Lisäistukka ja vauvasuoni auki?

• Viestiketjun aloittaja Helli
  • Ensimmäinen viesti
Meillä pojalla oli 2pvä:n ikäisenä vauvasuoni auki jolloin sydämestä kuului sivu ääni. Asia kuitenkin korjautui itsestään. Mutta aluksi kun vaan sanottiin että kuuluu sivuääni sydämestä niin pelästyttiin, mutta syy oli onneksi harmiton ja parani.
Sydänlääkäri sanoi, että se menee kiinni noin 3päivän ikäisenä ja joskus lasten lääkäreillä on liian hyvä kuulo kun ne kuulee sen sivuäänen.
Sekava sorry!

Elli
Alkuperäinen kirjoittaja Helli:
Kertokaas mulle mitä nuo tarkottaa suomeksi ? Kiitos :D
Mulla oli kaksi lisäistukka, jotka vaan oli kalvoilla kiinni vars.istukassa, siis erillisiä istukan osia tai istukoita. Mun puolesta harmi, et kalvojen väliset verisuonet sattu kulkemaan kohdunsuun yli, tuotti lievästi ongelmia ja section. Mut 'vauvasuoni auki', en ymmärrä.

no tuo
Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Mulla oli kaksi lisäistukka, jotka vaan oli kalvoilla kiinni vars.istukassa, siis erillisiä istukan osia tai istukoita. Mun puolesta harmi, et kalvojen väliset verisuonet sattu kulkemaan kohdunsuun yli, tuotti lievästi ongelmia ja section. Mut 'vauvasuoni auki', en ymmärrä.
mantelilastu sitä ylempänä selitti

Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
En tarkkaa tiedä mutta lapsilla onn sydämessä vauvasuoni joka voi jäädä auki eikä suljeudulainkaan. En tiedä mikä se sitten aikuisella on "häviääkö" sulkeutunut suoni. Vaikea selittäää :/

Vauvasuoni eli ductus(mitenköhän oikeasti kirjoitetaan?). Se menee normaalisti kiinni 1-3vrk:n iässä. Sydänlapsilla voi olla auki kauemmin. Mutta vaikka se jäisikin auki, sen voi korjata.
Meillä kuopuksella meni myöhään kiinni. Tosin hällä oli myös kaksi VSD:tä, eli aukkoja kammion väliseinässä + ASD, eli eteisten väliseinä auki.

Yhteistyössä