Listeriasta vielä

Haluaisin vielä tietää kyseisestä taudista, sillä aihe on pyörinyt päässä peikkona vähän turhan pitkään. Jos listeria oireilee raskaana olevilla samalla tavalla ku influenssa (päänsärky, kuume, lihassäryt), mistä tietää onko se sit tavallista nuhakuumetta vai listeriaa.

sopivasti tässä itse olen sairastunut kauheeseen kurkkukipuun ja lämpöäkin näyttäisi olevan 37c (muita oireita ei) En ole kyllä tietääkseni syönyt mitään riskialtista mutta... jos mua joku asia alkaa vaivaamaan ni se sit kanssa vaivaa :eek:

Aika harvinainenhan tuo näyttää olevan mutta miks mietin sitä koko ajan?? |O
 
Ole ihan huoletta sen listerian kanssa.
Suomessa tapahtuu vuosi vuodelta vähemmän ruokamyrkytyksiä ja yleisin ruokamyrkytys bakteesi on coli-bakteeri.
Listeriaan sairastuu vuosittain ihmisiä kahden käden sormien verran. Eli kyse on todella marginaalisesta ryhmästä.
Listeria on siksi niin varoitettu että voi aiheuttaa pitkäikäisenä keskenmenoja, kuten myös muut ruokamyrkytykset oikein rajuina.
Suomessa on todella hyvä ja oikein toteutettuna lähes idioottivarma elintarvike hygienia ohjelma.

Tottakai pitää miettiä että mitä syö ja missä, omasta mielstäni enemmänkin missä. Kaikki ruoka on oikein valmistettuna, käsiteltynä ja säilytettynä turvallista.

Itse olen syönyt meljeen mitä vaan tän raskauden aikana kunhan vaan tiedän tuotteen olevan tuoretta. Vakuumiruokaa en syö muutenkaan, enkä mitään höpöhöpö-merkki tuorejuustoja kiinasta.

Olet vaan ihan rauhassa, vältät mitä käsketään niin voit olla ihan rauhallisin mielin.
 
Sinuna en moista murehtisi... Lakkaa ensitöiksesi lukemasta siihen liittyviä juttuja täältä netistä. Jos pelko yltyy ihan ylitsevuotavaksi, pyydä että neuvolassa testaavat. Tuskin sitä kuitenkaan on. :hug:

Nyt on liikkeellä tosi inhottava flunssa-aalto, joka on kaatanut meidänkin työpaikalta jo melkoisen määrän ihmisiä sängynpohjalle potemaan. Nuhakuume alkaa usein kurkkukivulla, ja pieni lämpöily ja kuumekin ovat merkkejä ihan tavallisesta flunssasta. Nyt vaan mustaherukkamehua ja panadolia sekä sänkyyn lepäilemään!

*muoks* tarkistin vielä tuon vuosittain listerioosiin sairastuneiden määrän, oli siinä 20-50 kpl:n välillä. Eli TODELLA marginaalinen... Ja siinä määrässä mukana muutkin riskiryhmät; vanhukset, vaikeita yleisinfektioita potevat, lapset..
 
Joo en mä enää huolehdi tuosta ku sain sanottua ja tekin olette tuota mieltä. se vaan on ku yksin jotai miettii nii kauhee luulosairaus iskee :ashamed:

Hain lähikaupasta kunnon menthol-pastilli varaston ja pysyn tän päivän kotona. Taitaap olla kunnon nuha tulossa :snotty:
 

Yhteistyössä