limsat

• Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti
raskaana
Oliko se niin, että light limsaa ei saanut/kannattanut raskaana juoda? Sen aspartaamin takiako?
Mitä se sitten tekee sikiölle?
On tullut viime viikkoina näitä juotua ja tuli nyt mieleen tämä asia. Terkka ei kyllä oo varotellut tästä mitään.

T:
Pieniä määriä voi satunnaisesti juoda, mutta ei litratolkulla eikä päivittäin. Yleensäkään mitään limsoja ei kannata juoda varsinkaan raskausaikana pääasiallisena juomanaan, niissä olevien lisäaineiden takia.

26+0
Itse olen vetänyt pepsimaxia koko raskausajan läpi ja päivittäin. Ei niitä missään kielletä. Neuvolasta näyttivät vihreää valoa ja sanoivat että mieluummin lisäaineet kuin sokerijuomat. Omaa järkeä voi käyttää että eivät varmaan ole huipputerveellisiä ilman raskauttakaan mutta eivät raskausaikana nyt mitään mullistavaa aiheuta.

-
Sen verran noista colajuomista (cocis, pepsi yms.) että niistä tehtiin takavuosina (v.2000-2001) tutkimus sen vaikutuksesta koliikkiin. Tulokset olivat aika vaikuttavia, eli jos et halua koliikkia vauvallesi, on yksi vältettävä raskausaikana nuo colajuomat.

Saahan niitä tietty juoda jos haluaa, mä en juonu eikä ollu koliikkiakaan=)! Ja miten hyvältä se maistuikaan kun mies toi mulle 0,5 litran kylmän kokiksen osastolle synnytyksen jälkeen, njam....

Nykyisessä raskaudessa on kyllä silloin tällöin tullut ko. juomaa nautiskeltua mutta empähän voi syyttää ku itteeni jos koliikkia lapsella ilmenee...

mie
itse join edellisten raskauksieni aikoina pepsi-maxia. koliikkia ei ollut kummallakaan lapsella.
yksi koliikkiin johtava syy, luulisi olevan limsat (paljon juotuna) imetysaikana, nehän lisäävät ilmavaivoja, täten maidon kautta myös lapselle.

ap
Eli huoletta saan ananas lihgtia ja sprite no sugaria juoda. En muutenkaan pepsistä/cokiksesta välitä light versiona, niin ei tuu niitä juotua. Muut lihgt limpparit uppoo hyvin. En juo maitoa, vaan yleensä ruokajuomana piimä ja joskus vesi, mutta aina ei nämäkään maistu, vaan limpparia tekee mieli.

HeMi
Minä en kyllä uskaltaisi juoda aspartaami-juomia. Netistä löytyy kasapäin aineistoa liittyen aspartaamiin ja Alzheimerin tautiin, allergioihin jne. sekä niiden yhteyksiin. Sokeria aina parjataan, mutta se on kuitenkin luonnontuote toisin ku aspartaamit jne. kemialliset makeutusaiheet. Ihan kukkupuhetta myöskin, että limujen juonti aiheuttaisi koliikkia. Esikoistani odottaessa join limua päivittäin eikä mitään koliikkeja tullut.

miu
limsojen hiilihappo saattaa helposti turvottaa, makeutusaineet turvottelevat vielä enemmän. sokeri taas kerää nesteitä. Siis koskien niitä joilla näihin on taipumusta.

Itse olen vältelyt limuja juuri siksi, että muutenkin on niin pönäkkä olo enkä huvita ottaa lisää turvoketta :)

HeMi
Joo, no se on kyllä totta. Mutta jos on samanlainen addiktoitunut cola-friikki kuten itse olen, voi täydellinen luopuminenkin olla vaikeeta.. Jos jotakuta muuten kiinnostaa noi aspartaamijutut, niin Jenkkilästä löytyy sellainen sivusto kuin holisticmed, joka on asiaan perehtynyt pintaa syvemmältä. Googleen vaan hakusanaksi aspartame+pregnancy niin tavaraa tulee.

Piritta
Huh huh, nyt unohtakaa noin Jenkkilä-sivut sun muut! Itse olen ihan työni puolesta ollut Elintarvikeviranomaisten kanssa puheissa aspartamiinista, ja se on täysin turvallinen aine. Itsekin olin skeptinen silloin, kun kaiken maan Hyvää päivää -juomat sun muut tuli markkinoille, ja jengi veti niitä innoissaan. Jos juot litroja (muistaakseni 6) päivittäin silloin on haitaksi, muuten ei. Ja tuskin kukaan tuollaisia määriä limsaa juo. Aiemmin tuossa jo joku mainitsikin, mikä aine (s-alkuiset) on sikiölle haitaksi ja mikä. Kaikki höpöhöpö-usa-sivut kannattaa siis jättää väliin. Siellä sitä vasta äitejä pelotellaankin - pysytään siis suomen turvallisissa suosituksissa.

HeMille
Varmasti ihan hyvä sivu, ei siinä mitään, mutta ei silti minkään virallisen instanssin valvoma.

Pidetäänhän kaikki mielessä, että nettiin voi syöttää taivaan totena tietoa ihan kuka tahansa - sinä, minä tai pähkähullu naapurisi.

,.,.,.,.
No ompa kumma että aspartaamia saa juoda/syödä niin kuin huvittaa. Sehän on todettu myrkyksi! Tappaa mm. aivosoluja ja mitä muuta kivaa. Olen kuullut, että joku lääkäri oli nimenomaan kieltänyt aspartaamin syönnin raskaanaollessa. Ei terveellistä! En söisi.

no joo
Älähän jaksa lietsoa enempää. Ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä huuhaa-sivuilla lukee, kuten joku jo sanoi. Kuka tahansa voi väittää vaikka että maito tappaa aivosoluja ja laittaa perään listan keksittyjä titteleitä ja komeita viitteitä, koska ihan oikeasti KUKAAN EI VALVO mitä soopaa herkkäuskoisille, kouluttamattomille hölmöille tyrkytetään :-(

Eikö koulussa enää opeteta alkeellistakaan ""lukutaitoa"" markkinoiden maailmassa pärjäämiseen?

kata
Ymmärsinkö oikein, että näitä hyvää päivää juomia voisi myös juoda ""huoletta"" raskausaikana? Maiston niistä yhtä muutama viikko sitten ja oli niin hyvää, että mieli tekee lisää, mutta olen vähän aristellut juuri noiden makeutusaineiden takia.

ap
Ninni, olen muistaakseni myös lukenut siitä hyvää päivää pullosta, että ei raskaana oleville. Siinä nyt on ihan selvällä suomella se sanottu, joten sitä en juo. Eikös energia juomatkin oo raskaana olevilta kielletty? Näin muistelisin. Jos aspartaami tappaa aivosoluja, niin ei oo ainut aine mikä mun aivosoluja on tappanu..alkoholihan niitä listii mennen tullen ja palatessa. On joskus tullut sitäkin maistettua ennen tätä tilaa..

maikki
No on se kumma, että suomalainen lääkäri oli kieltänyt eräältä raskaana olevalta kaikki mahdolliset aspartaamijuomat. Oli muistaakseni sanonut, ettei tupakkakaan ole niin haitallinen sikiölle kuin aspartaami. Kertoohan se jotain. Ja jos pullon kyljessä lukee ""ei raskaana oleville"" uskallatte silti sitä juoda!?? älyhoi.

joooo
maikki, ei light limsoissa lue, että ei raskaana oleville ja niissä on aspartaamia. Luultavasti se on jostakin muusta aineesta kiinni, mitä nuissa energia juomissa on. Liikaa piristeitä kaiketi..?

h
itse juon suht harvoin muutenkin limsoja joten raskausaikana olen juonut samaan tahtiin. Lightia tai tavallista, mitä nyt on sattunut olemaan. Jotenkin en usko että aspartaamia tms. saa tuosta haitallisen määrän. Eri asia jos juo päivässä monta litraa. Jos olisi ongelmia painon tai sokeriarvojen kans niin sitten välttäisin kyllä tavallisia limsoja.

maikille vielä
Energiajuomissa ei ole aspartaamia, vaan sokeria (niidenhän on tarkoitus antaa energiaa :)). ""Kielto"" raskaana oleville johtuu siitä että niissä on kofeiinia (yleensä saman verran kuin kahvissa) ja tauriinia, guaranaa tms. aineita joiden uskotaan piristävän.

MSG
Joo ja aromivahvenne eli MSG tappaa aivosoluja myös ja sitä nyt on vähän joka paikassa, kuten kasvisliemikuutioissa ja valmisruoassa. Tarkoituksenani ei ole lietsoa paniikkia, vaan kertoa, että näitä pahoja aineita ei nykypäivänä voi oikein millään välttää, eikä niistä vähäisinä annoksina ole haittaa... ainakaan meille. Jotkut ruumiimme mömmöthän nimittäin eivät poistu ollenkaan, vaan annamme niitä mukavana pikku lahjana lapsillemme, jotka myöhemmin pistävät ne taas eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa ne aiheuttavat sukupolvien päästä mm. epämuodostumia.

Yhteistyössä