Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MAEL

Vieras
Heii!
Alkaisiko pikku hiljaa ilmestyä meitä juuri plussanneita joiden laskettuaika olisi lokakuussa 2010 :)
Itse tein tänään raskaustestin aamulla ja tulos oli I I :) :) <3
Ei vaan jotenkin osaa ottaa todesta, en tiedä miksi! Alotettiin yrittämään joulukuussa ja tämä oli nyt toinen kierto ja nyt tärppäs. Jotenkin skeptinen kuitenkin :D Tein testin ensimmäisen kerran viime lauantaina kp30/33 eli periaatteessa ihan liian aikaisin ja se näytti negaa, mutta oli kuitenkin predictorin testi jonka pitäisi näyttää oikein jopa 4 päivää ennen kuukautisten alkua. Nyt tänään apteekin raskaustestin kp 37/33 ja plussaa näytti! Ihanaa!! <3 Omien laskujen mukaan (ja jos kaikki menee hyvin ja hienosti) vauvan laskettuaika olis 8.10.2010.
Ennestään mulla on kaksi tyttöä. 10/05 ja 12/08 syntyneet!
Onnesta soikeana <3

Hei,

kyllä täällä jo lokaihmettä odotellaan. Testasin plussan pari päivää sitten. Ketjun otsikko on hyvin valittu, tää meidän on todellakin ihme, jota ei olisi pitänyt voida tapahtua. Meille on toivottu esikoista 05/2008 alkaen, marraskuussa 2009 tehtiin ICSI, josta tuoresiirrosta nega. Tammikuussa tikutin etsien ovulaatiota, jotta olis päästy pakkassiirtoon. En löytänyt ovista, joten siirtoa ei tehty. Kumminkin nyt sitten luomusti positiivinen testi. Laskettu aika olis 2. lokakuuta.

Tämän 'odotuksen odotuksen' aikana kaikki vaaleanpunaiset haaveet on ehtineet haihtua, ja nyt mennään hyvin varovaisin mielin. Mutta toiveikkaana.

Iiris81, ikä 28, luomuesikoinen, Pohjois-Pohjanmaalta tanään 6+1

Onnea kovasti Iiris81! Ihanaa että tänne alkaa tulla väkeä ja toivottavasti kaikki pysyvät mukana loppuun asti <3 Mulla on kuopuksen imetyksen jälkeen kierto ollut 30-33 joten täytyypi perua tuo oma arvio lasketusta ajasta. Se on jotain 8-13.10 välillä. Neuvolassa sitten selviänee tarkemmin. En vielä ole varannut aikaa enkä taida pitää oikein kiirettäkään kun kahden lapsen äitinä jo tietää mitä tuleman pitää eikä sydänääniä edes yritetä kuunnella kovin aikaisin ainakaan täälä Seinäjoella. Nyt vaan toivotaan että kaikki etenee hyvin ja että saadaan muita lokakuulaisia mukaan :)

Nyt osui ja upposi ketjun nimi tännekin :) Olen jo tovin odotellut lokakuu-ketjun perustamista, itse en ole tohtinut vielä sitä tehdä.

Meilläkin lapsettomuushoitoja takana kaksi vuotta, yritystä reilut kolme vuotta. Toinen IVF-hoito tepsi (tuoresiirto), siirrettiin kaksi hyvälaatuista alkiota ja ensi viikon tiistaina saadaan selvyyttä onko siellä ketään ja montako. Erittäin toivottu tapaus tämä raskaus, eikä vieläkään uskalla iloita sataprosenttisesti tästä.

LA on 5.10, eli nyt ollaan rv 5+6. Oireitakin runsaasti, mm. rinnat kipeät ja kasvaneet hurjasti ja viikonloppuna hiipi paha olo, joka etenee aaltoillen pitkin päivää... Onni on sanoinkuvaamaton.

Cinnamon, 25 v. esikoinen, rv. 5+6.

Onnea teille kaikille Lokakuun ihmeiden odottajat!
Oih... noi on niin herkkiä aikoja =O)

Oli ihan pakko tulla fiilisteleen kun huomasin ketjun. tossa meidän perheen 7.10.2009 syntynyt kuopus- 4 kuinen poika tuhisee vieressä pinniksessä aamun unilla <3

Hei,

tervetuloa joukkoon Cinnamon! Siinä mielessä oot varmaan aika samoilla fiiliksillä liikkeellä, että mitään ihme hehkutuksia ei uskalla ilmoille päästää, kun tietää, miten epävarmaa lapsen saaminen ylipäätään on.

Omassa mahassa välillä paha olo, ei oo kuitenkaan tarvinnu oksentaa. Osaako joku kuvailla sitä metallin makua suussa, millainen se on? Luulen havainneeni sen, mutta saattoi se olla vain janon tunnetta. Kaiketi olen raskaana, kun testiplussan jälkeen ei ole mitään vuotoja eikä omituisia kipuja ollut. Se on vain niin vaikea uskoa..

Minäkin ilmoittautuisin tähän ketjuun, laskettu aika 101010. Minulla on kaksi poikaa, 11/99 ja 08/08 ennestään. Tätä pientä Sinttiä "tehtiin" kolmisen kuukautta, joten suhteellisen helpolla onnistui. Toivotaan, että kaikki menee tästäkin eteenpäin ihan ok. Mitään oireita ei juurikaan ole, mitä nyt ärsytyskynnys on tosi matalalla ja palelu+väsymys. Tosin nuo ovat kaikki normaalia minulle, kun tuo pienempi pojista on suht huono nukkumaan.

Heippa vaan,

täälläkin lokaihmettä toivotaan. Kauheasti en vielä uskalla hehkuttaa, mulla on pari keskenmenoa (2/08 ja 6/08) taustalla. Neljättä siis toivotaan; pojat (-98 ja -00) sekä tytön tylleröinen 5/09. La alustavasti 6.10. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Aurorah, 33v. rv 5+5

Ja hienoa että ollaan saatu lisää ihmisiä ketjuun <3 Mulla ei oo mitään käsitystä tuosta metallinmausta suussa.. Sitä ei koskaan oo itsellä ollut. Oireita ei muutenkaan juuri ole paitsi ehkä väsymys jota kyllä taitaa tämä arjen pyörittäminen tuottaa muutenkin :) ja sitten hienhaju x/ Huomasin eilen lenkin jälkeen haisevani hielle mitä en koskaan tee joten laitan sen tämän raskauden piikkiin :D Mitäs, onko kukaan varannut vielä neuvolaa?

Onpas meitä jo paljon, hienoa! Onnea kaikille. :)

Metallin/raudanmausta en osaa sanoa minäkään. Onko teillä jo miten vahvasti pahoinvointia? Täälläpäin kuvotus alkoi viime perjantaina ja on jatkunut (pahentunut) koko ajan. Tänä aamuna ensimmäisen kerran halailin jo wc-pönttöä :-/ Ja kahden tunnin välein on syötävä jotain, muuten iskee sellainen heikotus/paha olo, ettei mitään rajaa. Kaiken väysymyksen ja heikotuksen keskellä silti sellainen onnentunne, ettei sitä voi edes kuvailla.

Ja Iiris81, luulenpa, että meillä tosiaan on samanmoiset tunnelmat raskauden suhteen. Pitkä odotus tänne saakka ja pelkoon on kasvanut - se on koko ajan matkassa mukana. Oliko teillä diagnoosia lapsettomuuden taustalla? Minulla on endometrioosi (ärhäkkä), jota itseasiassa leikattiinkin vuosi sitten.

Neuvola-aikaa en ole vielä varannut - ensi viikolla lienee sen aika, näin olen ajatellut. Koska tämä on hoidoista alkanut raskaus, tarjoaa hoitotaho (julkinen puoli) meille ekan (varhais)ultran, rv 7+0. Oletteko te menossa varhaisultraan?

Huh, huokailuttaa. Töihin mars. :)

Metallinmaku on mullekin tuntematon juttu, en osaa siitä sanoa mitään. Mulla on huolestuttavan oireeton olo, välillä vähän rintoja jomottaa ja iltaisin pientä kuvotusta, mut välillä tuntuu et onko tässä raskaana lainkaan. Mulla on huomenna jo eka neuvola ja parin viikon päästä ultra; noiden keskenmenojen takia pääsen varhaisultraan kunnallisellakin puolella. Lisäksi mulle puhkesi viimeisessä raskaudessa raskausdiabetes (joka siis luultavasti edessä nytkin) joten tuo eka neuvola senkin takia jo näin varhain. Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

Ilmottaudunpas tännekin, vaikken aktiivipalstailija enää olekaan.
Meille siis odotetaan perheenlisäystä 6.10., ja tämä on siis meidän viides lapsi.
Toisesta yritys-kierrosta tärppäsi. Jatkuva 24h pahoinvointi on tuttua, niin tälläkin kertaa. Oksentamaan en toistaiseksi ole joutunut kertaakaan vielä mutta sekin tulee vielä eteen.
Neuvola-aikaa en ole vielä varannut, pitäisi. Saan mittarit taasen kotiin, joilla tuota sokeria siis mittaillaan n.12krtaa vrk. Mulla kun on kohonnut sokeri ollut kolmen viimeisen raskauden aikana jostain syystä. Vauvat kuitenkin on aina olleet ns.normikokoisia eli alle 4kg.
Myös painotarkkailuun joudun, taas. Mulla kun ei paino nouse niinkuin useimmilla, vaan putoaa monta kiloa, ja kohti H-hetkeä ollaan +/- 0kg. Tällä hetkellä vaaka näyttää lievää ylipainoa, mutta suurin osa painosta johtuu kuntosaliharjoittelun myötä tulleesta lihasmassasta.
Innoissaan tästä pienestä ihmisen-alusta ollaan :)

Hei Mirkku,
mites sulla noin usein tuota sokeria mittaillaan? Sehän on kahden tunnin välein ympäri vuorokauden? Mulla mittauksia viime raskaudessa oli n. 5-7 kertaa / vrk, vaikka jouduin pistämään insuliinia raskauden puolesta välistä synnytykseen saakka. Taitaa erota suositukset tässäkin asiassa vaihdella paikkakunnittain :)

Minä tilailin neuvolan jo, kun satuin käymään terveyskeskuksella (meiltä 17km ja unohdan aina soittoajan...). Meillä vaihtui kunta tässä vuodenvaihteessa osakuntaliitoksen myötä ja uudessa neuvolassa saa ekan ajan vasta kun kahdet kuukautiset ovat jääneet pois, sain siis ajan maaliskuun alkuun. Sillä onko ollut ongelmia aiemmin ei ole väliä. Vähän meilläkin on "pelkoa perseessä", kun minulla on yksi tuulimuna ja viime raskaudessa oli lihaskasvain kohdun vierellä, joka oli painaessa pirun kipeä, lisäksi oli outoa tuhruvuotoa muistaakseni noin 8vkon kohdilla. Meillä pääsee ekaan ultraan siis aikaisintaan vkolla 12, joka on mielestäni harmittavan myöhään, kun ajattelee, että sinne saakka joutuu miettimään kuuleeko sydämen lyöntejä tällä kertaa vai ei, saati löytyykö taas joku kyhmy. Mutta näillä on mentävä, täällä kun ei ole ultraa neuvolalla laisinkaan vaan ekan neuvola käynnin jälkeen vasta hoitaja tilaa ajan sairaalalta (tai itse tilaa, katsotaan kummin täällä, edellisessä kunnassa sai itse tilata ja samasta sairaalasta se silloinkin tilattiin kuin nyt).

Mutta näin. Mitään pahoinvointia tms ei ole ollut, siksi vähän huolettaakin, tuulimuna ei meinaa tehnyt sekään mitään, muut raskauteni ovat sentään oireilleet kipeinä tisseinä tms, ehkä pinellä pahoinvoinnillakin.

- Maalainen rv 5+3 -

Minä tilailin neuvolan jo, kun satuin käymään terveyskeskuksella (meiltä 17km ja unohdan aina soittoajan...). Meillä vaihtui kunta tässä vuodenvaihteessa osakuntaliitoksen myötä ja uudessa neuvolassa saa ekan ajan vasta kun kahdet kuukautiset ovat jääneet pois, sain siis ajan maaliskuun alkuun. Sillä onko ollut ongelmia aiemmin ei ole väliä. Vähän meilläkin on "pelkoa perseessä", kun minulla on yksi tuulimuna ja viime raskaudessa oli lihaskasvain kohdun vierellä, joka oli painaessa pirun kipeä, lisäksi oli outoa tuhruvuotoa muistaakseni noin 8vkon kohdilla. Meillä pääsee ekaan ultraan siis aikaisintaan vkolla 12, joka on mielestäni harmittavan myöhään, kun ajattelee, että sinne saakka joutuu miettimään kuuleeko sydämen lyöntejä tällä kertaa vai ei, saati löytyykö taas joku kyhmy. Mutta näillä on mentävä, täällä kun ei ole ultraa neuvolalla laisinkaan vaan ekan neuvola käynnin jälkeen vasta hoitaja tilaa ajan sairaalalta (tai itse tilaa, katsotaan kummin täällä, edellisessä kunnassa sai itse tilata ja samasta sairaalasta se silloinkin tilattiin kuin nyt).

Mutta näin. Mitään pahoinvointia tms ei ole ollut, siksi vähän huolettaakin, tuulimuna ei meinaa tehnyt sekään mitään, muut raskauteni ovat sentään oireilleet kipeinä tisseinä tms, ehkä pinellä pahoinvoinnillakin.

- Maalainen rv 5+3 -

Suurimmassa osassa Suomea ei makseta/tarjota ultraa kunnan piikkiin ennen rv 12. Siksi useimmat käyvätkin yksityisellä varhaisultrassa. Erityisesti kannattaa mennä, jos aiemmin on ollut vaikeuksia. Itsellä 2 peräkkäistä keskenmenoa ja sitten raskaus, enkä silti päässyt neuvolan kautta ultraan. Kyllä kannatti maksaa satanen siitä hyvästä että jo rv6+2 näimme sykkeen ja pystyimme ottamaan rennommin sinne rv 12 asti.

Viimeksi muokattu:
Täällä olisi yksi tuleva mamma mukaan joukkoon. Viime launtaina plussattu jo olo onkin ollut sen jälkeen ihan epätodellinen. Mitään kummempia oireita ei vielä ole, pientä vatsan nippailua ja rintojen arkuutta. Neuvolaan soitin innoissani jo tiistaina ja aika on nyt varattu parin viikon päähän. Meillä tämä on siis ensimmäinen raskaus joten kaikki on uutta ja ihmeellistä.
Ensi viikon perjantaiksi onkin sitten varattu varhaisultra! Nähdään että onhan siellä joku ihan oikeassa paikassa :)

Oliko täällä muita varhaisultraan menijöitä?

Hei kaikille,
kiva, että meitä on tullut lisää.

Eilen illalla mulla tuli rinnat aroiksi, ja ovat olleetkin siitä asti. Siis koko rinnat, ei vain nännit.

cinnamon: Meidän ainoa löydetty syy lapsettomuuteen on heikko siemenneste, siis siittiöitä on tosi vähän. Olemme olleet hoidossa yksityisellä Väestöliiton klinikalla. Ja kyllä, olemme menossa sinne ultraan ensi maanantaina. Mua ei hirveesti ainakaan vielä jännitä se ultraus, se on tehty hoitojen aikana jo niin monesti, että tuntuu suorastaan tavalliselta käydä klinikalla ultrattavana millon mistäkin syystä.

Ajattelin, etten ilmoittaudu äitiysneuvolan asiakkaaksi ennen kuin tää tuntuu jotenkin todellisemmalta, en ainakaan ennen sitä ultraa. Näkee, että onko tuolla edes ketään.

Iiris, suunnilleen 6+5

Huh. Tuntuu, että aika ma-te-lee. Tämä viikko on ollut töiden suhteen yhtä juoksua (ja iltaisin olen kaatunut sänkyyn jo kuudelta), mutta tänään ulkoilu näköjään piristi ja olo on nyt viime päiviin nähden jopa... mainio. Joka tietenkin herättää jo huolta siitä, ettei kaikki olisikaan hyvin. Näin mainioita kiemuroita se ihmismieli kehittelee - ja näin helposti!

Pahoinvoinnin ja väsymyksen myötä on jo alkanut uskoa raskauteen, mutta kun ihminen on niin tyhmä ja lukee tuulimunaraskauksista ja keskemenoista, tulee niin epäluuloiseksi, pelokkaaksi. Tätä raskautta on odotettu niin kauan, että pelkää pieniäkin asioita. Pikinen kertoikin akupunktiorenkaista (kiitos!) - hassua kyllä, jotenkin minä tunnen käsittämätöntä onnea jokaisesta yökkäilystäkin, sillä se tekee tämän todellisemmaksi.

Menemme siis Iiriksen kanssa samoilla linjoilla - matkassa mukana epäuskoa, onnea, toivottomuutta ja aimo annos ehkäpä pessimismillä väritettyä realistisuutta. :) Milloin ensimmäinen neuvola yleensä on, vai onko se kovinkin paikkakuntakohtaista? Pohdin, että saanko huutia puhelimessa, kun soitan sinne vasta oman varhaisultran jälkeen, seitsemännellä raskausviikolla (jos kaikki menee siis hyvin).

Tulipa purkaus. Tervetuloa siis kaikille uusille ja onnea meille kaikille tälle alkutaipaleelle.

Cinnamon, 6+2.

No niin, soitinpas kuitenkin sinne neuvolaan ja varasin ajan. Aloin niin miettimään että mikä se la nyt on ja millä viikoilla mennään niin päätinpä varata ajan ja samalla selvittää että millä kp.llä me nyt mennään. Mulla on imetyksen lopettamisen jälkeen ehtiny olla ainoastaan viidet kuukautiset joten kierto ei täysin ehtinyt tasaantua. No ne antoi mulle lasketuksi ajaksi 7.10. Sanoivat kuitenkin että katotaan ekassa neuvolassa vähän ultralla että mitä sieltä näkyy ja näinkin saadaan viikkoihin enemmän varmistusta :) Jännää! ! :) Eli sain siis neuvolan tasan 3 vkon päähän ja silloin neuvolanlaskujen mukaan pitäisi olla 9+1. Voi kun aika meniski nopeeta!!

Oireettomana täälä mennään, mutta niin on menty kaksi edellistäkin raskautta. Molemmissa edellisissä oksensin muutaman kerran 8 vkon tienoilla muistaakseni ja väsymyksen lisäksi se olikin ainut alkuraskauden oire. Tottakai sitä itsekkin toivoo että jotain tulisi, tuntuisi todemmalta tämä odotus, mutta ehtiihän ne :)

Molemmissa edellisissä odotuksissa olen sairastanut raskausajan diabetestä. Se on mulla myös sukurasitteena aika vahvasti. Kummallakin kerralla olen selvinnyt hienosti pelkällä ruokavaliolla ja molemmissa odotuksissa ehdotettiin insuliininaloitusta loppumetreillä, mutta aina sain puhuttua itselle vielä viikon "armonaikaa" jonka aikana tytöt sitten syntyivätkin eli insuliiniltä olen välttynyt :D Molemmat tytöt syntyi kuitenkin normaalipainoisina 3350, 3420 joten siihen ei onneksi rd vaikuttanut!

Ja ihanaa että tänne on saatu lisäää väkeä!! <3 Ihan mahtavaa!!

Iloista ystävänpäivää!

Oli pakko tänä aamuna tehdä vielä yksi raskaustesti, tuntuu edelleen niin uskomattomalta. Testin mukaan olen kyllä selvästi raskaana. Varmistin vain, etteivät pidä mua vainoharhaisena huomenna klinikalla :-) Siis todella olen raskaana. Nälkä mulla on koko ajan ja väsyttää riippumatta siitä, nukunko 5 vai 15 tuntia. Oksentaa ei ole tarvinnut, vaikka välillä etoo. Etenkin, jos ehtii tulla kova nälkä.

Cinnamonin 'pessimismillä väritetty realistisuus' oli hyvä ilmaus fiiliksille.

Miehen kanssa ollaan käyty keskustelua siitä, kenelle kerrotaan ja milloin tästä asiasta. Tämä olis minun vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi ja miehen vanhemmille neljäs. Itse olen kertonut töissä kahdelle lähimmälle kollegalle, jotta he osaavat suhtautua mun vessassa ravaamiseen ilman, etteivät luule mun olevan vakavasti sairas. Miten te muut toimitte?

Iiris 7+1

Me ei kerrota vielä kellekään. Ehkä ei kerrota ennenkuin näkyy päällepäin, eli tuossa 10-12vkolla. Tämä kun on meille viides, ja tiedän jo muutamien ihmisten reaktion asiaan; ajattelitte sitten täyttää maapallon omilla lapsillanne, tai jotain muuta yhtä "viisasta".
Meille tämä lapsi on erittäin toivottu ja haluttu, ja näillä näkymin meidän viimeinen.

Onnea Mirkullekin! Toisaalta tuo "typeryyksien" sanominen on ymmärrettävää, kun keskimäärin suomalaiset saavat sen 1,8 lasta, ja yleisemmin nykyään vain uskovaiset saavat enemmän kuin 4. Oletteko te lestaadiolaisia?

Meilläkin ollaan asiasta vielä ihan hys-hys; ihan noiden keskenmenojen takia..ja osaksi varmaan myös taikauskon :) Varmaan katellaan sinne np-ultraan saakka, jos sinne asti päästään, ennenku kerrotaan isommin asiasta. Meilläkin neljäs toivottavasti tulossa, tuon lapsiluvun takia en kyllä arastele kertoa, jokaisen oma asia :) Ja me ei olla lestadiolaisia, lapsirakkaita vaan :)

Yhteistyössä