Löytyykö sinulta virallinen henkilötodistus

  • Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti
"turhautunut"
Ei oo, koska henkilökortti on melkein kolme vuotta vanha. Tähän asti se on käynyt vanhanakin kun en kuitenkaan ole sillä matkustellut, mutta äsken postin virkailija uhkaili ettei se anna mulle enää pian pakettia koska se henkilökortti on vanha. Järjetöntä, ihan kuin nyt olisin muka eri ihminen kuin kortissa jos se on vanhentunut, etenkin kun kuvastakin tunnistaa vielä selvästi. Tyhmää rahan lypsämistä tuokin että se pitää uusia viiden vuoden välein, pelkkä kortti maksaa 53e ja passikuvatkin pitää olla uudet ja itse otetut ei kelpaa. Eli menee joku reilu 70 e yhteen muoviläpyskään ja sitten viiden vuoden päästä taas uusi... Taidan tilata tästä lähtien paketteja vain paikoista jossa ne saa smartpostiin...
 
"hmm"
[QUOTE="turhautunut";29573680]Ei oo, koska henkilökortti on melkein kolme vuotta vanha. Tähän asti se on käynyt vanhanakin kun en kuitenkaan ole sillä matkustellut, mutta äsken postin virkailija uhkaili ettei se anna mulle enää pian pakettia koska se henkilökortti on vanha. Järjetöntä, ihan kuin nyt olisin muka eri ihminen kuin kortissa jos se on vanhentunut, etenkin kun kuvastakin tunnistaa vielä selvästi. Tyhmää rahan lypsämistä tuokin että se pitää uusia viiden vuoden välein, pelkkä kortti maksaa 53e ja passikuvatkin pitää olla uudet ja itse otetut ei kelpaa. Eli menee joku reilu 70 e yhteen muoviläpyskään ja sitten viiden vuoden päästä taas uusi... Taidan tilata tästä lähtien paketteja vain paikoista jossa ne saa smartpostiin...[/QUOTE]

Mulla on onneksi käynyt kuvallinen kela kortti aina postissa kuin pankissa asioidessa. No kerran jotakin huomautti pankissa mutta siellä nyt onneksi ei tarvi alvariinsa juosta ;)
 
Määää
Hain henkilökortin samalla kun uusin ajokortin, koska luin jostain ajokortin kelpaavuuteen tulevan tiukennuksia, enkä halunnut heti olla hakemassa sitten jos tarviikin jossain.
Vuosia meni kyllä ilman mitään paperia, edes ajokorttia kun ei ollut niin pakettien haku oli hankalaa...
Passia ei ole koskaan ollut.
 
"turhautunut"
[QUOTE="hmm";29573682]Mulla on onneksi käynyt kuvallinen kela kortti aina postissa kuin pankissa asioidessa. No kerran jotakin huomautti pankissa mutta siellä nyt onneksi ei tarvi alvariinsa juosta ;)[/QUOTE]

Mulla ei oo kuvallista kela-korttia, mutta ajattelin että isken ensi kerralla pöytään kaikki mahdolliset kortit mitä löytyy. Mulla ei oo nimittäin yhtään kokonimi kaimaa, niin jos ei ainakin kymmenen samalla nimellä olevaa voimassaolevaa korttia riitä todistamaan että olen kyseinen henkilö, niin on jo aika outoa...Tai no voihan sen valtakirjankin kirjoittaa kenelle tahansa postissa jonottavalle, se jos joku ehkä sais ajattelemaan homman järjettömyyttä...
 
Ei oo, kuvallinen kela-kortti on käynnyt kaikkialla muualla paitsi Alkossa.
Ajokorttia ei oo, passia en tarvia, henkilökorttia ei oo tullut hommattua, pitää vissiin joskus hommata.
 
[QUOTE="hmm";29573717]Ei käynyt Alkossa :O no johan on hitto, mitäs juomat jäi sitte ja jano :([/QUOTE]

No kyllä muutaman kerran on jäänyt juomat alkoon. :D
Jano on lähtenyt sitten ihan siiderillä tai limpparilla. :rolleyes:
 
"yyhoo"
Ja minä kun olen aina kuvitellut, että myös ajokortti on virallinen henkilötodostus... :ashamed: Tai en ainakaan ymmärrä, mikä ero on hekilökortilla tai ajokortilla henkilöllisyyden selvittämisessä. Molemmissa kuva, sekä henkilötunnus (mikä kait on se oleellisin asia). Ja sekin on järjetöntä, että ajokortti on voimassa vanhuusikään, mutta hekilökortti pitää uusia noinkin taajaan. Eli miksi siinä henkkarissa sitten oletetaan tietojen muutuvan, jos ei kerran ajokortissa oleteta.... Jotenkin järejn vastaista. Mutta joo, ajokortilla ollaan pärjätty täälläkin ja hekilökorttikin on kelvannut - ainakin postissa, vaikka se tuskin on ollut voimassakaan "ikuisuuksiin". Passikin on, muitta sekin on jo vanhentunut ajat sitten.
 
"yyhoo"
Piti muuten käydä oiekin tarkistamassa ja tuo mun hekilökortti on myönnetty jo v. -93... :LOL: Mutta eipä ne siellä postissakaan paljon kattele, kun noin vanhentunut kortti vielä kelpaa... :whistle: Tosin mulla on se rahapussissa silleen valmiiksi väärinpäin sellasessa pienemmässä muovilokerossa, josta ne saa vaan "ampua" sen henkilötunnuksen koneelleen ottamatta koko korttia pois, koska rampaan siellä alituiseen jotakin hakemassa (ajokortti on sellanen isompi muoviläpyskä, joka on niin piukassa välissä, josta se on hankala ottaa pois ja laittaa takaisin, joten siksi en sitä käytä postissa). Katsoin, että kyllä se myöntämispäivä näkyy siinä silti, eli niiden pitäs siihen kyllä reagoida. Mutta katotaanpa huvikseen, montako vuotta vielä hyväksyvät. ;) :D
 
"Mona"
Mulle ei myöskään ole selvinnyt miksi henkilökortti kannattaisi hankkia. Ajokortti ja passi löytyy. Missä Suomessa ei ajokortti kelpaa henkilötodistuksesta? Passi on mukana ulkomailla, käydään ulkomailla 1-3 kertaa vuodessa.
 
Ajokortilla olen pärjännyt tähän saakka, passia en ole saanut aikaiseksi uusia kun 5v sitten vaihtui sukunimi. Eiköhän tuo tule muutaman vuoden sisään uusittua sitten jos meinaa lähteä jonnekin muuallekin kuin ruotsiin.

Ei ole siis tällä hetkellä virallista henkkaria.
 

Yhteistyössä