Liikkuminen raskauden lopulla

Minulla on rv 35 alkamassa ja liikkuminen alkaa olla raskasta. Jaksan vielä lenkkeillä koiran kanssa (väh. tunnin lenkki päivässä) ja hoitaa kotityöt, mutta kaikki ylimääräinen saa jalat väsymään pahasti (jalkapohjat kipeytyvät ja jalat turpoavat, muuten energiaa ja intoa riittäisi).

Miten teillä muilla liikkuminen on onnistunut loppu raskaudesta. Kärsinkö turhaan huonoa omaatuntoa "liikkumattomuudestani"? Ja miten saatte aikanne kulumaan jos minnekään pitemmälle ei oikein jaksa lähteä?

Pöh! Yhtään ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa!! Itselläni viikkoja saman verran ja liikkuminen on minullekin jo aika raskasta. Varsinkin kun minulla on suonikohjuja sieltä mihin maha loppuu aina nilkkoihin asti. Joten kipeät on jalat, jos vähänkin olen liian kauan jalkojen päällä. Tosin kotona on 3v touhupakkaus, joten pakko on liikkua jonkun verran, jottei seinät kaatuisi päälle.
Joten jos nyt kerran on mahdollisuus levätä ja vain olla, niin nauti nyt ihmeessä siitä, pian sitä täytyy jaksaa vaikka kuinka olisi väsynyt! =)
Itse olen aikani potenut huonoa omaatuntoa kaikesta mahdollisesta, se ei hyödytä yhtään, joten turhaa sellaista murehdit!

Tsemppiä loppuodotukseen! =)

mä olen viikolla 35+6 ja olo on niin raskas etten jaksa lenkkeillä kun talot ympäri enää .Jalat väsyy ja masuu koskee jos liikkuu paljon. tää varmasti kuuluu osalle odottajista. Ei muuta kuin voimia loppuun :hug:

Mitä parempi fyysinen kunto ennen synnytystä, sen helpompaa on itse tapahtuma ja varsinkin siitä palautuminen. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan maha-asukin lisäksi, kyllä se ilmoittaa milloin tulee vähän löysätä tahtia. Liikkumista ja lepäilyä oikeassa suhteessa, niin on mielikin iloinen ja virkeä! Onnea tuleville Äideille!

mulla ei nyt vielä ihan loppumetrit oo käsilla(nyt rv.27)mutta ed.raskauksissa oon liikkunu ihan synnytykseen asti. toki ei mullakaan tuo liikkuminen oo kävelylenkkejä kummosenpaa näin lopussa ja tunnin lenkki on hyvä saavutus jo pissattamisenkin kannalta.. ;) ja käyn myöskin kuntosalilla ,mutta tosi vähäksi on siellä käymiset jääny, ku mukavempi ulkona lenkkeillä. =)

Mulla oli esikoista odottaessa käveleminen loppuraskaudessa tosi, tosi hankalaa. Mulla meni normaalisti 7min neuvolamatkan kävelemiseen 45min! Kamala kipu alapäässä häpyluussa kävellessä, ei paljon tehny mieli minnekään mennä. Kuopusta odottaessa ei ollut minkäänlaisia kipuja tai vaivoja ja saa nähdä, miten tän kolmannen loppuraskaus etenee.

Mä en oo sitten reilusti yli kuukauteen jaksanu yhtään mitään. Kaupoille normaalisti kävelee 10min ja nyt menee vähintään puoli tuntia. Hengästyttää, supistelee, tuntuu et vauva tippuu ja jalkoja koskee. Onneks meil on hyvä piha tossa oman talon vieressä, mihin pääsee 2v3kk esikoisen kanssa ulkoileen. en todellakaan jaksa enään kävellä juuri mitään jos ei oo ihan pakko.
Tää on ihan kamalaa kun ennen raskautta kuitenkin harrastin liikuntaa, oli hyvä kunto jne...nyt tuntuu et on tippunu ihan pohja mutiin... :ashamed:

Ja vielä aikaa kuitenkin jäljellä... voiko tää vielä pahemmaks mennä...

yksöiti+ hippu rv 30+0

Munkin mielestä tuo tunnin lenkki jokapäivä(?) kuulostaa tosi kovalta määrältä liikuntaa tossa vaiheessa raskautta! :eek: Itselläni saman verran viikkoja, enkä enään käy edes koiran kanssa kävelyllä, kun olotila ei sitä salli. Vaikka muuten onkin aika hyvä kunto ollut, niin nyt kyllä alkaa pienikin lenkkeily pistämään mahassa, supistaan, painontunne häiritsee ym. ym. En tunne ollenkaan huonoa omaatuntoa asiasta, kun en sille mitään voi! Raskauden jälkeen kyllä taas lenkkeilemään kerkeää. Kyllähän liikkumattomuus tympii niin p****** ja ahistaa, kun pienikin ahkerointi aiheuttaa jotakin kremppaa. Mutta ei auta, kuin ottaa rennosti ja odotella synnytystä :whistle:

On varmasti tosi yksilöllistä tuo, että miten liikkuminen onnistuu... mulla oli ekan raskauden alkaessa tosi hyvä kunto ja lenkkeilin, kävin bodyharmonyssa niin kauan kuin pystyin ja ajoin pyörällä 5 km töihin ja neuvolaankin vielä aika pitkään. Tosin supistelut tuli sit niin herkästi että kävelyllä piti hiljentää tahtia ja pysähtyäkin, mut kyl sitä oman kehonsa tuntee ja liikkuu sit sen mukaan. Synnytystä edeltävänä päivänä tein vielä reippaan 45min kävelylenkin ilman ongelmia, ku olin jo yliajalla ja oikein toivoin et synnytysupistukset alkais =)

Varmaan vaikuttaa liikkumiseen muuten sekin kuinka iso masu on ja miten jalat on turvonneet ym. Mä oon pieni ja masukin oli sen mukainen niin liikkuminen oli helppoa... saas nähdä miten kakkosen kanssa käy. Nyt on rv 15 ja mul oon niin huono omatunto kun en esikon synnyttyä oo harrastanu liikuntaa lähes ollenkaan pieniä lenkkejä lukuunottamatta. Se on nimittäin totta että hyvästä kunnosta on apua synnytyksessä ja siitä toipumisessa, kokemusta on.

Olen viikolla 31 ja kohta taas menossa spinningiin, jossa käyn 3-4 krt viikossa. Muina päivinä vähintään sen 1,5 h kävelyä ja luonnollisesti kaikki koti- ja puutarhatyöt teen. Ei ole ainakaan mulla ollut vaikutusta muuta kuin tuolla henkisellä puolella, että tajuaa varoa satuttamasta vauvaa. Äippäloman aluksi olen lähdössä vaellukselle ja tarkoitus liikkua loppuun asti. Ei ole siten vaivoja turvotuksesta tai painonnousustakaan. Kannattaa kyllä yrittää liikkua mahdollisimman pitkään(kävelyä nyt ainakin voi tehdä viime metreille), olo paranee ja mieli etenkin niin äidillä kuin vauvalla. Lueskelin liikunnnan tärkeydestä siihen, miten vauva saa paremmin happea ja ravintoaineina ja ennen kaikkea vauvalle kehittyy jo selkeämpi rytmi kun äiti jaksaa olla aktiivinen loppuun asti.
31+2

Alkuperäinen kirjoittaja dali:
Mitä parempi fyysinen kunto ennen synnytystä, sen helpompaa on itse tapahtuma ja varsinkin siitä palautuminen. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan maha-asukin lisäksi, kyllä se ilmoittaa milloin tulee vähän löysätä tahtia. Liikkumista ja lepäilyä oikeassa suhteessa, niin on mielikin iloinen ja virkeä! Onnea tuleville Äideille!
mä peesailen tätä. itellä oli loppuraskaudessa kävely tosi hankalaa liitoskipujen yms takia ni ajoin sitte fillarilla. vielä edellisenä päivänä ennen synnytystä ajoin kunnon lenkin. kätilö sanoki mulle synnytyksessä et näkee et oot liikkunu ku lihakset niin hyvässä kunnossa. ja synnytyskin meni sitte tosi hyvin ja suht nopeesti.

Kiitti kaikille vastauksista! Mä yritän ottaa rennosti ja liikkua sen mitä jaksan. Ennen raskautumista on vaan tullut urheiltua sen verran paljon, että meinaa aika käydä pitkäksi "sohvalla löhöillessä".

No onneks reilu kuukausi enää ja sitten pääsee taas liikkumaan enemmän...

on kun nyt jo tökkii.oikeastaan fyysinen työpäiväkään ei onnistu :| jos viel muutama päivä kipuja niin pakko hakea sairaslomaa jo nyt 23 viikolla tai siis ens viikolla 24 viikko menossa mutkun ei jaksa ja kipuja on niin :/ Olin oikea himoliikkuja ennen raskautta ja enemmän pystyin 6 vuotta sitten esikoista odottaessakin liikkumaan........ no ei tää ikuisesti jatku :whistle:

Yhteistyössä