Lintujen talviruokinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka moni ruokkii lintuja? Mitä teillä on tarjolla?
Olen laittelemassa ruokintapaikkaa kuntoon, mulla on kaksi sellaista automaattityylillä toimivaa pönttöä mihin tulee auringonkukansiemeniä, pähkinöille on oma ritilähärveli minkä läpi nitä voi nokkia ja talipallotelineitä pari kpl.
Kaikki pitää laittaa metallihökötyksiin ja kinnittää rautalangalla, tai muuten harakat ja oravat ryöväävät kaiken.

Meillä on yksi automaatti, jossa pähkinämurskaa ja auringonkukansiemeniä sekä talipalloteline. Enemmänkin voisi olla, mutta en varmaan muistaisi hoitaa kaikkia samalla intensiteetillä, jolloin kuitenkin liikenne keskittyisi sille yhdelle paikalle.

Oletko millaisia havaintoja tehnyt laudalla? Meillä on tänä syksynä/talvena ollut tosi monotonista, pelkkiä perustinttejä ja pari punatulkkua. Viime talvena oli paljon monipuolisemmin lajeja liikenteessä.

Meillä on yksi automaatti, jossa pähkinämurskaa ja auringonkukansiemeniä sekä talipalloteline. Enemmänkin voisi olla, mutta en varmaan muistaisi hoitaa kaikkia samalla intensiteetillä, jolloin kuitenkin liikenne keskittyisi sille yhdelle paikalle.

Oletko millaisia havaintoja tehnyt laudalla? Meillä on tänä syksynä/talvena ollut tosi monotonista, pelkkiä perustinttejä ja pari punatulkkua. Viime talvena oli paljon monipuolisemmin lajeja liikenteessä.

Joka vuosi on ollut kaikennäköisiä tirppoja. Varpusia ehkä eniten, niitä pyörii tossa pihassa isot laumat muutenkin ja niillä on pesät meidän pihapiirissä.
Talitinttejä, sinitiaisia, töyhtötiaisia, hömötiaisia, kuusitiaisia. Viherpeippoja ja vihervarpusia, keltasirkkuja, punatulkkuja.
Käpytikkojakin ja muutamana vuonna on käynyt palokärki, se on muuten yllättävän iso kun läheltä näkee :)
Joskus on käynyt urpiaisiakin, mutta ne menevät ja tulevat. Joskus ei näy viikkokausiin ja sitten niitä taas pelmahtaa kauhea parvi.
Mustarastaskin tai pari on joskus jäänyt talvehtimaan.
Niin ja tässä pihassa asustaa varpushaukkapariskunta, että sekin kyllä hyödyntää tätä ruokintapaikkaa ja "talviruokkii" itseään nappaamalla välillä jonkun pikkulinnun
tosta, jos se nyt lasketaan. Ei silleen kovin kivaa, mutta pitäähän niittenkin syödä.

Meillä on sellainen pyöreä talipalloteline mihin mahtuu 12 talipalloa ja sen saa vaijerilla hyvin roikkumaan esim.oksan ympärille. Sitten on sellainen perus rasvaseos- pötkylä. Kaupassa näin hienon ruokinta-automaatin jonka aion vielä käydä ostamassa että saadaan siemenet ja jyvät vielä tarjolle.

Tässä pikkuvarpunen viime syystalvelta:

Nyt on tosiaan käynyt lähinnä sini-, sa-, tali-, hömö- ja kuusitiaisia. Pari kertaa punatulkkuja vajaan kymmenen tipun parvi. Viime talvena kävi pari kertaa myös pyrstötiaisia, ne olivat kyllä hienoja. Käyvät vakituisesti naapurissa ruokinnalla tuolla kilometrin päässä, täytyy toivoa että eksyvät taas välillä tännekin.

• Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
Tässä pikkuvarpunen viime syystalvelta:

Nyt on tosiaan käynyt lähinnä sini-, sa-, tali-, hömö- ja kuusitiaisia. Pari kertaa punatulkkuja vajaan kymmenen tipun parvi. Viime talvena kävi pari kertaa myös pyrstötiaisia, ne olivat kyllä hienoja. Käyvät vakituisesti naapurissa ruokinnalla tuolla kilometrin päässä, täytyy toivoa että eksyvät taas välillä tännekin.

Piti ihan googlettaa tuo pyrstötiainen. Voi miten sievä se on! En ole itse koskaan nähnyt luonnossa.

Yleensä olen laittanut talipalloja, auringonkukansiemeniä, pähkinöitä ja kauraa.

Tänä vuonna jätän ruokinnan väliin, kun naapuriin muuti vapaana vaeltava kissa, joka jo kesällä tappoi monta räksää tuohon meidän pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27631682:
Piti ihan googlettaa tuo pyrstötiainen. Voi miten sievä se on! En ole itse koskaan nähnyt luonnossa.

Juu, ovat hienoja. Toinen 'tavoite'lintu on viiksitimali, joskus vielä lähden linturetkelle rannikolle bongaamaan.

MG_3371-700.jpg

Yhteistyössä