Löytyykö vastaavia tapauksia?

  • Viestiketjun aloittaja äiti-76
  • Ensimmäinen viesti
äiti-76
Hei!
Olen yhden ensi viikolla 1vuoden täyttävän pojan äiti. Lasketun ajan mukaan poika on nyt 10,5kk ikäinen. Poitsu oppi kääntymään ja ryömimään vasta vajaa kuukausi sitten. Edelleenkään hän ei nouse konttausasentoon eikä edes yritä nousta pystyyn. Istumaan laitettaessa, istuu kyllä tukevasti ja koittaa "pomppia" istuallaan eteenpäin. Pystyyn nostettaessa seisoo tukevasti molemmilla jaloilla ja ottaa askelia eteenpäin, hartarasti ja jalat leko etäällä toisistaan.
Sanoja ei vielä tule, mutta kovasti tapailee ainakin lamppu-sanaa.
Olen ihan suunnattoman huolissani. Onkohan poikamme kehitysvammainen vai muuten vaan hitaasti oppiva? Neuvolassa ollaan viimeeksi käyty 9kk iässä ja lähiaikoina ollaan menossa yksivuotisneuvolaan.
Löytyykö vastaavia tapauksia?
 
mammammaa
Meillä tyttö nousi istumaan 10kk iässä, alkoi saman ikäisenä kontata ja seistä tuen varassa. Jospas teillä tulee samanlainen "rysäys" jossakin vaiheessa? Tuen varassakin käveltiin vasta 13-kuukauden iässä. Nyt menee eteenpäin ihan reippaasti kaikin puolin. Pojilla saattaa puhe tulla muutenkin joskus jälkijunassa. Onko ollut korvatulehduksia? Kaverin pojalla on ollut, ja putkituksen jälkeen puhe alkoi edistyä ihan huimaavaa vauhtia (yli 2-vuotiaana)
 
Hei!
Minulla tyttö nyt 9,5 kk ja kävelee tukea vasten,vähän on alkanut seisottelemaan omillaan ja varovasti hypähtelee tuesta toiseen.
Kaverini saman ikäinen tyttö juoksee jo kovasti. Ja toisen kaverin lapsi osaa vasta kontata,hänkin jo 9kk.

Lapset kasvaa eri vauhtia.En epäile että lapsellasi olisi mitään vikana! Huolet pois! ;)
 
Hay-D harmaana
kaverin vauva on 8kk ja hytkyttelee konttausasennossa mutta ei menee siitä eteenpäin. Neuvolan tätsy on käskenyt menemään fysioterapeutille :eek: :LOL: Mun mielipide on se että ei kannata ainakaan mitään kehitysvammasuus juttuja miettiä tässä vaiheessa. Mun toisen kaverin poika oppi kävelemään 1,5v:nä ja ihan normaali tapaus on hän. Nykyään ihmiset hätäilee mielestäni liikaa näiden asioiden tiimoilta.
 
KATIAANA
meidän poju oppi menee mahalleen vasta 7kk iässä. 9kk jälkeen alko sitte tapahtua enempi. mutta hyvin hitaasti... 1.3v oppi käveleen ja nyt opettelee sanoja, nyt siis 1.5v.

serkuni poika oli 11kk kun oppi menee mahalleen!! sillon aattelin että ei voi..... :/ kun päätäkin piti vielä kannatella! ja painoi 13kg!!!

Noh, sitte 1.6v oppi konttaan ja melko pian siitä käveleen. puhumaan oppi niin että muutki ymmärtää 6v. vieläki puhe välillä sammaltaa, vaikka poika on jo 10v. mutta täysin normaali se on. :)
 
Meidän poika oppi ryömimään 10kk iässä. Sitä ennen istui kyllä ja leikki siinä ja samaan aikaan ryömimisen kanssa lähti pyllyllään liikkumaan. Yksivuotiaana konttasi ja ensi askeleet käveli 1v3kk iässä. Ehkä kuukauden päästä siitä käytti liikkumiseen pääasiassa kävelyä. Varovainen poika oli ja on edelleen. Eipä ole vahinkoja juuri sattunut. Nyt lähellä 6v jo ja terve normaali poika. En sinuna olisi huolissani!
 
Olin itse keväällä huolissani tyttärestäni kun hän ei 1-vuotiaaksi mennessä osannut vieläkään nousta itse istumaan eikä edes konttausasentoon. Nostin itse tyttöä istumaan tuen varassa jo 6kk:ikäisenä josta hän sitten lähtikin liikkumaan pepullaan. Otin asian puheeksi 1-v.neuvolassa josta laitettiin lähete terveyskeskuksen fysioterapiaan. Jo ensimmäisen kerran jälkeen tyttöni kehityksessä alkoi tapahtua edistystä ja hän oppi nousemaan polvilleen. Joka kerta 'jumpan' jälkeen tyttö edistyi ja otti vihdoin odotetut ensiaskeleet tasan 1½-vuoden ikäisenä, eli puoli vuotta 'jumpattiin'. Ota asia puheeksi neuvolassa, kyllä pojallesi apua saadaan jos on tarve. Meidän tytöllä vaan ei ollut kiinnostusta nousta ylös kun pepullaan pääsi lujaa. Fys.terapeutti sanoi, että lapsi on valmis istumaan itse kun hän osaa itse siihen nousta. Ja tyttöni ei koskaan vauvana viihtynyt vatsallaan joka sekin on tärkeä kehitysvaihe kun selkä vahvistuu ja kädet.

Tässä tämmöinen tarina, toivottavasti tästä vois olla apua :)

Mukavaa joulunalusaikaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 13:50 äitikolmelle kirjoitti:
Meidän poika oppi ryömimään 10kk iässä. Sitä ennen istui kyllä ja leikki siinä ja samaan aikaan ryömimisen kanssa lähti pyllyllään liikkumaan. Yksivuotiaana konttasi ja ensi askeleet käveli 1v3kk iässä. Ehkä kuukauden päästä siitä käytti liikkumiseen pääasiassa kävelyä. Varovainen poika oli ja on edelleen. Eipä ole vahinkoja juuri sattunut. Nyt lähellä 6v jo ja terve normaali poika. En sinuna olisi huolissani!
Ihan kuin meillä, paitsi ettei tyttö kontannut ollenkaan. Ensiaskeleista kunnolla kävelyyn meni kuukausi, joten loppukiri oli huikea. Kävelemään alkoi ollessaan 1,3v.
Älä vielä huolestu, kaikki kehittyy omaa tahtiaan. Voimia sinulle!! :hug:
 
rouveliini
Minusta ei syytä huoleen! Neuvolassa tietty tilanne katsotaan ja voit siellä sanoa että olet huolissasi.

Minulla tyttö nyt 2v. ja oli 11kk kun oppi kääntymään. Istuallaan kulki vikkelästi. Ei noussut tukea vasten eikä kontannut. Ei osannut mennä konttausasentoon eikä ole koskaan osannut ryömiä.

Ikää oli melkolailla tasan 1½v. kun oppi kävelemään ja lähtikin sitten tosi reippaasti liikkeelle. Oisko kuukauden verran ennen kävellyt tukea vasten.
Oli 1v8kk kun oppi konttamaan:) Ihan terve lapsi on kyseessä kumminkin! Nyt juoksee, kiipeilee, hyppii, tanssii jne.

Mutta ota puheeksi neuvolassa ja kysele mitä mieltä terkkari on! Onko teillä keskoskontrollia? Siellä lääkärin kanssa juttelu kannattaa.

Niin, ja mulla siis tyttö syntyi 5vkoa etuajassa.
 

Yhteistyössä