lisää kysymyksiä kotiäideille

  • Viestiketjun aloittaja itse myös
  • Ensimmäinen viesti
itse myös
Eli kiinostais tietää oletteko jo raskausaikana miettineet/päättäneet että alatte kotiäidiksi? JOs ette niin missä vaiheessa se on teille selvinnyt? Oletteko tulleet toisiin ajatuksiin useamman lapsen jälkeen?
 
jenkkirauta harmaana
kun odotin esikoista niin päätin että hoidan hänet kotona. sille tielle jäin, lapsia on nyt 4 ja kotona olen ollut yli 11v. olen kyllä nauttinut, kun olen saanut olla lasten kanssa kotona, tuntuu että se on se minun juttuni.
 
Lapset ovat muuttaneet mieleni. En olisi ennen lapsia uskonut viihtyväni näin pitkään kotona. Kolmatta vuotta kotona (lapset 3v ja 1v 3kk) ja ainakin tämän vuoden loppuun olen vielä kotona. Välillä toki kypsyttää, mutta siltkikään en haluaisi palata vielä töihin. Ihanaa seurata omien lasten kasvua ja kehitystä sekä touhuta kivoja juttuja heidän kanssaan. Töissä ehtii kyllä vielä olla kaaauan, mutta se on totta että lapset ovat pieniä niin vähän aikaa. Ja kotiäidin päivät, viikot ja kuukaudet menevät arjen pyörityksessä tosi äkkiä... =) Eli olemme miehen kanssa tyytyväisiä ratkaisuumme ja joka päivä onnellisia (ja heh, väsyneitäkin valvotuista öistä) siitä että olemme saanet kaksi kullanmurua. Mutta jokainen tekee tavallaan :wave:
 
Päätin jo kauan sitten että olen kotona niin kauan muksun kanssa että hän osaa kävellä, puhua ja hanskaa pottahommat ennenkuin menee tarhaan.Esikoinen oli 2.6 ve kun palasin työhön ja nyt tämä toinen on 5kk, joten taas varmaan yli parisen vuotta kotona.
Tämä päätös kypsyi silloin kun olin hetkellisesti töissä päiväkodissa ja just pienten puolella kun ne on niin reppanoita siellä maassa luututessa ja itkiessä, järkytyin aikalailla siitä touhusta..
Minusta ei ole olemaan vaan kotona, esikoisen aikana jatkoin opinnot loppuun ja nytkin virittelen muutakin toimintaa, töitä hiukan ja maanataina menen haastatteluun eräästä kurssista, eli kehitän ittiäni tässä ohessa työeloa aatellen.
 
Esikoista odottaessa aioin menna takaisin toihin aitiysloman loputtua lapsen ollessa 4kk (Sveitsissa). Mieli muuttui vauvan valvottaessa oita ja muutenkin arjen ollessa rankempaa kuin olin kuvitellut odotusaikana. Toisten lasten kohdalla on ollut koko ajan selvaa, etta hoidan lapset kotona ainakin kouluikaan asti.
 
äeppä-73
Lasten kotihoidosta päätettiin meillä jo ennen lasten syntymää.
Eli lapset hoidetaan kotona kouluikään asti.
Työssä käynti ratkaistiin minun osalta niin, että olen yksityinen perhepäivähoitaja, hoidan omien lasteni lisäksi muutamaa vierasta lasta.
Nyt olen pikkuhiljaa alkanut hakeutua koulutukseen, jos tässä kotiäiti ja pph uran sivussa saisi opiskeltua vähän jotakin mielenkiintoista...jota kenties joskus voisi työnään pitää.
Itse pidän kotona olosta, töiden tekemisestä kotona, vaikka välillä ahdistaa ja seinät kaatuu päälle, kun aikuiskontaktit jäävät kovin vähiin.
Mutta sitten on pitänyt ottaa vähän omaa aikaa ja on jaksanut taas.
 
Ensimmäisen synnyttyä ajattelin että olen ainakin 3 vuotta kotona.
Nyt esikoinen 3,5 vuotta ja nuorempi vuoden ikäinen.. taas on ajatuksena että olen ainakin kunnes nuorempikin kolmen.. mutta toiveissa olisi vielä myöhemmin ainakin yksi lapsi lisää.. joten LOPPUA EI NÄY..
 
itse myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 21:57 Chayenne kirjoitti:
Esikoista odottaessa aioin menna takaisin toihin aitiysloman loputtua lapsen ollessa 4kk (Sveitsissa). Mieli muuttui vauvan valvottaessa oita ja muutenkin arjen ollessa rankempaa kuin olin kuvitellut odotusaikana. Toisten lasten kohdalla on ollut koko ajan selvaa, etta hoidan lapset kotona ainakin kouluikaan asti.
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
 
Amaryllis
Esikoista odottaessa ajattelin, että tuskin jään kokopäiäväiseksi kotiäidiksi. Mulla olisi ollut mahdollisuus palata töihin osa-aikaisesti ja/tai tehdä töitä kotoa käsin. Yllättäen meille tuli kuitenkin muutto toiselle paikkakunnalle tytön 1-v synttäreiden aikoihin, joten hoitovapaa jatkui luonnostaan. Ennenkuin esikoinen täytti kolme, syntyi toinen lapsi. Hänkään ei ehdi täyttää kolmea ennenkuin kolmas syntyy. Kohta olen ollut viisi vuotta kotiäitinä ja ura näyttäisi jatkuvan vielä nelisen vuotta, ainakin =)
 
[/quote]

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
[/quote]

englannissa viedään hoitoon jo 6 vko:sta lähtien ja irlannissa alk 4 kk kuten sveitsissäkin. imetys ei ole niin suosittua kun suomessa, työpaikat kyllä tarjoavat mahdollisuuden imetykseen työpaikalla mutta käytännössä jonkun on siis tuotava vauva työpaikalle tai äidin käytävä ruokatunnilla imettämässä.
äitiyslomat ja edut ovat pienemmät kun suomessa mutta jos jompikumpi vanhempi jää kotiin niin työssäkäyvälle myönnetään verohelpotusta .
aika usein mummo tai sisko hoitaa vauvaa tai hankitaan hoitaja jonka kotiin yleensä vauva viedään hoitoon (ei siis alan koulutusta välttämättä eikä valvontaa) tai viedään tarhaan alk 6 vko/4 kk.
tarhojen taso ei aika vastaa suomen oloja (ei ole kokemusta suomalaisista tarhoista mutta ainakin siisteydessä, ulkoilussa ja ruokailussa olettaisin suomen voittavan mennen tullen vaiko?).
monet äidit jotka haluavat jäädä lapsen synnyttyä osa-aikaseksi täytyy vaihtaa työpaikkaa tai ainakin tehdä vähemmän vaastavaa työtä eli jos olet laboratorion johtaja niin osa-aikaisena kelpaat labra-apulaiseksi.
usein se on joko/tai tilanne koska hoitovapaita ei ole ja jos olet töissä usein poissa oman tai lapsen sairastumisen vuoksi niin sitä ei hyvällä katsota ja ne päivät ovat palkattomia. joudut usein siis valitsemaan joko viet lapsesi 10 t/pvässä hoitoon tai olet kotiäiti ja elät miehesi palkalla tai avustuksilla.
ei kaikkilla kotiäideillä tietenkään ole isopalkkaisia miehiä tukenaan mutta kotiäitiys on näissä maissa huomattavasti yleisempää kun suomessa. moni itse tuntemanu äiti on ennemmin tai myöhemmin jäänyt kotiin hoitamaan lapsia koska yhteinen aika on niin rajallista.
omista 13 naapuristani joilla on alle tai kopulu-ikäisiä lapsia kokoaika töissä on itseni lisäksi 2 ja osa-aikaisena 2, loput ovat kotiäitejä kokopäiväisesti.
sitten ne tarhakulut, itse maksan 2 lapsesta 1500 euroa/kk tarhamaksuja ja jos vien kolmannenkin niin se olisi yli 2000/kk ja se alkaa olla jo liikaa. yksityinen hoitaja maksaisi vähemmän mutta jos haluaa koulutuksen saaneet hoitajan niin samoihin menee mutta hoitajan saa silloin kotiin.
ne synnytyssairaala-kulut onkin taru erikseen...
 
itse myös
\Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
[/quote]

englannissa viedään hoitoon jo 6 vko:sta lähtien ja irlannissa alk 4 kk kuten sveitsissäkin. imetys ei ole niin suosittua kun suomessa, työpaikat kyllä tarjoavat mahdollisuuden imetykseen työpaikalla mutta käytännössä jonkun on siis tuotava vauva työpaikalle tai äidin käytävä ruokatunnilla imettämässä.
äitiyslomat ja edut ovat pienemmät kun suomessa mutta jos jompikumpi vanhempi jää kotiin niin työssäkäyvälle myönnetään verohelpotusta .
aika usein mummo tai sisko hoitaa vauvaa tai hankitaan hoitaja jonka kotiin yleensä vauva viedään hoitoon (ei siis alan koulutusta välttämättä eikä valvontaa) tai viedään tarhaan alk 6 vko/4 kk.
tarhojen taso ei aika vastaa suomen oloja (ei ole kokemusta suomalaisista tarhoista mutta ainakin siisteydessä, ulkoilussa ja ruokailussa olettaisin suomen voittavan mennen tullen vaiko?).
monet äidit jotka haluavat jäädä lapsen synnyttyä osa-aikaseksi täytyy vaihtaa työpaikkaa tai ainakin tehdä vähemmän vaastavaa työtä eli jos olet laboratorion johtaja niin osa-aikaisena kelpaat labra-apulaiseksi.
usein se on joko/tai tilanne koska hoitovapaita ei ole ja jos olet töissä usein poissa oman tai lapsen sairastumisen vuoksi niin sitä ei hyvällä katsota ja ne päivät ovat palkattomia. joudut usein siis valitsemaan joko viet lapsesi 10 t/pvässä hoitoon tai olet kotiäiti ja elät miehesi palkalla tai avustuksilla.
ei kaikkilla kotiäideillä tietenkään ole isopalkkaisia miehiä tukenaan mutta kotiäitiys on näissä maissa huomattavasti yleisempää kun suomessa. moni itse tuntemanu äiti on ennemmin tai myöhemmin jäänyt kotiin hoitamaan lapsia koska yhteinen aika on niin rajallista.
omista 13 naapuristani joilla on alle tai kopulu-ikäisiä lapsia kokoaika töissä on itseni lisäksi 2 ja osa-aikaisena 2, loput ovat kotiäitejä kokopäiväisesti.
sitten ne tarhakulut, itse maksan 2 lapsesta 1500 euroa/kk tarhamaksuja ja jos vien kolmannenkin niin se olisi yli 2000/kk ja se alkaa olla jo liikaa. yksityinen hoitaja maksaisi vähemmän mutta jos haluaa koulutuksen saaneet hoitajan niin samoihin menee mutta hoitajan saa silloin kotiin.
ne synnytyssairaala-kulut onkin taru erikseen...


[/quote]

Kiitos kun vastasit! Oli mielenkiintoista lukea kuinka käytännössä tapahtuu muualla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 10:47 itse myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 21:57 Chayenne kirjoitti:
Esikoista odottaessa aioin menna takaisin toihin aitiysloman loputtua lapsen ollessa 4kk (Sveitsissa). Mieli muuttui vauvan valvottaessa oita ja muutenkin arjen ollessa rankempaa kuin olin kuvitellut odotusaikana. Toisten lasten kohdalla on ollut koko ajan selvaa, etta hoidan lapset kotona ainakin kouluikaan asti.
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
Minakin asun tata nykya Englannissa ; takaisin Sveitsiin muutamme kesalla. Sveitsissa on aitiysloman pituus 16 viikkoa, jonka jalkeen useimmat aidit jaavat kotiin, silla kunnallista lastenhoitoa ei ole ja yksityinen on todella kallista. Luulisin, etta miesten palkka (samasta tyosta ) on suurempi kuin naisten. Joka tapauksessa palkat ovat yleisesti ottaen niin hyvat, etta aidilla on varaa jaada kotiin. Mitaan tukia ei sen sijaan ole. Kotiaitiys on arvostettua ( toisin kuin Suomessa) ja esim. naiselle karttuu elaketta kotiaitivuosilta miehen saaman palkan mukaan.

 
\Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
[/quote]

englannissa viedään hoitoon jo 6 vko:sta lähtien ja irlannissa alk 4 kk kuten sveitsissäkin. imetys ei ole niin suosittua kun suomessa, työpaikat kyllä tarjoavat mahdollisuuden imetykseen työpaikalla mutta käytännössä jonkun on siis tuotava vauva työpaikalle tai äidin käytävä ruokatunnilla imettämässä.
äitiyslomat ja edut ovat pienemmät kun suomessa mutta jos jompikumpi vanhempi jää kotiin niin työssäkäyvälle myönnetään verohelpotusta .
aika usein mummo tai sisko hoitaa vauvaa tai hankitaan hoitaja jonka kotiin yleensä vauva viedään hoitoon (ei siis alan koulutusta välttämättä eikä valvontaa) tai viedään tarhaan alk 6 vko/4 kk.
tarhojen taso ei aika vastaa suomen oloja (ei ole kokemusta suomalaisista tarhoista mutta ainakin siisteydessä, ulkoilussa ja ruokailussa olettaisin suomen voittavan mennen tullen vaiko?).
monet äidit jotka haluavat jäädä lapsen synnyttyä osa-aikaseksi täytyy vaihtaa työpaikkaa tai ainakin tehdä vähemmän vaastavaa työtä eli jos olet laboratorion johtaja niin osa-aikaisena kelpaat labra-apulaiseksi.
usein se on joko/tai tilanne koska hoitovapaita ei ole ja jos olet töissä usein poissa oman tai lapsen sairastumisen vuoksi niin sitä ei hyvällä katsota ja ne päivät ovat palkattomia. joudut usein siis valitsemaan joko viet lapsesi 10 t/pvässä hoitoon tai olet kotiäiti ja elät miehesi palkalla tai avustuksilla.
ei kaikkilla kotiäideillä tietenkään ole isopalkkaisia miehiä tukenaan mutta kotiäitiys on näissä maissa huomattavasti yleisempää kun suomessa. moni itse tuntemanu äiti on ennemmin tai myöhemmin jäänyt kotiin hoitamaan lapsia koska yhteinen aika on niin rajallista.
omista 13 naapuristani joilla on alle tai kopulu-ikäisiä lapsia kokoaika töissä on itseni lisäksi 2 ja osa-aikaisena 2, loput ovat kotiäitejä kokopäiväisesti.
sitten ne tarhakulut, itse maksan 2 lapsesta 1500 euroa/kk tarhamaksuja ja jos vien kolmannenkin niin se olisi yli 2000/kk ja se alkaa olla jo liikaa. yksityinen hoitaja maksaisi vähemmän mutta jos haluaa koulutuksen saaneet hoitajan niin samoihin menee mutta hoitajan saa silloin kotiin.
ne synnytyssairaala-kulut onkin taru erikseen...


[/quote]


Minun tuttavapiirissa taalla Englannissa yli puolet aideista kay osa-aikaisessa tyossa. Useimmilla on mielettomat asuntovelat ja yha useampi nainen myos haluaa kayda tyossa kodin ulkopuolella. En ole kuullut, etta osa-aikaisessa tyossa joutuisi tekemaan koulutustaan alempaa hommaa :/ Lapsethan aloittavat taalla koulun jo n. 4-vuotiaana, joten aidit ehtivat hyvin tyohon ; koulupaivat ovat pitkia (n. klo. 9 - 15.30 ). Lasten hoitopaikkojen tasossa olisi tosiaan parantamisen varaa...
 
Olin aina ajatellut, että jos joskus saan omia lapsia, hoidan heidät mahdollisimman pitkään kotona. Esikoisen synnyttyä iski kuitenkin taloudellinen todellisuus päin pläsiä ja töihin oli ihan pakko palata esikoisen ollessa 1,5-vuotias. Onneksi saimme lapsemme hoitajaksi maailman parhaan perhepäivähoitajan!

Nyt toisen lapsen synnyttyä tilanne oli uusi. Olimme muuttaneet uudelle paikkakunnalle, eikä minulla ollut täällä mitään vakityötä odottelemassa paluuta äippälomalta. Minulle ja miehelleni oli ihan selvää, ettei 9 kk ikäistä lasta viedä vielä hoitoon. Taloudellisesti kotona olemista on helpottanut se, että olen ryhtynyt yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Hoidan siis kummatkin lapseni kotona (esikoinen käy pari kertaa viikossa kerhossa) ja kahta hoitolasta leipätyökseni. Meille tämä järjestely sopii tähän elämäntilanteeseen kaikista parhaiten!!
 
ei kotiäitityyppiäkö
Hei!
Kun esikoinen syntyi ajattelin jäädä kotiin muutamaksi vuodeksi mutta mies jäi työttömäksi ja kun minulle tarjottiin hyvä työ menin töihin lapsen ollessa 3 kk ja isä jäi kotiin. Tein 6-tunnin päiviä ja en imettänyt. Mies hoiti homman ihan hyvin mutta aina kun tulin kotiin oli hän jo ovella vauvan kanssa vastassa että vuoro vaihtuu nyt heti! Toisen lapsen kanssa olin vuoden kotona ja esikoinen oli silloin 3 vuotta. Rakensimme taloa ja oli kaiket päivät ja illat yksin koska mies meni suoraan töistä rakennukselle ja tuli vasta illalla kotiin. Luulin tulevani hulluksi. En päässyt mihinkään ja aikuiskontakteja ei pahemmin ollut kun kaikki tuttavat ja kaverit olivat työelämässä. Silloin haikailin takaisin työelämään ja en oikein osannut nauttia pienistä lapsistani. Siitä huono omatunto jälkeenpäin. Nyt odotan iltatähteä ja en tiedä yhtään miten kauan aion olla kotona, ainakin vuoden. Vanhemmat lapset ovat koulussa. Odotan kuitenkin innolla äitiyslomaa tällä kertaa ja hoitovapaalle jääminen tuntuu nyt myös hyvältä. Olen nelikymppinen ja viimeistä kertaa jäämässä äitiyslomille eli nyt aion nauttia täysin siemauksin. Jos taas tuntuu siltä että vuoden päästä haluan mennä töihin menen, sillä minulla on työ josta pidän ja näillä näkymin se on vielä jäljellä äitiysloman jälkeen, tunnen olevani etuoikeutettu, sillä näin ei ole kaikilla. Huonoa omaatuntuntoa en enää kanna, se on ajan haaskausta. Päivä kerrallaan eteenpäin.
 
itse myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 14:25 Chayenne kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 10:47 itse myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 21:57 Chayenne kirjoitti:
Esikoista odottaessa aioin menna takaisin toihin aitiysloman loputtua lapsen ollessa 4kk (Sveitsissa). Mieli muuttui vauvan valvottaessa oita ja muutenkin arjen ollessa rankempaa kuin olin kuvitellut odotusaikana. Toisten lasten kohdalla on ollut koko ajan selvaa, etta hoidan lapset kotona ainakin kouluikaan asti.
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit että asut sveitsissä ja äitiysloma loppuu 4 kk jälkeen tai lapsen ollessa 4 kk. Kiinnostaisi tietää kuinka sielä tämä homma toimii eli hoitaako sielä äidit lapset kotona vai onko yleistä että mennään töihin heti? Ja jos ei mennä töihin, onko sielä miesten palkat paljon suurempia kuin naisten? Tekeekö naiset pitkää päivää jos lapsia? Tuetaanko sielä mitenkään jos äiti jää kotiin äitiysloman jälkeen?

Kiva jos viitsit vastata ja kerro ihan yleisesti mihin itse olet törmännyt ja huomannut asioita. En ole itse muuttamassa sveitsiin mutta kiinnostaa tietää mitä tapoja sielä on tässä asiassa.
Minakin asun tata nykya Englannissa ; takaisin Sveitsiin muutamme kesalla. Sveitsissa on aitiysloman pituus 16 viikkoa, jonka jalkeen useimmat aidit jaavat kotiin, silla kunnallista lastenhoitoa ei ole ja yksityinen on todella kallista. Luulisin, etta miesten palkka (samasta tyosta ) on suurempi kuin naisten. Joka tapauksessa palkat ovat yleisesti ottaen niin hyvat, etta aidilla on varaa jaada kotiin. Mitaan tukia ei sen sijaan ole. Kotiaitiys on arvostettua ( toisin kuin Suomessa) ja esim. naiselle karttuu elaketta kotiaitivuosilta miehen saaman palkan mukaan.
Kiitos vastauksista kaikille! Oli kiva lukea teidän vastauksia, tällä puolella asioita voi kysyä ilman että siitä seuraa hirveät tappelut virtuaalisesti.
 

Yhteistyössä