Listeria pakastevihanneksista? Mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Panikoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Panikoija

Vieras
Olen raskaana viikolla 5 eli aivan alkuaikoja meneillään.

Olen syönyt Finduksen "Höyryävän hyvät" Fried rice &soijaa ja chiliä -pakastetta. Kuumensin annospussin ohjeen mukaan mikrossa 2,5 minuuttia. Sen jälkeen otin kuumalta tuntuvan pussin pöydälle jäähtymään. Meni hetki ennen kuin ehdin ruon siirtää lautaselle ja ryhtyä syömään, ja annos oli osin jo jäähtynyt.
Vasta kun olin syönyt aloin miettiä että annoksessa oli kyllä tosi kylmiä kohtia. Nyt kun tein kokeeksi uuden annoksen totesin että ruoka oli pussin toisessa reunassa kuumaa, mutta toisessa reunassa aivan jääkaappikylmää!

Olen siis syönyt pakasteriisiä ja -vihanneksia kuumentamatta ja nyt huolettaa listerian vaara. Mitä voi tehdä, vai voiko mitään? Testataanko listeriaa, ja pystyykö sitä hoitamaan niin että alkio voi pelastua vaikka tartunta olisi saatu?

Kun odotin ensimmäistä lastani, mielessä pyörivät täsmälleen samat pelot. Ota rauhallisesti! Tutkin itse aikanaan netistä vaikka mitkä tilastot raskaana olevien listeriatapauksista Suomessa, luvut olivat aika marginaalisia. Suurin riskielintarvike oli vakuumiin pakatut graavilohet ja sen sellaiset. Tiedän kyllä miten saattaa askarruttaa, voit mainita tapahtuneesta seuraavalla neuvolareissulla, jos oikein painaa soita huomenna neuvolaan. Sieltä saat asiantuntevan vastauksen. Muistan tosi hyvin tuon fiiliksen. Positiivista; se tarkoittaa että olet tunnollinen, haluat lapsesi parasta jo nyt. Susta tulee hyvä äiti. :) halaus!

Olisiko nuo kypsennettyjä kuitenkin valmistusvaiheessa, joten tuskin on kummoista riskiä. Mitäänhän sille ei nyt voi, joten turha nostattaa stressitasoja, nekään eivät kuulemma ole hyväksi sikiölle.

Uusimmat

Yhteistyössä