Löytyiskö täältä tietoa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko pistää tänne tää, tässä kirkossa jos missä on upeat lasimaalaukset!

http://sainte-chapelle.monuments-nationaux.fr/en/
On kyl hienoja. :eek:

Hmm, miksi mie silti melkein pistäisin pääni pantiksi siitä, että sillä on joku toinenkin nimitys kuin lasimaalaus... :D
Mä en kyllä muista mitään muita nimityksiä lasimaalauksille.. ja mun pitäis tietää kun juuri opiskelin taidehistorian perusopinnot.. kultakalan muisti mulla :ashamed:
 
vieras
Papruis lukee. Lasimaalaus, lyijy- tai myös esim. betonipuitteiden avulla yhteen liitetyistä värillisistä lasinpaloista koottu tai lasille läpinäkyvin sulavärein maalattu kuva.
 
Kylla se minusta kanssa on ihan vaan lasimaalaus. Ikoni tai fresco se ei missaan nimessa kylla ole. Englanniksi on 'stained glass window' ja sekin kaantyi ihan vaan lasimaalaukseksi. Onkohan tosiaa joku muu nimitys viela - kiva olis tietaa =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Kylla se minusta kanssa on ihan vaan lasimaalaus. Ikoni tai fresco se ei missaan nimessa kylla ole. Englanniksi on 'stained glass window' ja sekin kaantyi ihan vaan lasimaalaukseksi. Onkohan tosiaa joku muu nimitys viela - kiva olis tietaa =)
Ei pitäisi olla. Onkohan nimi sitten sekoitettu eri lasimallien nimiin esim. ruusuikkuna, vimpergi, masswerk. Tai maalausten aiheisiin kuten esim. pieta.
 

Yhteistyössä