Liian virkeä vauva???

Hei rakkaat äidit!

Onko kellään muulla "liian virkeää" vauvaa :) ?

Tarkoitan, että meillä noin 6kk ikäinen vauva ei meinaa millään nukkua päiväsaikaan, vaan haluaisi koko ajan vain touhuta.

Hän nukkuu pääsääntöisesti hyvin yöt ja keskiverto yöuni on 9h, joskus jopa 12h.

Mutta verottaako tuo sitten päiväunia, sillä hän ei todellakaan halua nukkua kunnon päikkäreitä. Hän nukahtaa yleensä koko päivän aikana vain parisen kertaa 15 minuutin pätkissä, joskus sitten nukkuu parikin tuntia putkeen, mutta tuossa ei ole minkäälaista säännöllisyyttä...

Eli päiväajan nukkuminen on aivan satunnaista.

Vauva kaipaa myös hirmuisesti huomiota ja alkaa todella huutaa, jos menen toiseen huoneeseen käymään tai yritän nukuttaa häntä päiväsaikaan.

Hän siis haluaisi kaiken aikaa vain leikkiä ja saada kaiken huomioni. Ja yleensä nuo päiväajan nukkumiset alkavat vasta, kun vauva on ensin itkenyt.

Uusin juttu on se, että siinä missä hän pienempänä nukkui lähes aina vaunuissa ulkoillessamme, ei hän enää nuku juuri lainkaan, kun lähdemme rattaissa ulos. Nukkumisen sijaan hän on alkanut itkeskellä ja vaikka yritän pitää rattaiden selkänojaa sekä ylempänä että alempana, sillä ei näytä olevan mitään merkitystä.

Olenko tämän ongelman kanssa yksin, vai löytyykö kohtalotoverieta? Kertokaa ihmeessä, jos teillä on samanlaisia kokemuksia!!! :flower:

MEillä kyllä ongelma toisinpäin. Eli kaksospojat nukkuvat yöt ja päivätkin parin tunnin välejä lukuunottamatta koko ajan. Ainakin tuntuu niin. ois niin kiva kun olisivat virkeitä ja jaksaisivat opetella kaikenlaista.

no meillä poika on nyt ens viikolla 5 kk ja ihan samanlainen virkku tapaus ..
Nukkuu kahdet noin 15min-30min. päikkärit ja tosi tuuria saa olla jos saa nukkuun paremmin.
Mutta meillä kyllä herätään vielä pari kertaa yöllä syömään pulloa, vaikka unet onkin kuiten kokonaisuudessaan noin 12 tunnin mittaisia.
Meillä ei vielä itketä noin kovasti, mutta samanlaista kiljumista ja huomiota meilläkin kaivataan. Jos menen toiseen huoneeseen niin kyllä kaveri alkaa heti perään huuteleen.. ollaan siis päivän aikana vaikka missä, välillä lattialla, kiikussa,kävelyhäkkyrässä, taas lattialla.. syöttötuolissa ym. Siis just sen aikaa kun aina viihtyy.. koko ajan pitäis jotain touhuta ja hihkuu ihan innoissaan noissa, mutta jos laittaa vaikka lattialle tai sohvalle makaan niin ensin kyllä kiljuu kun ei halua olla paikoillaan.
Meillä onneksi vielä nukutaan vaunuissa, mutta mistäs sitä tietää mitä se on kuukauden päästä ;)

Mutta en kyllä koe sitä ongelmaksi, että vauva on aktiivinen. Enemmän olisin huolissaan apaattisesta vauvasta ja kivempi näin päin että aikaisin on jo menohaluja. Toisaalta enhän itse saa mitään tehtyä, mutta ei tämä loputtomia kestä.. nautitaan nyt kun ollaan äippälomalla ja voidaan päivä touhuta ja juosta koko ajan vauvan pillin mukaan ;) Niin ja meillä on poika lapsi..
Eli et ole yksin, olen sun kohtalotoveri :flower:

Mun poika on 4kk ikäinen nyt. Päiväunia ei ole nukkunut oikeastaan ikinä, siis jos ei lasketa paria ekaa viikkoa, kun nukkui koko ajan =)

Poitsu on luonteeltaan iloinen ja yleensä oloonsa tyytyväinen, itkuja ei paljoa ole ollut. 2 kuukauden iästä on nukkunut täydet yöt, klo 20-06. Päivällä saattaa vähän väliä torkahdella kymmeneksi minuutiksi, samoin saattaa "nuokkua" esimerkiksi vaunulenkillä tai kantoliinassa, mutta ei nukahda syvään uneen. Viime viikolla taisi yhtenä päivänä nukkua tunnin, mutta ei ole sen jälkeen toistunut, eli poikkeus taisi olla sekin...Joskus saattaa väsyä ja olla kiukkuinen, mut ottaa sitten taas sellaiset muutaman minuutin torkut =)

Meitä ei kyllä mitenkään ole häirinnyt tämä virkeys, varmaan kun eka lapsi on, eikä siis muunlaisesta lapsesta kokemusta. Täytyy vaan suosiolla jättää osa kotihommista iltaan kun mies on kotosalla, koska minäkään en voi käytännössä kertaakaan lapsen luota poistua... On myöskin hyvin "seurankipeä" ja komentaa heti, jos ei näe mua. On äidin poika kaikin puolin, esimerkiksi vaan minä saan nukuttaa yöunille, ja ikävöi nopeasti jos ei vähään aikaan pääse syliin. Tylsää ei ole meillä kertaakaan ollut, ja tosi kivasti muutenkin päivät menneet vauvan kanssa :heart:

Kiva lukea, että täällä on muitakin vauhdikkaiden pikkuihmisten äitejä :D

Kyllä olen samaa mieltä, että se virkeä vauva on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin unelias ja "passiivinen" vauveli...

Mutta silloin, kun on tolkuttoman väsynyt, flunssassa tai ne iänikuiset kotityöt hoitamatta, niin olisi niin ihanaa, kun tuo meidän pikkuveitikkamme nukkuisi säännöllisesti ja sitä tietäisi, että pääsisi hetkeksi lepäämään tai vaikka imuroimaan!

Mutta tämä aika menee niin vauhdilla, että parempi tosiaan nauttia siitä. Kivaa, kun kirjoititte ja kaunista syyspäivän jatkoa teille kaikille!

:heart: :heart:

Yhteistyössä