Liikkeitä olen tuntenut jo monta viikkoa, nyt ei mitään moneen päivään:( rv17+0

Vähän ihmetyttää. Voiko esim. istukan paikka "siirtyä" raskauden edetessä (että olisikin tässä välissä siirtynyt eteen?). En olisi yhtään huolissani ellen olis jo tuntenut liikkeitä jo useamman viikon ajan, silloin ajattelisin vain, että istukka on varmaan etuseinämässä... Kokemuksia / tietääkö kukaan?
 
istukan paikka ei voi vaihtua esim. takaseinästä eteen mutta toki kasvaa ja voi ns. nousta ylemmäs kun kohtukasvaa, näin kertoi neuvolan täti meikäläiselle.. joten liikkeitten tuntemisessa mulla ainakin vielä noihin aikoihin saattoi väliin tulla jopa viikonmittainen rauhallisempi jakso jolloin liikkeitä ei tuntunut kun vauva on kuitenkin vielä kovin pieni.. saattaahan olla että vauva on kääntynyt niin että potkii esim. selkään ja siksi liikkeitä ei tunnu.. itse ainakin uskoisin että näin on teidänkin vauva päättänyt, että nyt potkitaan vähän selkään ettei kyllästytä :)
ei kannanta turhia stressailla, juo vaikka mehua tai syö reilusti suklaata niin veijariin saa vähän elämää, tosin jos sinne selkään potkii niin ei tuokaan keino välttämättä auta.
Itselläni menossa rv 28+6 ja vauva on tänäänkin ollut niin rauhallinen että vain aamusta tunsin liikkeet, onneksi oli neuvola ja sielä poika jyskytti 160-170 eli hengissä on :)
Pikkuiset tahtoo vaan välillä säikytellä :hug:
 
mä tunsin kans liikeitä rv15 paikkeilla ja siitä monena päivänä eteen päin.. sit oli sellainen pitkä tauko et ei mitää.. voihan olla et vauva potkuttaa sua selkään päin jne.. tuskin kannattaa huolestua jos liikeet on vähäisempiä... koska eihän ne liikeet vielä 17 viikolla yleensä tunukaa säännöllisinä.. mut jos hirveesti huolestuttaa et onko asiat ok, niin käy neuvolassa kuuntelee sydän äänet..

ni ja istukan paikka ei kyllä sillai hirveesti voi siirtyä,et jos kohdun suulla on ni sieltähän ne yleensä lähtee kasvun mukana nousee mut en ole muute kuullu et liikkuis sit hirmusti...

peikko ja poitsu 24+5
 
mä tunsin esikoisen liikkeet 17 viikolta lähtien ja niissä ei ollut taukoa ollenkaan.istukka oli silloin takaseinässä/funduksessa.
nyt tunsin ekat liikkeet viikolla 13 (istukka takaseinässä)ja sit oli hiljaista lähes viikolle 18 asti.ja nyt viikolla 25 ja edelleen on päiviä jolloin ei tunnu paljon mitään ja välillä taas enemmän.
tuskin sinulla mitään ongelmaa on, vauva vaan välillä on sellaisessa asennossa että liikkeet ei tunnu.ovat vielä niin pieniä että on tilaa liikkua.
 
Ensinnäkin, mä voin vaan arvata minkälainen huoli sulla on, sillä itselläni on samanlainen tilanne. Odotan toista lastani ja huomenna tulee juuri tuo rv17 täyteen. Esikoisesta tunsin liikkeitä viikolal 15, tästä pikkuisesta aloin tuntea jo viikolla 13, ja viikko pari siitä jo ihan selviä muljahduksia ja potkuja. Sitten yhtäkkiä, ei mitään. Muistan tunteneeni vielä n. kaksi viikkoa sitten ihan selkeitä liikkeitä ja nyt välillä EHKÄ jotain ihan pientä, mistä en ole varma edes, että kuvittelenko.

Minulla oli neuvola tänään ja kerroin huolestani, minua lohdutettiin että jospa vauva on kääntyneenä selkään päin tms. Sydänääniä haettiin tooooosi kauan, niin kauan että ehdin jo mielessäni maalailla kauhukuvia kunnes terkkari sai kuulumaan aivan hennon tykytyksen. ! Aikaisemmin aina kuulunet HETI ja ihan kunnon sydänäänet ja nyt tuollainen hento piipitys. Huolestuttaa, vaikak pitäs olla iloinen että kuului kuitenkin. Selitykseksi sain että varmaan istukka heikentää liikkeitä ja noita sydänääniä. Siinä se. Nyt pitäis elää kuukausi tuolla tiedolla ennen seuraavaa neuvolaa ja sydänäänien kuuntelua. Hirveä huoli painaa mieltä. Todella pelottavaa että ne liikkeet vaan "hävisi".

En osaa siis auttaa, mut kerroinpa nyt tämän oman huoleni kun on niin samankaltainen.

enne ja aarre rv16+6
 
Luultavasti pieni on vain siirtynyt joko niin 'syvälle' tai sellaiseen asentoon, ettei potkut ja liikkeet tunnu. Itse ainakin tunsin aluksi liikkeitä vain tietyssä kohdassa vatsaa. Kun liikkeet alkoivat näkyä, tajusin etten tunne kaikkia potkuja. Oli aika omituista nähdä kuinka toinen selvästi potki ja mahanahka kohoili, mutta itse en tuntenut liikkeitä. Vasta kun pienelle tuli tarpeeksi kokoa, on liikkeet tuntunut paljon voimakkaampina ja säännöllisempinä.

Mutta jos sinua todella huolestuttaa. Ota yhteys neuvolaan ja pyydä josko pääsisit kuuntelemaan sydänääniä. Hermoilu ja epätietoisuus on kamalaa...
 
Malla29
Viikolla 17+ mennään myös ja liikkeet on selvästi vähentyneet, kadonneet. Nyt oon ollut toista viikkoa hirveässä yskässä ja ajattelin että en huomaa liikkeitä yskältä tai vauva on mulle suuttunut kun pompottelen mahaa koko ajan yskimällä...
Mutta jotenkin olen kallistumassa siihen, että vauvalla on ehkä jotain kausia (kasvu?) jolloin lepäilee enemmän, pyörii vielä paljon tai sitten näillä viikoilla kohtukin kasvaa paljon... voi olla monia syitä miksi tässä vaiheessa vähän hiljenevät. Alkuunhan liikkeet on tahdosta riippumattomia, mutta nyt vauva opettelee ohjailemaan liikkeitään itse. Johtuisiko myös tästä?

Parhaiten tunnen liikkeet kun makaan selälläni kovalla alustalla, esim lattialla. Silloin tuntee ihan vauvan hyörimisen, ei pelkkiä töytäisyjä.
 
teille kaikille kokemuksien jakamisesta. Kävin tänään neuvolassa kuunetelmassa sydänääniä, ja pienen etsinnän jälkeen ne löytyikin:). Tuonne selkäänpäin potkimista neuvolatätikin ehdotteli...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymma:
teille kaikille kokemuksien jakamisesta. Kävin tänään neuvolassa kuunetelmassa sydänääniä, ja pienen etsinnän jälkeen ne löytyikin:). Tuonne selkäänpäin potkimista neuvolatätikin ehdotteli...

hei, halusin vielä tulla kertoo että eilen illalla kun makasin selälläni sohvalla, pitelin ihan sattumalta käsiä vatsani päällä kunnes yllätyksekseni huomasin tuntevani siis päältäpäin käsiäni vasten liikettä! en tuntenut niitä sisältä mut ulospäin tunsin kun vauva möyrysi vatsassani. Eli kaikki on kaiketi kunnossa ja huoleni on turhaa.. =) toivon että sinäkin tunnet pian taas pienokaisesi.

enne ja aarre 17+1
 

Yhteistyössä