Lisäaineet ovat huijausta, niin se vain on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ugh :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22450733]Ei tarvitse syödä valmisruokaa. Kaiken voi tehdä itse. Ihan epäloogista, että miettii, onko pakastepitsassa ja eineslaatikossa lisäaineita vai ei.[/QUOTE]

hyvinkin monissa eineksissä muuten ei ole lisäaineita.

Nyt pitää huomata että vaarallisempaa on jättää syömättä kokonaan. Tässä globaalissa yhteiskunnassa se ruoka kun ei voi olla kaikille aina käsittelemätöntä ja tuoreinta mahdollista, joten ruoan käyttökelpoisuusaikaa on pidennettävä jotta ruoka olisi myös kaikkien saatavilla.

Jos tarkastellaan vaikka hiilidioksiidia, jota käytetään niin limpparin poreena kuin naudan jauhelihan säilönnässäkin tiedetään (on ihan yleisessä tiedossa jopa) aiheuttavan syöpää. Saatava hyöty suhteessa haittoihin on kuitenkin suurempi, joten sitä käytetään ja näennäisesti on turvalliseksi julistettu .Huomioitavaa on että ihmisien tiedetään kuolevan nälkään jopa nopeammin kuin syöpään.

Tässä päästään siihen tulokseen että niillä kellä on varaa narista myös narisee. Jos E-koodit pelottaa, voi asioista yrittää ottaa selvää ja välttää kyseisiä aineita. Lopulta aika laihaksi ruokaympyrä käy jos siinä vielä tuloksellisesti onnistuu.

Voin kertoa teille, etten koskaan ole ollut näin terve, onnellinen ja hyvinvoiva. Olen harrastanut viimeiset 10 vuotta urheilua ja se on muuttanut ruokavalioni täysin. En voi syödä mitä tahansa tärkkelys E-koodi moskaa. Se ei vaan tunnu hyvälle, eikä myöskään parannna tuloksiani tai motivaatiotani. Suurin osa teollisesta ruuasta on maissi ja soija tärkkelystä. Kun syö mahd. puhdasta lähiruokaa ja jättää teollisen ruuan pois niin sen huomaa miten elämä muuttuu paremmaksi. Ruoka ympyräni on kasvanut sen jälkeen valtavasti ja kasvaa edelleen.

Tässä päästään siihen tulokseen että niillä kellä on varaa narista myös narisee. Jos E-koodit pelottaa, voi asioista yrittää ottaa selvää ja välttää kyseisiä aineita. Lopulta aika laihaksi ruokaympyrä käy jos siinä vielä tuloksellisesti onnistuu.

Aika paljon vaivaa joutuu näkemään, mutta ruokaympyrä ei käy laihaksi vaan ravintorikkaaksi. Hyviä tuotteita on saatavilla! Mitä useampi meistä kiinnittää huomiota ruuan laatuun, sitä laadukkaampaa ruokaa tulee ihan tavallisiin kauppoihin.

i

Huh huh, taidat olla nuori tai sitten muistisi on tosi huono. Vielä parikymmentä vuotta sitten meidän kaikkien syömä tavallinen ruoka oli lähiruokaa tai "luomua" (ei sertifioitua mutta myrkyittä kasvanutta) - Eikä lisäaineilla keinotekoisesti täydennettyä, värjättyä ja maustettua tärkkelyshöttöä.

Näin ne ihmiset unohtavat, mitä normaali ruoka on, koska niin kauan on ollut normaalia lastata oranssit limalihat, aromilitkujogurtit ja einespaketit kärryyn. Ei ole mitenkään vaikeaa minimoida lisäaineiden saamista eli maksaa vain aidosta ehdasta kamasta eikä tyhjällä "laimennetuista" tuotteista. Ja varmasti on rikkaampi ravintosisältö siinä omassa ruokaympyrässä tällä tavoin. Mausta puhumattakaan.

Huh huh, taidat olla nuori tai sitten muistisi on tosi huono. Vielä parikymmentä vuotta sitten meidän kaikkien syömä tavallinen ruoka oli lähiruokaa tai "luomua" (ei sertifioitua mutta myrkyittä kasvanutta) - Eikä lisäaineilla keinotekoisesti täydennettyä, värjättyä ja maustettua tärkkelyshöttöä.

Näin ne ihmiset unohtavat, mitä normaali ruoka on, koska niin kauan on ollut normaalia lastata oranssit limalihat, aromilitkujogurtit ja einespaketit kärryyn. Ei ole mitenkään vaikeaa minimoida lisäaineiden saamista eli maksaa vain aidosta ehdasta kamasta eikä tyhjällä "laimennetuista" tuotteista. Ja varmasti on rikkaampi ravintosisältö siinä omassa ruokaympyrässä tällä tavoin. Mausta puhumattakaan.

Mutta monella palstailijalla ei taida olla juurikaan muistikuvia siitä, mitä ovat syöneet 20 vuotta sitten :)

• Tykkää
Reactions: Seanna
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23928340:
Mutta monella palstailijalla ei taida olla juurikaan muistikuvia siitä, mitä ovat syöneet 20 vuotta sitten :)

Juu, voi olla että tosi moni on sen verran nuori. Mutta olen kyllä huomannut, että monien vähän vanhempienkin muisti on pyyhkiytynyt tosi tehokkaasti :) Ehkä ne lisäaineet saavat sen aikaan ;)

Lueskelin alotusta ja mietin että joku tulee nyt "pikkusen" perässä. Mutta ihmekkös tuo, alotushan on vuosia vanha.
Piti kommentoimani sen verran että lisäaineita välttäen ei ruokavalio jää suppeaksi. Tietysti on vielä valmistusvaiheen ongelmat, antibioottiruuat lehmille yms mitkä vaikuttavat, mutta puhuen nyt siitä, mitä lautaselleen paketista laittaa. Se on sellaisen välinpitämättömän ja laiskan ihmisen epäluuloista puhetta, mutta hei, jokainen tavallaan, ihan vapaasti.

[QUOTE="Anne";23928403]Lueskelin alotusta ja mietin että joku tulee nyt "pikkusen" perässä. Mutta ihmekkös tuo, alotushan on vuosia vanha.
Piti kommentoimani sen verran että lisäaineita välttäen ei ruokavalio jää suppeaksi. Tietysti on vielä valmistusvaiheen ongelmat, antibioottiruuat lehmille yms mitkä vaikuttavat, mutta puhuen nyt siitä, mitä lautaselleen paketista laittaa. Se on sellaisen välinpitämättömän ja laiskan ihmisen epäluuloista puhetta, mutta hei, jokainen tavallaan, ihan vapaasti.[/QUOTE]
Nyt, kun olen puolitoista vuotta pyrkinyt tietoisesti välttelemään lisäaineita, ruokavaliomme on luultavasti muuttunut entistäkin monipuolisemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23928466:
Nyt, kun olen puolitoista vuotta pyrkinyt tietoisesti välttelemään lisäaineita, ruokavaliomme on luultavasti muuttunut entistäkin monipuolisemmaksi.

Kyllä aivan totta tämäkin. Todennäköisesti jos ne lisäaineet haluaa jättää kaupan hyllylle, on muutenkin kiinnostunut ravinnostaan. Samoiten voisin itsekin sanoa. Tulee syötyä enemmän kasviksia ja tietysti kun pyrkii tekemään maistuvan ja täyttävän aterian niin siinä on aika monipuolisesti kaikkea. Minä en ole täysin kieltäytyväinen näistä lisäaineista mutta pyrin siihen. Olen aika aloitteleva kokki vielä (olen juuri oppinut tekemään siedettäviä kastikkeita joten niitäkään ei enää pussista tarvitse) ja jos on tarvinnut lisäainepitoisia käyttää niin yleensä kalliimpia, esim Knorr, Uncle Bens, niissä ei kauheasti lisäaineita halvempiin verrattuna ole. Pikkuhiljaa olen opetellut ja karsinut valmissysteemejä pois. Seuraavaksi pitäisi opetella tekemään lasagnea, sekin on tullut tehtyä tähän asti elämässä vain Knorr:in paketista.

[QUOTE="Anne";23928500]Kyllä aivan totta tämäkin. Todennäköisesti jos ne lisäaineet haluaa jättää kaupan hyllylle, on muutenkin kiinnostunut ravinnostaan. Samoiten voisin itsekin sanoa. Tulee syötyä enemmän kasviksia ja tietysti kun pyrkii tekemään maistuvan ja täyttävän aterian niin siinä on aika monipuolisesti kaikkea. Minä en ole täysin kieltäytyväinen näistä lisäaineista mutta pyrin siihen. Olen aika aloitteleva kokki vielä (olen juuri oppinut tekemään siedettäviä kastikkeita joten niitäkään ei enää pussista tarvitse) ja jos on tarvinnut lisäainepitoisia käyttää niin yleensä kalliimpia, esim Knorr, Uncle Bens, niissä ei kauheasti lisäaineita halvempiin verrattuna ole. Pikkuhiljaa olen opetellut ja karsinut valmissysteemejä pois. Seuraavaksi pitäisi opetella tekemään lasagnea, sekin on tullut tehtyä tähän asti elämässä vain Knorr:in paketista.[/QUOTE]
Meidät suomalaiset on viimeisen vuosikymmenen aikana totutettu siihen, että ruuan pitää maistua mausteilta. On siis melko sama, mitä raaka-aineet ovat, kunhan vaan lyöt sekaan maustepussin tai ne raaka-aineet on valmiissa marinadissa. Mulla oli aikoinaan valtavat määrät erilaisia mausteita ja käytinkin niitä varsin paljon. Kunnes kysyin itseltäni, miksi liha ei saa maistua lihalta, kala kalalta, porkkana porkkanalta jne. Nykyisin käytän hyvin vähän mausteita ruuassani, mutta koska raaka-aineet ovat hyviä ja tuoreita, ei niiden makua tarvitsekaan mausteilla peittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23928526:
Meidät suomalaiset on viimeisen vuosikymmenen aikana totutettu siihen, että ruuan pitää maistua mausteilta. On siis melko sama, mitä raaka-aineet ovat, kunhan vaan lyöt sekaan maustepussin tai ne raaka-aineet on valmiissa marinadissa. Mulla oli aikoinaan valtavat määrät erilaisia mausteita ja käytinkin niitä varsin paljon. Kunnes kysyin itseltäni, miksi liha ei saa maistua lihalta, kala kalalta, porkkana porkkanalta jne. Nykyisin käytän hyvin vähän mausteita ruuassani, mutta koska raaka-aineet ovat hyviä ja tuoreita, ei niiden makua tarvitsekaan mausteilla peittää.

Minulla on aina ennen ollut kaapissa maustesekoituksia. Mutta makuaisti parani kun olen vähentänyt lisäaineita. Marinoitu liha maistuu nykyään eltaantuneelta yms.
Maustan kyllä ruokaa edelleen ja saatan joskus marinoida(mureuttaa) lihaa jos siihen on aikaa. Hyvää lihaahan ei maustaa tarvitse, näinhän se on. Mutta esim. lipsitikka, on erinomainen lisä kastikkeeseen. Pidän myös hieman "lämmittävästä" ruuasta joten kaapista löytyy pippurit (musta-valko-cayanne-). Joitakin muitakin yrttejä on, mutta en peitä niilläkään ruuan makua vaan hieman korostan sitä :)

[QUOTE="Anne";23928500]Kyllä aivan totta tämäkin. Todennäköisesti jos ne lisäaineet haluaa jättää kaupan hyllylle, on muutenkin kiinnostunut ravinnostaan. Samoiten voisin itsekin sanoa. Tulee syötyä enemmän kasviksia ja tietysti kun pyrkii tekemään maistuvan ja täyttävän aterian niin siinä on aika monipuolisesti kaikkea. Minä en ole täysin kieltäytyväinen näistä lisäaineista mutta pyrin siihen. Olen aika aloitteleva kokki vielä (olen juuri oppinut tekemään siedettäviä kastikkeita joten niitäkään ei enää pussista tarvitse) ja jos on tarvinnut lisäainepitoisia käyttää niin yleensä kalliimpia, esim Knorr, Uncle Bens, niissä ei kauheasti lisäaineita halvempiin verrattuna ole. Pikkuhiljaa olen opetellut ja karsinut valmissysteemejä pois. Seuraavaksi pitäisi opetella tekemään lasagnea, sekin on tullut tehtyä tähän asti elämässä vain Knorr:in paketista.[/QUOTE]

Hmmm... Mistä tiedät ettei kalliimmassa ole jotain lisäainetta enemmän kuin halvassa?

[QUOTE="Anne";23928558]Minulla on aina ennen ollut kaapissa maustesekoituksia. Mutta makuaisti parani kun olen vähentänyt lisäaineita. Marinoitu liha maistuu nykyään eltaantuneelta yms.
Maustan kyllä ruokaa edelleen ja saatan joskus marinoida(mureuttaa) lihaa jos siihen on aikaa. Hyvää lihaahan ei maustaa tarvitse, näinhän se on. Mutta esim. lipsitikka, on erinomainen lisä kastikkeeseen. Pidän myös hieman "lämmittävästä" ruuasta joten kaapista löytyy pippurit (musta-valko-cayanne-). Joitakin muitakin yrttejä on, mutta en peitä niilläkään ruuan makua vaan hieman korostan sitä :)[/QUOTE]
Sama juttu mulla. Ja näin kesäaikaan on hienoa, kun voi parvekelaatikosta hakea tuoretta salviaa lihapataan, basilikaa pastakastikkeeseen ja timjamia salaatin päälle. Sitten just chilit, pippurit yms ei-mausteseokset.

Melkein poikkeuksetta on niin, että lisäaineilla juuri pyritään painamaan hinta alas eli laittamalla tyhjää oikeiden jatai laaukkaiden ainesten tilalle. Totta kai tuoteselosteet kannattaa silti tsekata, oli hinta mikä tahansa.

Juu, siinä tuoteselosteessa kyllä lukee mitä siinä on ja kuinka montaa eri laatua, mutta ei niissä yleensä kyllä määriä lue. Jotkut halpis- tuotteet muuten on täysin samaa tavaraa kuin se kalliimpi versio, hinnan saa alas kun purkin kyljessä lukee euroshopper, pirkka tai x-tra.

Hmmm... Mistä tiedät ettei kalliimmassa ole jotain lisäainetta enemmän kuin halvassa?

Nii totta määrällisesti en tiedäkkään. Mutta esim Uncle Bens:in ateriakastike : "Ainesosat: vesi, tomaatti, sokeri, porkkana, viinietikka, ananas, vihreä paprika (4%), sipuli (3%), muunnettu maissitärkkelys, punainen paprika (2,7%), bambunverso, suola, aromi (sisältää vehnää), mausteet (0,3%), väri (paprikauute), valkosipuli, soijakastikejauhe (mm. vehnä). "
Ja halvemmassa on monia muita lisää, mitä halvempi sen enemmän erilaisia lisäaineita.

Rainbow:n ateriakastike
"Ainesosat: vesi, vihannekset (30 %: sipuli, porkkana, ananas, selleri, punainen paprika, vihreä paprika), sokeri, tomaattisose, viinietikka, muunnettu maissitärkkelys, suola, kasvisliemi, aromivalmiste, hapettumisenestoaine (E 300), happamuudensäätöaine (E 334), mausteet (mm. cayennepippuri, inkivääri, kurkuma, valkopippuri). Suolapitoisuus 1,8 %. Voimakassuolainen"

Pirkka voi olla halpa, mutta ihan hyvä merkki sekin on pääasiallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23928593:
Sama juttu mulla. Ja näin kesäaikaan on hienoa, kun voi parvekelaatikosta hakea tuoretta salviaa lihapataan, basilikaa pastakastikkeeseen ja timjamia salaatin päälle. Sitten just chilit, pippurit yms ei-mausteseokset.

Äh, kun pääsisikin istuttelemaan omalle parvekkeelle. Onneksi voi sukulaisen pihalle kysellä kaikenlaisia yrttejä, sieltä kävin tuoreet lipstikatkin hakemassa ja osan kuivatin purkkiin :)
Olen huomannut usein kun olen täällä ollut, että jätän usein vastaamatta jos sinä olet jo vastannut :D Ei pahalla, olen vain usein ollut samaa mieltä kanssasi :D

[QUOTE="Anne";23928668]Äh, kun pääsisikin istuttelemaan omalle parvekkeelle. Onneksi voi sukulaisen pihalle kysellä kaikenlaisia yrttejä, sieltä kävin tuoreet lipstikatkin hakemassa ja osan kuivatin purkkiin :)
Olen huomannut usein kun olen täällä ollut, että jätän usein vastaamatta jos sinä olet jo vastannut :D Ei pahalla, olen vain usein ollut samaa mieltä kanssasi :D[/QUOTE]
Lisäaineeton ruoka on yhdistävä tekijä :) Miksi muuten et voi kasvattaa parvekkeella yrttejä? Mä hurahdin tänä vuonna kasvattamaan kaikenlaista ruukuissa ja laatikoissa. Lasten vanhoissa muovisissa lelulaatikoissa kasvaa nyt punajuurta, pienemmissä laatikoissa retiisiä jne. Mulla on kyllä pieni rivaripihakin, mutta osa on siis parvekkeella ja osa pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23928680:
Lisäaineeton ruoka on yhdistävä tekijä :) Miksi muuten et voi kasvattaa parvekkeella yrttejä? Mä hurahdin tänä vuonna kasvattamaan kaikenlaista ruukuissa ja laatikoissa. Lasten vanhoissa muovisissa lelulaatikoissa kasvaa nyt punajuurta, pienemmissä laatikoissa retiisiä jne. Mulla on kyllä pieni rivaripihakin, mutta osa on siis parvekkeella ja osa pihalla.

En saa parvekkeelle rakennettua oikein mitään, kaiteeseen ei voi ripustaa kun katolta tulee niin kovaa vesi siihen. Pieni hyllykkö tai muu taso olisi kiva mutta huoltoyhtiö ei ole vienyt vanhoja jääkaappeja pois :/ No, muutto on edessä toivottavasti pian ja tulevassa asunnossa ei sitten parveketta olekaan. Mutta siellä on isot ikkunalaudat joita pääsen toivottavasti hyödyntämään :)

[QUOTE="Anne";23928705]En saa parvekkeelle rakennettua oikein mitään, kaiteeseen ei voi ripustaa kun katolta tulee niin kovaa vesi siihen. Pieni hyllykkö tai muu taso olisi kiva mutta huoltoyhtiö ei ole vienyt vanhoja jääkaappeja pois :/ No, muutto on edessä toivottavasti pian ja tulevassa asunnossa ei sitten parveketta olekaan. Mutta siellä on isot ikkunalaudat joita pääsen toivottavasti hyödyntämään :)[/QUOTE]
Käypä kirjakaupassa tai kirjastossa ja silmäile sellaista kirjaa kuin Kasvimaa ruukussa
951235196X.jpg

Ehkä saat idean laittaa ruukkuja niiden jääkaappien päälle :)

Yhteistyössä