Liikennesäännöstä, avaa sateenvarjon valmiiksi... mutta tarttisin oikeesti apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta siis minun ei oikeastaan kuulu väistää, jos esim samaan aikaan ollaan risteyksessä. Näin muistaisin, ensin tosin luulin että minun pitää väistää, mutta tuo stop on voimakkaampi tosiaan

Vasemmalle kääntyjä väistää aina, paitsi pihatieltä tulevia tai etuajo-oikeutettua tietä ajaessa. Periaatteessa sinun ei edes tarvitsisi olla kolmion takana, koska joutuisit SILTI väistämään suoraan ajavaa.

Tosiaankin, samaan aikaan paikalle osuessa saattaa sop-merkin takaa lähtevä "viipyillä" pidempään risteyksessä, mutta en laskisi sen varaan. Ainakin täälläpäin ajellaan aika suvereenisti stop-merkin ohitse vain vähän hidastamalla.

14 §
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Vähän kuten arvelin eli jos tulette yhtäaikaa niin Stop väistää!

Mutta jos ajelet stop-merkin takaa rivakasti lähteneen kuskin keulaan, niin maksat laskut. :/ Neuvoisin noudattamaan todellakin varovaisuutta kun lähtee vasemmalle ja suoraan tulevalla on sitte stoppi taikka kolmio... Itse väistän aina, vaikka suoraan tulevalla olisikin stop-merkki.

Alkuperäinen kirjoittaja karahvi:

Mutta jos ajelet stop-merkin takaa rivakasti lähteneen kuskin keulaan, niin maksat laskut. :/ Neuvoisin noudattamaan todellakin varovaisuutta kun lähtee vasemmalle ja suoraan tulevalla on sitte stoppi taikka kolmio... Itse väistän aina, vaikka suoraan tulevalla olisikin stop-merkki.

Mainitsin pelisilmästä jo alussa. Eikä se pysähtynyttä autoa takuulla saa sen rivakammin liikkeelle kuin itse =D

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Just näin :laugh:

...not!

Sulla on varmaan peruste sille, miksi kolmionkin pitää pysähtyä?
Risteyksessä olijan päällehän ei saa ajaa...

no mulla on peruste, ja se tulee tässä: kääntyvä väistää sitä suoraan tulijaa, oli sillä kolmio tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

...not!

no mulla on peruste, ja se tulee tässä: kääntyvä väistää sitä suoraan tulijaa, oli sillä kolmio tai ei.

mutta jos tullaan samaan aikaan risteykseen, miksi kolmion takaa tulevan pitäisi myöskin pysähtyä ja odottaa että stopmerkin takaa tuleva saa lähteä liikkeelle kun on pysähtynyt

Meillä on täällä Stop-merkillä varustetut vastakkaiset risteykset. Käännyn kyllä välillä vasemmalle niidenkin eteen, kun eivät uskalla tulla pieniin väleihin. Minä uskallan!

Alkuperäinen kirjoittaja azd:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

...not!

mutta jos tullaan samaan aikaan risteykseen, miksi kolmion takaa tulevan pitäisi myöskin pysähtyä ja odottaa että stopmerkin takaa tuleva saa lähteä liikkeelle kun on pysähtynyt

Ei siihen olekaan syytä...

Mainitsin pelisilmästä jo alussa. Eikä se pysähtynyttä autoa takuulla saa sen rivakammin liikkeelle kuin itse =D

Voisin väittää, että mies saa ainakin autonsa melko rivakasti liikkeelle polkastua kun huomaa tilaisuutensa tulleen risteyksessä.

Mikä siinä on, että ei voi pelata varman päälle kun tieliikennelaissa kuitenkin lukee väistämisvelvollisuudesta vasemmalle kääntyessä? Ihan yleisesti vaan ihmettelen? Kaikilla kauhee kiire päästä eka?

Alkuperäinen kirjoittaja azd:

siksi, että KÄÄNTYVÄ VÄISTÄÄ SUORAAN AJAVAA. kirjoitanko vielä pari kertaa?

Voisin väittää, että mies saa ainakin autonsa melko rivakasti liikkeelle polkastua kun huomaa tilaisuutensa tulleen risteyksessä.

Mikä siinä on, että ei voi pelata varman päälle kun tieliikennelaissa kuitenkin lukee väistämisvelvollisuudesta vasemmalle kääntyessä? Ihan yleisesti vaan ihmettelen? Kaikilla kauhee kiire päästä eka?
Mutta eipä saa päälle ajaa silti =D

Mutta eipä saa päälle ajaa silti =D

Kukapa nyt päälle ajaisi jos kaikki noudattaisi liikennelakia? Joskus joku hätähousu vaan ajaa alle?? =) Oikein toiminut voi aina vedota siihen, että "ei olettanut näin tapahtuvan, koska hänellä oli etuajo-oikeus".

En minäkään tahallani meinannut ajaa päälle, muttakun joku hullu kiilasi bussipysäkiltä suoraan eteen (eikä ollut edes bussi).

Yhteistyössä