Limoja oviksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marimekko77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marimekko77

Vieras
En ole käyttänyt ovistestejä ja en tiedä onko ovulaatiota tapahtunut. Silloin kun oviksen olisi pitänyt alkaa, oli limarintamalla hiljaista mutta nyt kierron loppuvaiheessa, kun menkkojen alkuun (jotka siis toivottavasti ei ala!) on viikko, alkaa limoja erittyä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, mistä mahtaa johtua ja onko merkki siitä, että ovis tapahtuu liian myöhään? Kierto mulla on pitkä mutta säännöllinen, 35-37 päivää.

Onko kyseessä siis normaali kostuminen ts. lisääntynyt valkovuoto/muu kosteus (=normaalia ennen kuukautisia) vai nimenomaan ovislima, kanamunan valkuaista muistuttava paksuhko lima?

Muakin askarruttaa, että loppuuko limat totaalisesti siihen kun munasolu irtoaa vai voiko limoja tulla pari päivää oviksen jälkeenkin? Mulla kestää tuo "limakausi" melkein viikon ja muiden oireiden perusteella ovis on tuon limakauden puolivälissä. Ovistestit ei mulla näytä mitään, joten niiden avulla en pysty tarkasti paikantamaan, mutta verikokeiden perusteella mä kuitenkin ovuloin.

Marimekko77: Onnea!! :)

elli: kaiken kirjallisuuden ym mukaan limat kyllä loppuu siihen, kun ovis on oikeasti tapahtunut. Itselläni limakausi on myös n. viikko, lima on ensin sellaista notkeampaa ja "vetisempää" ja ihan loppupäivillä on paksumpaa kanamunalimaa, jopa jotenkin hyytelöistä ja tahmeaa, eli tarttuu sormiin. Ja sitten alkaa kuiva kausi. Seuraatko lämpöjä? Mulla selkeästi lämmöt kohoaa tuon limakauden lopussa kun kuiva kausi alkaa, eli siitä tiedän, että ovis on loppupäässä oikeasti, vaikka limaa tuleekin useamman päivän ajan (monet sanovat, että 1-2 vrk, mutta mulla on lähinnä 5-7). Usein ovis voi olla viivästynyt, eli siksi lämpöjä kannattaa seurata. Siinä vaiheessa kun lämmöt kohoavat ja ovat ylhäällä väh 3 päivää voi olla melko varma, että ovis on tapahtunut. Joskus käy niin, että lämmöt nousevat, mutta laskevat takaisin, eli ovis voi olla myöhässä esim. stressin takia. Siittiöille tuo limakausi on kuitenkin otollista aikaa eli parhaimmat olosuhteet selviämiselle, ja optimiolosuhteissahan vahvat siittiöt voivat elää jopa 7 pv!

kiitos kyssä tietoiskusta! En ole mittaillut lämpöjä, mut ilmeisesti pitäisi.. Nyt kesän aikana se ei varmaan toimi, kun heräilee eri aikoihin? Eikös se pitäisi joka aamu mitata samaan aikaan ennen ylösnousemista? Kesä kun menee tuolla mökkeillessä ja veneillessä, niin ei aamulla ihan ekaks tule mieleen mitata lämpöjä ;)

Joo, sama aika pitäis kutakuinkin olla, tosin siinä on sellainen, että joidenkin mukaan yksi tunti myöhemmin=0,1 asteen nousu lämmöissä. Nyt kesällä ainakin itselläni lämmöt ovat lähtökohtaisesti koko ajan hieman korkeammalla kuin muuten, koska on niin kuuma, mutta sen yleisen linjan näkee kyllä, kun merkkailee ylös (itselläni on Taking Charge of Your Fertility -opuksesta kopioidut taulukot) joka päivä ne.

Kannan mukanani kylässäkin ja reissuissa kuumemittaria joka on sängyn vieressä, eli nopsasti lämmöt otan. :) Tosin näillä kesämatkoilla on tietysti se, että a)jos valvoo paljon b)naukkailee drinksuja, ei lämmöt ole mitenkään idioottivarmoja. Eli vähintään 3 tuntia yhtäjaksoista unta pitäisi muistaakseni olla takana.

Googlailemalla löytyy aika paljon tietoa, jos englanti sujuu eli esim. Natural Family Planning tai Billings Method hakusanoilla. :) Myös "luonnollinen perhesuunnittelu" voi auttaa, jos suomalaista tekstiä hakee. Tuota kirjaani suosittelen kyllä, en tiedä onko sitä saatavilla Suomesta (itse ostin Lontoosta). Nettikaupoista, Amazon.co.uk:sta saattaisi saada, on tosi iso opus ja sisältää rutkasti tietoa! On tietysti engl.kielinen, eli se saattaa jonkin verran haitata, jos kieli ei ole hallussa. :/

Kiitos tiedoista! Joku täällä kerran vihjaisikin jostain nettisivuista missä on hyvät seurantataulukot ja paljo tietoa aiheesta. Mä kuitenkin luulen, että aloitan lämpöjen mittailut vasta kesäloman jälkeen ja muutenkin otan rauhassa tän kesäajan eli "tulee jos on tullakseen" -tyylillä mennään. Syssymmällä sitten täsmähyökkäyksiä yms. ;)
Aurinkoista kesää!!

Yhteistyössä