Logopedian pääsykokeissa käyneet hoi!

tuleva logopedi?

Uusi jäsen
16.02.2014
3
0
1
Moikka,

Haluaisin kuulla kokemuksianne logopedian pääsykokeista, erityisesti Oulusta, koska sinne aioin tänä keväänä hakea.

Esim. Onko Puhuva ihminen -kirjan Puheteknologia-osiosta tullut kysymyksiä? Itselleni tuon kyseisen osion lukeminen on ollut tuskaa, ja olisi vaikea kuvitella, että sitä tietoa erityisesti puheterapeutin työssä tarvitsisi. Mutta tiedä häntä. Koko kirjahan kuitenkin on pääsykokeisiin luettava.

Anatomia ja fysiologia -kirjaa olen vasta selaillut. Onko esim. heti 1. luvun alussa olevista kemiallisista rakenteista ollut kysymyksiä? Tuo on aika pitkälti utopiaa mulle, koska viimeisistä kemian tunneista on aikaa (ja paljon! olen jo kohtalaisen työuran tehnyt ihan muulla uralla :)).

Lasten kielen kehitykseen liittyvät luvut olivatkin sitten tuttua ja "helppoa" luettavaa, koska olen itsekin 3 pojan äiti, joilla kaikilla ollut puheeseen liittyvää viivästymistä esim. kaksikielisyydestä johtuen ja asperger/adhd -piirteisiin liittyen. Todella mielenkiintoista!

Olisi kiva kuulla siis kokemuksistanne ja saada vinkkejä tiukkaan rutistukseen. Kuinka paljon olette ylipäätään lukeneet pääsykokeisiin (kuukausia, tunteja per päivä, montako kertaa kirjat läpi, tms.).

Kertokaa vielä, oletteko nuoria vasta kirjoittaneita, vai jo aikaisemman ammatin hankkineita.

Isot kiitokset kaikille vastanneille jo etukäteen!

Suosittelen lukemaan ihan kaiken ja painamaan pikkuasiatkin mieleen.
Esim 2v sitten oli väittämä "Tunica adventitia on verisuonen uloin kerros, oikein vai väärin?" Kysyttiin henkilöä esim väittämällä xxxxx xxxx kehitti vuonna 1894 jonkin tietyn laitteen, oikein vai väärin. Luin monta kuukautta ja jäi sitten kiinni pisteestä, eli todellakin on vaikea päästä sisään kun pitää muistaa niin pilkuntarkkaan kaikki.
Suosittelen lukemaan just niin paljon kun vaan kykenee itsestään repimään.

Niin ja siis joku väittämä "Pekka Nieminen kehitti laitteen x vuonna 1967" voi muuten olla täysin oikein, mutta sitten joku vuosiluku voi olla väärin, nimi tai se laite joku melkein sama. Eli lue tarkkaan ne kysymykset.

Kaikki taulukot paina mieleen mm se ollerin.

Kiitos hyvistä vinkeistä, Pin! Mulla hieman kesti näihin vastaaminen, koska -höm- olen lukenut joka päivä anatomiaa ja fysiologiaa... kyllä vaikuttaa haasteelliselta, mutta en aio antaa periksi. Jos ei tänä vuonna tärppää niin ensi vuonna uudestaan :)

Jos ei ole liikaa vaadittu, niin olis mielettömän hienoa, jos pystyisit listaamaan kysymyksiä tänne. Kävitkö muuten Oulussa pääsykokeissa? Haetko uudestaan?

Yhteistyössä