Löytyykö muita refluksitaudista/happovaivoista kärsiviä?

Olen kärsinyt vatsahappojen takaisinvirtauksesta n. puolitoista vuotta. Lääkityksenä on ollut aina Somac 40mg. Tämä on auttanut ennen, mutta nyt tuntuu ettei siitä ole apua. Olo on koko ajan tuskainen, närästää ja ylävatsa on kipeä ja jännittynyt. Yöt saan onneksi nukuttua, mutta päivät menee kippurassa maatessa. Pieniä annoksia ruokaa pystyn syömään kerralla. Oloa pahentaa vielä tämä alkuraskauden kuvotus. Voiko olla, että raskaus pahentaa vaivoja entisestään? Eilen illalla olo meni niin huonoksi, että jouduin oksentamaan iltapalan jälkeen.

Kuulisin mielelläni teidän muiden kokemuksista!

omenaruusu+herne 10+2
 
Raskauspahoinvointi pahenti oireita ainakin minulla ja tietenkin myöhemmin sitten kasvava maha. Minulla noita oireita on ollut vaihtelevasti v-89 asti. Kaikkien 5 raskauden aikana oireet ovat olleet tosi pahana. Alkuun pärjäsin ja ajoittain nykyäänkin ihan Balancid tableteilla, mutta useita vuosia olen käyttänyt Omeprazolia, myös raskauden aikana. Sitähän ei oikein suositella, mutta on ollut ainoa tehoava lääke.
Kokeleppa olla jonkun aikaa ihan vellilinjalla ja sitäkin ihan pieniä määriä kerrallaan ja haaleana. Itse aikoinaan olin jopa 3vkoa pelkällä kauravellillä, kun mikään muu ei sopinut.
Ja VESI on yksi pahimmista närästyksen aiheuttajista. Lääkärille tietenkin kannattaa valitella tuosta. Jos Hb on alhainen, niin närästyslääkkeet heikentävät rautatablettien tehoa, mutta närästys taas pahenee niistä. Itse en voinut käyttää rautavalmisteita ollenkaan. Lisäksi närästys ja oksentelu aiheuttaa hampaisiin kiillevaurioita.
Tuo ylävatsan oire saattaa johtua myös vatsaan kerääntyneestä ilmasta, joten kokeile pieni määrä samarinia.
 
Heips,

Mulla ei ole todettu refluksia mutta suuri riski siihen on, kun suvusta sitä löytyy kolmelta lähisukulaiselta. Happovaivoista kärsin, joskus kovastikin. Mä sain tuon saman Somacin nyt alkuraskaudessa, kun tuntuu, että Rennietä menee paketti viikossa (eikä se silti auta). Mulle ainakin lääkäri sanoi, että jos nyt jo närästää kovasti, niin saa varautua siihen, että loppuraskaudessa olo voi olla vielä tuskallisempi. Raskaushan löystyttää melkein kaikkea, jolloin tuo takaisinvirtaus on vielä suurempaa. Siksipä usein närästää sellaisiakin henkilöitä, joilla kyseistä vaivaa ei normaalisti ole.

Mulla myös oksentelu pahensi vaivaa ja sanottiinpa äitiyspolilla, että molemmat voi aiheuttaa molempia, eli pahoinvointi närästystä ja närästys pahoinvointia :/ . Mitään ohjetta en voi sinulle antaa, sillä itse olen vähän samassa tilanteessa mutta uskopa vaan, että tiedän miltä tuntuu. Jaksamista kovasti :hug: !
 
Kiitokset teille! Eli siis pahempaa on tulossa :/ . Vesi tosiaan närästää, ennen join vettä n. 2-3l päivässä, mutta nyt pienikin lasillinen tuottaa tuskaa. Kivennäisvesiä ja hiilihapotettuja vesiä yritän juoda, mutta tuntuu, että laitan sitten suuhuni mitä tahansa, olo on aina yhtä kaamea. Närästystä mulla on ollut molemmissa aikaisemmissa raskauksissa loppupuolella, muttei tällaista koskaan aikaisemmin. Nyt olen sairaslomalla ja saa nähdä koska kykenen takaisin töihin.
 
Ennen raskautta kärsin kovasta refluksitaudista n. 4 vuotta, mutta omepratsol ja gaviscon pitivät elämäni mukavalla mallilla. Raskausaikana minua vaivasi oksentelu ja kuvotus rv19 loppuun, mitään närästyslääkkeitä en voinut ottaa, koska saivat kuvotuksen ja oksentelun pahemmaksi. Jossakin vaiheessa oksentelin jo vertakin (n. rv 14), ruokatorven limakalvot olivat tulehtuneet ja kävin varmuudeksi gastroskopiassa. Toivon sydämestäni, että vaivasi ei ylly samaksi kuin minulla tai jollakin muulla, esim. mileko35:lla. Nyt kun raskauskuvotus ja oksentelu ovat loppuneet, refluksi on todella pahana, joinakin öinä olen nukkunut alkuyön nojatuolilla, kun on illalla pitänyt nälän vuoksi syödä eikä ole kyennyt odottamaan ennen nukkumaanmenoa 5-6 tuntia, tuollainen väli syömättömänä ja juomattomana kyllä auttaisi, mutten siihen yleensä pysty. Samoin päivisin palantunne ja ruokatorven kipu ja eräänlainen nipistely ovat ihan arkipäivää, jos nyt eivät ihan kokoaikaista, niin ei kyllä paljoa heitäkään. Eli oman refluksini koen nyt raskausaikana v-mäiseksi loiseksi kehossani ja toivon todella, ettet sinä joutuisi kärsimään näin suurella volyymilla samasta vaivasta! Tsemppiä! Nyt muuten käytän omepratsolia, mutta vain puolikkaan annoksen siitä, mitä ennen raskautta käytin ja olenkin ensi viikolla menossa erikoislääkärille, josko voisin ottaa kahta kapselia päivässä. Teratologinen keskus pitää omepratsolia turvallisena raskausaikana, on kuulemma eniten kertynyt kokemusta refluksilääkkeistä juuri omep:sta eikä haittavaikutuksia ole todettu, tosin pakkausselosteessahan lääketehdas ei tuotetta suosittele.
 

Yhteistyössä