 cm auki :) ja pituus 0,5cm. Synnytys on varmaankin jo lähellä :)

Oikeesti, nyt sanon täällä muutaman pahan sanan! Mulla on ollut aamusta päänsärkyä ja huvikseen mittasin verenpaineet. Nyt ne huitelee 145/95 suunnilleen. Normaalisti kotona mitattuna n.127/75. Mulla on turvotusta, torstaina neuvolassa todettu proteiinia pissassa. Soitin ensin synnytysosastolle josta ohjasivat ottamaan yhteyttä ensin neuvolaan. Soitin sinne, mutta siellä puhelinaika vain klo 11-12, eli en saanu ketään kiinni. Soitin äitiyspolille josta sai todella mielenkiintoisia kommentteja. "Jos vähän päätä särkee niin ei me tänne oteta" "Mista olet verenpainemittarisi ostanut?" "Ota kaksi Panadolia ja mene lepäämään" W-t-f! Mulla on ollu paineet koko raskauden ajan erinomaiset ja nyt sitten kaikkien näiden muiden oireiden lisäksi noussu ihan uusiin sfääreihin. En siis pääse mihinkään tänään tsekattavaksi. Voi v*ttu mä sanon! Kätilö sanoi että neuvolasta pitää niille pistää ensin lähete jotta pääsisin sinne tutkimuksiin JOS neuvolan terkkari katsoo sen tarpeelliseksi. Eli nyt mun pitää odottaa huomiseen, jotta saisin puhelinajalla terkkarin kiinni. Mua itkettää ja veetuttaa tämä tilanne ihan tosissaan. En mä sinne sairaalaan hinkuisi jos en olisi säikähtänyt tätä kovaa nousua plus noi muut oireet. Ei hemmetti mitä touhua!

Onnea kaikille vauvautuneille! :flower: ja tsempit kaikille odottaville =) ja oikein erikoistsemppaukset niille joilla menee piitkääästiii yli :hug:

Meillä täällä oikein hulinaa, en oikein kerenny lukemaan ihan ajatuksella kaikkia kommentteja :/
Koira ja esikoinen juoksee kun hullut ja vauva tuhisee tässä sylissä samalla :) huh, mitähän tästä viel tulee :D

Ajattelin pistää vähän synnytyskertomusta teille.
Eli olin kauheen väsyny muutamaa päivää ennen synnytystä, ihan veto pois. Limatulppaa en missään vaiheessa bongannu, en ainakaan mitään veristä.
Tiistai iltana oli ihan jotenkin huono-olo ja ``ruokamaha`` vähän kipee. Ajattelin että luulokuvittelen ulkomuistista kun viikkoja oli 40+0 ja esikoinen synty 40+1, mietin että mielikuvitus tekee tepposet :LOL:
Yöllä 5.15 heräsin vessaan, kun tulin takasin sänkyyn kerkisin just miettiä että ihanaa kun saa nukkua (ulkona myrkys ihan kamalasti) muhvistelin oikein asentoo ja sitten kuulu poks ja tajusin että siinä ne vedet tais mennä. Menin vessaan ja kyllähän se lorisi sitten valtoimenaan. Herätin sitten miehen joskus puoli kuuden jälkeen, pakkailin siinä valmiiks ja miehellä oli hätä kokoajan kun edellinen synty niin nopeesti. 6.20 tuli ensimmäinen supistus ja sitten puettiin jo lapsi ja lähdettiin ajamaan sairaalalle päin. Pysähdyin matkalla kauppaan ostaan evästä kun kauppa sattu siinä just sopivasti aukeemaan. Supistukset oli aika kivuttomia ja lyhyitä. päätettiin mennä kanttiiniin kahville ja pullalle ennenkun meen näytille ä-polille. Siinä sitten juotiin kahvit ja lapsi mussutti pullaa. 8.30 menin äitipolille ja olinkin jo 4cm auki, sanoin miehelle ja lapselle heipat ja siirryin saliin. 9.05 olin 7cm auki ja vetelin ilokaasua, siinä sitten jo tilailin puudutusta kun supistukset kesti monta minuuttia putkeen ja alko oleen sietämättömiä. 9.20 sain spinaalipuudutuksen. se toimi mutta ei vieny kipua pois, ihanaa kyllä lievitti sitä! 9.40 olin jo 10cm auki ja sitten odoteltiin hetki että puudutus hälvenee ja 9.50 alettiin ponnistamaan. 10.01 syntyi pieni prinsessa kasvot kohti aurinkoa. Repeämiä ei tullu ja lapsen sain heti rinnalle. Hyvin pysty istumaan ja toimimaan. :)
Synnytyskokemus oli oikein ihana, kiitos tosi herttasen ja mukavan kätilön ja super rauhallisen aamun. Kätilö kerkis olla kokoajan mun seurana salissa ja oli tosin lämmin ja kannustava. Onneks turhaan pelkäsin kamalasti.. Varmasti ihanin aamu ikinä. :heart: Harmi kun mies ei päässy mukaan todistamaan sitä ihmeellistä tunnelmaa.

Mukavia päiviä! :)

Empsu ja tytöt 1v 5kk ja tää uunituore :heart:

Onnea Riinuska81! :flower:

Flora-79: Onko sulla pitkä matka neuvolaan? Jos menisit käymään siellä? Mulle neuvolatäti sanoi, että jos alkaa huolestuttamaan eikä saa puhelimella kiinni, niin voi hyvin marssia sinne suoraan. Kyllä ne jossain välissä ehtii varmasti ottamaan vastaan, etenkin jos/kun on jostain akuutista kyse. Tsemppiä!

Flora: Mene nyt ihmeessä käymään siellä neuvolassa tai yritä soittaa uudestaan, niin saat mielenrauhan. Voit myös soittaa esim. saman terveyskeskuksen ajanvaraukseen josta voivat yhdistää eteenpäin. Muista myös se, että vaikka kyseessä olisikin raskausmyrkytys, niin sille ei välttämättä tehdä yhtään mitään. Neuvovat vaan lepäilemään ja seuraamaan oloa. Nuo verenpaineetkaan ei ole vielä mitään hälyyttäviä, mulle juuri tänään sanottiin että jos paineet menee yli 150/100 niin sitten pitää vasta tarkemmin tutkia. Tiedän, että olet huolissasi, mutta mulla on hyvinkin sama tilanne ja just tulin neuvolasta eikä kuulemma ole mitään hätää. Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja heketsi:
:flower: Onnea Riinuska! :heart:

Nyt on neuvolasta palattu ja turvotusta on aivan liikaa. Paino oli noussut viidessä päivässä 2,1 kg ja se näkyy nilkoissa, sormissa ja neuvolantädin mukaan jopa mun naamassa! :LOL: Tiedän, että veden juonti auttaa asiaan, mutta mites sen ananaksen kanssa? Onko yhtä tehokasta juoda ananasmehua, syödä tuoretta ananasta tai ananasta säilykkeenä?? Onko kokemusta jollakin? Entäs muita vinkkejä?
Mansikat on toinen joiden pitäs pistää nesteet liikkeelle. Mansikkamehua tai pakasteesta mansikoita, nami!

Kiitos Peppi ja heketsi. Yritin vielä soittaa neuvolaan, mutta sieltä puhelut ohjautuu suoraan meidän kaupungin vaihteeseen...En pääse nyt käymään neuvolassa kun mun auto on huollossa ja mies ei oo vielä kotona. Sain ohjeeksi kuitenkin äitiyspolilta että jos tulee näköhäiriöitä niin sitten voin mennä suoraan sairaalaan. Taidan mennä nyt lepäämään. Jospa ne paineetkin siitä asettuis, eikä ei tämä hermoilu tietysti ainakaan auta yhtään.

Moikkelis koikkelis.
Tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin, se streptokokki näytekkin oli negatiivinen joten ei sitäkään tarvitse pähkäillä.
Verenpaineet edelleen loistavat,
pissa puhdas,
hemoglobiinia ei mitattu edes kun oli pysynyt viimeksi samana..
ja painokin oli laskenut -800g viikossa :heart:

Kärsin koko sunnuntain ihan kauheista vihlomisista ja alaselkä/maha säryistä. Itkua sai vääntää kun piti liikkua - päiväunien jälkeen kuitenkin kaikki kivut katos yhtäkkiä.

Tässä raskaudessa on tullut ilmi uusi juttu mitä ei aikaisemmin ole ollutkaan, eli seksin jälkeen on ihan sellainen olo kuin olisi jyrän alle jäänyt, siis aivan tajuttomia vihlomisia, kramppeja ja päänsärkyä/huonoa oloa.. Onkohan tuo nyt ihan normaalia, että kärsiikö muut tällaisistä?

Niin ja onnea taas uusille vauvautuneille.

chilitin ja poju 37+3

Hei taas :wave:

Onnea valtavasti kaikille jotka ovat vauvansa saaneet!! :heart: :heart: Todella moni jo, viimeksi kun kävin täällä moikkaamassa, ei ollut vielä kukaan lisäkseni synnyttänyt, nyt jo noin monella vauva sylissä =) Ihanaa!

Me ollaan saatu jo poika kotiin, paino tänään 2,5kg =) Nukkuu juuri, välillä pikkukitinää kuuluu, kun massua vääntää. Reippaasti syö jo ja tänään otetut verikokeetkin oli hyviä :) Näin se vaan elämä muuttuu täysin pienen nyytin myötä :heart: Tänään olisi muuten ollut mulla laskettu aika!

nöpötin ja poika pian 2kk (nimikin on jo annettu, mutten sitä tässä taida paljastaa)

:D

Onnea uusille vauvautuneille!!

Joo tunnustan että vähemmän kerkii ja jaksaa täällä käydä ja kommenoida nyt kun tuo pieni nyytti on tässä maailmassa.

Mulle tuli uo synnytys kyllä ihan puskista.
Olin varautunut olemaan raskaana vielä 42+0 mut tosiaan typy tuli sit viikkoa aikasemmmin.
Ei nyt haittaa mut tuli vaan mieleen kun luen näitä malttamattomia odottajia.
Ja ainoa joka kerkes olla että joko joko niin oli tuo mun mies... monesti kun nousin istumasta seisomaan, tein sen liian nopeesti ja kirpas mahsta niin joka kerta mies kysy että "Joko mennään??"

Imetyksestä

Mulla oli esikoisesta niin kipeet rinnat että mun oli pakko lopettaa imetys joskus 5 viikon jälkeen ja siihenkii asti vauva sai enempi sitä kaupan maitoo kun omasta rinnasta.
Nyt on vähän paremmin ja vauva saa pääosin rintamaitoa ja lisänä vähän korviketta.
Mut ei tässäkään helpolla olla päästy... johan mulla tuo toinen rinta oli rikki ja mun oli pakko pitää kolmen päivän imetysvapaa ja pumppasin maidon siitä.
Nyt eilen taas aloitin imettää siitä rinnasta ja oli sen verran parantunut.'Mut taidan käydä hakeen tänään apteekista sellasen rintakumin.

kotiutumis vaateista

Mulla oli kans kotiutumis vaatteina äitiyshousut. Oli ne vaan mukavat kun ei kiristäny mistään.

Sokeriseurannasta

Tavallaan ymmärrän pinkkimieltä tuossa.... mäkin jossain vaiheessa jopa harkitsin moista kun sitten tajusin ett kyse on sekä minun terveydestä että vauvan, että ihan vain itseäni siinä koittaisin huijata.
Mutta mulla sikäli vähän sama juttu... mittaus päivinä (2pv/vko) söin terveellisemmin, muina päivinä vähän mitä sattui. :ashamed:
Mut tunnustan kuitenkin että tosi hyväähän se seuranta teki mulle ja siitä syystä mun painokaan ei noussu raskauden aikana juurikaan.
Ja aion jatkaa nuita ruokailutottumuksia vielä nyt kun raskaus on jo ohi.
Näin olettaisin että saisin tätä ylipainoa vähän pienemmäks.

Mut nyt on lähettävä viemään esikkoa pelikerhoon ja tota miestä kuntosalille.... jospa sitä itekkin ottais tänä iltana itseään niskasta ja koittais treenailla tolla crosstrainerilla...

Hei vielä... Paapelo tai joku jo aikasmmin synnyttänyt!
missä vaiheessa olis hyvä alkaa treenaamaan noita "pissalihaksia"??
Tosin huomasin itse että alapääkivut loppui aika heti kun aloitin treenaamaan noita alapään lihaksia... olisko ollu jotain hyötyä siihenkin siinä sitten.

Niin ja Onnea poksuista ja LA:n saavutuksista ja limoista ja ja ja supistuksista!! :D

Riivinrauta & Nuppunen 16 pv

Taas palloilen,

Riinuskalle onnea pikku neidistä :flower:

Chilitin mullakin seksin jälkeen on aina välillä olo ihan kammottava. Päätä tai selkää jomottaa ja masu ihan kovana ja vihloo. Aina ei ole, mutta aina sillon tällön kyllä. Kysäsin asiasta neuvolassa ja sanoi olevan ihan normaalia.

Floralle halaus, toivottavasti paineet laskee ja pääkipu hellittää, eikä mitään ole vialla! Osaavat kyllä olla niin kaikkitietäviä kammotuksia polilla puhelimen päässä olevat. Huhhuh. Tulee sellainen olo että äiti ei tiedä mitään ja hätäilee ihan turhasta oli tilanne mikä vain. Kukahan polille ihan turhaa on kokoajan soittelemassa, eihän sinne kukaan vapaaehtoisesti halua mennä. Vihastuttaa.

Ehkäisystä me ollaan mietitty kierukkaa. Pillerit ja laastarit on toiminut hyvin, mutta saan useammin migreenin ja lihoan helposti niiden käytön aikana. Kumi ei kyllä meidän makuun ole ja nyt kun on mahdollisuus saada kierukka niin kokeillaan. Kierukasta Paulah kyseli, uskoisimpa että saat sen vaikket alakautta synnytäkään. Puhuttiin juurikin asiasta äidin kanssa, hänellä kierukka käytössä ja on ollut tyytyväinen. Laitto ei kuulemma hirveästi satu, toki jokaisellahan on eri kipukynnys ja laittajan osaaminenkin voi vaikuttaa. Me siis ainakin ajateltiin kierukkaa kokeilla, kuulostaa fiksuimmalta vaihtoehdolta. Eipähän ainakaan tarvitse pillereitä joka päivä muistaa tai stressata laastarin irtoamisesta, kapseliakaan en halua tulevan arven takia.

Jotain piti kysyä mutta en millään muista mitä, palailen jos muistuu mieleen.

Pikkis ja mini 38+3

PS. Taisi hermari lähteä sitten pikkuisen hakuun :whistle:

Pakko oli vielä kirjoittaa!

Ihana kun nöpötin ja riivinrauta kävi ilmoittautumassa :)

Nöpöttimelle paljon paljon onnea tulevaan, ihanaa että vihdoinkin saitte pikkuisen kotiin pitkän odottelun jälkeen ja kaikki on hyvin. Juuri eilen ukkelille mainitsin että mitäköhän sinne perheeseen kuuluu jossa poika syntyi paria kuukautta liian aikaisin. Nyt voin todeta että hyvää!

Ainiin ja Empsulle muuten vielä kiitokset synnytyskertomuksesta!

Pikkis

nöpötin
Onnea pojan saamisesta kotiin! :flower: :heart:

Flora
Mä kyllä pakolla menisin sinne ja vaatisin saada vastauksia... :eek:

Mitähän muuta piti kommentoija...

heketsi
Tais tuolla jo tulla jo vastauksia mut mulla on auttanu runsas juominen ja ananas :D

Niin ja Riinuskalle onnittelut tytöstä! :flower:

Kävin koiran kanssa lenkillä ja pesin vihdoin ne pehmolelut joitten pesemisestä oon puhunu varmaan jo kyllästymiseen asti :LOL:
Äitiyspakkaukseen laitoin kans Uunolle pesän valmiiks :heart:

Tälle päivälle on vielä suunnitelmissa lähtee kavereitten kanssa ulos syömään roskaruokaa, vielä ku olen yhessä kasassa :D

Vähän on taas jomotellu mahaa ja selkää...

Nyt tekemään jotain hyödyllistä :wave:

*Talvicci ja Uuno rv.40+5* :heart:

Ihanaa, että Nöpötin on saanut pikkuisen kotiin!

Grrrr, pakko vähän purnata. Tänään on LA ja vaikka en niitä "jokojoko"-kyselyjä varsinaisesti kaipaakaan, petyin kun ei kukaan ole kysellyt. Olin ihan varma, että edes äiti soittaisi useampaan otteeseen linjat kuumina, mutta ei! Vähän harmittaa myös ystävien suhtautuminen, kun ei raskauteni ole herättänyt kauheasti kiinnostusta. Ystäväpiirissä ei juurikaan ole vielä lapsia, vaikka ollaankin yli kolmekymppisiä. Siinä varmaan syy, toiset eivät tiedä miten ihmeellistä aikaa miehen kanssa eletään. Onneksi olen sosiaalinen ja tiedän tutustuvani helposti uusiin ihmisiin, joten eiköhän niitä mammakavereita vaunulenkeille ja kahviseuraksi löydy. :)

Nyt korkkaan suklaalevyn, joka oli tarkoitus säästää evääksi synnärille. :D

Peppi30
Tiiätkö mä kuvittelin että joka paikasta tupattais meille vauvan vaatteita ja kaikkee...
Mut tosi puheissa onki käyny niin että muutama vaatekappale ollaan vain saatu.
Siis ei silleen että haittais mut just että ku kaikki sanoo että älkää hommatko paljoa että sitä tavaraa tulee kaikilta...
Meillä tosin voi se vaikuttaa että vaikka noita pikkusia onki lähipiirissä aika paljon niin monilla on vasta yks lapsi niin haluavat säästää ne seuraavalle...
Mikä kyllä on täysin ymmärrettävää :D

Peppi: Tiedä vaikka osuttaisiin samaan aikaan synnärille:) Mua varmaan pidetään siellä su asti joten ei sitä tiedä.

Ei oo munkaan kavereilla juuri lapsia. Osa niistä kenellä ei ole mutta haluaisivat, ovat olleet kovinkin kiinnostuneita mun raskaudesta. Osa taas ennemminkin järkyttyneitä :LOL:
Mä olen saanut näitä jokojoko-uteluita jossain määrin. Ne kaverit ja sukulaiset jotka tietää sektiosta ovat olleet tosi kannustavia ja mukavia. Kaikille en ole kertonut ja heidän kysymyksiinsä onkin vähän kiusallisempi vastata. Pitää vähän feikata ja se tuntuu tyhmältä kun oikeesti tietää koska tää tulee tapahtumaan. Mutta en millään jaksa selittää ja perustella asiaa kaikille.

Ihana kuulla että Nöpöttimen pikkuinen voi hyvin:)

Yhteistyössä