Meillä fiatin alustalla burstner 2.8 turbodiesel vm -01 ostettu käytettynä saksasta. Oli noin 10 000 e edullisempi kuin vastaavat suomessa. Mieheltä tästä aiheesta kysyin, kun en itse niin autojen päälle ymmärrä ja hänen viestinsä oli, että kaikista tärkeintä on se, että auto on vähintään 2.5 turbodiesel, pienemmällä moottorilla ei jaksa nousta mäkiä. Suomen oloihin vähimmäisvaatimus lämmittimille on 6 kw.
Etsimme autoa www.mobile.de ja löysimme sieltä useita ehdokkaita, joita lähdimme pp koko perheellä lentäen katsomaan, vuokrattiin auto ja ajeltiin pitkin saksaa. Omamme löytyi e-saksasta, ei ollut se mitä oli mainostettu vaan vasta myyntiin tullut. Edellinen omistaja oli ollut alppihiihtoa harrastava lääkäri eli meillä kävi hyvä tuuri, auto soveltui suoraan suomen ilmastoon. Siihen oli tehty jotain muutoksia mm. suurennettu alatavarasäiliötä. Tuossa mallissa on erittäin hyvät tavaratilat.
Suosittelen mallia, jossa keittiö on auton perällä, koska silloin yhteistä istuintilaa jää kiitettävästi.
Katsastuskonttorit antavat auton suomeen tuomiseen liittyvää tietoa, heiltä siis kannattaa kysyä. Asuntoautoon tehdään erityinen kaasu- ja sähkötarkastus sekä tietenkin katsastus. Niistä tulee lisäkustannukset , mutta meille ei tullut mitään muuta. Tarkistakaa etukäteen, että esim turvavöistä ja vaahtosammuttimesta löytyy eu-turvamerkinnät.