Liikkeiden hidastuminen rv 38?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmmmm"

Vieras
Rv 38 alkaa olemaan loppusuoralla ja olen huomannut, että varsinkin tänään ollut todella hiljainen vauva. Eilen potki vielä kylkiin, mutta tänään liikehdintä on ollut lähinnä asennon vaihtelua. Osan liikkeistä näkee mutta ei tunne.

Onko teillä vauvan liikkeet hiljentyneet lähempänä synnytystä? Eilen illalla supisteli kivuttomasti 10min välein n. tunnin, mutta ne loppuivat sitten seinään..

No kyllä vauvan liikkumattomuuteen aina pitää reagoida vaikka miten ois 'synnytys lähellä' teeppä liikelaskentaa saatko tarvittavat liikkeet ja jos et niin soita synnärille.

Koita herätellä (ota jottain makeeta:sulkaapala,sokeri..),liikehdi itse..
Mie joskus koputtelin varovasti ja taputtelin vatsaani,jos alkoi olla liikkumati.Kolmannen kanssa kävin neljä kertaa vauhtia ottamassa äitipolilla,ja aina sama tulos:vauva vaan nukku sikeesti,sykkeet ok ja kaikki muukin ok...
Kannattaa oikeasti jos alkaa epäilyttää niin kävästä äitipolilla/synnärillä.

Mulla lapsi hiljeni viimeisenä vuorokautenaan ennen syntymää. Sairaalassa selvisi hiljentymisen syy, vähäinen lapsivesi, pulssin lasku, siitä sitten hätäsektioon ja pitkä tehohoito. Suosittelen liikelaskentaa ja jos huolestuttaa, niin yhteys synnärille.

Vierass: oliko sulla muuten raskauden aikana normaalisti lapsivettä? En oo ainakaan huomannu, että olisi tihutellut, neuvolakorttiin on aina merkattu N lapseveden kohdalle.

[QUOTE="hmmmmm";29246109]Kyllä tulee se 10 liikettä tunnissa, häiritsee vaan kun ne ei enää tunnu samalla tavalla, eli siis on vaimeempia kun yleensä.[/QUOTE]

Jos tulee 10 liikettä tunnissa kyse on todennäköisesti vain juurikin siitä, että vauvalla ei ole enää samalla tavalla tilaa liikkua ja siksi liikkeet tuntuvat erilaisilta. Toisekseen monet vauvat myös keräävät vähän voimia synnytykseen ja ovat vähän hiljaisempia ennen kuin synnytys alkaa. Jos olet huolissasi niin kannattaa toki soittaa ja kysyä ohjeita ja tarvittaessa lähteä näytille.

Mä sanoisin et jos huolettaa niin käy näytillä. Ja nimenomaan käy älä soita.

Mua huoletti vaimeat/vähäiset liikkeet rv 34 tai 35 (en muista enää tarkkaan), soitin synnärille "juu, ei tarvi tulla ku kerran saat ne 10 liikettä tunnis"

Rv. 36+5 syntyi kiireellisellä sektiolla 1,5 kiloinen SGA vauva, lapsivettä ei yhtään, kuolemakin oli lähellä.

Että se niistä kymmenestä liikkeestä.

Raskaus oli aivan normaali, eikä tietoa lapsiveden vähyydestä ollut etukäteen, tosin ultrat olivat vain np ja rakenne. Kohtu kasvoi alarajoilla. Ennen sektiota todettiin vähäinen veden määrä joka oli väriltään vihreää/ruskeaa ja lähes samantien lapsen pulssi laski. Hätäsektiolla pelastettiin lapsi, jolla oli mekonium-aspiraatio. Eikä nyt ole tarkoitus lietsoa paniikkia, näitä on kumminkin verrattain harvoin, mutta aina saa ottaa yhteyttä synnärille, jos vähänkin epäilyttää lapsen vointi.

Niinpä. Harvalle ne kauhutarinat onneksi sattuvat omalle kohdalle.

Niin. Mutta kylmä tosiasia on se, että joidenkin kohdalle ne kauhutarinat ja "kun kaikki ei mene kuin elokuvissa" tilanteet vain sattuvat.

Ap, nyt synnärille vaan näytille, ettei tarvi jälkikäteen katua.

Nimim. Pikkukeskosen äiti, joka ei toivo kenellekään samaa polkua ja sairaalataistelua kuin meillä on ollut

En minäkään uskonut omalle kohdalle sattuvan, nehän tapahtuu vain kaikille muille. Viimeisenä yönä supistusten kanssa valvoessani, huomasin, ettei lapsi juurikaan liiku, mutta rauhoittelin itseäni ajattelemalla, että lapsikin asettuu paikalleen ja valmistautuu syntymään. Vielä siinä vaiheessa en tiennyt mitä muutaman tunnin päästä tapahtuu ja kuinka kauan sairaalassa sitten ollaankin.

Yhteistyössä