Ikää kysyttiin niin sitä on 25v, joka tosin selviää mun nikistäkin..
Kävin silloin siinä tiistain tutustumisessa, meitä oli noin kymmenen yhteensä, eli 5 paria. Mä sain ongittua aika paljon tietoa, kun kyselin aika paljon ja pistin kätilöä koville..
mutta mua itseä rauhoittaa se kun tiedän asioista ja pystyn varautumaan sitä kautta tulevaan, vaikka eihän se koskaan mene suunnitelmien mukaan.. Niin ja hyvä ystäväni tosiaan on ollut tuolla kätilönä muutaman vuoden, joten siltä saanut hyvin tietoa talon toiminnoista. Hän kannustaa luonnonmukaiseen synnytykseen ja on varmasti yksi niistä parhaista kätilöistä siellä!
Ja neljä ystävääni ovat siellä nyt lähiaikoina synnyttäneet.
Pitääkin muistaa vaatia tuota painelua, jos ei sitä tee, vaikka varmasti tuntuukin todella ilkeeltä, mutta parempi se kuin että vuotaa sitten kovin.. Oksitosiinipiikki tai tipasta sitä annetaan kai aina automaattisesti, JOS on ottanut puudutteita, mutta jos menee ilman lääkkeitä niin sitten sitä ei välttämättä tarvitse.. Mutta sen näkee sitten, voihan se olla että sitä joutuu ottamaan kaikki mahdolliset lääkkeet!
Meillä neuvolan valmennuksessa ainakin terkat sanoivat, että vastasyntyneen vatsalaukku vastaa euron kolikkoa, eli ei tarvi lisämaitoa ja se ternimaito, jota rinnoista aluksi tulee niin se on todella ravintorikasta ja sen pitäisi riittää hyvin.. Aika jännä toi että antavat tutin lääkärin tarkastuksen ajaksi... ehkä lääkäri ei vain kestänyt kuunnella sitä itkua!
Ainakin neuvolassa sanoivat ja mitä uusimpia kirjoja ja ohjelehtisiä olen lukenut, niin sitä ei suositella ekaan kuuteen viikkoon, jotta imetys lähtisi hyvin käyntiin.. Kätkytkuoleman ehkäisystä en tiedä, mutta ainakin sitä ehkäisee lapsen selällään nukuttaminen, mikä nykyään se suositus onkin ja vieressä nukkuminen, jos mahdollista, kun kuulee siinä äidin hengityksen niin itsekin sitten hengittää.. ja se passiivisen tupakoinnin välttäminen kai se suurin asia siinä ehkäisyssä on..
Saa nähdä mielenkiinnolla millaiset ruuat ne siellä mulle väsää, kun kuitenkin olen aika allerginen. Tähän asti aina mulla on eväät joka paikassa mukana ja kyllä nytkin pyydän miehen niitä mulle sinne kantavan, mutta silti hauska nähdä mitä saavat siellä aikaan, kun sanoivat että pystyy tekee mulle ruokaa..
Kerran koulussa sain esim. sipulikeitttoa, vaikka olen sipulille allerginen, olivat unohtaneet sen.. joten parempi kun on omat eväät mukana niin tietää mitä syö!