Likalla vissiin alkanut nyt ne. Miten mä otan puheeksi?

  • Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28336594:
No herranjumala. Ei ole provo. Nämä asiat ovat mulle vaikeita. Minun kanssani ei kukaan koskaan puhunut murrosiästä tai siihen liittyvästä, vaan kaikkea pidettiin lähinnä iljettävänä asiana.
Mies osaa meillä onneksi sujuvasti puhua tyttöjenkin kanssa.
No nyt sä voit opetella sitte ajattelemaan ja puhumaankin tuosta luonnollisesta asiasta eli kuukautisita ja suojista. Elä siirrä tyttärelle tuota rajoittuneisuutta. Olemassa on hyviä kirjoja aiheesta yms jos tuntuu hankalalle puhua suoraan. Kunhan tyttö tietää että hänen ei tarvi hävetä. Ei murrosiässä yms ole kerrassaan mitään iljettävää tai häpeämistä. Jos tytölle tulee ongelmia tai tarvii siteitä tms ni lienee mukavampi äidiltä kysyä kun isältä. Naisilla kuitenkin on sitä kokemusta asiasta.
 
[QUOTE="huh";28336572]Missä iässä ne alkaa nykylapsilla? Kannattaako kohta 9-vuotiaalle, verikammoiselle tytölle, vielä kertoa?[/QUOTE]
Melkein sanoisin, että kannattaa jo kertoa. Jos tyttö on verikammoinen, kamalinta mitä voisi tapahtua, olisi että NE alkaisivat ja tyttö ei tietäisi lainkaan, mistä on kyse.

Ei ole mitenkään harvinaista, että NE alkavat ennen 10-vuotispäivää.
 
"idea"
Osta vaikka paketti libressejä tai jos sulla on kaapissa, mene tytön huoneeseen, kun hän on yksin ja kysy mahtaako hän tarvita siteitä ja näytä kädessäsi pakettia. Jos ei, niin kerro kuitenkin jos tulee tarve jossain kohtaa, niin mistä hän niitä löytää. Jos taas tarvitsee, niin kysy millaisia tahtoisi käyttää ja kerro vaihtoehdoista (tamponeita nyt ei ehkä kannata ehdottaaa) mutta muuten siivellisiä tms. Itse aikanaan hain itse äidin kaapista, missä tiesin hänen siteitä säilyttävän, kun menkat alkoivat ja kerroin sitten itse äidille siis n. 15 min sen jälkeen, kun havaitsin menkkojen ekan kerran alkaneen.
 
"sipsi"
Minä aloitin jo hyvissä ajoin puhumaan kuukautisita (tyttö oli varmaan 4. luokalla), ja kuulin että asioista on jo koulussakin jotain puhuttu. No sitten ehkä vuotta myöhemmin palasimme asiaan, ja näytin, missä meillä on siteitä. Yhtenä aamuna liki 3v sitten minun suihkussa ollessa tuli tyttö sanomaan, että nyt alkoi kuukautiset. Kävin sitten töitten jälkeen ostamassa sopivampia siteitä, ja jätskiä. "Naiseksi" tulemisen kunniaksi syötiin tytön kanssa illalla jäätelöannokset.

Hyvin voidaan edelleen kaikista asioista puhua. Kun ihan normaaleja asioitahan nuo ovat.
 
"marja"
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;28336526:
Tarvitsisi varmaan rahaakin, että voi ostaa niitä.

Miten te olette ottaneet puheeksi asian?
ne? ai miten.. no 3v ihmetteli että äiti mikä tää on,onks tää vaippa äiti:vähän samanlainen kyllä mutta naisille tarkoitettua.

3v: äiti sulla on tullut verta(äiti pissalla housut kintuissa)
Juuti niinpä on, se on ihan normaalia naisille, niitä kutsutaan kuukautisiksi,eikä ne ole vaarallisia. 3v. aha.

8v poika äiti miksi sulla on kuukautiset? Siksi kun en ole tullut raskaaksi joten munasolu ja ylimääräinen osa kohdun limakalvosta vuotaa pois. poika: okei.

Mikä siis oli ap:n ongelma :D
 
[QUOTE="marja";28336962]ne? ai miten.. no 3v ihmetteli että äiti mikä tää on,onks tää vaippa äiti:vähän samanlainen kyllä mutta naisille tarkoitettua.

3v: äiti sulla on tullut verta(äiti pissalla housut kintuissa)
Juuti niinpä on, se on ihan normaalia naisille, niitä kutsutaan kuukautisiksi,eikä ne ole vaarallisia. 3v. aha.

8v poika äiti miksi sulla on kuukautiset? Siksi kun en ole tullut raskaaksi joten munasolu ja ylimääräinen osa kohdun limakalvosta vuotaa pois. poika: okei.

Mikä siis oli ap:n ongelma :D[/QUOTE]

Samaan tapaan meillä on juteltu ton 5v kanssa. Toki se jo on huomannu mun ostavan siteitä jne ja niistä kysellyt.
 
[QUOTE="huh";28336572]Missä iässä ne alkaa nykylapsilla? Kannattaako kohta 9-vuotiaalle, verikammoiselle tytölle, vielä kertoa?[/QUOTE]

Kyllä jotain kannattaa jo jutella, mun kaverilla alko 9v kuukautiset. Vaikka asioista puhutaan koulussakin, ois tytöllä hyvä olla tietoa valmiina. Itsekin tiesin noilla main jotain asiast vaikka omat alko hilkkua vaille 13v. Ja kun on kammoinen niin eioä tule sitten totaalishokkia jos jokupäivä onkin verta pöksyssä.
 
"Mie"
[QUOTE="idea";28336879]kysy millaisia tahtoisi käyttää ja kerro vaihtoehdoista (tamponeita nyt ei ehkä kannata ehdottaaa) mutta muuten siivellisiä tms.[/QUOTE]

Siis mitä mä just luin??! Ei oo todellista. Tamppoonitko ei ole "siveellisiä"? Voi hyvää päivää taas kerran, mitä porukkaa täälläkin kirjottelee :D
 
[QUOTE="Mie";28337007]Siis mitä mä just luin??! Ei oo todellista. Tamppoonitko ei ole "siveellisiä"? Voi hyvää päivää taas kerran, mitä porukkaa täälläkin kirjottelee :D[/QUOTE]
Tamponit on siivettömiä.
 
"Hmm"
Onko se oikeasti noin vaikeaa puhua oman tyttären kanssa noinkin luonnollisesta asiasta. Itse olen kuudennen luokan opettaja ja viime vuonna yksi tytöistä pyysi mukaan kun meni terveydenhoitajalle kuukautiskipujen vuoksi. Sittemmin on useammallakin alkanut kuukautiset ja aika avoimesti ovat asiasta minulle huikanneet esim. kun liikunnassa oli tulossa uintia tai jos kärsivät koulussa kuukautiskivuista. Pidän aivan luonnollisena sitä, että tytöt voivat minulle puhua eikä aihe vaivaannuta ollenkaan.
 
[QUOTE="Mie";28337007]Siis mitä mä just luin??! Ei oo todellista. Tamppoonitko ei ole "siveellisiä"? Voi hyvää päivää taas kerran, mitä porukkaa täälläkin kirjottelee :D[/QUOTE]

Jaahas, muillakin vaivaa lukihärö. :D
 
"Mie"
Jaahas, muillakin vaivaa lukihärö. :D
Ups, voi ei :D siinä lukikin siivellisiä. Mutta edelleen kyllä mietin että minkä takia niitä tamppooneja ei vois ehdottaa? Kyllä mulle äiti osti myös tamppooni paketin silloin kun mulla menkat alkoi. Tosin se paketti kerkesi olla varmaan vuoden avaamattomana siellä vessan kaapissa ennenkuin uskalsin kokeilla, mutta sempä jälkeen en oo siteitä käyttänyt, en ees niitä siivellisiä :D
 
"sipsi"
Tamppooneja meilläkin tuo 15v on käyttänyt jo jonkin aikaa. Ilmeisesti pitää siteitä vain öisin, niitäkin kyllä ostan. änellä on suojat omassa kaapissa, ja aika-ajoin katson, pitääkö ostaa täydennystä samalla kuin ostan itselle :)
 
Mun mielestä tampoonitkin voi kyllä mainita vaihtoehtona ja vaikka ostaa valmiiksi niitä pikkuisia. Jos haluaa kokeilla.
Itse ostin tamponeja kun elämäni toiset menkat iski yllättäen mummolassa enkä ollut varautunut. Sen jälkeen käytinkin niitä kunnes siirryin kuukuppiin joitain vuosia sitten.


Siveelliset siteet ja siivettömät tampoonit :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28336560:
Tulikin tyttö sopivasti kotiin.

Eli siis kukaan ei osaa antaa asiallista vastausta siihen, miten olette itse lähestyneet asian tiimoilta? Nuorelle sopivalla tavalla?
En ainakaan tule olemaan noin sulkeutunut asian suhteen. :D
MENKAT ja KUUKAUTISSUOJA ... Puhun ainakin niiden oikeilla nimityksillä :D
 
helppoa
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28336560:
Tulikin tyttö sopivasti kotiin.

Eli siis kukaan ei osaa antaa asiallista vastausta siihen, miten olette itse lähestyneet asian tiimoilta? Nuorelle sopivalla tavalla?
Moe! Sul tais alkaa menkat? Pyydä sit rahaa kun tarviit siteitä.
 
Äiti kertoi mulle kuukautisista kun olin 3lk. Äitiä selvästi jännitti jotenkin. Kertoi että naisilla tulee alapäästä verta kerran kuukaudessa. En muista kysyinkö, tai kertoiko äiti, että miksi. Vuosia myöhemmin sitten selvisi se syy kuukautisille. En tuolloin sen kummempaa selitystä kaivannutkaan, enkä muista että olisin ollut mitenkään järkyttynyt. Olin kuullut puhuttavan joskus kuukautisista, mutta en ollut ajatellut sen kummemmin mitä se tarkottaa.

Menkat mulla alkoivat sitten vasta 14-vuotiaana.

Mulle ei koskaan annettu rahaa siteitä varten. Ostettiin yhdessä kauppareissulla. Tai myöhemmin äiti osti sitten kun tiesi mitä siteitä käytin jne.
 
"Sari"
Oletko joku lestadiolainen vai miksi asioista puhuminen on niin vaikeaa?

Tietenkin kysyt tytöltäsi suoraan, että joko hänellä on menkat alkaneet. Kysy myös, minkä merkkisiä siteitä ja tamponeja hän haluaa käyttää.
 
"Sari"
Onko moni oikeasti näin tynnyrissä kasvanut ja siirtää samaa perintöä lapsilleenkin? Käsittämätöntä.

Meillä on lapset tietäneet taaperoikäisistä alkaen, mistä lapset tulevat ja mihin äiti tarvitsee siteitä. Sitä mukaa on vastattu, kun lapset ovat kysyneet asioista. Siinä sivussa on valistettu muutenkin.
 
[QUOTE="Sari";28337228]Onko moni oikeasti näin tynnyrissä kasvanut ja siirtää samaa perintöä lapsilleenkin? Käsittämätöntä.

Meillä on lapset tietäneet taaperoikäisistä alkaen, mistä lapset tulevat ja mihin äiti tarvitsee siteitä. Sitä mukaa on vastattu, kun lapset ovat kysyneet asioista. Siinä sivussa on valistettu muutenkin.[/QUOTE]

Kyllä niitä aikuisia valitettavasti on jotka on kasvatettu vaikenmisen ja häpeän kautta. Aikanaan kaverin kodissa ei missään nimessä saanu sanoa sanaa kuukautiset perheen isän kuullen. Tai puhua suojista. Siis perheen äiti kielsi. Minusta hassua kun itse lääkärin tyttärenä kyllä tiesin asiat ja meillä isäkin osti siteitä tyttärilleen. Mikää häpiä ollu.
 
"tiina"
Mun äiti ei koskaan puhunut mulle mistään kuukautisiin liittyvästä. Kerran tv:stä tuli mainos kuukautissuojista ja pikkusisko kysyi, mitä on kuukautiset. Äiti naama punaisena sanoi, että "no ne mitä naisille tulee. Onko tiinalle (minä) kerrottu koulussa?" Siinä kaikki. Että onhan toi jo edistystä.. tosin tää taitaa jäljitellä the pipukkaketjua.
 
Varmaan moni kauhistelija ei menis esim. ilman meikkiä kauppaan, tai häpeää omaa vartaloaan tosi paljon.
Ymmärrän hyvin sen, että myös menkat voivat monelle olla tosi nolo ja hävettävä asia.
 

Yhteistyössä