Limainen kakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti

Vieras
Esikoisellamme, kohta 4kk, on ollu jo pidempään löysää, vetistä ja limaista kakkaa. Tänään vaipassa oli verinen limaklöntti. Voisiko viitata allergiaan vai mikä olisi syynä? Neuvolassa sanottiin vain ettei ole syytä huolehtia. Itsestäni tuntuu kuitenkin siltä ettei tämä ole normaalia... Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Ikävä kyllä kuullostaa siltä, että merkit viittaavat allergiaan. Ottaisin yhteyttä lääkäriin. Ei siitä haittaakaan ole, ja helpottavaa on, jos todetaan, että allergiaa ei ole.

Jos haluat kättä pidempää ennen lääkäriin menoa ja imetät, voit kokeilla olla itse maidottomalla sekä halutessasi myös munattomalla ruokavaliolla 2 viikkoa ja sitten kokeilet syödä maitoa ja katsot a) paraneeko kakka tuon 2 vk aikana ja b) tuleeko oireita jälleen, kun syöt maitoa ja/tai munaa. Lehmänmaito (sen proteiini) sekä kananmuna ovat lasten yleisimmät allergiat, vaikka mille vain voi kyllä olla allerginen. Välttäminen ja sen jälkeen altistus ovat ainoat luotettavat keinot todeta allergia pikkulapsella.

Meillä oli neuvolassa puhetta limaisesta kakasta. Neuvolan täti siis kysyi onko kakka limaista ja "väritöntä" (eli tosi harmaata vaan aina). Hän sanoi sellaisen kakan viittaavan keliakiaan. Tosin meillä on jo kyseessä vuoden ikäinen lapsi, jonka kakka on erilaista kuin 4 kk vanhalla. En tiedä onko limaisuus oireena myös muissa allergioissa, sitä täti ei sanonut. Minä menisin lääkäriin käymään vauvan kanssa, veriklöntti ei kuulosta kauhean normaalilta minunkaan mielestäni.

Soitin tänään neuvolaan ja sain onneksi lääkärille ajan. Katsotaan sitten mitä sanoo, mutta pyydän/vaadin allergiatestejä koska tätä on jatkunut niin pitkään. Kiitos vastauksistanne. Ja vauva on tosiaan täysimetyksellä ja itse käytän maitotuotteita ja munaa, että voi toki olla niistäkin. Tulen kertomaan miten tilanne etenee.

ap, löytyikö selitystä? meidän 2 kk vauvalla limainen kakka ja veripisaroita/viivoja seassa. tosi vähän/pientä mutta mietityttää. hänellä alkoi nyt nenätipat nuhan takia ja mietin voiko ne kuivattaa muitakin kuin nenän limakalvoja (varmaankin) ja jos lima ja veri johtuisi siitä...

muilla vastaavaa kokemusta tai kommentteja?

Yhteistyössä