Lokakuiset 2025 🍁

Tänään oli Nt ultra, tai millä nimellä sitä sit kutsuu kun niskaturvotusta ei kuulema mitata jos ei merkittävästi näy(ei näkynyt). Näin Varhalla kun Nipit otetaan ultran jälkeen. Kaikki oli ultraajan mukaan hyvin, laskettu aika hiukan meni mun arviosta eteenpäin(ja heidän kierukasta lasketusta arviosta taaskepäin) nyt oltais siis 12+4.

Nyt jännitellään sitten Nipitin tuloksia viikko😳

Oon tosi pahoillani Vuokko 😥

Olitko se Sofiika kuka mietti niitä puikkoja? Ei niistä ole haittaa. Lääkäri sanoi ainaki mulle että mahdollinen haitta (jota ei ole ees tiedossa) on pienempi kuin tulehduksen riski raskaudelle. Soitin tuosta silloin teratologiseen ja ei mitään ongelmaa. Ihan normaali tuo esikoislapsonen on vaikka ei ollut ainut puikkokuuri mitä jouduin laittaa 😅

vierailija
Te joille on tullut seulontatulokset (pappa ja hcg) omakantaan, niin näkyikö ne siellä labratutkimus lähetteissä ollenkaan ennen tuloksen tuloa? Mä kävin verikokeissa viime tiistaina ja oletin, että siinä samassa otetaan myös nuo, mutta ainakaan tuossa pitkässä rimpsussa missä on leukkareita ja muita syyttejä ja hemoglobiineja ei näy mitään noihin seulontoihin liittyvää. Onko nää nyt unohdettu sit tutkia tai lähete unohdettu laittaa? Toisaalta ei noissa tulleissa tuloksissa tai edes lähetteissä näy veriryhmää vasta-aineita tai mitään muutakaan mitä luulin, että tutkitaan tässä ekassa verikokeessa. Ja edellisessä keskenmenoon päättyneessä raskaudessa nuo kaikki tutkimukset näkyi omakannassa siinä labralähetteessä (ja näkyy edelleen)

/Villivadelma

Te joille on tullut seulontatulokset (pappa ja hcg) omakantaan, niin näkyikö ne siellä labratutkimus lähetteissä ollenkaan ennen tuloksen tuloa? Mä kävin verikokeissa viime tiistaina ja oletin, että siinä samassa otetaan myös nuo, mutta ainakaan tuossa pitkässä rimpsussa missä on leukkareita ja muita syyttejä ja hemoglobiineja ei näy mitään noihin seulontoihin liittyvää. Onko nää nyt unohdettu sit tutkia tai lähete unohdettu laittaa? Toisaalta ei noissa tulleissa tuloksissa tai edes lähetteissä näy veriryhmää vasta-aineita tai mitään muutakaan mitä luulin, että tutkitaan tässä ekassa verikokeessa. Ja edellisessä keskenmenoon päättyneessä raskaudessa nuo kaikki tutkimukset näkyi omakannassa siinä labralähetteessä (ja näkyy edelleen)

/Villivadelma
Siinä labralähetteessä oli eri rimpsut kuin sit valmiissa labroissa. Luki muistaakseni jotain seulonnoista, mutta ei sen tarkemmin oltu eritelty.

vierailija
Heipähei,

Olen taustalla lukenut keskustelua ja kerännyt rohkeutta liittyä mukaan, toivottavasti mahtuu vielä vaikka taitaa moni olla siirtynyt yksityisempään keskusteluun. Raskauden alkamiseen ja jatkumiseen on meillä liittynyt pelkoa joten itse en ole ennen tätä uskaltanut osallistua edes nimettömiin keskusteluihin. Nyt kuitenkin on rv13 menossa, nt-ultrasta selvitty kaikin puolin normaalein paperein ja parille ystävälle sekä työkaverille kerrottu. Joten asiasta tulee vähitellen väistämättä todellisempi. Esikoinen kyseessä ja meidän omasta halusta todennäköisesti myös ainokainen.

Itselle on jotenkin vaikeaa ottaa askelia kertoa ihmisille asiasta, tuntuu että joutuu epämukavuusalueelle! Kahden viikon päästä olisi edessä kertominen omille ja puolison vanhemmille, joille ajateltiin tehdä yllätyspaketit joista tieto paljastuu. Hassua on kuitenkin että nyt kun tämäkin odotettu hetki lähestyy niin siihen alkaa liittyä jotain epämääräistä pelkoa ja negatiivista fiilistä yhtä paljon kuin iloa. Jännä juttu miten mieli toimii, pitää ihan tehdä töitä että fiilis pysyy hyvänä vaikka todennäköisintä on että kaikki menee tästä eteenpäin hyvin, ja jos ei menisi niin kertomatta jättäminen ei sitä auta.

Toisaalta ihana alkaa orientoitumaan odottamaan kaikkea jännää kuten vatsan kasvamista, rakenneultraa ja elämän muuttumista lokakuussa. Itsellä vatsa on kauhean turvonnut edelleen tai ehkä uudelleen, etenkin jos syö mitään tai liikkuu yhtään kodin ulkopuolella. Vatsaa pitää piilotella löysillä vaatteilla jos ei halua olla ilmeinen.

~ Manuli

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea
vierailija
Heippa! Kiva Manuli, kun liityit mukaan! 🤗😍Itse ajattelin pysytellä tällä palstalla vain, että kiva, jis tännekin "jää" väkeä.

Kyllähän raskauteen liittyy kaikenlaisia tunteita laidasta laitaan. Hienoa, että olette jo "turvallisimmilla" vesillä viikkojen suhteen! Tsemppiö kertomisiin! Me kerrottiin tänään läheisille 14. viikon ultran jälkeen.

Niin, terkut ultrasta! Se oli tosiaan meidän eka. Siellä se ihanuus liikuskeli, ja näkymä oli kätilönkin mielestä jotenkin aivan uskomattoman hyvä! Siksi hän pystyi tehdä tarkempaa tutkimusta, melkein kuin rakenneultraa. Sieltä sitten paljastuikin jotain vähän epäilyttävää, mitä sitten tutkitaan lisää, kun vauvan pää vielä vähän kasvaa. Se tietenkin aiheutti pelkoa ja huolta, ja päivä oli kaikkea muuta kuin onnellinen ja iloinen niinkuin yleensä ultrien jälkeen. Läheisille kertomisessakin oli pieni varjo mukana, kun ei tiedä, mitä siellä on. Tuo poikkeavuus voi olla "väärä hälytys" vielä näillä viikoilla, mutta se voi olla myös todellinen. Nyt ei auta kuin ristiä kädet ja odottaa.

Niin, ja voi kurjuus Vuokko! Olen tosi pahoillani, jos vielä tätä satut katsomaan! Voimia todella teille! 💔❤

Onnittelut kaikille niille, joiden ultrassa on kaikki olleet kunnossa!!! 😍

- Aleksandra

Oon pahoillani Vuokko ❤

Tervetuloa joukkoon manuli 🤗

Mulla ultra huomenna ja alkais olla jännittynyt fiilis mitä siellä sanotaan.. 🥴

Kiitos tikkunekku, uskalsin nyt sit aloittaa puikot 😂 toki kävin apteekissa vielä ennen aloitusta kysymässä että tohtiiko vai eikö tohi. 😂 Nyt sit pelkään koko ajan jotain.

Miten kaikilla menee? ☺

Tervetuloa Manuli 😍

Alexandra : Voisko tossa olla kääntöpuoli et oli liian hyvä näkymä näille viikoille ja huoli tuli jostain mikä esim vielä kehittyy tai ei vielä normaalisti tässä vaiheessa olekkaan sellainen mitä ultraaja odotti 🤔 ikävä varjostus muuten hyvään ultrakäyntiin❤ toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin tai on sellainen mikä itsestään korjaantuu raskauden myötä!

Täällä tosiaan viikot vähän ultrasssa meni eteenpäin ja elellään 13+3 ja Niptit tulokset tuli ennätysajassa jo eilen kantaan ja oli normaali tulos❤ vatsa on ehkä hiukan tehnyt kasvuaan ja kiristelee mahaa tietyissä asennoissa. Pahoinvointi on ehkä vähä helpottanut mut tulee sellasia pyrähdyksiä et tekis mieli oksentaa mut ei onneks kuitenkaan tarvitse. Rinnat on jotenki ekrta kipeet ollu...

Tsemppiä @Sofiika ultraan 😍😍

vierailija
Tsemppiä Sofiika, ultraan! 😍

Kiitos, Taikaakin, rohkaisusta! Samaa sanoi kätilö, että koska yleensä ei nähdä näillä viikoilla noin hyvin, se saattaa olla jokin ihan normaali juttu. Jokin kuitenkin siinä kätilön elekielessä vaikutti siltä, että vois olla sellainen, mikä siellä ei kuuluisi olla, mutta ehkä voin myös ylitulkita. Nyt vaan elää päivä kerrallaan, ja koittaa keskittyä näihin neljään ja olla ajattelematta liikaa (tosi helppoa 😅).
Mua vaan jännittää se lapsivesipunktio, enkä tiedä, pystynkö siihen. Onko kellekään täällä tehty? Pelkään sitä pientä keskenmenon riskiä.

Mullakin pahoinvoinnin terävin kärki helpottanut, mutta jos on yhtään pidempi aika ruokailusta (eli vähä yli tunti 🤣), niin älyttömän nopeasti voi tulla paha olo ja oksennuskin. Mutta kaipa se tästä.

- Aleksandra

• Rakkaus
Reactions: Taikaakin
vierailija
Aleksandra, mulle on tehty se lapsivesipunktio. Mulla kävi siinä onnettomasti, kun se epäonnistu ekalla kerralla. Sen teki ilmeisesti vähän niinkuin ”harjoittelija” (ihan kiva :eek:) ja sit jouduttiin pyytää toinen lääkäri avuksi. Eli pistettiin kaksi kertaa, mikä teki siitä todella inhottavaa. Mutta siitä selviää kyllä 😊 Ei kannata katsoa sitä piikkiä vaan tuijottaa jotain muuta. Meillä oli siellä huoneessa kukan kuvia katossa niin laskin niitä terälehtiä ja sen avulla selvisin 😂 Oon kuullut myös monia ihan täysin onnistuneita kokemuksia siitä joten ei paniikkia! Toivotaan, että kaikki on hyvin ❤ Ja tosiaan ei mennyt meillä raskaus kesken siitä.

Sofiikalle tsempit ultraan ja Manulille tervetuloa! 🥰❤

-aa

vierailija
Kiitos, aa, kun jaoit kokemuksesi! Ehkä en niinkään pelkää sitä operaatiota, vaan tällaisena pienenä panikoijana tiedän, että olisin sen seuraavan viikon sitten ihan stressissä, että miten käy, mutta katsotaan, mihin päädytään. Kunpa ei tarvisi edes pähkäillä sitä, vaan kaikki olisi kunnossa. Saanko kysyä, miksi teillä ohjattiin siihen?

Onnea, Sofiika! Se on aina niin huojentavaa, kun saa hyviä uutisia ultrasta! 🤗

Jäähän tänne vielä joku kirjoittelija kuitenkin? 😄

- Aleksandra

vierailija
Aleksandra, no hyvä jos et sitä jännitä! Ymmärrän kyllä tosi hyvin ton stressin sen jälkeisestä ajasta. Se keskenmenoriski on onneksi kuitenkin tosi pieni.

No mulla oli ne labra-arvot ihan päin persettä ja se sikiö oli muutenkin poikkeava siinä nt-ultrassa. Tiedettiin siis jo siinä kohtaa, että joudutaan keskeyttää jos ei mee itse kesken. Eli se punktio oli vaan sitä varten, että saadaan se selittävä tekijä tietoon tulevia raskauksia ajatellen😢. Eli sillai erilainen tilanne meillä. Ootko saanut yhtään pähkäiltyä, että meetkö?

Mä aattelin ainakin kirjotella myös täällä 😊 Jännitän nyt jo ihan hulluan sitä rakennultraa, mikä mulla on 7.5.

ja ihania ultrauutisia Sofiika ❤

-aa

Heippa! Ajattelin nyt vihdoin kirjoittaa tänne jotain. Tuntuu, että ei ole oikein uskaltanut uskoa todeksi koko raskautta, mutta ultrassa sitten tuli vahvistus että kyllä ihan todellista on.

Vointi ollut vaihteleva, aika väsynyt olen ollut ja huonovointinen. Miten muilla olo ollut nyt viime aikoina? Toivottavasti alkaisi pian helpottaa väsymyksen ja pahoinvoinnin suhteen, tosin sitten varmaan alkaakin jo liitoskivut!

vierailija
Tervetuloa mukaan Cakepops ja onnea ultrasta! 😍Harmi, että olo edelleen huonovointinen. Mitkä viikot sulla on? Kyllä mullakin edelleen jatkuu huonovointisuus aamusta iltaan (14+5), ja aiempien raskauksien perusteella en uskalla ees odottaa kovin aikaista helpotusta pahoinvointiin. 😅

Hei kiva, jos Aa ja Taikaakin (ja muut mukana olevat) ootte messissä täällä! 🤗

Ai teillä oli sellainen kokemus, aa. Olen pahoillani! Varmaan oot saattanut kertoakin aiemmin siitä, mutta luin nuo alkupään jutut niin nopeasti, ettei kaikki jäänyt mieleen. Tuossa tapauksessa varmasti itsekin suostuisin lapsivesipunktioon, kun tietää, että mahdollisuudet selvitä olisi vähäiset. Nyt musta tuntuu, etten vain pysty siihen. :/ Mutta onneksi on kai muitakin tapoja tutkia tarkemmin, jos löytyy poikkeavuuksia, vaikka saisihan siinä sitten kattavan paketin kokeita tehtyä.

- Aleksandra

Tervetuloa @CakePops 😍

Samat kysymykset kysyisin kun Alexandra 🤭

Mulla alkanu vähenee pahoinvointi. Tänään vaihtui 14+0 , välillä etoo mut sanoisin et "pahin" on takana.

Toivottavasti Alexandralla helpottais tässä raskaudessä vähän aiemmin😬 tosi inhottavaa jos jatkuu pitkään eikä saa samalla tavalla nauttia raskaudesta🥺

Meinaako täällä joku mennä omakustanteisesti ennen RT ultraa jonnekkin moikkaan vauvaa?

Yhteistyössä