Liian vähän ravintoa (4kk)?

Minulla on nelikuinen tyttö, joka on 2-kuisesta lähtien kasvanut hitaan puoleisesti. 2-3 kk:n välillä painoa tuli vain 500g, 3-4 kk 400 g. Sitä ennen kasvoi normaalisti. Pituuden ja painon suhde-käyrä on nyt reilussa laskussa, ja nyt mietitään, mitä tehtäisiin, jotta tytölle saataisiin muutakin kuin pituutta.

Aloitimme kiinteät 3,5-kuisena, kun kasvu ei imetyksen tehostamisesta huolimatta petraantunut, päinvastoin. Maitoa kuitenkin tulee mielestäni riittävästi, ja pissaa piisaa. Nyt reilun kuukauden jälkeen tytölle maistuu jo 3 ateriaa päivässä, yhteensä 1,5-2,5 purkillista päivässä. Miltä kuulostaa?

Imetyksestä. Tyttö imee nykyään 7-8 kertaa vuorokaudessa (täysimetyksellä 11-12 kertaa), eli maidon määrä on jonkin verran vähentynyt. Eilen tein syöttöpunnituksia, jotta näkisin, minkä verran tavaraa sisään menee, ja tulos oli päiväsaikaan 440 ml PLUS kaksi yöimetystä, jolloin en jaksanut puntarille lähteä. Eli veikkaisin, että saa n. 6-6,5 dl yhteensä. Miltä tämä kuulostaa?

Nyt siis pohdin, saako vauva liian vähän ravintoa? Lähinnä tuota maidon määrää mietin. Kasvu ei ole petraantunut, ehkä jopa pikkasen hidastunut. Vauva ei kuitenkaan huoli lisämaitoa, ja välillä jopa pulauttelee liikoja pihalle, vaikka ei tuon enempää syö. Kinkkinen tilanne... Neuvoja kaipailisin!

Onko allergian mahdollisuus suljettu pois? Eli imeytyykö ravinto? Millasta kakka?

Mun pojalla myös kasvu hidastunut, hänellä maitoproteiiniallergia. Syö kolmesti päivässä 1.5dl sosetta tai hieman vähemmän puuroa (ei uppoa niin hyvin) ja tissittelee päivisin 5-7 kertaa ja yöllä kerran tai ei ollenkaan. Kasvukontrolliin ollaan menossa viikon päästä ja nähdään onko syömisten lisäämisestä ollu hyötyä. Näyttäis maistuvan enempikin, mut kokeilen nyt tuolla määrällä hetken aikaa, kun vaikuttaa ihan tyytyväiseltä lapselta noinkin.

Meillä jätkä oli tyytyväinen yhdelläkin soseannoksella ja imetyksillä, mut kulutti kaiken... Ei siis riittäny energiaa kasvuun. Siis noi sen jälkeen, kun allergia selvis ja imeytymisongelma poistu.

Muuten en osaa neuvoa, kuin että enemmän syö kuin meidän poika. Korviketta menee n.6dl vrk:ssa ja lisäksi perunaporkkanavelli 2dl illalla. Kiinteitä maistellaan eli ihan pari-kolme teelusikallista päivässä. Eli kuulostaa ihan määrällisesti minusta hyvältä vauvasi syöminen. Ja kyllähän sitä niin sanotaan, että vauva itse tietää milloin on kylläinen niinkuin itsekin totesit, ettei huoli lisämaitoa.. Eli varsinaisesti en osaa sinua neuvoa mutta mielestäni ruoka määrä kuulostaa ihan hyvältä, ainakin oman kokemukseni mukaan. Voisiko vaan olla niin että jotkut vauvat kasvaa tietyssä vaiheessa nopeasti pituutta ja sitten pituuskasvun tasaannuttua alkaa tulemaan enemmän painoa?

Hei, itsellä ei oikein ole kokemusta tuohon vastata muuta kuin mielestäni ravinnon määrä kuulostaa melkoisen hyvältä. Mutta tuli mieleen, että puhuttiinko neuvolassa öljyn lisäämisestä ruokaan energiansaannin turvaamiseksi? Ystäväni vauvalla oli myös hetkellisesti kasvu hitaanpuoleista ja hänelle suositeltiin öljyn lisäämistä soseisiin.

Mukavaa, että olette vastailleet!
ÖLJYSTÄ, olen kiinteiden aloittamisesta asti antanut noin ruokalusikallisen rypsiöljyä päivässä. Tulos: kakka luistaa paremmin, mutta missä ne makkarat... :/

ALLERGIASTA: Miten PikkuMyyn vauvan allergia oireili? Oliko hidas kasvu ainoa oire? Meillä tyttö on perustyytyväinen (välillä känättää, kun tekee hampaita), kakka normaalia mutta poskipäillä iho kuiva. Olen tosin ajatellut, että on vain pakkasen puremaa, kun nukkuu niin paljon ulkona.

Kiva kuulla, että osan mielestä ravinnon määrä kuulostaa normilta. Mutta lisää ajatuksia toki otetaan vastaan! Kakkaako muiden nelikuiset muuten 3 x päivässä, vai onko vauvamme ehkä läpi-p... tyyppinen...?

Meidän nelikuinen(kohta 5kk)kakkaa joka kolmas päivä suunnilleen... Vastasyntyneenä kakkaa oli joka vaipassa lähes, parikuisena kerran päivässä ja nyt on kuukauden verran kakkinut tuon 3pvän välein.

Allergia oireili selkeimmin suolistossa eli limasta ripulikakkaa tuli monesti päivässä. Myös hieman ihottumaa jalkoihin tuli ja aina imettäessä ihoreaktio (poskille, ohimoille, silmien ympärille ja korvien alueelle punaset laikut) kasvoille. Puklailu lisäänty ja ne hais ihan tautisen pahalle... Melkein oksennukselle. Oli aika rajua se puklailu. Peppureiän alue helotti myös punasena ja sitä on edelleen... Tiedä sitte mikä on pahis, mut luulen sen löytyvän mun ruokavaliosta.

Kasvuun ei eka kiinnitetty huolestumismielessä huomiota, mut kun tuli parin kolmen ekan kuukauden aikana useemman käyränvälin alaspäin ja alko taittaa, niin sit oltais lähetetty tutkimuksiin. Oltiin jo sillon saatu aika yksityiselle, joten neuvola on sit vaan seurannu tilannetta ja tarvitaessa kehottanu olemaan yhteydessä allergialääkäriin.

Neuvolat ei kauheesti tiedä noista allergiajutuista, mut jos epäilystä itellä on, kantsii ehdottomasti selvittää. Meilläkin jätkä oli sen verran vähän tyytymättömämpi ku normaalisti, ettei siihen muut kiinnittäny huomioo ku minä. se kakkakin ihmetytti. Kakkaamisrytmi muuttu sit allergian paljastumisen aikoihin (mun maidottoman dietin alkaessa) normaalimmaks ja tuli n. kerran viikossa. Nyt kiinteiden alotuksen jälkeen tulee kerran pari päivässä ja on kiinteetä, mut pehmosta. kakkaamisrytmistä ei voi päätellä mitään, ku melkein kaikki on normaalia.

Mä laitan suunnilleen teelusikallisen öljyä päivän soseannokseen.

Minusta tuo teidän painonnousu ei kuulosta mitenkään huonolta. Vauvat, kun ne ovat erilaisia myös tässä suhteessa! Neljän kuukauden kieppeillä painonnousu muutenkin saattaa hidastua, kun vauva "herää" tähän maailmaan, eikä välttämättä malta syödä samalla lailla plus kuluttaa enemmän. Voi, noita neuvoloita!

En olisi huolissani. Nyt, kun kerran kiinteät on aloitettu, jatkakaa vaan, mutta tarjoa rintaa aina, kun vauva haluaa. Ehkä myös järjestyksessä: ensin maito, sitten kiinteät.
Kyllä rasvainen maito perunan peittoaa mennen tullen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Kyllä rasvainen maito perunan peittoaa mennen tullen.
Siinäpä se ongelma (minusta) yleensä onkin. Aina ajatellaan että KAIKILLA se maito on rasvaista ja energiapitoista. Olen kyllä omalta kohdaltani vakaasti eri mieltä. Meidän pojalla kyllä paino nousi ihan sopivasti, mutta oli kovin hoikka koko ajan. Paremmin se paino nousi kiinteiden aloituksen jälkeen, eli olen vahvasti sitä mieltä että minun maito ei ole ollut hirveän rasvaista.
Pari tuttavan lasta on kyllä täysimetyksellä olleet kuin hylkeenpojat kaikkine makkaroineen, joten siellä kyllä on varmasti tullut rasvaista maitoa.

Kannattaa kokeilla muuten maissia, se on hyvin energiapitoista ja maistuvaa. Se oli meillä mukana lähes alusta asti just tuon energiapitoisuuden vuoksi.
Esim. Nestle Bonan porkkanasoseessa on 20 kcal/100g kun maissisoseessa on 100kcal/100g.

Alkuperäinen kirjoittaja Parnasso:
Minulla on nelikuinen tyttö, joka on 2-kuisesta lähtien kasvanut hitaan puoleisesti. 2-3 kk:n välillä painoa tuli vain 500g, 3-4 kk 400 g. Sitä ennen kasvoi normaalisti. Pituuden ja painon suhde-käyrä on nyt reilussa laskussa, ja nyt mietitään, mitä tehtäisiin, jotta tytölle saataisiin muutakin kuin pituutta.

Nyt siis pohdin, saako vauva liian vähän ravintoa?

Neuvolasuosituksen mukaan vauvan olisi hyvä kasvaa vähintään 500g/kk. Mikä mahtoi olla vauvasi syntymäpaino ja alin paino (joka usein on ns. kotiinlähtöpaino)? Alun hurja kasvu (josta et mitään numeroita antanut) on voinut olla ns. saavutuskasvua, ja nyt kasvu on tasoittunut sille vauvallesi ominaiselle kasvukäyrälle. Lisäksi, kun kerran pituutta tulee hyvin, en itse olisi huolissani. Äidinmaito ei ole sellaista, että se valikoituisi kasvattamaan vain pituutta ja vauva näkisi muuten nälkää :)

Miten sinä ja vauvan isä olette vauvoina kasvaneet? Minkä kokoisia olette nyt? Pituuskasvuun kun vaikuttaa myös perintötekijät, toisin kuin tuohon painonnousuun. Lisäksi pituutta on pieniltä vauvoilta vaikea mitata absoluuttisen luotettavasti, joten heittoja tulee puoleen ja toiseen. Kun pituutta tulee paljon ja painoa "vain" sopivasti, on luonnollista, että suhteellinen käyrä näyttää laskevalta.

Kerroit vauvan saavan maitoa n. 6dl vrk ja sen lisäksi soseita. Keskimäärin vauvat syövät n. 750ml äidinmaitoa vuorokaudessa, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria toisten vauvojen syödessä vain viitisen desiä ja toisten reilusti yli litran. Imetyskertojen määrä teillä vaikuttaisi ihan sopivalta, etenkin jos vauva pääsee rinnalle aina halutessaan.

Joku mietti maidon rasvapitoisuutta. Se todellakin vaihtelee: joillain äideillä tulee keskimääräistä rasvaisempaa maitoa, mutta rasvaisuuteen voi myös vaikuttaa jonkin verran imetyskäytännöillä. Mitä "tyhjempi" rinta, sitä rasvaisempaa maitoa siitä tulee.

Nykytiedon mukaan tosin tärkeämpää on vauvan syömän maidon kokonaismäärä kuin sen rasvaisuus.

Tilanne kuitenkin selvästi huolettaa sinua. En usko, että täällä ehdotetusta rasvalisästä on mitään haittaa. Myös imetystä voi tehostaa, jos sinusta tuntuu, että niin haluat/jaksat tehdä. Ja voihan olla, että vauvasi nyt vain kasvaa näin, vaikka mitä tekisit.

>>Neuvolasuosituksen mukaan vauvan olisi hyvä kasvaa vähintään 500g/kk. Mikä mahtoi olla vauvasi syntymäpaino ja alin paino (joka usein on ns. kotiinlähtöpaino)?

Ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei tarvinnut olla huolissaan painon noususta, eli sitä tuli niin reilusti, että grammoja ei tarvinnut ynnätä. Ekassa kuussa tuli muistaakseni alimpaan painoon 1,5 kiloa lisää.

>>Miten sinä ja vauvan isä olette vauvoina kasvaneet? Minkä kokoisia olette nyt? Pituuskasvuun kun vaikuttaa myös perintötekijät, toisin kuin tuohon painonnousuun.

Olemme mieheni kanssa olleet vauvoina pitkiä ja pulskia, eli täysin vastakohtia kuin vauvamme. Vaikka kyllä painonnousuunkin tietääkseni vaikuttavat perintötekijät.

>>Kerroit vauvan saavan maitoa n. 6dl vrk ja sen lisäksi soseita. Keskimäärin vauvat syövät n. 750ml äidinmaitoa vuorokaudessa, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria toisten vauvojen syödessä vain viitisen desiä ja toisten reilusti yli litran. Imetyskertojen määrä teillä vaikuttaisi ihan sopivalta, etenkin jos vauva pääsee rinnalle aina halutessaan.

Tämä kuutisen desiä on siis kiinteiden myötä pienentynyt määrä. Ensimmäiset viikot kiinteiden aloittamisen jälkeen rinnat pakkautuivat selvästi, eli täysimetyksellä lapsi sai enemmän, mutta ei silti enää viimeisinä viikkoina kasvanut juurikaan pelkällä maidolla. Vauva kuitenkin pääsee rinnalle aina, kun vähänkin osoittaa imemisen halua ja imee hyvällä otteella ja voimakkaasti.

>>Tilanne kuitenkin selvästi huolettaa sinua. En usko, että täällä ehdotetusta rasvalisästä on mitään haittaa. Myös imetystä voi tehostaa, jos sinusta tuntuu, että niin haluat/jaksat tehdä. Ja voihan olla, että vauvasi nyt vain kasvaa näin, vaikka mitä tekisit.

Imetyksen tehostamisesta ja siihen liittyvistä eri konsteista ei ole ollut painonnousuun lainkaan hyötyä. Öljylisä on meillä käytössä. Taitaa vain olla niin, että vauva kasvaa nyt tätä tahtia, teinpä mitä tahansa... Konstit monet on siis koitettu, mutta toki uusiakin vinkkejä otetaan vastaan.

Yhteistyössä