Lirahtelee..

• Viestiketjun aloittaja Satumaa.
  • Ensimmäinen viesti
Satumaa.
Hei. En tiennyt mihin kirjoittaa tätä, ku tuo Naisen elämää on lopettanut.

Eli olen 30w yhden lapsen äiti. Pienehke virtsankarkailu häiritsee. Joudun käyttämään paksuja siteitä aina kun olen esim. bailaamassa ja juon alkoholia. Mites muilla, käytättekö suojia virtsankarkailuun?

riinu
Olen 34-vuotias kolmen lapsen äippä ja voin sanoa, et tuo ei oo normaalia. Ala harjoittamaan lantionpohjanlihaksia. Tuota ongelmaa ei oo mulla ollut kun pari kk synnytyksestä ja vaan tokan synnytyksen jälkeen.

lapseton
Hei. Lirahteleehan sitä ja joskus enemmäkin, lorahtaa.
Niin vastaus on kyllä käytän.
47-w. ja lapseton.

normaalia tai ei, muttei hirveän järkyttävän ainutlaatuista.

Eiköhän se siitä
Mulla esiintyy tota "lirahtelua" yleensä aivastaessa tai yskiessä. Joten kun menen esim. jollekin pidemmälle automatkalle tai johonkin tilaisuuteen on pakko varautua suojalla. Mun äiti (70v) on neuvonut näin: nojaa seinään ja vedä vatsa sisään selkä kiinni seinään jännittämällä lantiopohja- ja vatsalihaksia lähde siitä liikkeelle ja pidä vatsa piukkana niin kauan kuin pystyt. sitten voi myös pinnistellä näitä lihaksia tv:tä katsellessa, ja vaikka tässä kun kirjoittelee koneella aina vaan kun muistaa =).

lapseton
Noista paksuista siteistä... Tarkoitatko paksuja kuukautissuojia vai mitä??
Kuukautissuojat eivät ime nestettä niin hyvin kuin kuukautisvuotoa vaan lirahduksiin kannattaa todella varautua niihin suunnitelluilla suojilla, jotka kyllä käyvät kuukautissuojista. Ainakin joku aika sitten.

lapseton
[quote="kjyjthd" Mä en tiedä ketään, jolla ois toi vaiva. Sulla on kohtu laskeutunut ja painaa virtsarakkoa.[/quote]

No, harvapa sitä ympäriinsä kuuluttaa jos pikkarit kastuu. En varmasti ole väärässä, jos yhdellä kymmenestä jossain vaihessa elämää on pientä ongelmaa.

Mamma
Olen 50v ja 5 synnytystä ollut. Ei ole koskaan lirahdellut paria päivää synnytyksen jälkeen lukuunottamatta. Reipas säännöllinen liikunta päivittäin ja lihakset pinkeään kuntoon niin ei lirahtele. Itse kuntoilen reipasta salikuntoilua n.2 t/ päivässä ja 5 päivänä viikossa.

Kyllä noin nuoren ihmisen se kuitenkin kannattaa ensin tutkituttaa.

N69
Vaiva johtuu huonoista lantiopohjalihaksista. Muistan synnytyslaitoksella lantiopohjalihasjumpassa, että ainakin yksi nainen tunnusti kärsineensä "lirahteluista" jo ihan teini-ikäisenä.

Vaikka harrastaisi kovastikin liikuntaa, lantiopohjalihakset voi silti olla huonossa kunnossa. Ikä, ylipaino, raskaudet ja synnytykset saavat aikaan sen, että kohtu painaa lantiopohjalihaksia ja pahimmillaan saattaa jopa aiheuttaa kohdun ulosluiskahtamisen emättimen kautta. Kohtu painaa myös virtsarakkoa ja voi painaa myös peräsuolta aiheuttaen ulostusvaikeuksiakin.

Lantiopohjalihaksia voi treenata geisha-kuulilla, mutta silloin kuulat pitää olla oikeankokoiset. Liian isot kuulat pysyvät itsestään ylhäällä eikä siis tarvita lihastreeniä, jotta ne pysyisivät emättimessä.

Lantiopohjalihaksia voi myös treenata ihan jumppaamalla ns. "hissiliikkeellä". Helpointa on tehdä niin, että pissatessa keskeyttää virtsasuihkun, jolloin hoksaa, mikä se lihas on, jolla virsasuihkun saa keskeytettyä. Ei saa kuitenkaan treenata tätä pissatessa, jottei virtsaaminen häiriydy! Liikeen voi tehdä kuitenkin kokeeksi, jotta hoksaa asian. Samoin tehdään peräsuolelle ja emättimelle eli jännitetään ja rentoutetaan.

Emättimeen voi laittaa vaikkapa sormen ja puristaa lihaksilla. Sormen ympärillä pitäisi tuntua jännitystä. Mielikuvaharjoittelulla voi ajatella, että emättimen suulla olisi vaikkapa kirsikka, jonka yrittää "imaista" sisäänsä.

Aina yhden jännitysliikkeen jälkeen yritä rentoutua täysin ja sen jälkeen yritä uudelleen. Suositus on 100 liikettä päivässä. Kun treenin oppii, sitä voi tehdä vaikka kassajonossa, tiskatessa, työmatkalla jne.

Oman miehen voi yllättää tekemällä emättimen puristusliikettä yhdynnän aikana. Lopputuloksena on todennäköisesti miehen yllättävä laukeaminen:)

Tiptop
Reipas säännöllinen liikunta päivittäin ja lihakset pinkeään kuntoon niin ei lirahtele. Itse kuntoilen reipasta salikuntoilua n.2 t/ päivässä ja 5 päivänä viikossa.

Ei se liikunta välttämättä auta. Itse olen aina ollut monipuolinen himoliikkuja, mutta silti tahtoo yskiessä ja aivastellessa lirahtaa. Ikää 50 ja yksi vaikea pitkittynyt imukuppisynnytys, joka ainakin osasyynä on lirahteluun.

Tädin tyttö
Tädilläni oli sama vaiva 4 synnytyksen jälkeen. Kävi leikkauksessa päiväpolilla ja vaiva oli muisto vain. Ihmettelee sitä, miksi nykyään on kaikki suojat jne. kun toimenpide on niin pieni ja tehokas. Ja hän kävi siis leikkauksessa 60-70 -luvun vaihteessa eli nyt varmaan vielä rutiinisempi toimenpide. Tutki ihmeessä asiaa ja juttele lääkärin kanssa! :)

lapseton
eikös juttu kulje kuitenkin sitä rataa, että ensin (lääkäriin ja) jumppaamaan. Jos se ei autka, niin sitten vasta operoidan. Sillä välillä niitä suojia käytetään.

Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Mirjami:
Kokeile geishakuulia. Itse aloitin vähän aikaa sitten harjoittelun Smartballs kuulilla:

http://www.pehmopeput.fi

Jo nyt tuntuu auttaneen ja mieskin tykkää :)
Kovin tuttu kiusa. Minä koetan pitää kuntoa yllä säännöllisesti ja vähän on helpotusta tuonutkin.
Vahinkoja satuu enää harvoin, mutta jos pahenee, harkitsen keikkaushoitoja.

Yhteistyössä