Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Ihanaa, kun oot ollut 3v asti kotona, Tikkunekku! Uskon, että jokainen toki miettii parhaimman ratkaisun omalle perheelleen ja kaikkien jaksamiselle. Meillä varmaan ollaan aika poikkeuksellinen nykyajan perhe, kun lapset on olleet tähän asti 5v asti kotona, ja sitten ovat olleet 3 pv viikossa "viskarissa" ennen eskaria, mutta sen on mahdollistanut vain se, että oon voinut tehdä open sijaisuuksia ja mun vanhemmat on olleet hoitoapuna, ja tietty on ollut sitten pienimpien sisaruksien vanhempainvapaat. Mun mies on ihan duunarihommissa, että varaa tähän ei tavallaan olisi, mutta eletäänkin aivan kädestä suuhun. Silti koeen, että tämä on silti rikasta eikä mistään olla jääty paitsi. Toki asutaan maalla, missä elinkustannukset ehkä hieman alempia (vai onko 😄). Jos tämä lapsi jää viimeiseksi, niin sitten varmaan koitan olla jollain konstilla 3-vuotiaaksi. Ehkä voisin ottaa hoitolapsia meille, niin saisi vielä lapset kotoilla.

T. Aleksandra-kotiäiti 😅

vierailija
Mä nyt rupesin kattelemaan kanssa noita vaunuja. Mitä eroa on esim noissa cybexin priam tai gazelleissa? Mentiin hetki sitten miehen kanssa naimisiin ja äiti ehdotti, että häälahjaksi voitais saada sit noi vaunut… mutta en ymmärrä noista mitään 😂

-aa

vierailija
Sitten toinen kysymys, onko teillä kokemuksia muutto/remppahommista pienen vauvan kanssa? Meillä ois tilaisuus ostaa mun isoisän kotitalo, joka vaatii remppaa… Ammutaanko itseämme jalkaan jos otetaan vielä sellanen projekti tähän kylkeen 😂

-aa

Sitten toinen kysymys, onko teillä kokemuksia muutto/remppahommista pienen vauvan kanssa? Meillä ois tilaisuus ostaa mun isoisän kotitalo, joka vaatii remppaa… Ammutaanko itseämme jalkaan jos otetaan vielä sellanen projekti tähän kylkeen

-aa
Muutto varmasti onnistuu :) . Remppa taasen - käytännössä kannattaa varautua, että susta ei kyllä oo apua siinä. Pikkuvauvat on niin kiinni äidissä. Ja kyllähän ne nukkuu, mutta helposti pienissä pätkissä ja toisaalta yöheräämisten takia voi olla oikeasti tosi väsynyt (ellei käy hyvä tuuri ja vauva nukkuu hyvin). Eli jos teillä remontin tekee remppamiehet niin ei ongelmaa. Jos teette itse isommankin remontin niin voi tulla aika rankkaa, koska käytännössä toinen remppatyömaalla ja toinen lapsen kanssa. Se on rankkaa olla yksin vauvan kanssa, mutta toki onhan monia itsellisiäkin äitejä, jotka pärjää. Ja toki sit riippuu, että kuinka paljon saa apua muuten :) .

Yhden huonosti nukkuvan lapsen kokemuksella mä pohtisin, että olisiko mahdollista ostaa asunto, mutta ei vielä muuttaa :)? Alkaa pikkuhiljaa vauvavuonna tekemään remppaa (suunnittelu, ostot, purut) ja sit kun tilanne tasaantuu rykäistä remppa loppuun. Muutto sit kun lapsi 1,5 - 2v.

Meidän nykyinen talo rempattiin kokonaan sisäpuolelta. Asuttiin "pikkutalossa" vieressä, mikä oli hyvä ratkaisu. Ei tarvinnut asua rempan keskellä ja rempan sai tehtyä kerralla loppuun vs. että vuosikausia jatkuu pieni remppa. Olihan se iso vuoden rykäisy, mutta sen jälkeen on voinut ottaa "rennosti". Tää remppa oli ennen vauvaa ja vauvan kanssa en henk.koht. olisi niin isoa projektia halunnut tehdä.

Mut paljon riippuu siitä, mitä remppa tarkoittaa 😆. Jos se on vähän huoneiden maalaamista ja lattian uusimista, niin kyllä se menee. Jos puhutaan omakotitalon kokonaisvaltaisesta remontista niin se on ihan eri juttu.

vierailija
Aa, meinasin eilen laittaa saman kysymyksen noista vaunuista 😂! Hintaero mutta mitä muuta? Kaks saa tuohon gazelleen tarvittaessa ja mietin maksaisinko tuosta ominaisuudesta turhaan kun toista kyytiäistä ei tuu. Esikoinenkin jo 5v.

Aleksandra, tää on meilläki viimenen vauva. Siis esikoisen piti olla 1000 % ainoa, mutta mieli muuttui ja tän jälkeen lähtee piuhat poikki! Ni sitkuttaisko sitä sit vaan sen 3v. Oli kyl henkisesti rankkaa se 2-3v vaikka esikoinen kävi kerhossa. Mulla siis ei oo töiden kannalta (paitsi raha toki) välii oonko pois 9kk, 3v tai vaikka 7v.

Mä voisin kuvitella remppaavani jotain taloa jos sais omaan tahtiin tehdä ja ois osaamista!

-Tikkunekku

vierailija
Onko muut huomanneet, että alkaisi vatsa tulla esille. Mä aamulla katselin, että tuleeko mulla oikeasti näin paljon vatsa ulospäin vai voisiko jo vähän näkyä . Olisi pitänyt ottaa lähtökuva niin olisi helpompi verrata .
Joo heti pömpsähti. Ei esikoisesta ollut, mut johan paikat venähtäneet kerran niin varmaan kudokset yms ei pidä samalla tavalla pakettia kasassa. Ollut jo pidempään et varmaan turvotusta 😂

-Tikkunekku

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
vierailija
Kiitos vastauksista Hopeanopea ja Tikkunekku! Meillä ois siellä täys remontti edessä.. kylppärit jne. Täytyy nyt vähän pohtia voisko olla sen ajan vuokralla tms.. 😬 Meidän ajatus oli tehdä kaikki ite mitä vaan pystyy.. no katsotaan.

Mä näytän tällä hetkellä siltä ku oisin 6kk raskaana, koska on niin järkyttävä turvotus!

-aa

vierailija
Kiitos vastauksista Hopeanopea ja Tikkunekku! Meillä ois siellä täys remontti edessä.. kylppärit jne. Täytyy nyt vähän pohtia voisko olla sen ajan vuokralla tms.. Meidän ajatus oli tehdä kaikki ite mitä vaan pystyy.. no katsotaan.

Mä näytän tällä hetkellä siltä ku oisin 6kk raskaana, koska on niin järkyttävä turvotus!

-aa
Jos pitäis asuu rempan keskellä niin ei ois meillä oikeen onnistunut. Huonotuulinen vauva ja nukkuikin huonosti 😅. Mut jos pystyy asuu muualla ja ei itse tarvii pakosti osallistua niin onnistuis. Meillä kyllä esikoinen oli sellanen kirkuja, että en meinannu ees suihkuun päästä. No kävin totta kai ja mies sitä piti sylissä, mutta kirkui niin kauan että sai maitoa.

Mä malttamattomana oon kytiksellä noita verikokeiden ja virtsakokeiden tuloksia. Outoo että ei näy ees tuo virtsanäyte vielä, hemoglobiinit yms tuli aika heti.

-Tikkunekku

Saitkin jo vastauksia mutta kokemuksesta meillä oli kylppäriremppa kun esikoinen oli 2kk ja se kesti n. 5vko ja ei kyllä pystynyt kotona silloin päivisin olemaan ainakaan purku vaiheessa kun oli niin kovat äänet. Riippuu varmaan paljon just siitä mitä pitää tehä onko apua ja pystyykö asumaan rempan keskellä jos vauva onkin herkkäunisempi ym.

Olin neuvolassa ja se ultrasi!! Pieni katkarapu siellä näkys sykkeellä😍 9+1 on oma arvioni missä mennään. Se selviää sitten nt ultrassa

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista Hopeanopea ja Tikkunekku! Meillä ois siellä täys remontti edessä.. kylppärit jne. Täytyy nyt vähän pohtia voisko olla sen ajan vuokralla tms.. 😬 Meidän ajatus oli tehdä kaikki ite mitä vaan pystyy.. no katsotaan.

-aa
Jos vaan pystyy niin mä ehdottomasti suosittelisin asumaan vuokralla. Ja tosiaan suosittelisin alkuun rennompaa tahtia, että sun ei ihan yksinhuoltaja tarttis olla. Mutta toki kannattaa jutella perheen ja ystävien kanssa heidän kokemuksista :) . Koko okt remppa tyylillä, paljon itse (+timpuri silti auttamassa) oli meille vuoden projekti. Mutta silloin mies käytännössä joka ilta remppaamassa. Toki meillä paljon neliöitä. Siihen täysin rempattuun kotiin on kyllä sit ihana muuttaa 🤩

Jos pitäis asuu rempan keskellä niin ei ois meillä oikeen onnistunut. Huonotuulinen vauva ja nukkuikin huonosti 😅. Mut jos pystyy asuu muualla ja ei itse tarvii pakosti osallistua niin onnistuis. Meillä kyllä esikoinen oli sellanen kirkuja, että en meinannu ees suihkuun päästä. No kävin totta kai ja mies sitä piti sylissä, mutta kirkui niin kauan että sai maitoa.

Mä malttamattomana oon kytiksellä noita verikokeiden ja virtsakokeiden tuloksia. Outoo että ei näy ees tuo virtsanäyte vielä, hemoglobiinit yms tuli aika heti.

-Tikkunekku
Muullakaan ei näy vielä mitään. Toivottavasti julkaisevat ennen sitä ultraa.. Niin pitkä aika odottaa, että onko kaikki hyvin 🙈

vierailija
Muullakaan ei näy vielä mitään. Toivottavasti julkaisevat ennen sitä ultraa.. Niin pitkä aika odottaa, että onko kaikki hyvin
Mikä päivä kävit? Mä kävin ti 😂. Oon ihan neurooseissaa ja valmis varaamaan jonkun neuroosiultran mut eiiii mietin sitten keskiraskauden ultraa. Pitkä odotus tulossa jos tuo on 13+ ja sit rakenneultra joskus 20+… Tyhmää kun nuo keskiraskauden ultrat mitä oon kattonut niin ei katso ollenkaan vauvan rakenteita. Ymmärrän, että eivät osaa kattoa niin että rakenneultran tasolla voisivat kattoa. Mutta kai tuossa jo näkyisi jos vaikka munuaiset puuttuis kokonaan, sydämes jotain pahasti pielessä jne… Eikö näitä sitten sanota? Liekkö ihan rahanhukkaa tommoset kun liikkeitä alkaa sit kuitenkin tuntea.

-Tikkunekku

Mikä päivä kävit? Mä kävin ti 😂. Oon ihan neurooseissaa ja valmis varaamaan jonkun neuroosiultran mut eiiii mietin sitten keskiraskauden ultraa. Pitkä odotus tulossa jos tuo on 13+ ja sit rakenneultra joskus 20+… Tyhmää kun nuo keskiraskauden ultrat mitä oon kattonut niin ei katso ollenkaan vauvan rakenteita. Ymmärrän, että eivät osaa kattoa niin että rakenneultran tasolla voisivat kattoa. Mutta kai tuossa jo näkyisi jos vaikka munuaiset puuttuis kokonaan, sydämes jotain pahasti pielessä jne… Eikö näitä sitten sanota? Liekkö ihan rahanhukkaa tommoset kun liikkeitä alkaa sit kuitenkin tuntea.

-Tikkunekku
Mä kävin ke :) . Musta me tosin molemmat kirjoitettiin ke niistä labroista ellen sekoile jotain 😂

Joo oon koittanut vähän venytellä .

Ne soitti neuvolasta että saan hb mittauksen. Kuulemma pitäs olla alle 110 mitäpä väliä sitten sillä, että normaalisti mulla on lähemmäs 140 ja viimekin raskaudessa olin oireinen arvolla 120. Kuulemma siltikään ei voi rautaa suositella vaikka ois omasta normaalista laskenut . No katotaan mitä se on. Harmittaa, että tilanteen pitää antaa mennä tosi pahaksi ennen kuin rautaa saa syödä. Oon siis syönyt sitä satunnaisesti tässä mutta veikkaan, että hb laskussa kun olo on tämä. Kuulemma veri voi mennä liian paksuksi muuten jos hb liian korkea?! Mutta ei sitten kumminkaan ole mitään hb ylärajaa? Mitä ihmettä . Veikkaan sikiölle olevan enempi haittaa jatkuvasta panadolin syönnistä ja äidin heikosta olosta mitä jostakin rautatabletista?!

-Tikkunekku
TUo neuvolan ja koko terveydenhuollon suhtautuminen rauta-arvoihin on kyllä perseestä. Ihan hyvin voit syödä sitä rautaa vaikka neuvola sanoisin mitä. Se hb kun ei nyt vaan nouse liian korkealle. Ja kyllä toki on ylärajoja ja on sellaisia ihmisiä kenellä hb nousee koko ajan yli arvojen esim jonnekin 200 ja heidän täytyy sitten luovuttaa sitä verta koska se on jo sitten vaarallista
Mut ei kyllä rautaa syömällä saa sitä liian korkeaksi ja jos nyt syöt niin kyllähän niiden neuvolassa pitäisi sormenpäästä se hemoglobiini kuitenkin säännöllisesti mitata.

Huomenta.

Mähän oon nyt ollu 7kk kotona kuopuksen kanssa ja tästä sit jään suoraan uudelle äitiyslomalle. Mut ajattelin et oon varmaan sen vuoden sitten kotona. Mä en varsinaisesti tykkää tästä kotona olemisesta. Esikoinen meni hoitoon kun oli 11,5kk ja se meni kyllä super helposti. Toki sillo tääl oli perhepäivähoitaja ja sinne oli tosi kiva jättää pieni lapsi. Meillä ei miehen ole mahdollista eikä taloudellisesti järkevää jäädä kotiin joten lokakuisen kanssa varmaan menee kuten esikoisen. Ellei mun eläkkeelle jäävä äiti sitten ota pientä hoitaakseen muutamaksi kuukaudeksi.

En ite ostais tuplia jos on 3v ikäero mut riippuu kyl tosi paljon lapsesta. Meidän esikoinen käveli jo tosi pitkiä matkoja 3 vuotiaana ja ehkä jos silloin olisi tullu toinen lapsi ni seisomalauta olisi ollut se ratkaisu. Nyt ostin tuplat kun elokuinen syntyi ja ajattelin syksyllä että olisin hakenut esikoista hoidosta niiden kanssa että vauva olisi voinu nukkua päiväunet samalla mut kappas ei suostunut enää se 4,5v istumaan rattaisiin ja sit sen kävely on niin hidasta ja kaikkea pitää jäädä ihmettelemään niin jäi sitten se homma. No on nyt sit ainakin jo valmiina ne tuplat :D

Musta tuntuu et oon ollu ikuisuuden raskaana ja odotan vaan et pääsen siihe ultraan 2,5 viikon päästä ja sit meinasin kertoa omille sukulaisille esikoisen synttäreillä huhtikuun lopussa raskaudesta. Ihmettelen ettei äiti oo tajunnu mitään.

Mulla kans kyllä vatsa jo näkyy, toki edellisestä raskaudesta on niin kamalan lyhyt aika et varmaan vaikuttaa sekin. Sykkeet oon nyt joka päivä kuullut ja se helpottaa kyllä.

Ensi viikolla menen verikokeisiin, ärsyttää kun sitten osa työkavereista saa tietää ja pelkään et juttu leviää.. olen siis ite tossa labrassa töissä niin ei mahda minkään.

Neuvolalääkäriä odotan tapaavani ja toivon et saan siitä nyt ferritiini määritykseen lähetteen. Se vanha haahka mikä siel nyt on ni ei laita kun ei kuulemma ollut raudanpuutetta vaikka ferrit oli 6 vuosi sitten. Nyt sinne tulee takaisin vanhempainvapaalla lääkäri mikä sano mulle et on kyllä matala ferritiini kun häneltä kysyin vuosi sitten ihan yksityishenkilönä asiaa.

Maitoa multa ei tule enää nimeksikään, olen siis siirtynyt melkein kokonaan korvikkeeseen kuopuksen kanssa, harmittaa ihan super paljon. Imetän nyt kuitenkin vielä pari kertaa päivässä niin saisi pieni jotain hyötyjä ja vastustuskykyä esimerkiksi. Mut en vaan jaksanu enää stressaa sitä pumppaamista yms.

vierailija
Mä tässä ajankuluks katselen noita vaunuja. Stokkalta sais nuo ePriamit sähköavusteisena 2300e, mutta ilman sitä telakkaa. Sitten toiselta sivulta sais ilman sitä sähköavustusta, mutta telakan kanssa about 2100e.

Tekeekö tolla sähköavustuksella yhtään mitään vai olisko vaan järkevämpi ostaa se setti, mikä on halvempi ja tulee se telakka mukana. Siinä ois sit koko setti valmiina 🙄

-aa

Mä en oo noita cybexin priameja tutkinutkaan, saako niistä myös sisarusrattaat?

Esikoisen odotusaikana meillä oli muutto ja tässä samalla hissukseen rempattu pintoja ja heitetty vanhoja kaapistoja pois. Asutaan luhtitalossa. Jos tulisi tilanne mikä aa:lla mietinnässä niin en lähtis myöskään rempan keskelle, on raskasta ja kuormittavaa vaikka vain pintoja uusittu.. 😅 Eli siis vuokralle ennen kun talo muutto valmis 🥰

Ihania ultra uutisia taikaakin! 😍

Mä aloin miettii tuota nt ultran aikaa.. Pitäis yrittää vaihtaa se kun miehen porukat olisi tulossa kylään pääsiäisen aikaan niin sit sais samalla ilmoittaa baby nro 2 tulosta jos kaikki hyvin.. 🤭

vierailija
Aa, niin oon itekin miettinyt kannattaako tuosta sähköstä maksaa. Siis kiva toki, mutta mihin ees nuo kärryt uskaltaa jättää? Moneen paikkaan pitää jättää vaunut ulkopuolelle ja ovat niin kalliit, että kylläpä vtuttaisi jos joku pöllisi ne. Toki ainahan se ärsyttäisi, mutta tuommosia kalliita ei kyllä uusia ostella. Kätevä noissa tuo ominaisuus, että vaunut heijaa ittekseen. Mut erikseen myydään semmosia vaunujen heiluttimia (ei hajuakaan nimestä) niin ajaisko saman asian.

Noista gazelle mallisista saa tuplat, priamista kai ei. Mut en ymmärrä miksi tuo gazelle on sitten halvempi muuten?

-Tikkunekku

Yhteistyössä