Liian pitkä aika hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neito"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neito"

Vieras
Onko 1 v 7 kk:lle liian pitkä aika olla hoidossa pe aamusta ma päivään? Tyttö on reipas ja ollut hoidossa tähän mennessä vain yhden yön kerrallaan (4krt). Koskaan hoidossa ei ole ikävöinyt meitä, tai ollut itkuinen tai ollut muitakaan ongelmia, ei ole osoittanut mieltaan haettaessa yms.. Menisi hoitoon vaarilleen jota on nähnyt koko viikonlopun kerrallaan n. kerran kuussa koko elämänsä. Mentäisiin jo torstaina vaarin luo totuttelemaan. Tiedän kyllä kuuluisasta vuosi/päivä säännöstä, mutta olen lukenut myös uudesta vuosi/päivä+ 2 päivää suosituksesta (keltinkangas-järvinen 2012 tai 2013).

Kyllä se minusta kertaluontoisesti menisi. Eli kunhan ei ihan joka kuukausi ole ohjelmassa niin miksi ei. Itse suunnittelen pientä viikonloppu reissua minulle ja miehelle kesän aikana. Meillä lapset 4v. ja 1,5v. Missään ei olla kuitenkaan miehen kanssa 4 vuoden aikana reissussa käyty, joten meinaan sen verran itsekäs tällä erää olla. Yksittäisi öitä ovat silloin tällöin olleet molemmat hoidossa mummolassa, jossa käydään muutenkin vähintään viikottain, monesti useastikin viikon aikana.

Musta toi on liian pitkä aika. Meidän 1v6kk oli juuri 2 yötä hoidossa ja se meni ihan hyvin, mutta vietiin pe illalla ja haettiin su aamulla. Vähän oireili kun tultiin hakemaan, oli vihaisen oloinen meille vanhemmille. Sen perusteella sanon että älä vie ellei ole aivan pakko.

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvälle kun on kerta tuttu hoitaja. Mutta mä tietysti olen jäävi sanomaan kun me jätettiin esikoinen kolmeksi yöksi mummojen hoivaan jo alle vuoden ikäisenä eikä ollut millänsäkään. Ja 1.5-vuotiaana samainen poika oli viikon verran mummolassa kun odotettiin kuopuksen syntymää ja hienosti meni silloinkin.

Kyllä minä jättäisin vaarille hoitoon tuossa tilanteessa. Miksi ei muka tuttu ihminen voisi tutussa paikassa hoitaa lasta muutamaa päivää ilman että lapsi saisi traumoja?! Meillä lapset on olleet mummolassa ihan pienestä lähtien yökylässä. 6kk ikäisenä yhden yön ja sitten sen jälkeen pitempiä aikoja. Noin 4v mennessä olivat jo melkein viikon mummolassa.

Meidän mielestä on lapsen etu, että hänellä on muitakin turvallisia aikuisia ympärillään kuin omat vanhemmat. Jos tulee esim. yllättäviä tilanteita ja lapsi joudutaan pikaisesti viemään esim. mummolaan hoitoon pidemmäksi aikaa niin eipähän ainakaan siinä tilanteessa enää lapsi stressaannu kun on aiemmin ollut pitemmän pätkän kerrallaan hoidossa.

Eikä tuon ikäinen lapsi vielä yleensä reagoi jos on tutussa paikassa hoidossa, sitten jälkeenpäin kotona kiukuttelee mutta sen on sitten vanhemmat ansainneet :)

Ja tietysti pitää myös huomioida se, ettei tyrkytä lastaan hoitoon, meillä se on onneksi niin päin että isovanhemmille joutuu sanomaan ettei anneta lapsia heille joka viikko kun halutaan itsekin olla lasten kanssa :)

Omaa en jättäisi koska ikävöisin liikaa (isomman, 5veen jättäisin) ja miettisin pärjääkö. Meillä ei ole noin tuttuja mummoja tai pappojakaan tosin, hyvä jos kerran kuussa näkevät. Luultavasti raaskisin viedä noin tuttuun paikkaan. Lapsi tuskin siitä traumoja saa :)

Suositellaan että lapsi olisi yökylässä/hoidossa maksimissaan 1 yö / lapsen ikä. Eli yksivuotias yhden yön, kaksivuotias kaksi yötä jne. Tällöin lapsen eroahdistus ei pääse kasvamaan liian isoksi.

Meillä on tuon ikäinen ollut mummollaan tuon ajan kun oltiin influenssassa, tosi hyvin meni eikä ongelmaa ollut, maanantaina jo ikävöi jonkin verran mutta muuten..

[QUOTE="vieras";28339920]Suositellaan että lapsi olisi yökylässä/hoidossa maksimissaan 1 yö / lapsen ikä. Eli yksivuotias yhden yön, kaksivuotias kaksi yötä jne. Tällöin lapsen eroahdistus ei pääse kasvamaan liian isoksi.[/QUOTE]

Osaatteko te ajatella omilla aivoilla vai tarvitsetteko todellakin tuollaisia saantoja? Ja huom. tuollaisesta saannosta ei ole ulkomailla kuultukaan.

Riippuu taysin lapsen persoonasta onko han valmis yokylailyyn ja kuinka pitkaksi aikaa.

Voisin jättääkin isovanhemmalle, jos on kerran tuttu ihminen :)

Meillä ei ole ollut vielä kertaakaan yöhoidossa, muutamia kertoja ollut siten että isovanhemmat ovat tulleet meille ja me ollaan oltu aamulla jo paikalla. Kesällä ajateltiin laittaa viikonlopuksi mummolaan, ikää lapsella 2,5v. Olisivat ottaneet jo aikaa sitten, mutta ei ole ollut tarvetta laittaa.

[QUOTE="Lis";28340557]Osaatteko te ajatella omilla aivoilla vai tarvitsetteko todellakin tuollaisia saantoja? Ja huom. tuollaisesta saannosta ei ole ulkomailla kuultukaan.

Riippuu taysin lapsen persoonasta onko han valmis yokylailyyn ja kuinka pitkaksi aikaa.[/QUOTE]

Itseasiassa supernannyssäkin oli tuo sääntö, että kyllä se ihan yleisesti maailmalla on :)

Enemmänkin varmaan johtuu vanhempien persoonasta, jos ei halua taaperosta/leikki-ikäisestä luopua...

Riippuu myös siitä, miten hyvin vaari jaksaa. Mun äiti kyllä mielellään pitäisi pidempään kuin sen yhden yön, mutta huomaan, että väsyy eikä jaksa olla lapselle ihan niin läsnä, jolloin lapsikin alkaa ikävöidä ja kiukutella herkemmin...

Toisaalta, jos kotona perusasiat on kunnossa, niin ei kaikessa tarvitse olla täydellinen. Pidätte lomanne ja jos siitä seuraa pahaa mieltä otatte vastaan ja autatte lasta voittamaan sen.

Riippuu myös siitä, miten hyvin vaari jaksaa. Mun äiti kyllä mielellään pitäisi pidempään kuin sen yhden yön, mutta huomaan, että väsyy eikä jaksa olla lapselle ihan niin läsnä, jolloin lapsikin alkaa ikävöidä ja kiukutella herkemmin...

Toisaalta, jos kotona perusasiat on kunnossa, niin ei kaikessa tarvitse olla täydellinen. Pidätte lomanne ja jos siitä seuraa pahaa mieltä otatte vastaan ja autatte lasta voittamaan sen.

Tähän pakko kommentoida hyvässä mielessä, että vaari on hyväkuntoinen 51v. joten kyllä se jaksaa:D ja seurana vielä innokkaampi mummopuoli:D

Itse olen ollut 1-vuotiaana viikon mummon hoivissa, samoin sisarukseni (oltiin siis kaikki yhdessä) ja vanhempana useaan otteeseen, oltiin esim. eteleänlomilla alle kouluikäisenä. Enkä koe että, meistä kukaan olisi kärsinyt, meistä on tullut normaaleja aikuisia ihmisiä

Mä en jättäis, noin pitkäks aikaa yöhoitoon meijän 3v:tä. Nimittäin haku tilanteessa varmasti itkis ihan hirveesti. Itkee edelleen sitäkin, kun haen hänet päiväkodista ja tarraa tiukasti kaulaan ja hokee, että mennään äiti äkkii kotiin ja missä isi on. Tyttö ollu vaan yhen yön kerrallaan hoidossa ja nyt ei ole ollu pitkään aikaan yöhoidossa. Itkee myös kun jättää hänet hoitoon. Yleensä niinä yöhoidon jälkeisinä päivinä on takertuvampi, pitää silmällä mua ja seuraa kuin hai laivaa. Meillä tytär on hirmu herkkä ja luulen, että sekin tuohon vaikuttaa paljonkin. On semmonen isin ja äitin kulta, kaikki on hyvin, kun minä ja mies ollaan paikalla :).

Yhteistyössä