Löytö liittyen päivystykseen

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
ärsyttää
Oon ihan kypsä jonottamaan päivystyksessä muksujen kanssa. Sopivan ketutuksen kourissa satuin löytämään mielenkiintoisen kirjoituksen: Kirjoituksia punakynällä

Oikeesti, miks tämmönen systeemi ei oo käytössä? Meidän poppoon pöpöistä valtaosa hoituis nopeesti/ilman lekuria jos sairaanhoitaja sais tökätä reseptin käteen peruspöpöihin. Ei sairaanhoitaja pysty murtunutta kättä fiksaa omine nokkineen, mutta oletettavasti lekureilla riittäs paremmin rahkeet hoitaa ilman monen tunnin jonotusta tällaset mun mielestä akuuttia hoitoa tarvitsevat jutut jos joku muu hoitas flunssa, korvatulehdus yms tapaukset, nimimerkillä aika monta tuntia istuttiin muksun kanssa päivystyksessä kun siltä murtu käsi...
 
Onhan noita sairaanhoitajia koulutettu perusreseptien kirjoittamiseen, mutta käytäntö ei ole yleistynyt kovin laajalle, koska ratkaisemattomia kysymyksiä on yhä. Kuka maksaa koulutuksen? Kuinka paljon lisää fyrkkaa kuussa pitäisi lisäosaamisen tuottaa? Kunnat mieluusti maksattaisivat koulutuksen sairaanhoitajilla itsellään ja pidättäytyisivät palkan korottamisesta. Se ei jostain syystä hoitajia innosta hakeutumaan koulutukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
ärsyttää
jos päättäjät viittis vähän laskea paljonko vuokrafirmojen kautta lääkärien palkkaaminen maksaa vs. sairaanhoitajan lisäkoulutus, viivan alle jäis varmasti enemmän rahaa.
 
"hilma"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27881645:
Oon ihan kypsä jonottamaan päivystyksessä muksujen kanssa. Sopivan ketutuksen kourissa satuin löytämään mielenkiintoisen kirjoituksen: Kirjoituksia punakynällä

Oikeesti, miks tämmönen systeemi ei oo käytössä? Meidän poppoon pöpöistä valtaosa hoituis nopeesti/ilman lekuria jos sairaanhoitaja sais tökätä reseptin käteen peruspöpöihin. Ei sairaanhoitaja pysty murtunutta kättä fiksaa omine nokkineen, mutta oletettavasti lekureilla riittäs paremmin rahkeet hoitaa ilman monen tunnin jonotusta tällaset mun mielestä akuuttia hoitoa tarvitsevat jutut jos joku muu hoitas flunssa, korvatulehdus yms tapaukset, nimimerkillä aika monta tuntia istuttiin muksun kanssa päivystyksessä kun siltä murtu käsi...
mitä etkö sä nostanut älämölöä kun jouduitte odottaa vaikka toisella on käsi murtunut?

teitkö valitusta?

mulla kun murtui käsi pelmahdin mitään ilmoittamatta päivystykseen, hoitaja katsoi käden haki lääkärin viereisestä huoneesta, sit alkoivat jo tökkiä puudutusainetta(mikä ei auttanut yhtään) ja reponoida
 
ärsyttää
[QUOTE="hilma";27881808]mitä etkö sä nostanut älämölöä kun jouduitte odottaa vaikka toisella on käsi murtunut?

teitkö valitusta?

mulla kun murtui käsi pelmahdin mitään ilmoittamatta päivystykseen, hoitaja katsoi käden haki lääkärin viereisestä huoneesta, sit alkoivat jo tökkiä puudutusainetta(mikä ei auttanut yhtään) ja reponoida[/QUOTE]

Kun henkilökunnalla on kiire, niin ei siinä auta vaikka kuinka valittais. Tää on niin tätä... Tiedä sitten miten p***a tilanne muualla on mut meillä ei hommat oikein mene tk:ssa niin kun pitäs...
 
mielenkiintoista
Turbojurpo kyllä siinä noinkin voisi käydä. Ehkä edes pienten päivystysten tilanne paranisi? Pakko päivystyksessä edes yksi lääkäri on olla paikalla!
 
Miuski harmailee
Se lisäkoulutus, jolla sh saisi oikeuden kirjoittaa respan perusjuttuihin, on niin kallis, etteivät kunnat ole halukkaita sitä sairaanhoitajille kustantamaan. Juuri vuoden lopussa oli tästä uutisissa.. Että jepjep!!
 
mielenkiintoista
Tuolla blogissa näytti olevan linkkejä aiheeseen liittyen. Eli koulutettuja sh on, mutta vielä vähän. Oliko Maine Coon mainitsemassa lehtijutussa tietoa miten toimii käytännössä? Onko kokemukset olleet hyviä?
 
Jotain voisi ottaa käytäntöön juu, mutta antibioottien kirjoittminen ei ole sellainen.
Ei vaadi varmaankaan niin pitkää ja hankalaa koulutusta , jotta voisi kirjoittaa antibiootireseptin, mutta paljon vaativampaa on tietää milloin voisi olla sitä ilman!
Moniresistenttien bakteerikantojen määrän kasvaessa ei missään nimessä voi harkita tälläistä suuntausta.
Korvatulehduksista suurin osahan (huom. ei 100%) ei vaadi ab-kuuria parantuakseen, ja lääkäreillä on jo nyt tarpeeksi vaikea saada jotkut vanhemmat ymmärtämään että seuranta on järkevämpää.
 
mielenkiintoista
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27881938:
Eli taas kaatuu rahaan... Kaikkiin ihan päättömiin juttuihin on kyl varaa, muttei sit tällaseen.
Useinhan se menee juuri näin, raha ratkaisee, mutta ehkä tämä voisi olla aihe, johon kannattaa tarttua? Lisätä keskustelua, kysellä kokemuksia, ottaa yhteyttä puolueisiin... Minä en olisi lyömässä hanskoja tiskiin, vaikka uutisointi olisikin rahoitukseen liittyen pessimististä. Onko muuten Miuskilla linkkiä juttuun? Tai muistatko mistä sen luit?

Aika paljon nämä asiat ovat myös meistä veronmaksajista kiinni. Jos painetta päättäjien suuntaan tulee riittävästi uudistustarpeesta, on pakko tehdä jotain. Minä taidan ainakin ottaa tämä jutun "tutkinnan alle".
 
Tästä syystä maksan lapseni vakuutusta, en odottele päivystyksissä vaan painun suoraan yksityiselle, jos on jotsin vakavempaa niin yksityisen lähetteellä pääsee sairaalassa nopeammin lääkärin puheille, kuin että tulisi jonottelemaan suoraan.. kokemusta on
 
Miuski harmailee
Useinhan se menee juuri näin, raha ratkaisee, mutta ehkä tämä voisi olla aihe, johon kannattaa tarttua? Lisätä keskustelua, kysellä kokemuksia, ottaa yhteyttä puolueisiin... Minä en olisi lyömässä hanskoja tiskiin, vaikka uutisointi olisikin rahoitukseen liittyen pessimististä. Onko muuten Miuskilla linkkiä juttuun? Tai muistatko mistä sen luit?

Aika paljon nämä asiat ovat myös meistä veronmaksajista kiinni. Jos painetta päättäjien suuntaan tulee riittävästi uudistustarpeesta, on pakko tehdä jotain. Minä taidan ainakin ottaa tämä jutun "tutkinnan alle".
Eiku radiosta uutisista kuulin. Olisiko ollut niin, että yhden sh:n kouluttaminen maksaisi 7000€ ja se on monille kunnille liian suuri kustannus. Varmaan tuosta löytyy lisätietoa, kun jaksaa googlettaa.
 
ärsyttää
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27881967:
Jotain voisi ottaa käytäntöön juu, mutta antibioottien kirjoittminen ei ole sellainen.
Ei vaadi varmaankaan niin pitkää ja hankalaa koulutusta , jotta voisi kirjoittaa antibiootireseptin, mutta paljon vaativampaa on tietää milloin voisi olla sitä ilman!
Moniresistenttien bakteerikantojen määrän kasvaessa ei missään nimessä voi harkita tälläistä suuntausta.
Korvatulehduksista suurin osahan (huom. ei 100%) ei vaadi ab-kuuria parantuakseen, ja lääkäreillä on jo nyt tarpeeksi vaikea saada jotkut vanhemmat ymmärtämään että seuranta on järkevämpää.
Joidenkin mielestä myös nykyset influenssat sun muut on rokotteiden aikaan saamia... Vissiin ne pitäis kieltää kokonaan? Mä ainakin olen sellanen hölmö äiti kun haluan lapselle sen ab-kuurin jos on korvatulehdus!
 
ärsyttää
Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä;27882050:
Tästä syystä maksan lapseni vakuutusta, en odottele päivystyksissä vaan painun suoraan yksityiselle, jos on jotsin vakavempaa niin yksityisen lähetteellä pääsee sairaalassa nopeammin lääkärin puheille, kuin että tulisi jonottelemaan suoraan.. kokemusta on
Mun mielestä ei oo oikein, että sulla pitää olla lapselle vakuutus saadakses hoitoa järkevässä ajassa. Mikä pointti on maksaa veroja jos se ei takaa kunnon hoitoa? Sekin on pyllystä, että palvelut siirtyy yksityiselle puolelle. Ja samat lääkärit joilla yksityinen vastaanotto muuten käy vuokrafirmojen kautta hoitamassa päivystyksiä ja se on kallista kunnille.
 
hellsbells
Joo, hoitajat kyllä saa kirjottaa reseptin. Jos on se koulutus. Just oli täälä paikallislehdessä juttua, kuinka hoitsut eivät halunneet mennä ko. koulutukseen. Tietää lisätyötä. Oliko just 1/10 halukas menemään oppimaan, mutta yhtä nyt ei kannata kouluttaa ( maksaa liikaa )
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27882059:
Joidenkin mielestä myös nykyset influenssat sun muut on rokotteiden aikaan saamia... Vissiin ne pitäis kieltää kokonaan? Mä ainakin olen sellanen hölmö äiti kun haluan lapselle sen ab-kuurin jos on korvatulehdus!
No eiköhän korvatulehduksista tehdyt lääketieteelliset tutkimukset ole luotettavampaa tietoa kuin tuo tummentamani noiden rokotteiden kohdalta.

Jos sinun lapsellasi on viruksen aiheuttama korvatulehdus, se antibiootti ei auta yhtään mitään, mutta tuhoa mm. vatsan tarpellista bakteerikantaa...
 
ärsyttää
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27882197:
No eiköhän korvatulehduksista tehdyt lääketieteelliset tutkimukset ole luotettavampaa tietoa kuin tuo tummentamani noiden rokotteiden kohdalta.

Jos sinun lapsellasi on viruksen aiheuttama korvatulehdus, se antibiootti ei auta yhtään mitään, mutta tuhoa mm. vatsan tarpellista bakteerikantaa...
Tutkimustietoo löytyy moneen junaan.

Mutta itse asiaan, paremmasta on turha haaveilla mitä tohon päivystyshommaan tulee. Ainaki jos näitä vastauksia on uskominen. Kunnat ei maksa, hoitajia ei kiinnosta, koulutettunakaan ei vissiin tiedä mitä kelleki vois määrätä (?). Eli se on sit vaan "tyytyväisenä" jonotettava päivystyksessä kun ei oo varaa ottaa jokaselle vakuutusta.
 
mielenkiintoista
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/viestinta/yhteiskunnallinen_vaikuttaminen/pohdintoja-terveydenhuollosta/?x58802032=113153467

Tuolla koulutuskustannukseksi mainitaan 5000e ja pääpaino työtehtävissä näyttäisi olevan pitkäaikaisseurannan puolella. Minusta tuo alussa olevan blogin ajatus osan päivystyspotilaiden siirtämisestä sairaanhoitajille on hyvä, jos sillä todella saataisiin päivystys toimimaan tehokkaammin. Toki myös pitkäaikaisseurannan puoli vähentää lääkärien työtaakkaa ja mahdollistaa varmasti nopeamman pääsyn lääkärille muissa kuin päivystysasioissa.
 
-
Piti tähän jo päivällä kommentoida kun avasin lehden ja huomasin, että siinä oli juttua tähän liittyen. Valtio on antanut tukea sairaanhoitajien koulutukseen, nyt vasta muuttunut maksulliseksi. Tälle suunnalle on koulutettu neljä sairaanhoitajaa ja esim lääkäreiden suhtautuminen asiaan on ollut hyvin positiivinen. Pääsevät tekemään koulutuksen mukaista työtä kevään aikana ja kaikki osapuolet vaikuttivat koulutuksen tuomiin mahdollisuuksiin hyvin tyytyväisiltä.
 
sh
Joo, hoitajat kyllä saa kirjottaa reseptin. Jos on se koulutus. Just oli täälä paikallislehdessä juttua, kuinka hoitsut eivät halunneet mennä ko. koulutukseen. Tietää lisätyötä. Oliko just 1/10 halukas menemään oppimaan, mutta yhtä nyt ei kannata kouluttaa ( maksaa liikaa )
Ei se lisätyö ongelma ole, työnkuvahan muuttuisi siinä samalla. Ongelma on siinä, että työnantajat eivät ole valmiita huomioimaan palkassa vastuun lisääntymistä. Hoitajille siis laitettaisiin osa lääkärien hommista, mutta palkka pysyisi ennallaan. Hoitotyön kun ajatellaan yhä olevan kutsumustyötä. Ensin rakennetaan (kalliilla) uusi koulutusjärjestelmä ja sitten ihmetellään, kun hoitajat eivät hakeudu ko. koulutukseen. :headwall:
 

Yhteistyössä