Lisäverta saaneiden riskit uudessa raskaudessa (veriseulonta)?

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti (8+0) missä tuli esiin
riskitekijä mikä aiheutuu edellisestä synnytyksestä.

Olen saanut edellisellä kerralla (2005) muutaman pussin punasoluja veren vuodon vuoksi.
Nyt uudessa raskaudessa seurataan veren vastaaineita johtuen lisä verestä.
Kaipaisin muilta samassa tilanteessa olleilta kokemuksia, tietoa.
Kuinka seuranta on sujunut, onko tullut toimenpiteitä?
Päähän jäi vaan soimaan lauseet
"pahimmassa tapauksessa sikiöhän voi kuolla" :'(
"vieras veri on aina vieras veri oli se sitten samaa veriryhmää.
Vastaaineiden seuranta on välttämätöntä"

minä olen saanut verensiirron ja sen takia olen rh ja vasta-aineita seuraillaan raskausaikana, 3 kertaa otetaan raskausaikana verinäytteet ja lapselle saattaa tulla keltasuutta synnyttyään,meidän lapsille ei ole tullut. jos vasta-aineita löytyy verestä niin sitä sitten seuraillaan enemmän ja voi aiheuttaa anemian lapselle.vasta-aineita muodostuu todella harvalla.itsellä on nyt vasta-aineita löytynyt ja verikokeita otetaan vähä useammin ja ultralla seurataan vauvan tilannetta,ja kaikki mennyt tähän asti hyvin,vauvalla kaikki kunnossa. mitä useampi raskaus niin sitä isompi riski on tulla vasta-aineita,ja minulla on nyt 4 raskaus menossa,ja kaikki mennyt hyvin.

ekan lapsen jälkeen sain verensiirron joten 2 synnytystä on ollut verensiirron jälkeen. ei huomioida edellisiä raskauksia jos niissä ei ole seurailtu vasta-aineita niin ainakin olettasin. kun toisen lapsen aikaan ruvettiin seurailemaan veriarvoja,(mullahan veressä oli anti D ja jotain juttuja kun oli rh+) sanottiin neuvolassa,että lapselle saattaa tulla syntymän jälkeen hemolyyttinen tauti eli keltasuutta,mutta meidän 2 lapselle ei ole tullut mitään,sairaalassa piti vaan olla se 4 päivää,koska 4 päivän kuluttua synnytyksestä tulee sitä keltasuutta jos on tullakseen. aika sekavaa söperrystä varmaan!

Mulla ei ole ollut aiemmin vasta aineita eikä veren siirtoja.
Esikoinen tosin oli keltainen ja oli sinivalossa. Toinen oli hieman keltainen muttei tarvinnut sinivaloa. Kahdella nuoremmalla ei ole ollut keltaisuutta. En tiedä vaikuttaako nämä aiemmin "keltaiset" nyt lisäveren kanssa yhdessä riskitekijöihin. Itse olen veriryhmältäni A+ ja kaiken tietojeni mukaan sain oman veriryhmäni verta tuolloin kuopuksen synnytyksessä. Huhhui.. tää pikku viitonen antaa nyt äidille huolta.

Mulle ei kukaan edes selittäny sen tarkemmin noita vasta-aine juttuja, tokasivat vaan että pitää ottaa vielä rv 36 verikoe jotta nähään onko niitä tullu..
Mä sain siis kanssa viime synnytyksessä ( sektio -05) verta kun verenhukka oli niin suuri :eek:

Mullekkaan ei kukaan osannut tarkemmin selittää noita vasta-aine juttuja, vaikka kyselin. Sanottiin vaan että kuukauden välein otetaan verikokeet ja jos muuttuu jotenkin niin sitten Kuopioon synnyttämään (asun Jyväskylässä ) Tämä siis 2002 eikä tarvinnut mennä Kuopioon asti synnyttämään :D

Yhteistyössä