Lokakuiset 2020

Yksi ensikertalaisen tyhmä kysymys tuli mieleen. Näillä palstoilla usein puhutaan verikokeesta, jolla raskaus tsekataan ennen neuvolaa. Onko tässä paikkakuntakohtaisia eroja? Varasin eilen neuvola-ajan kuukauden päähän, eikä verikokeesta tai mistään labroista ollut puhetta. Jäin siihen käsitykseen, että ennen neuvolaa pitää vaan käydä hyväksymässä kaupungin sähköisen asioinnin sopimus, täyttää neuvolan esitietolomake sekä lisäksi ladata joku apotti-järjestelmään liittyvä Maisa-sovellus. Eli mitään testejä ei tehdä tai raskautta ei mitenkään todeta ennen ekaa ultraa, joka on jossain kahden kuukauden päässä? Ekalla neuvolakäynnillä kuulemma vain perustetaan asiakkuus. Tuntuu hassulta, että kaikki on niin epävirallista vielä noin pitkään. Helsingissä itse siis.
Minä olen ymmärtänyt että lähtökohtaisesti luotetaan odottajan sanaan tehdystä testistä, eikä sitä varmenneta testeillä :)
Minä en ainakaan ole muissa verikokeissa kuin seuloissa käynyt ja nekin vasta rv 10 about.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: maria101
Mä muistan että ekasta neuvolakäynnistä jäi tän takia jotenkin tosi pettynyt olo. Kun ei tehtykään mitään testejä tai muita, niin ei se oma raskaus muuttunutkaan sen käynnin myötä mitenkään konkreettisemmaksi. Tai no, oman neuvolakortin toki sain. :ROFLMAO: Mutta muistan, että muuten oli sellainen olo, että mitä jos oonkin tehnyt testin väärin enkä ookaan raskaana eikä sitä mitenkään todennettukaan nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Ananas90
Se on semmo on ihan osuva vastaus. (y):ROFLMAO:

Kai se sitten vaan on semmoista, vaikka jotenkin olis odottanut, että olis isketty lähete verikokeisiin, että raskaushormoni on oikeissa lukemissa. Mut kai nykyajan kotitestit on niin hyviä, ettei tarvita varmistusta. Taidankin vielä kipaista apteekkiin hakemaan pari varastoon.
 
Täällä kanssa tänään ollut oireettomampi päivä. Eilen ja tänään vähän jomottanut alaselkään ja oon tietenkin aivan varma nyt että tää raskaus menee kesken
Jotenkin kuitenkin helpottavaa kuulla että muilla on samansuuntaisia oireettomampia päiviä.

olisin kiinnostunut pienemmästä fbryhmästä, sellaisesta joka olisi salainen. Miulla on fb kavereina äidistä lähtien vaikka keitä. Fb kai myös saattaa ehdottaa ryhmiä kavereille, joihin itse kuulut. Joten en haluaisi että tieto menee sitä kautta. Neuvolaankaan en ole vielä uskaltanut soittaa.. ehkä ensi viikolla

Donatel 4+2
 
  • Tykkää
Reactions: Mietinpäs
La 15.10? Bimk, 3.lapsi ja satasairaala

Kait minäkin voin tänne ilmaantua. Tosiaan la voi olla pari päivää aikaisemminkin mutta päivitellään kun tiedetään

Nyt olisi sitten pidemmän kaavan mukaan laskettuna rv 4+5, neuvolaan en ole soitellut, ajattelin ensi viikon neuvola reissulla sitten ilmottautua äitiysneuvolan asiakkaaksi taas:love: sitten oltais jo 6+1 viikot niin ei jää kauheeta odottelemista ekaan neuvolaan:)
 
Se on semmo on ihan osuva vastaus. (y):ROFLMAO:

Kai se sitten vaan on semmoista, vaikka jotenkin olis odottanut, että olis isketty lähete verikokeisiin, että raskaushormoni on oikeissa lukemissa. Mut kai nykyajan kotitestit on niin hyviä, ettei tarvita varmistusta. Taidankin vielä kipaista apteekkiin hakemaan pari varastoon.
Minä ostin kerralla sellasen 8päkin testejä :D mulle on kaikki aivan epäselvää että milloin sinne neuvolasn edes kuuluu olla yhteydessä. Ajattelin odottaa ensi viikkoon kun vielä jotenkin pelottaa koko ajan. Kiva kun mulla on synttärit tulossa ja tiedän perheen järkänneen mulle kemut niin kaikkihan arvaa mikä meininki kun en juo...
 
Mua myös kiinnostaisi semmoinen pieni tämän porukan fb-ryhmä? Mutta varmaankin vasta ekan ultran jälkeen...

Mullakin tänään aamulla tuli ihan puskista olo, että oonkohan raskaana ollenkaan, kun oli niin normaali olo. Huippaus poissa, ei väsyttänytkään niin kovasti kuin normaalisti. Mutta oon yrittänyt miettiä samoin kuin @Korallikala että turha sitä on kahta kertaa pohtia ikäviä asioita. Murehdin sitten jos ultrassa ensi kerralla tulee huonoja uutisia.

En osaa kauhean hyvin ottaa kantaa tuohon verikoejuttuun, kun asun täällä ihan muualla, mutta täällä verikokeeseen voi vain mennä (en ole varma tarviiko hakea omalta lääkäriltä lähete, mutta sen varmasti saa ihan vain pyytämällä). Monet käy, itse en ole kokenut tarpeelliseksi. Kai neuvolankin kautta voisi päästä, jos soittaa ja on vaikka huoli testituloksista?

Otin tälle päivälle etätyöpäivän, ja voi vitsi että tekee hyvää voida ottaa lounastunnilla pienet torkut! Ihan eri meno iltapäivässä. (y)

Tänään 6+3
 
Mä kipaisin apteekista muutaman testin lisää, enkä malttanut olla tekemättä heti. Reilun tunnin pidätyksellä tosi hienot viivat. Rinnatkin on kyllä taas kipeät ja äsken joku kadulla vastaantullut haisi niin pahalta, että alkoi yököttää...

Mä en juo alkoholia lainkaan, joten siinä mielessä ei ole ongelmaa pitää salassa, mutta tekis hirveesti mieli kertoa ja jo vaikka kelle. Yksi ystävä tietää ja ehkä parille voi kertoa sitten varhaisultran jälkeen, jos kaikki on kunnossa.
 
Mä kipaisin apteekista muutaman testin lisää, enkä malttanut olla tekemättä heti. Reilun tunnin pidätyksellä tosi hienot viivat. Rinnatkin on kyllä taas kipeät ja äsken joku kadulla vastaantullut haisi niin pahalta, että alkoi yököttää...

Mä en juo alkoholia lainkaan, joten siinä mielessä ei ole ongelmaa pitää salassa, mutta tekis hirveesti mieli kertoa ja jo vaikka kelle. Yksi ystävä tietää ja ehkä parille voi kertoa sitten varhaisultran jälkeen, jos kaikki on kunnossa.
Itsekin juon tooosi harvoin nykyään, mutta tämmöne spesiaali et täyttää pyöreitä nii kai ne oottaa että jois :D mutta en halua tuolloin kaikille vielä kertoa joten pakko keksiä joku alibi tällekin. Aattelin sanoa et on antibioottikuuri jonka aikana ei saa juoda tms. Olen kyllä äärimmäisen surkea valehtelija joten saas nähä..
 
Mun pitäis mennä kanssa alle 2vko päästä miehen sukulaisen häihin, enkä tiedä kyllä miten selviän juomattomuudesta huomaamatta kun lapsettomat juhlat niin ei saa niistäkään tekosyytä.
Viimeksikin anoppi heti huomasi ettei kuohari maistu ja kysyi suoraan.. Silloin sentään oli jo rv 14. Nyt ei vielä haluaisi näillä viikoilla jäädä kiinni.
 
Meillä ei ole onneksi mitään kemuja tiedossa missä voisi paljastua. Ensi viikonloppuna mennään miehen kanssa kahdestaan teatteriin ja hotelliin yöksi, huhtikuussa on kaverin kanssa hotellireissu tiedossa ja juuri suunnitellaan kaveriporukan kanssa mökkireissua toukokuulle. Noissa kevään menoissa raskaus onkin jo niin pitkällä että voi yleisesti kertoa, muutama kaveri jo tietääkin raskaudesta ja lopuille ystäville kerron varmaan varhaisultran jälkeen.
 
Minuakin kiinnostaa pienempi ryhmä faceen, sitten vähän myöhemmin :)

En ole muualle uskaltanut vielä liittyä, kuin tänne paljastumisen pelossa :ROFLMAO: ehkä huomisen jälkeen, jos siellä ultrassa vielä mitään näkyy. Pelottaa, että tulee vain epävarmempi olo sen jälkeen, jos viikkoja onkin niin vähän :confused:
 
Mä oon ihan pulassa, sillä meillä on kaverin nelikymppiset 1,5vkon päästä.
En vielä tiedä miten tää piilottelu tullaan hoitamaan. Mut tuntevat tietää, että en tälläsissä juhlissa normaalisti ns. sylje kuppiin. Mietin jo että ostaisko alkoholittoman viinipullon ja vetelis sitä, vai miten tässä nyt toimisi :D juhlat on sellasessa paikassa, että sinne pitäis mennä autolla tai taksilla, ja olis tosi tyhmää lähtee taksilla kun olen ajokuntoinen. Yksi kaveripariskunta tulee meillä silloin vielä yöksi ja mietittiin jos heille kertoisi, niin voisivat jeesata piilottelussa :D viimeeksikin tää pariskunta tiesi raskaudesta melkein heti ja heistä toinen oli mun seurana silloin kuin jouduin tekemään lääkkeellisen keskeytyksen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lokis
Juhlat on sellasessa paikassa, että sinne pitäis mennä autolla tai taksilla, ja olis tosi tyhmää lähtee taksilla kun olen ajokuntoinen. Yksi kaveripariskunta tulee meillä silloin vielä yöksi ja mietittiin jos heille kertoisi, niin voisivat jeesata piilottelussa :D viimeeksikin tää pariskunta tiesi raskaudesta melkein heti ja heistä toinen oli mun seurana silloin kuin jouduin tekemään lääkkeellisen keskeytyksen.
No mutta siinähän on täydellinen syy!
Menet autolla -> et voi juoda!
Ja et jaksanut nyt lähteä seikkailemaan muulla kulkuvälineellä, kun töissä ollut kauheasti hässäkkää ja/tai et raaskinut mennä taksilla, kun kissa piti leikata tai tuli iso hammaslääkärilasku, yllättäväsähkölasku tms :LOL:
 
Voisko kuoharia pitää kädessä ja vaihtaa vaivihkaa laseja miehen kanssa, joka urhoollisesti juo molemmat? :LOL:
Me tehtiin näin esikoista odottaessa v.-17 anopin kuuskymppisillä. Näytti pahalta mun osalta, koska olin mukamas kulauttanut kuoharilasin ykkösellä naamariin ja tarjosivat vielä kummissaan heti perään lisää. :D Ei siis tullut mietittyä, että ois sen voinut pikkuhiljaakin "juoda". Voi miesparkaa.
 

Yhteistyössä