Lisätienestiä lapsia hoitamalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Olen jäämässä jonkun ajan kuluttua 2 lapseni kanssa kotiin ja kotihoidon tuella ei kauheasti elellä. Eräs kaverini kysyi miksen ota siihen paria hoitolasta lisäksi, meillä kun on iso omakotitalokin niin tilaa on. Ja lapsiperheitä on paljon ympärillä, joten hoitotarvettakin varmaan lähistöltä löytyy. Mutta miten tämän asian kanssa tulisi edetä, mihin otan ekana yhteyttä?

Ei tarvi olla välttämättä tutkintoa.

Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi päivähoidon johtajaan. Tai sitten jos on erikseen, joka vastaa yksityisestä päivähoidosta niin häneen. He sanovat voitko aloittaa vai et ja siitä se homma lähtee.

[QUOTE="äiti";25884018]No se sitten paikkakunta kohtaista, meillä pitää olla joku tutkinto.[/QUOTE]

Varmaan. Koska meillä ei tarvi olla tutkinto, riittää että on alalle jotenkin olemassa kokemus/koulutus. Mä olen ypph ja olen nuoriso-ohjaaja. Tosin toiminut päiväkodeissa sijaisena yms.

Mulla on 2 alan tutkintoa joten se ei ole este ainakaan. Paljonko siitä sitten mahdollisesti tienais ja saanko itse määritellä montako lasta haluan, siis jos en halua kuin esim. 2?

[QUOTE="Äiti";25884047]Mulla on 2 alan tutkintoa joten se ei ole este ainakaan. Paljonko siitä sitten mahdollisesti tienais ja saanko itse määritellä montako lasta haluan, siis jos en halua kuin esim. 2?[/QUOTE]

Tottakai se on tärkeetä paljonko tienaa, mutta tärkeintä on oma MOTIVAATIO ottaa vieraita lapsia hoitoon. Ja lapsia saa olla 4 alle kouluikäistä.

Mutta jos alkaa tuohon hommaan, niin eikö perjaatteessa pidä maksaa päivähoitomaksu myös omasta lapsesta? koska jos alkaa yrittäjäksi, vaikka hoitaisi lapsen kotona, niin lapsi on kuitenkin silloin päivähoidossa johon voi anoa yksityisen hoidon tukea? Vai maksaako valtio kotihoidontukea äidille, joka on samaan aikaan työssä kotonaan hoitamassa lapsia yrittäjänä? Ja oma lapsihan vähentää hoidettavien mahdollista määrää, eli myös kuntien päivähoitomaksutuloa o.O

Mutta jos alkaa tuohon hommaan, niin eikö perjaatteessa pidä maksaa päivähoitomaksu myös omasta lapsesta? koska jos alkaa yrittäjäksi, vaikka hoitaisi lapsen kotona, niin lapsi on kuitenkin silloin päivähoidossa johon voi anoa yksityisen hoidon tukea? Vai maksaako valtio kotihoidontukea äidille, joka on samaan aikaan työssä kotonaan hoitamassa lapsia yrittäjänä? Ja oma lapsihan vähentää hoidettavien mahdollista määrää, eli myös kuntien päivähoitomaksutuloa o.O

Meillä joutuu maksamaan päivähoitomaksun myös omasta, mutta saa palkan myös omasta lapsesta. Kulukorvausta ei tule omasta lapsesta.

[QUOTE="pph";25884171]Meillä joutuu maksamaan päivähoitomaksun myös omasta, mutta saa palkan myös omasta lapsesta. Kulukorvausta ei tule omasta lapsesta.[/QUOTE]

Okei, eli joutuu maksamaan yksityisen hoidon päivähoitomaksun mutta saa sen saman korvauksenkin. Voiko omassa hoidossa olevaan hakea yksityisen tukea kuitenkin?

Kotihoidontukeahan saa kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, eli jos on ypph niin omastaan saa kotihoidontukea. Meillä ei makseta kuntalisää yksityisen hoidon tukeen joten mielummin ottaa kotihoidon tuen ja kuntalisän siitä omastaan, tosin en ees tiedä miten se menisi että "maksaa itselleen omastaan hoitomaksua ja sit kelalta se tuki joka on noin 140e/kk"

AP jos aloitat yksityisenä saat ihan itse valita ketä otat hoitoon ja montako lasta, mulla on nyt 2 jotka on vain 3 päivää viikossa hoidossa ja sitten oma 2v + eskari. Tykkään koska näin mulla on myös omaa aikaa ja en ole niin sidoksissa kotiin.

Et voi saada yksityisen hoidon tukea lapsestasi, vaikka häntä ypph:na hoitaisitkin. Ite sain ainakin kotihoidontukea ja kuntalisää omista. Lainaus kelan sivuilta:

Lasten yksityisen hoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle kouluikäistä lasta hoitaa perheen palkkaama hoitaja tai yksityinen päivähoidon tuottaja.
Yksityisen hoidon tuen edellytyksenä on, että lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa eikä hänelle ole varattu sieltä hoitopaikkaa. Osallistuminen kunnan järjestämään esiopetukseen vuotta ennen koulun alkua ei estä tuen saamista.

Yksityisen hoidon tuen saaminen edellyttää aina, että lapsen hoitaja

ei ole saman perheen jäsen
on yksityishenkilö, jonka kanssa perhe on tehnyt vähintään 1 kuukauden työsopimuksen ja jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi tai
on muu päivähoidon tuottaja (henkilö tai yhteisö), jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi.

Yhteistyössä