Liikkeiden tunteminen - miten omat mahamakkarat vaikuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suikki

Vieras
Hei,

Olen rv 17+0 ja ensi kertaa raskaana ja en ole vielä varmasti tuntenut liikkeitä mahassa, jotain möyrinää tuntuu, mutta kun en voi tietää onko ne oman mahan mölinöitä vai vauvasta johtuvia.

Olenkin miettinyt, että kuinka paljon omat rasvavarastot vyötäröllä vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen? Minulla on omasta takaa pyöreyttä vatsassa. Np-ultrassa istukka oli takaseinämässä, joten sen perusteella liikkeet voisi jo tuntua, eikö niin?

Nämä viikot np-ultran jälkeen on vaan ollut niin tuskaisia, kun mitään ei mahassa tunnu, maha jopa pienentynyt ja nyt alkaa jo miettimään (tai miettii jatkuvasti) että onkohan mahassa enää elämää.

Kuten lähes kaikki tämän (ja muidenkin) palstojen vastauksista eivät vastaa kysymykseen tai purkavat pahaa tuultaan niin minunkaan vastaus ei ihan vastaa kysymykseen... ;) sori tuo, mutta on alkanut ärsyttää kun joka asiasta pitää nostaa sellanen haloo..

mutta halusin siis vain sanoa, että nuo liikkeiden tuntemukset on niin yksilöllisiä, että ei kannata hirveästi verrata niitä muiden kokemuksiin. joillakin alkaa todella aikasessa vaiheessa potkut tuntumaan ja näkymään ja jotkut saa odottaa reilusti yli rv 20, ennenkuin mitään tapahtuu. kuten eräs tuttuni odotti esikoistaan, hän sanoi ettei välttämättä moneen päivään tuntenut mitään ja senkin jälkeen saattoi pari potkua tulla.. toinen ystävä ei saanut mitään rauhaa naperon liikkeistä :) odota ihan rauhassa, kun viikkoja alkaa olla esim. 30 ja jos silloin vähäisetkin liikkeet tuntuvat loppuvan, niin ota yhteyttä neuvolaan. siellä pystyy käymään ultrauttaan ja katsomaan että kaikki on kunnossa :)

Täällä yks mahamakkara.... Miedän vaavi oli rauhallinen masussa eli lähinnä möyri, ei juurikaan potkinut, joten tunsinkin vauvan liikkeet koko ajan enempi sisäisesti, harvoin näkyi tai tuntui ulospäin mitään. Mutta vaavit ovat mahassakin erilaisia. Liikkeet alkoi muuten minulla tuntua vasta rv 20. Ja myöhemminkin, jos vaavi potkii kohti selkää, niin sitä ei tunne, kun siellä on vähempi noita tuntohermoja.

Odottele vaan rauhassa. Mullakin alkoi tuolla möyrinnällä ja vasta viikolla 22+ vaihtui potkuiksi. Eli kyllä se sieltä sitten alkaa potkimaan. Mullakin muhkea vatsa ennestään ja olin kanssa ihan hermona kun muilla alkoi kaikki liikkeet jo tuntumaan ja mulla ei mitään. Nyt siis viikolla 24+ menossa ja joka päivä tuolla pikkunen ainakin illalla ja aamulla ittestänsä potkuilla ilmoittelee.

Tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu...odottavan aika on pitkä...Mullakin alkoi turvotus häviämään just noilla viikoilla ja siksi se mahakin tuntuu pienemmältä ja se alkaa myös nousemaan sieltä alhaalta ylöspäin. Se istukka ei kai vaikuta kuin siihen kuinka ne kädellä tuntee. Mulla se edessä, enkä vieläkään tunne potkuja kunnolla päälle päin.

Voit käydä neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet niin saat rauhan jos et muuten jaksa odottaa.

Minä en oikeen jaksa uskoa, että mahamakkarat voisivat jotenkin estää vauvan liikkeiden tuntemisen. Miten muka mahan päällä oleva rasva voisi vaikuttaa sisäisiin tuntemuksiin :). Ensimmäisestä lapsesta liikkeet on vaikea tunnistaa, koska ei tiedä mitä odottaa. Seuraavissa raskauksissa ne tunnistaa sitten aiemmin, kun on jo kokemusta.

Itse olen laiha ja esikoisesta tunsin liikkeet rv 18 ja kakkosesta sekä nyt tästä kolmannesta rv 15, mutta en ollenkaan usko, että laihuuteni siihen vaikuttaa. No ehkä sen verran, että kakkosen liikkeet näkyivät rv 18 jo ulos päin, sitä ei tosin moni jostain syystä usko :o. Ja toisaalta ihmettelen itsekkin, että miksi en sitten sitä esikoisesta älynnyt :).

Itse en osannut tunnistaa varhaisia liikkeitä liikeiksi. Tuntui vähän samalta, kuin normaalit mahan möyrimiset. Ensimmäiset liikkeet tuntuu ehkä vähän ilmavaivoilta, kuin ilmakupla liikuisi suolistossa. Eli juuri ehkä noita mahan möyrimistä :)