LKS:ssa todella surkeaa synnytyksen "hoitoa"

• Viestiketjun aloittaja synnytyspelkoinen
  • Ensimmäinen viesti
synnytyspelkoinen
Onko muita, joilla todella huonoja/järkyttäviä kokemuksia Lapin keskussairaalassa synnyttämisestä?
Ite yhden lapsen äiti ja kokemus oli kaikin puolin ikävä, järkyttävä ja huono. Ts. ei mitään hyvää palautetta synnytysosaston väelle :(

mulla on taas aivan päinvastaiset kokemukset. synnytyin LKS:ssa viime elokuussa ja palvelu ja kätilöiden ja lääkäreiden toiminta sekä salissa että sitten osastolla oli aivan ihanaa ja ammattitaitoista... kuka kätilö sulla oli? (siis etunimi riittää) ja mitä sulle tapahtui, jos saa kysyä?

pikkuinen77
Aivan kamalat kokemukset mullakin jäi LKS:sta :'( Esikoisen synnytin viime syyskuussa. Henkilökunta oli töykeää, mitään puudutusta/kivunlievitystä en saanut. Kaikin puolin kohtelu oli huonoa. Eikä kukaan tullut pahoittelemaan tapahtunutta :'( Seuraavan kohdalla vaadin leikkausta, koska semmoset pelot jäi tuosta. :'( Valitustakin ollaan mietitty :/

lumikristalli harmaa
Joo, samat on tuntemukset, huonoa palvelua sai joka asiassa. Itse synnytin esikoiseni 11/04. Pikkusisarusta menen synnyttämään 10/06, saa nähdä mikä silloin on kohtelu. 2004 oli tupa täynnä äitejä ja sillä hoitajilla ja kätilöillä oli varmaankin pinna kireällä, vaikka eihän se saisi vaikuttaa asiaan.. Kätilö sanoi minulle silloin 2004, kun ponnistusvaihe tuli ja työnnätti niin perkuleesti ja minä menin päästämään pienen äänen pihahduksen, aivan kuten joskus, kun on kovakakka, niin: Ole hiljaa ja keskity siihen pukkaamiseen äläkä huutamiseen. Minä olin aivan :eek: :eek: Se kätilö ei ollut edes vielä kuullut, että miten minä huudan, onneksi.. Moneen muuhunkin minusta pieneen asiaan se kätilö puuttui liiankin ärhäkästi. Nyt uskallan jo sanoa vastaankin enkä kuuntele nöyrästi tyhmiä keljuiluja.

seuraava sektiolla
Todella huonoja kokemuksia minullakin esikoisesta viimesyksynä :( Mitään kivunlievitystä en saanut (käynnistetty imukuppisynnytys, repeämä), synnytyksessäni täysin riskeerattiin vauvan terveys ja kohtelu aivan ala-arvoista. Tosi ammattitaidotonta porukkaa siellä on ja harmi, että nämä henkilöt pilaavat toiminnallaan niiden muutaman hyvän työntekijän maineen. LKS on tunnetusti nuitten synnytysten osalta tosi huonossa maineessa.Meillä tapahtumat johtivat valitukseen. Seuraavan kohdalla tulen vaatimaan suunnitellun sektion. Tosi moni tuttunikin on saanut tosi huonoa kohtelua siellä, joten ainoita ei tosiaakaan olla :\|

Tärpätti
Olen kuullut monelta huonoa palautetta LKS:n synnäriltä, mutta silti haluaisin sanoa, että sektio ei välttämättä ole mikään pelastus! Siitä toipuminen kestää kauemmin kuin alatiesynnytyksestä, ja kautta aikojen on synnytetty ihan menestyksekkäästi ilman järeämpiä kivunlievityksiä. Joka leikkiin ryhtyy.....

Lisäksi sektio on todella suuri operaatio, miten uskaltaisitte luottaa leikkaavaan lääkäriin LKS:ssa...??? Minä en :whistle:

voi voi
voi herrajumala! Apua nyt alko kyllä vähän pelottaan ku sinne pitäis lähtee synnyttämään ja jos siellä tosiaan on tollasta porukkaa :/ äippä polilla on kuitenki aina ollu ihan fiksuja ihmisiä kun siellä ollaan vierailtu ja tutustumis käynnilläkin kumpikin kätilö tuntui ihan "fiksulta". Mutta en sitten tiedä...alko kyllä hieman hirvittämään kun luki nuo kommentit :\| *toivotaan että kaikki menee hyvin eikä hoitajistakaan jäisi mitään "traumoja" * :x

voivoi:lle; no siis mun kokemukset, ja tais olla joku toinenkin, olivat positiivisia alusta loppuun. Eli kyllä mä silti suosittelen, ett meet sinne synnyttämään ihan vaan avoimin mielin ja esität toivomuksia kätilöille. Mä itse olin synnyttämässä yöllä... että onkohan tässä syy "hyviin kokemuksiin" siis että silloin olis ollut ehkä enemmän aikaa potilaille...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 16:50 snowmamma kirjoitti:
voivoi:lle; no siis mun kokemukset, ja tais olla joku toinenkin, olivat positiivisia alusta loppuun. Eli kyllä mä silti suosittelen, ett meet sinne synnyttämään ihan vaan avoimin mielin ja esität toivomuksia kätilöille. Mä itse olin synnyttämässä yöllä... että onkohan tässä syy "hyviin kokemuksiin" siis että silloin olis ollut ehkä enemmän aikaa potilaille...

Mä oon synnyttänyt 6vauvaa LKS:ssä joten mulla on kokemusta paikasta.. ja myönteisiä ovat :) Ja synny6tykset on olleet eri vuorokauden aikoina :)
Kipulääkettä on tarjottu, vointia kyselty joka paikassa.. toiseksi nuorimmalla lääkäri situi vieressä pitkään ja seurasi sydänäänikäyrää (pieniä laskuja) ja nyt nuorimmaltakin lääkäreitä kävi useasti katsomassa mua ja syntymättömän vauvan vointia (sydänäänet rekisteröitiin uudella laitteella)
Osastolla sai tarvittaessa levätä, kipulääkettä tarjottiin useasti, vointeja kyseltiin usein yms.. vauvan vointia seurattiin tavallista tarkemmin alhaisten verensokerieden takia, lisäksi hällä meinasi veren happiosapaineet välillä laskea ja niitä seurattiin ja koskapa napanuora jouduttiin heti katkasemaan (oli kaulan ympäri tiukasti) niin tulehdusarvojakin seurattiin.
mä muistan kuinka hoitajat lohdutti mua kun säikähdin kovasti kun poika oli mennyt yöllä kalpeaksi.. ja hommasivat lääkärinkin paikalle tarkistaan vauvan varmuuden vuoksi, ja rauhoittaan mua :)

Paljon riippuu myös omasta asenteesta ja herkkyydestä.. mä otan synnytyksen vastaan semmoisena kuin se tulee, en suunnittele paljoa etukäteen mitä/miten haluan synnyttää.. pääasia että vauva voi mahdolisimman hyvin. Eikä mulle ole kynnyskysymys miten hoitajat hoitaa vauvaa, annetaanko sille lisäruokaa, tuttia tms.. ei niiden antaminen vaikuta vauvan elämään mitenkään negatiivisesti.
Mulla varmaan vaikuttaa myös se että osa kätilöistä, lääkäreistä ja muista hoitajista on *tuttuja*, useiden äitipolikäyntejen ja synnytysten ansiosta :)

Mulla ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä LKS:ssa, mutta sektiosta on.

Mulle sattui erittäin mukava anestesiahoitaja ja anestesialääkäri, leikkaava kirurgi ei puhunut mulle mitään, kätilökin vain esitteli itsensä, mutta muuta ei sanonut.

Mutta anestialääkäri otti minua kädestä kiinni kun puhisin siinä vaiheessa kun alkovat ottamaan vauvaa ulos kohdusta ja mies ei kerennyt mukaan pitelemään minua kädestä. Anestesiahoitaja jutusteli mulle mukavia ja siitä jäi miellyttävä kokemus kuitenkin mieleen, vaikka sektio ei tuntunut mitenkään hyvältä.

Sektion määrännyt lääkäri, oli ilmeisesti savolainen. Murre ainakin oli savon murretta. Ja mukavin lääkäri jonka olen ikinä tavannut. Sana lupsakka kuvaa hyvin sitä lääkäriä, ammattitaitoa löytyi kuitenkin.

Osastolla, oli pari ikävää hoitajaa, mutta myös sellainen vanhahko hoitaja, joka oli sympaattinen ja kun olin lähdössä vauvan kanssa kotiin, niin tuli minun tykö vielä juttelemaan ennen kuin lähdin, ei mitään virallista vaan ihan vain jutteli mukavia.. Eikä nämä ikävät hoitajat olleet kauheasti minun kanssa tekemisissä.

Mulla on pääosin vain hyvää sanottavaa LKS:sta, synnytyspaikkana. Saa nähdä miten toisen synnytys menee, jos alakautta pääsen synnyttämään. Paineita en kyllä ota, vaikka huonoja kokemuksia joillakin onkin.

Mun kokemukset LKS:stä kahden synnytyksen osalta on vain POSITIIVISET. Tottahan toki siellä voi olla tympeitäkin kätilöitä, mutta mun kohdalle vain sattuneet tosi mukavat ja ammattitaitoiset hoitajat ja lääkärit. Riippuu varmaan omastakin asenteesta ja mielialasta miten kaiken ottaa.Itse kyllä luotin itseni täysin kokeneen kätilön käsiin viime synnytyksessä josta puoli vuotta aikaa.Ja kaikki meni hyvin.Itse pelkäsin ponnistusvaihetta, joka eka synytyksessä kesti pitkään ja päätyi imukuppiin.Tässä toisessa oli myös pitkä ponnistus vaihe mutta rauhallinen kätilö sai minut uskomaan itseeni ja näin kaikki eteni parhain päin.

Synnytin reilu vuosi sitten ja kätilö oli aivan kamala. Ja muutkin synnyttävät äidit olivat samaisesta kätilöstä samaa mieltä.
Eikä siihen vaikuttanut "oma asenne", sillä menin sinne täysin avoimin mielin. En ole koskaan pelännyt lääkäriä, hammalääkäriä enkä muutakaan vastaavaa, sillä kipu ei mua tapa.
Palautetta kyllä annoin kyseisestä kätilöstä.
Pieni esimerkki, että epiduraali aiheutti mulle kamalan ponnistuspakon. Kätilö huomas´, että mun virtsarakko oli täynnä ja tuumas, että ei ihme että on noin vaikea olla. Ei kyllä kusihätä saa niin kamalaa oloa. Käski mut sitten pöntölle!! Eli meneppä kauheassa ponnistuspakossa pöntölle - aika mahdotonta. Onnistuin kuiten vähän pissaan supistusten välissä, mutta loppu sen piti katetroida. Ei kyllä se tyhjä rakkokaan helpottanu oloa!!!!
Mua myös käski oleen hiljaa, vaikka salillakin suuret painot vaativat karjumista! Kaiken kaikkiaan taitaa olla vaan niin ..ttuuntunut työhönsä että mikään ei passaa...

Onneksi vuoro vaihtui ja aivan ihana kätilö tuli parsiin mut, sillä kätilöni olisi varmaan tahallaan kursinu värkin miten sattuu!!
Ja ehdin ennen synnytystä tapaamaan kaksi muuta kätilöä (vedet meni ennen synnytyksen alkua, eikä kukaan uskonut että synnytän vielä seuraavana yönä) ja he olivat aivan ihania!!!
Eli #&%?$!* mäihä.

Niinpä niin, joka työyhteisöstä löytyy varmasti muutama ikävämpi työntekijä.Onhan tästä puhuttu jo monia monia vuosia ja sama meininki jatkuu.Jännää ettei työyhteisössä voida nostaa "kissaa pöydälle" ja alkaa puimaan tätä ongelmaa.Onhan se ikävää koska syntymän ihme on ainutlaatuinen kokemus ja joku hapannaama pilaa sen omalla käyöksellään ja vain sen takia et itse leipääntynyt työhönsä, vaihtais jo alaa.

No nyt kävi niin, että olen uudelleen raskaana ja tuon täysin epäonnistuneen esikon synnytyksen jälkeen täytyy uudelleen LKS:aan mennä :'( Mutta nyt vaadimme sektion, sillä enää ei katella ja kokeilla riskillä ja eikait leikkauksessa se puudutus voi jäädä saamatta :LOL: Kait LKS:ssa ainakin leikkauksessa täytyy puudutetta käyttää ;) Noh toivotaan, että esikon synnytyksestä tekemäni valitus kantaa hedelmää. Ja harmihan se on että muutaman työhönsä ja elämäänsä kyrsiintyneen työntekijän takia, hyvien työntekijöiden maine kärsii.

Voisiko alottaja perustella miten oli saanut huonoa kohtelua LKS:ssä? Itse olen Äp:lla saanut todella huonoa,mutta myös aivan ihanaa "palvelua" Meidän tulee muistaa,että hoitajatkin ovat vain ihmisiä,mutta palautetta voi antaa. Ensimmäisestä käynnistä jäi niin paha maku suuhun,että pelotti mennä toisella kerralla ÄP:lille.Onneksi sattui eri hoitsu joka oli aivan ihana ihminen :D Liekö terveiset menneet perille vai mikä...

Tyytyväinen äiti
Olen synnyttänyt kahdesti LKS:ssä ja molemmista kerroista on jäänyt hyvä mieli. Kivunlievitykseksi sain molemmilla kerroilla ilokaasua ja kipulääkkeen. Kipeä olin, mutta selvisin siitä. Minulle tarjottiin kyllä puudutustakin, mutta halusin synnyttää mahdollisimman vähillä kivunlievityksillä. Kätilöt olivat ystävällisiä ja ottivat huomioon mielipiteeni ja kyselivät toivomuksiani. Menen seuraavallakin kerralla synnyttämään sinne ihan mielelläni!!! =)

sektio-04

Normaali synnytystä en ole vielä kokenut ja sen haluaisin kokea jos vaan alkavat kohta käynnistämään kun vauveli kasvaa masussa niin kovasti.
Esikoinen tuli sektiolla -04, henkilökuntaan olen ollut tosi tyytyväinen LKS:ssä, yhtään ikävää ihmistä ei tullut vastaan viikon aikana mitä olin osastolla. Sektiota en suosittele kenellekään jos pystyy normaalisti synnyttämään, sektion jälkeen olet tosi kipeä pitkään. Toipuminen melko hidasta.

LKS:ään synnyttämään meno ei pelota yhtään, tiedossa kun on että kivutta sieltä ei selviä, ainoastaan sitten pelottaa jos antavat vaavin kasvaa isoksi (n.5kg->).

Pakko minunki korteni kekoon tuua...
Pääosin positiivinen kokemus oli LKS:n henkilökunta, mutta sukset meni ristiin kätilön kanssa joka vaikutti hieman tylyltä.Mutta se johtu varmaan että pikkasissa kivuissa olin ittekki aika tyly :kieh:
Synnytyksessä kätilö huomioi kyllä hyvin minun omat mielipiteet ja kyseli vointia ja ehdotteli kaikenmaailman eri kivunlievitykset.

Mutta kun synnytys oli ohi ja lapsi saatu turvallisesti ja ''nopsaan''(16h)maailmaan, niin kätilön kans jo naureskenneltiin ja ''sovittiin''pahat puheet synnytyksessä :D
Ja osastolla oli kaikki oikein mukavia ja kivoja paitsi yksi hoitsu, mutta ei onneksi tavattu ku kerran, ku hällä tais olla yövuorot ja mehän pojun kans vaan paapittiin yöllä :)

Että avoimin mielin vain ja muistakaa synnytyksessä vaatia sellaista mitä haluatta, mutta pitää muistaa, että säännöt on heilläkin niissä hommissa...

MLL
Nostelen tätä keskustelua jos löytyisi vähän tuoreempia mielipiteitä? Maaliskuussa (toivottavasti) pitäisi mennä synnyttämään ja olisi hauska kuulla vähän tuoreempia mielipiteitä lapin keskussairaalassa synnyttämisestä ja vuodeosastolla vietetystä ajasta :)

Minä olen synnyttänyt kolme lastani keskussairaalassa, viimeisin vuosi sitten. Kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia, ei kerrassaan mitään huonoa. Kivunlievitystä tarjottiin kokoajan ja heti kun halusin ebiduraalin niin tilattiin lääkäri laittamaan se. Kaikki aivan ihania, lääkärit, kätilöt ja lastenhoitajat. Otettiin perhehuone ja oltiin mieheni ja vastasyntyneen kanssa pari yötä siellä.

Yhteistyössä