Lima kurkussa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt_äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt_äippä

Vieras
Kaikki vinkit liman poistoon olisi tervetulleita! Muutama pvä meillä oli pientä kuumetta ja nyt jäi siis lima kurkkuun. Ei sillä muuten väliä mutta noin joka toinen kerta syönnin/juonnin jälkeen oksentaa limaa ja ruokaa. Tai sitten nukkumaanmentäessä unimaidot ja limat ovat sängyssä....pyykkikone meillä onneksi toimii.... :)

Meillä oli limaista yskää jopa 1 kk:n ajan, mutta syynä (tai seurauksena?) oli korvatulehdus. Antibioottikuurin neljäntenä päivänä kova yskiminen ja päivittäinen (tai monesti öinen) oksentelu loppui. Mitään uusia konsteja me ei keksitty, käytössä oli ne perinteiset (sängyn kohottaminen, paljon tyynyjä, yskänkohtauksessa juotavaa, räkää Nenäfriidalla nenästä pois, höyryhengitystä, esim. kylpeminen kosteassa huoneessa...).

minkä ikäinen lapsi ? jos jatkuu, käy lääkärissä ja pyydä ventoliena. On yskänlääke, joka laajentaa keuhkoja joten auttaa hengittämään ja irrottaa limaa. Mutta lapsen ikä vaikuttaa myös voiko sitä antaa.
jos oksentaa paljon myös ruokaa, pitää huolehtia että saa nestettä ettei kuivu.

ei ole tarkoitus kääntää veistä haavassa, mutta miksi ette ihmiset vie sairaita lapsianne lääkäriin vaan piinaatte niiden oloa kotona. Miksi pitää odottaa, milloin kova yskä muuttuu keuhkokuumeeksi?
En vaan ymmärrä, että valitetaan omaa väsymystä ja sotkua nettipalstoilla, jos kuitenkin on lääkärit - ja lapsille vielä ilmaiset sellaiset - olemassa..

öööö...menetkö itse heti lääkäriin kun tulee pieni köhä?

ikää meillä vasta 10kk. monilta olen saanut tiedon että näin pienille ei herkästi määrätä mitään lääkettä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt_äippä:
öööö...menetkö itse heti lääkäriin kun tulee pieni köhä?

ikää meillä vasta 10kk. monilta olen saanut tiedon että näin pienille ei herkästi määrätä mitään lääkettä tms.

oli sellainen tilanne, että poika oli 6kk ja sille tuli flunssa, itse köhä ja muu meni ohi parissa viikossa mutta tuntui, että pojalla on limaa nielun ja nenän välissä ja siinä eivät auttaneet höyryhengitykset eivätkä suolatipat, nasolin jne. Kävin sitten lääkärissä ja hän sanoi, että pojalla on korvatulehdus. KOrvatulehdus valutti nieluun tuota limaa ja siksi siihen ei mikään auttanut. Pienten lasten korvatulehdukset ovat yleisiä ja osa paranee ilman että edes vanhemmat tietävät lapsella olleen korvatulehdusta. Meilläkään pojalla ei ollut muita oireita kuin tuo lima kurkussa ja minä vein lapsen vain pitkittyneen nuhan takia päivystävälle. Käykää ihmeessä näyttämässä poikaa lääkärissä.

Höyryhengityksenä voit kokeilla sitä, että kun itse menet suihkuun laitat lapsen vaikka sitteriin ja hän saa olla kanssasi suihkuhuoneessa suihkun ajan -ota oikein tosi pitkä ja kuuma suihku. Sen jälkeen pistät lapsen lattialle vatsalleen, että mahdollinen lima valuu pois.

Hyväksi hankinnaksi olen myös huomannut vaporizer laitteen, sillä pysyy tukkoinen nenä ja nielu auki. Suolatippoja laitetaan myös pitkin päivää ja niiden laitoin jälkeen taas vatsallaan oloa.

Tsemppiä teille!

Kävimme tänään lääkärissä vaan eipä ihmeempiä. Korvat ookoo eikä keuhkoissakaan mitään. Yskänlääkettä sitten kirjoitti kun halusin. Ei kyllä ole tuo em.

On astmalääke, eikä yskänlääke, sen takia lääkäri ei sitä teidän pienelle määrännyt. Meidän pojulla on se käytössä aina nuhan aikan, sillä hänellä on ollut yksi ahtaava keuhkoputkentulehdus mikä voi uusia. Meille lääkäri sanoi, että ihmiset usein sekoittavat ventolinen yskänlääkkeeseen..

Meillä kolmella lapsella on pitkään jatkunu(n.pari viikkoa) yskä ja limasuutta,varsinki öisin...Yhtä käytettiin lääkärissä ja ei mitään ihmeempiä löytyny.
Serkkutytöllä oli ollu hinkuyskä ja siinä yskä kestää n.5 vkoa,mutta hengityksen pitäs alkaa vinkumaan ja sitä meillä ei oo ollu,joten tämä on vain joku sitkeä flunssa.

En oo juottanu maitoa pahimman limasuuden aikaan,ku se tuntuu vain pahentavan yökkimistä.Eli jos mahollista,ni antaa vaikka laimennettua gefilus-mehua lapselle maidon sijaan.
Kvilla-yskänlääkettä voi antaa jo pienelle,muistaakseni puolivuotiaalle lapselle,se irrottaa limaa.Mutta ongelmana pienellä on se ettei osaa sylkeä limaa pois.Kvillaa en antaisi ainakaan juuri ennen nukkumaanmenoa,koska se vain pahentaa oloa,kun lima lähtee irtoamaan.

Nuorimmaisella on myös ollut nuhakuume, hain tänään apteekista Tuxi merkkistä yskänlääkettä jossa ei ole limaa irroittavaa vaikutusta, vaan se on ärsytysyskään (apteekkari suositteli tuota, sillä limaa irroittava vain pahentaa pikkuisen oloa entisestään).
Illalla vielä ennen nukkumaan menoa hän kävi kylvyssä, laitoin suihkuhanan laskemaan kuumaa vettä ja hän sai näin samalla höyryhengitystä, lisäksi nostin sängynpäätyä hiukan koholleen parilla kirjalla
Nyt neiti on nukkunut jo reilu 3h, eikä ole yskinyt vielä kertaakaan... toivottavasti tämä yö menee nukkuessa eikä äidin juoksuttamisessa:)

Tuo maidon pois jättäminen voi olla oikeasti avuksi. En muista tarkalleen mikä vaikutus sillä oli limaisuuteen, mutta jotenkin lisäsi liman määrää. Lääkäri ohjeisti meitä myös näin kun lapsi oli flunssassa.

Huh huh, jos ventolinea annetaan yskänlääkkeeksi. 25 vuotta astmaa sairastaneena tuo tuntuu kyllä hurjalta. Itse en kyllä omalle tytölle sitä antais vaikka lääkäri luvan antais. Enkä kyllä usko että lastenlääkäri tai astmalääkäri sellaista suosittelisi. Toki voin olla väärässäkin-

kuullostaa kyllä mustakin tosi absurdilta... Ehkä johonkin tosi ärtsyyn rs-virukseen tai influenssaan saatta lääkäri ventolinea määrätä. TOIVOTTAVASTI ei sentään tavalliseen nuha-kuume-yskään...

Mä olen ymmärtänyt että ventolinea käytetään astmaatikoilla yskänlääkkeenä eli kun on ahtautta keuhkoissa ja tarvitaan keuhkoputkia laajentavaa lääkettä. Näin ainakin meidän esikoisen kohdalla. Yskiminen tulee kun tulehdusta ja ahtautta keuhkoissa. Tosin nyt kuopus (5kk) sai nestemäistä ventolinea taudin (rs-virus) aikana, kun keuhkoissa kuului rohinaa ja vinkumista...Perusyskään ei sitä olisi annettu. Kun rohinat loppui niin lääkitys lopettettiin, yskää kyllä jatkui vielä tovin.

Niin ja limanirtoamista voi yrittää edesauttaa täristyshieronnalla...harmi vain etten osaa kertoa miten tapahtuu...kirjoittaen saanut ohjeistusta järkeväksi. Voihan yrittää löytää ohjeistusta googlettamalla.

Vauvoille määrätään keuhkoja avaavaa lääkettä, esim. ventolinea tai vastaavaa sen takia, että liman poistuminen helpottuu, muunlaista yskänlääkettä, esim. yskää hillitsevää ei määrätä. Vaarana on muuten se, että vauva tukehtuu omaan limaansa. Vaikka kyseessä on astmalääke, se ei tarkoita, että vauvalla olisi astma. Vaan tosiaan tarkotus on helpottaa liman liikkumista keuhkoja laajentamalla.

Meillekkin yksityinen lääkäri kirjoitti ison pullon Ventolinea ihan tavallisen yskän hoitoon.
Sitä on sitten pojalle annettu aina muutenkin jos paha yskä tulee flunssan yhteydessä.

Lapsi oli n 1.5vuotias kun Ventoline määrättiin.

Meille eilen juuri eilen annettiin ventoline resepti lääkärissä. Poika 1.5v ja yskää sekä nuhaa ollut 1.5kk ja 2x 2pv kuumetta. Edellisenä iltana ja yönä hengitti todella nopeasti ja lyhyitä hengen vetoja. siksi tuo ventoline (muutenkin pitää mennä allergia testeihin jo oireet vielä jatkuu) ja ei vielä ole ollut tarvetta antaa.
Muuten olemme laittaneet tyynyn pojan patjan alle (nostaa päätä), käyty hengittämässä höyryä, annettu paljon juotavaa (ei suostu oikeen syömään), nenäfriidaa käytetty rään poistamiseksi ja tarvittaessa laitettu lapsille suunnattua otrivin 0,5ml sumutetta (aikoinaan lastenlääkäri kehoitti antamaan sitä).

Yhteistyössä