Listataanpa uniongelmista kärsivät äidit ja isät? Miten arjesta selviätte?

Asia kosketaa minua syvästi. Olen kolmen lapsen äiti. Lapset 8v,5v, ja 3v. Ensimmäisen lapsen syntyessä katosivat omatkin unet. Olen siis 8v kärsinyt pahoista uniongelmista. Kaikki lapset ovat olleet kamalia yökukkujia ja infektiokierteessä, ovat myös allergisia ja astmaattisia. Joten eipä ihmekkään. Nyt kun saisi nukkua ei osaa. Uni ei vain tule.
:headwall:

Nuorimman jälkeen puhkesi jonkinmoinen raskauden jälkeinen masennus osaksi ainaisen uniongelman takia. Koikeilin kamalan kasan masennuslääkkeita (citalobram, optipar, remeron, azona, efexor) mutta sain vain kamalia sivuvaikutuksia ja yhdestä lääkkeestä jouduin tiputukseen asti kun vain oksentelin ja paino tippui 10kg. Nyt on menossa Aurorix jota ihan pientä annosta siedän, mutta vie ne loputkin yöunet. Rinnalle laitettiin seroguel 25mg mutta eipä auttanut kuin hetken. Lisäksi välillä käytössä nukahtamislääkkeet. Tilanne on toivoton :'( Pitäisi töihin mennä mutta miten jaksan jos vain 2-3h nukun yössä...? Ja jos nukahtamislääkkeen otan olen ihan tokkurassa.

Eli kohtalotoverit? Ilmoittautukaa jos teitä on?
 
:wave: täällä on yksi,esikoinen on nyt vuoden ikäinen..aina nukkunut yöt läpi joten mulla ei oo ollu esteitä täysille yö unille..
mulla alkoi tää unettomuus tammikuussa,maaliskuussa menin lääkäriin,todettiin synnytyksen jälkeinen masennus..
sillon mulla oli rauhottavia illalle,sitten yksityisellä lääkäri määräsi mirtazapin ratiopharmia,ihan hirvee lääke,niin tokkurassa meni seuraava päivä että!!
ainut mielialalääke joka mulle on sopinu on triptyl,antaa unen myös..nyt kuitenkin oon ollu jo jonkin aikaa ilman lääkkeitä vaihtelevalla menestyksellä,syksy tekee tulojaan ja sen huomaa omassa mielessäkin..
aionpa tässä vähän aikaa katsella omaa oloa ja menen sitten taas yksityiselle,tuntuu että tk:ssa kaikki nauraa pihalle mut,kun jatkuvaan ramppaan et ei tääkään lääke käy..

mulla on kokeiltu kaikki melatoniinit sun muut..ja vahvimmatkaan unilääkkeet ei mua nukuta,joten mulla on vähän kinkkinen tää tilanne..
joskus on päivisin vaikee olla kun on hermo tiukilla vähäisen unen takia..
 
Hei dogtor ja myös muut =)

Triptyliä en olekkaan vielä kokeillut. Voisi olla seuraava kokeilu, jos sen uskallan Aurorixiin vaihtaa. Minulla on ollut niin ikäviä lääkekokeiluja että paniikki iskee heti kun lääkemuutosta edes mietin. Melatoniiniista ei ikävä kyllä ole minullekkaan ollut hyötyä.

Oletko käynyt ihan psykiatrilla yksityisellä puolella? Itselläkin on todella ikäviä lääkärikokemuksia kunnalliselta puolelta ja myös itse etsin pysyvää lääkäriä itselleni. Täällä on sellainen tilanne psyk. puolella että ei ole lääkäriä ja psykiatrille ei käytännössä pääse vaan joutuu tavalliselle TK lääkärille, jos on pakko mennä. Reseptit kyllä ajallaan uusitaan, mutta ei se auta jos lääkäriä tai uutta lääkettä haluaa kokeilla. Ja suurin osa TK lääkäreistä on ulkomailta tulleita ja puhuvat huonoa suomea. En ole todellakan rasisti, mutta tuntuu ettei lääkäri vain ymmärrä tarpeeksi hyvin mitä tarkoittaa etenkään jos ei ole mitään kokemusta unettomuuden hoidosta tai muusta ja tulee herkästi väärinkäsityksia yms. Muutenkin alkaa olemaan jo kamala lääkärikammo, kun jos on univaikeuksia tai masennusta niin tuntuu että lääkärit käsittelevät kuin hullua meni sitten kurkkukivusta tai muusta lääkäriin. Heti kun lukee papereista että on masennusta, niin kas kummaa... läääkäri kyselee mielialasta vaikka ihan toisesta syystä on lääkäriin tullut.

Itsellä on tämän raskauden jälkeisen masennuksen/unettomuuden lisäksi myös diagnosoitu väsymysoireyhtymä ihan Meilahdessa sisätautipuolella. Mutta psykiatritpa eivät tunne koko oireyhtymää. Vaan pistävät kaiken masennuksen piikkiin. Minulla liittyy tuohon oirekuvaan neuropaattista kipua sekä fibromyalgian tapaisia särkyjä, huimausta ja verenkiertohäiriöitä yms. Mutta kun menen psyk. polille niin oireeni suoralta kädeltä käsitellään psyykkisiksi tai masennuksesta johtuviksi. Sain vuoden tuohon oireyhtymään nanogamma imunoglobuliini tiputusta 3vk välein Meikussa, tuo hoito oli myös suunnattu IgG puutokseeni joka löytyi tutkimuksissa. Mutta silti ei psyk puolella tuon oireisto vaikutusta mielialaani/univaikeuksiin ole olenkaan käsitelty tai otettu todesta. Meikussa hoidetaan fyysista puolta ja psyk. polilla yritetään huonolla menestyksellä hoitaa psyykkistä puolta. Suututtaa kun ihmistä ei oteta "kokonaisena huomioon"
Anteeksi vuodatukseni

:ashamed:

Mutta muutkin kertokaapa millä olette unettomuuden ratkaisseet? Ja jos joku tietää hyvän lääkärin ketä voisi näissä asioissa suositella, niin olisi kiva?

Nyt minulla alkoi keväällä psykoterapia ja olen saanut aivan ihanan terapeutin. Mutta usko loppuu kyllä tämän unettomuuden kanssa... Vaikka mieliala parempi, niin unettomuus ei vaan lähde minnekkään vaikka kaikki konstit olen yrittänyt.... Olen rajoittanut sängyssä oloaikaa, kuunnellut rentoutus CD:eitä, pistänyt kuorsaavan mieheni sohvalle, lisännyt liikuntaa, vähentänyt kahvia yhteen kuppiin päivässä. MUTTA MIKÄÄN EI AUTA!!!!!
 
Joop, yksi uniongelmainen tääl. Minulla on ollut jotain 5 vuotta unettomuutta, nuorena jo alkoi. Minulla ei oo masennusta tai muuta, en ole keksinyt miksi valvon?? Joku stressihän se aikoinaan laukaisi, mutta eipä ole aikoihin ollut moista. Kaipa se unettomuuden pelko jossain alitajunnassa valvottaa :/ . Se on aika karsee se unettomuuden pelko. Vähän turhan paljon kokemusta siitä kun kaikki muut nukkuu ja itse vaan VALVOO. Unettomuus kun osaa niin hienosti ylläpitää kokoajan itseään... Tota triptyliä en olekaan vielä kokeillut. Minulle mirtatsapiini oli tod hyvä, mutta se turvotus! Eipä tarvinnu paljon pissalla ravata, kun kaiki jäi sisään :LOL: . Joo unettomuuden hoito on aika huonoa suomessa valitettavasti. Aina vaan uutta pillerireseptiä kouraan. Ja onhan noita ollut. Harmittaa vaan, kun joutuu raskaanakin popsomaan, kun muuten ei jaksa kahden pienen kans :( . Mutta ketäpä nyt auttaa mun ruikutus... Mutta uskon, että unettomuudfenkin hoito on kokoajan kehittymään päin. Ja kokoajanhan tietämys lisääntyy. Sitä odotellessa, koitetaan nukkua :D Muuten millaisia haittavaikutuksia triptylistä tullut? Hei jaksamista kaikille tämän kanssa!!! :hug:
 
Niin pahintahan on se unettomuuden pelko joka lopulta tulee... Paniikki iskee jo kun ilta lähenee ja sänkyyn pitäisi mennä. Luin jostain tutkimuksesta juuri että kahden viikonkin huono unisuus/unettomuus laukaisee elinikäisen pelon siitä ettei saa nukuttua.
 
triptylistä ei mulle oo tullu mitään sivuoireita,2tuntia sen ottamisesta alkaa unettamaan,sitä käytetään myös kipulääkkeenä..
mä käyn terveystalolla yksityisellä,ei oo siis mitään tiettyä omaa lääkäriä mutta samalla naisella pyrin käymään..oli tosi mukava kun ekaa kertaa kävin,kertoi sen että unettomuutta on aikoinaan käytetty myös kidutus keinona,joten se unettomuus on perseestä..

ennen kun menin yksityiselle,ja sain tk:sta melatoniini reseptin,sain kotiin imovan lääkkeen jotta saisin nukuttua yhden yön..
paskat,mitään nukkunu..olin ihan raivona sen yön,revin pussilakanan jne..kun en ollut nukkunut moneen päivään,mies soitti sitten päivystykseen,siellä joku akka vaan voivotteli kun en saa nukuttua ja sanoi että sitä se joskus on,ei voi mitään,kyllä minä tiiän miltä tuntuu yö valvoa kun olen vuorotyössä :kieh: teki mieli listiä siihen paikkaan se akka..

ja mä en oo psykiatrilla käyny..periaatteessa tekis mieli mennä,mulla kun on näitä asioita jotka vaikuttaa tuohon nukkumiseen..ois kiva päästä selvittämään kaikki asiat,ei vaivais sit enää..
 
Mulle tuli myös kolmannen lapsen jälkeen masennus, takana viisi vuotta valvomista. Kaikki allergikkoja ja koliikkisia. Masennuslääkeet tuli kokeiltua, ei muuta kun pää entistä sekaisemmaksi niistä. Mua auttoi unettomuuteenkin (ja muutenkin) estrogeeni. Arvot voi mitata gynellä ja jos ne on alhaalla, niin sitten estrogeenia hoidoksi.

Nyt viimein sain fibrodiagnoosin ja mulla on myös kilpirauhastulehdus. Eli vajaatoiminta tulossa päälle. Onko sun kilpirauhasta tutkittu? Kilpparin vajaatoiminta on monen fibron takana.

Toivottavasti löydät apua jostain!!
 

Yhteistyössä